Annons:
Läst 1310 ggr
[Carpinus]1
11/22/17, 2:59 PM

Jerringpriset 2017

Tiden går fort - nu är det dags att presentera de uttagna i grundomgången till Jerringpriset 2017 (ej att förväxla med Bragdguldet!). Förra året vann ju Peder Fredricson, och med tanke på hans EM-seger på Ullevi kommer han säkert att höra till de som blir mest stöttade även i år - i all synnerhet som ridsportutövare brukar få bra uppbackning.
Själv hoppas jag nog mest på fotbollslandslaget (även för Bragdguldet) eller Sarah Sjöström. Hade det varit en svagare årgång hade jag även kunnat tänka mig att rösta på Tove Alexandersson, men i år är konkurrensen knivskarp!

De nominerade:
Herrlandslaget i fotboll
Daniel Ståhl, diskus (friidrott)
Sandra Näslund, skicross
Anna Nordqvist, golf
Stefan Olsson, paratennis
Peder Fredricson, ridsport
Tove Alexandersson, orientering
Badou Jack, boxning
Tre Kronor, ishockey
Johan Kristoffersson, motorsport
Sarah Sjöström, Simning
Max Salminen, segling
Sofia Olsson, thaiboxning
Victor Öhlin Norberg, skicross

Radiosportens presentation.

Annons:
Fridaaaa
11/22/17, 3:10 PM
#1

Hoppas att Peder Fredricson får det eller TreKronor :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Carpinus]1
11/22/17, 3:14 PM
#2

Tre Kronor får man förstås inte glömma!

[Jimmy.L]
11/22/17, 3:28 PM
#3

Sarah Sjöström hoppas jag på hon har verkligen varit en klass för sig.

AnnaKarin
11/22/17, 4:34 PM
#4

Det känns som att herrlandslaget i fotboll ligger bra till men man ska inte underskatta hästfolket, Peder är en värdig vinnare han också.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[GIKmio]
11/22/17, 4:43 PM
#5

Tyvärr uppmärksammas dom stora sporterna mest även om utövare bland dom mindre kända sporterna presterat detsamma eller bättre..

AnnaKarin
11/23/17, 9:29 AM
#6

#5 Så är det ju och så länge det är fansen (och deras föräldrar)som röstar så blir det svårt för de i "mindre" idrotter. Orienteringsfolket kanske överraskar I år.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
[Carpinus]1
11/23/17, 9:42 AM
#7

#6 Har faktiskt redan röstat på Tove Alexandersson i Sportradions nominering - även om den var femtio år sedan jag slutade orientera…😉

AnnaKarin
11/24/17, 11:08 AM
#8

#7 Det lutar åt att jag röstar på henne. Det är nog "bara" 40 år sedan jag orienterade sist.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[GIKmio]
11/24/17, 6:06 PM
#9

Tove Alexandersson får min röst..

Dags för orienteringen nu som är en sund sport i guds härliga natur  😃 och hon är duktig..VM-guldet i ishockey med ett stjärnspäckat Tre Kronor  mot dom andra stornationerna som inte fick loss dom bästa spelarna känns inte som en värdig vinnare av Jerringpriset.. Kändes mer som en självklarhet att vinna..

[Carpinus]1
11/24/17, 7:28 PM
#10

Ser man på - tre raka röster på Tove! 👍

#9 Och lite OT då, GIK så representerade jag OK Älgen i Grums som junior. Med synnerligen blygsam framgång, men jag älskade orientering!

[GIKmio]
11/24/17, 7:47 PM
#11

#10 Menar du att OK Älgen funnits så länge 😂

Skämt å sido.. Idag har OK Älgen en klubbstuga på Orrby invid Billerudhallen. Det är inte så länge sedan man hade sitt krypin i en hyreslägenhet, också den på Orrby.. OK Älgen arrangerar även ett vinterlopp i löpning varje år vid nyår..

[Carpinus]1
11/24/17, 8:32 PM
#12

Ja, kontrollerna var inte riktigt uppfunna ännu, så vi fick vänta lite…

Ser att klubben arrangerar såväl en luciasprint som ett nyårslopp - du har väl anmält dig?

[GIKmio]
11/24/17, 9:02 PM
#13

#12 Det har jag glömt.. Tack och lov 🙂

Annons:
[Carpinus]1
11/24/17, 9:24 PM
#14

#13 Det går bra att anmäla sig till fem minuter före start. ☝️

[Carpinus]1
12/19/17, 10:46 AM
#15

I morgon avslutas första röstningen till Jerringpriset, där åtta kandidater som går vidare till huvudröstningen skall gallras fram. Här kan du rösta via webben om du ännu inte gjort det.

