Bragdguldet 2017
På tisdag utses vinnaren av Bragdguldet 2017 (ej att förväxla med Jerringpriset). Statuter: "medaljen ges till "årets främsta svenska idrottsbragd". Enligt stadgarna ska medaljen delas ut i november eller december och kan ges till ett lag eller en individuell idrottare. En individuell idrottare kan dock bara tilldelas medaljen totalt två gånger."--- (Wikipedia.) Förra året vann Henrik Stenson.
Vem blir det i år: Sarah Sjöström, fotbollslandslaget, eller vem?
Jag har uppfattningen att det var vanligare tidigare att själva "bragden" premierades, "någon som överträffat sig själv". Nu känns det mer ha blivit "årets bästa idrottsprestation".
Förmodligen Sarah Sjöström
#2 Ja, det kan bli andra och i så fall sista gången för Sarah, som vann 2015. Rätt odiskutabelt om man ser till prestation - det är otvivelaktigt en bragd även att uppfylla högt ställda förväntningar. Fast själv hoppas jag nog på fotbollslandslaget, om man fokuserar på bragdmomentet. Jag tycker att de slog ur underläge och kämpade mot oddsen, från början till slut.
Sarah Sjöström borde vunnit även 2016, för sina olympiska prestationer (tre Medaljer, inte en som den där förmodligen snart bortglömde Peder Fredricson).
Peder Fredricson vann dock inte Bragdguldet utan Jerringpriset förra året, där allmänheten röstar (och sannolikt lyfter fram honom även i år…)
Jo. jag råkade blanda ihop dem. Golfaren Henrik Stenson vann Jerringpriset 2016.
Jag väntar varje år att någon av dom som år ut och år in gör bragder ska vinna.. Det vill säga idrottarna inom paraidrotten..
#6 Nej, Fredricson vann Jerringpriset och Stenson Bragdguldet! 😃
Jonas Jacobsson vann Svenska Dagbladets bragdguld 2008
#9 Det är ett antal år sedan nu.. Jag tycker dom skulle uppmärksammas oftare.
Det fanns ju ett pris för paraidrottare förr. Svenska parasportförbundet bad själva om att skrota det.
#10 Jo, det görs otroligt många bragder inom paraidrotten varje år, inte bara på elitnivå. Skall man se på bragdmomentet så skulle paraidrottare kunna vinna varje år, men då blir grundidén ändrad och avvägningarna svåra - viktningen mellan bragd och prestation är ju svår som den är.
När det gäller kampen om Bragdguldet bör nog paraidrottarna ses som kandidater bland andra kandidater. Det är bara på det sättet man ger erkännande åt utövarna som aktiva idrottare utan hänsyn taget till handikappet. Tror att flertalet paraidrottare vill se det så också.
Edit.
Paraidrottarna vill helt enkelt tävla på lika villkor. Det är bara det att deras idrotter inte når fram till svenska folket på samma sätt som Sarah Sjöström och Charlotte Kalla eller andra folkkära atleter.
Många av paraidrottarnas idrotter är i princip samma, bara olika indelningsklasser.
#13 Så sant! Till exempel ridsportsanhängare brukar vara duktiga på att stötta sina favoriter - kanske kan de gå före och visa att det finns fler än Fredricson som gör det bra?
Vem tycker du själv skall få Bragdguldet i år?
Edit.
#15 Ser f.ö. att Fredricson "kampanjar" idag…
https://www.expressen.se/sport/ridsport/ska-jag-nagon-gang-fa-bragdguldet-ar-det-i-ar/
Då var det klart: "För historisk guldjakt och unik rekordjakt - Svenska Dagbladets bragdguld 2017 går till Sarah Sjöström." Det blev alltså simdrottningen igen.
Helt rätt person som vann bragdguldet.