Nästa röstetapp, där slutsegraren koras, börjar den 22 december.

[Carpinus]1
12/23/17, 9:11 AM
#16

Dessa åtta återstår i slutomröstningen, som nu har påbörjats.

Herrlandslaget, fotboll. Klara för VM efter att ha slagit ut Italien i playoff
Tove Alexandersson, orientering. 3 VM-guld, vann världscupen, 3 VM-guld i skidorientering
Johan Kristoffersson, bilsport. Världsmästare i rallycross
Sarah Sjöström, Simning. 3 VM-guld, 6 världsrekord och vann totala världscupen
Tre Kronor, ishockey. VM-guld
Peder Fredricson, ridsport. EM-guld individuellt och EM-silver i lag
Sofia Olofsson, thaiboxning. Första svensk att vinna guld i World games och EM-guld
Stefan Olsson, rullstolstennis. Seger i Wimbledon

Bortgallrade i första omgången: Daniel Ståhl, diskus (friidrott), Sandra Näslund, skicross, Anna Nordqvist, golf, Badou Jack, boxning,

Rösta.

[Jimmy.L]
12/23/17, 9:19 AM
#17

Jag la min röst på Sarah.

[Carpinus]1
12/23/17, 10:37 AM
#18

Jag står fast vid Tove.

[GIKmio]
12/23/17, 10:38 AM
#19

#18 Jag med..

Roslagen.
12/23/17, 8:14 PM
#20

Peder lägger jag min röst på. Frugan har hästar och älskar ridsporten själv är jag en motorälskare sen barnsben.

Annons:
[Carpinus]1
1/15/18, 10:48 PM
#21

 Fredricson. Igen.

#20 Så grattis fru Roslagen då!

[Jimmy.L]
1/16/18, 8:17 AM
#22

Han vinner priset tack vare ridsporten är stor anser jag fanns mer värdiga vinnare tycker jag.

https://www.svt.se/sport/ridsport/fredricson-alla-far-tycka-vad-de-vill/

[Carpinus]1
1/16/18, 8:42 AM
#23

Det är synd att Jerringpriset förvandlats till ett forum att backa upp sin sport, oavsett vilken sport det gäller. Radiosporten behöver nog se över röstningsformerna om priset skall behålla sin dignitet.

[Jimmy.L]
1/16/18, 8:46 AM
#24

ja jag har hört många nu som ifrågasätter röstningen.

Lona
1/17/18, 8:34 PM
#25

Trots att ridsporten är så stor i Sverige så får de bara en liten del av den uppmärksamhet och mediatid som betydligt mindre sporter får. Man kan definitivt ifrågasätta röstningsmetoden men det är väl inte så konstigt att en så stor sport får många röster? Ridsporten står till stor del av unga tjejer som är vana att få kämpa för att göra sin stämma hörd vad gäller att få samma fördelar som många andra sportgrenar. Inte att undra på att de gör allt för att få sin hobby att synas!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Roslagen.
1/29/18, 2:49 PM
#26

#21 Ett sent tack, frun i huset blev glad över att han vann priset.

[Carpinus]1
1/30/18, 9:25 AM
#27

Sista rösten är lagd för ett bra tag sedan, men nu har Novus gjort en opinionsundersökning om vem som folk i allmänhet tycker var fjolårets idrottare.

"Sarah Sjöström är överlägsen vinnare med 44 procent av rösterna. Jerringprisvinnaren Peder Fredricson får endast fem procent, och tvåa är Tove Alexandersson med tio procent. Enligt Novus ”pekar undersökningens resultat på att Jerringpriset är ett tecken på engagemang och inte svenska folkets åsikter”.---"

https://www.expressen.se/sport/folkets-dom-ge-sjostrom-priset/

Annons:
[Jimmy.L]
1/30/18, 1:17 PM
#28

Ja det visar ju att röstningen måste göras om.

[Göstage]
10/3/18, 9:55 AM
#29

Radiosporten försöker rädda Jerringprisets anseende, men det beror inte på protesterna påstår man och ändringarna är inte stora. Man skall fortfarande kunna rösta flera gånger och på olika sätt på sin favorit.

Källa.

Upp till toppen
Annons: