Fotbolls-VM 2026 #2
Dags så att påbörja en andra tråd från VM, och vi gör det med vetskapen att Sverige börjat turneringen på bästa sätt, seger mot Tunisien med 5-1. Nu väntar Nederländerna, och den matchen spelas på tittarvänlig tid på midsommardagen, kl. 19.00.
Föregående tråd finns här.
Edit: matchtiden på lördag har korrigerats.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-06-15 20:17 av Fornöga
Även den andra matchen i Sveriges grupp var målrik: Nederländerna och Japan spelade 2-2, ett bra resultat för Sverige.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/JOByJb/dramatisk-match-isverigesgrupp
- Redigerat 2026-06-15 20:15 av Fornöga
Kap Verde - Spanien var riktigt sevärd trots att den slutade mållös. Bra gjort av Kap Verde att ta poäng.
#2 När jag såg på datorn att det stod 0-0 med en halvtimme kvar bänkade jag mig och tittade på resten av matchen. Roligt att KV-spelarna fick poäng i sin första VM-match, och mot ett sådant motstånd dessutom! De spanska tidningarna lär inte vara nådiga nu…😉
#2 Skall det bli ett skrällarnas VM? Belgien fick jobba hårt för sin poäng mot Egypten, 1-1 slutade den matchen.
Tittarstatistiken från MMS säger att vi var 949.000 som bänkade oss framför TV:n i ottetid måndagsmorgon för att se Sveriges VM-premiär.
(Källa GP:s VM-rulle, ej länkbar.)
- Redigerat 2026-06-16 11:14 av Fornöga
Grupp H: Efter Spaniens sensationella poängtapp mot Kap Verde spelade Uruguay och Saudiarabien 1-1. Jämnt som det förslår med fyra lag med en pinne, men det blir väl Spanien i topp till slut ändå.
Grupp E: Nya Zealand spelade senast i VM 2010, och då kryssade de i alla tre macherna i gruppspelet. Nu är de tillbaka- och spelade oavgjort mot Iran, 2-2. Eftersom även Belgien och Egypten kryssade är det även här fyra lag på en poäng efter första rundan.
- Redigerat 2026-06-16 11:26 av Fornöga
#5: Fantastiskt! 😀⚽
Jag vet vem som blir världsmästare: Österrike! 😄 Det finns ett klipp från framtiden som visar hur folk 30 år senare tänker tillbaka på dagen som Österrike blev världsmästare. Kanske inte riktigt framtiden, utan ett AI genererat klipp där dom har gjort Ragnik, Alaba, Arnautovic och andre 30 år äldre. 😂
Österrike gjorde dagen till en helgdag och Arnautovic är 30 år senare Österrikes president. 🤣🤣🤣
Klippet finns i den här tidningsartikeln.
#8 AI har bråda dagar i VM-sammanhang…😉
- Redigerat 2026-06-16 18:43 av Fornöga
Sverige var faktiskt inte det sista laget som kvalade in till VM, det var Irak, och när de vid midnatt svensk tid stiger in på Boston Stadion är det fyrtio år sedan senast de deltog i VM-fotboll, medan det för Norges del "bara" är 28 år sedan senast.
Norge gäller förstås som storfavoriter, och förväntningarna på Haaland & Co är stora, inte bara i vårt grannland. Övriga lag i gruppen är Senegal och Frankrike, som möts klockan 21.00. Tror jag skall se den matchen, känns som om den kan bli sevärd.
- Redigerat 2026-06-16 18:44 av Fornöga
#10: Och så går den ju på lite mer bekväm tidpunkt. 🙂
#11 Ja, absolut en fördel. 🙂
Så har då grupp I sparkat igång, och de två tilltänkta skytteligatopparna Mbappé och Haaland "presenterat sig" med två mål vardera, när Frankrike slog Senegal med 3-1 och Norge avfärdade Irak med 4-1.
Jag såg båda matcherna, och medan Frankrike och Senegal bjöd på åtminstone en bra andra halvlek (från fransk sida) så var Norgematchen rätt tråkig och det vill till att norrmännen skärper till sig i mötena mot de två andra lagen i gruppen för att räknas på allvar. Irak lär bli gruppens slagpåpse, precis som Tunisien väl blir det i svenskgruppen.
Ikväll är det Englands tur att begå premiär, och Kroatien är nog ingen önskemotståndare. Orkar dock inte sitta uppe för att se den.
Messi hör förstås, som alltid, till de pålitliga målfabrikörerna. Han gjorde ingen besviken när Argentina slog Algeriet med 3-0 - Leonard satte alla tre…😊
I samma grupp slog Österrike Jordanien med 3-1, men där låg enligt rapporterna ännu en sensation på lur innan Jordanien gjorde ett självmål.
#13: Ja, andra halvlek Frankrike-Senegal var spännande. Kul att se Mbappé i högform igen och utan plåster på näsan. 😊
Heder åt Maja och Amilia! 👍 Länk.
#13 England-Kroatien börjar redan 22.00 ikväll, så kanske ändå…
#15 Hans andra mål lär dyka upp i återblickarna när VM är slut. 😮
- Redigerat 2026-06-17 13:30 av Fornöga
Nog har det hänt när man kommit in sent i en TV-sänd match att man undrat vilket lag som är vilket, och tydligen har samma förvirring nu drabbat en referent.🤦♂️
Skrällarna fortsätter: vem kunde väl tro att Kongo skulle lugga Portugal på en poäng? (1-1)
#18: Kul när inte allt går som förväntat!
Harry Kane sällade sig till tvåmålsskyttarna när hans England besegrade Kroatien med 4-2 i en rätt underhållande match.
Kan bli blött (i dubbel bemärkelse?) för de i södra Sverige som avser att följa Sveriges match midsommardagen mot Nederländerna på storbildsskärm utomhus.
- Redigerat 2026-06-18 11:22 av Fornöga
Kommande TV-sända matcher
(SVT och TV4. Viaplay Sport undantaget)
Torsdag 18 juni
18.00: Tjeckien – Sydafrika (TV4)
21.00: Schweiz – Bosnien (TV4)
Fredag 19 juni
00.00: Kanada – Qatar (TV4)
03.00: Mexiko – Sydkorea (TV4)
21.00: USA – Australien (SVT)
Lördag 20 juni
00.00: Skottland – Marocko (SVT)
03.00: Brasilien – Haiti (TV4)
06.00: Turkiet – Paraguay (TV4)
19.00: Nederländerna – Sverige (TV4)
22.00: Tyskland – Elfenbenskusten (TV4)
Söndag 21 juni
02.00: Ecuador – Curacao (TV4)
06.00: Tunisien – Japan (SVT)
18.00: Spanien – Saudiarabien (TV4)
21.00: Belgien – Iran (TV4)
- Redigerat 2026-06-18 11:54 av Fornöga
#21: Inte bara blött. Det är risk för åska också. Kanske inte bästa vädret att sitta utomhus och titta på en storbilds-tv. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Trevlig midsommar, fotbollsvänner!
Trevlig midsommar. 🇸🇪💐
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Glad midsommar! 🇸🇪⚽️🇸🇪
Delarrangörsnationen Mexiko först klara för avancemang.
Kul som sagt att så många mindre nationer är med och tävlar i år. Allmän internationell förbrödring, trevligt! ⚽😊
Glad midsommar härifrån också! 💐🇸🇪
#21 ff Ruskvädersvarningen för morgondagen utökad. 🌧🌩
Det går bra för arrangörsländerna- Mexiko är klara, och igår kväll blev USA också det, efter seger med 2-0 i en bitvis ganska ful match mot Australien. Kanada bör heller inte ha några problem att gå vidare i sin grupp.
Hur går det för Sverige ikväll? Jag tippar "finskt", 3-1 till Nederländerna, men har gärna fel- även den här gången. 😉
#31: Då tippar jag 2-2. Nederländerna tycks ha lite skadeproblem efter att spelare ramlade på varandra under träning…
Vad ska man förresten säga om USA:s spelartröjor? Det ser väl nästan ut som om planen intagits av ett gäng barberare? Eller clowner? 🤡
#32 Låter lovande inför kvällens match. 👍
Jag kom att tänka på pyjamasskjortor när jag såg USA:s matchställ, men de spelade ganska piggt, trots allt. 🥱
Första utvisningen för "handprat" ett faktum.
- Redigerat 2026-06-20 10:45 av Fornöga
#29 Det väntade åskovädret drog in tidigt, så kanske kan utevisningar på storbildsskärm på olika håll i kväll ändå kunna genomföras (om det inte kommer oväntad påfyllning).
#34: Det verkar som om åskvädret hinner dra förbi i större delen av Sverige redan tidigt på kvällen. Så de flesta bör kunna titta på matchen utomhus - om det nu inte kommer så mycket regn att det blir översvämningar istället.
https://www.expressen.se/nyheter/vader/sa-ror-sig-askovadret-under-midsommardagen/
Även i Houston där Sverige skall spela ikväll är det åskoväder just nu.
(Källa Blitzortung.)
#36 Verkar vara fortsatt busväder däröver. 🤔
#37 I Göteborg skiner dock solen, och här är det bra tryck efter platser framför storbildsskärmarna.
#37: Otäckt! Men de ska väl spela under tak i alla fall?
#39 Ja, det skall nog inte vara någon fara för planen.
#31: Då säger jag 4-2 till Nederländerna. Och har också väldigt gärna fel…
#41 Tyvärr hade vi fel åt fel håll…😏
Det blev en pinsam avklädning, bara för laget att ta till sig och för oss "på läktaren" att glömma. Fint att Elanga fick speltid, han förvaltade det förtroendet bra- hoppas att han får spela från start mot Japan.
#42: Dystert men inte helt oväntat. Tyckte de (ganska små) svenska försvararna ofta sprang liksom snett bakom de nederländska (ganska stora) anfallarna. De kunde väl ha blockerat istället. Och varit mer förberedda…
När är matchen mot Japan?
#43 Tyvärr kändes valhäntheten bekant sedan Norgematchen, och på sikt (=efter VM) behöver nog landslagsledningen bygga upp försvaret från grunden.
Återstående TV-sända grundseriematcher från och med måndag i SVT och TV4 (källa Telia). Sverige möter Japan på fredag. Jag tror faktiskt på en svensk poäng där- om Elanga får spela från start. 😉
Måndag 22 juni
00.00: Uruguay – Kap Verde (TV4)
03.00: Nya Zeeland – Egypten (TV4)
19.00: Argentina – Österrike (SVT)
23.00: Frankrike – Irak (SVT)
Tisdag 23 juni
02.00: Norge – Senegal (SVT)
05.00: Jordanien – Algeriet (TV4)
19.00: Portugal – Uzbekistan (SVT)
22.00: England – Ghana (SVT)
Onsdag 24 juni
01.00: Panama – Kroatien (TV4)
04.00: Colombia – DR Kongo (TV4)
21.00: Schweiz – Kanada (TV4)
21.00: Bosnien – Qatar (TV4 Play)
Torsdag 25 juni
00.00: Marocko – Haiti (TV4 Play)
00.00: Skottland – Brasilien (TV4)
03.00: Sydafrika – Sydkorea (SVT)
03.00: Tjeckien – Mexiko (SVT)
22.00: Curacao – Elfenbenskusten (SVT)
Fredag 26 juni
01.00: Tunisien – Nederländerna (SVT)
01.00: Japan – Sverige (SVT)
04.00: Turkiet – USA (TV4 Play)
04.00: Paraguay – Australien (TV4)
21.00: Norge – Frankrike (TV4)
21.00: Senegal – Irak (TV4 Play)
Lördag 27 juni
02.00: Kap Verde – Saudiarabien (TV4 Play)
02.00: Uruguay – Spanien (TV4)
05.00: Nya Zeeland – Belgien (TV4)
05.00: Egypten – Iran (TV4 Play)
23.00: Panama – England (SVT)
23.00: Kroatien – Ghana (SVT)
Söndag 28 juni
01.30: DR Kongo – Uzbekistan (TV4 Play)
01.30: Colombia – Portugal (TV4)
04.00: Algeriet – Österrike (TV4 Play)
04.00: Jordanien – Argentina (TV4)
(I morgon bitti kl. 06.00 möts Tunisien och Japan i Sveriges grupp.)
- Redigerat 2026-06-20 22:17 av Fornöga
#44: Tack för överskådlig lista!
Ja, vi får hoppas på en svensk poäng då. Eller tre.
#45 Tre låter bra.😊
Som väntat gav Japan ingen pardon till Tunisien, 4-0 slutade den matchen. Det innebär att Sverige blir sämst trea i gruppen, och skulle man slå japanerna blir blågult grupptvåa.
https://www.svt.se/sport/fotboll/trots-overkorningen-sa-gar-sverige-vidare-i-vm
- Redigerat 2026-06-21 08:10 av Fornöga
#2ff Kap Verde överraskade på nytt genom att spela 2-2 mot Uruguay. I sista omgången möter önationen tabelljumbon Saudiarabien och kan vid poäng där ha bra chans att gå vidare till nästa omgång.
Ikväll spelar först Frankrike och sedan Norge i grupp I, och det är troligt att något av de lagen blir Sveriges motståndare efter gruppspelet.
Argentina är vidare efter seger med 2-0 mot Österrike. Båda målen av Messi, som dessutom "kostade på sig lyxen" att bränna en straff tidigt i matchen. Messi har därmed gjort Argentinas alla fem mål i detta mästerskap. Med dagens båda mål har han gått upp som ensam i topp vad gäller fabricerade VM-mål, innan matchen delade han ledningen med tyske Klose på 16 mål.
Argentinas första mål var en verklig delikatess iscensatt av flera spelare. Nu är laget gruppvinnare, Österrike lär nog bli tvåa, de andra två lagen i gruppen är för svaga.
https://www.svt.se/sport/fotboll/lionel-messi-historisk-basta-vm-malskytten-genom-tiderna
Målproducenterna gör sitt jobb: Mbappe satte två när Frankrike slog Irak med 3-0 i kaosvädret, och Haaland svarade för två av målen vid Norges seger med 3-2 mot Senegal.
#49 Mbappe har nu gjort 16 mål och har häng på Messi om titeln för vem som har gjort mest VM-mål genom tiderna, och eftersom han är yngre än argentinaren lär han nog bli den som passerar honom.
Egentligen borde Messi ha fått rött kort i det första spelet mot Algeriet och varit avstängd mot Österrike. Men domarna vågade väl inte.
Strax före Messi sköt sitt första mål mot Österrike blev Xaver Schlager fälld och det skulle ha blivit frispark för Österrike. Några sekunder senare sköt Messi målet. Domaren vågade väl inte ta ifrån Messi sitt rekordmål.
Det verkar som om Argentina har en världsmästarbonus och Messi har en Messibonus. Rättvist är det i alla fall inte.
Det ser väl enligt expertisen ut som att det blir Frankrike eller Norge som blir motståndare i det slutspel dit Sverige väl ändå skall kvalificera sig. Båda lagen är tuffa motståndare, men jag skulle nog föredra Norge- det bör finnas rätt mycket uppdämd revanschlystnad hos de blågula efter alla spydiga kommentarer över kölen…😉
- Redigerat 2026-06-23 13:38 av Fornöga
Uzbekistan må inte vara världens mest kvalificerade motståndare, men hur som helst så steg Ronaldo in i sällskapet mästermålgörare även i detta mästerskap- han är den ende som lyckats göra mål i sex raka VM. Portugal vann matchen med 5-0.
- Redigerat 2026-06-23 21:48 av Fornöga
England- Ghana igår var ett perfekt sömnpiller- hur tråkigt som helst. Harry Kane var ständigt omgiven av ett gäng ghananer och fick inte mycket uträttat- när han väl fick chansen sköt han över öppet mål. 0-0.
Idag fyller Leonard Messi 39- grattis!
Så börjar en lång dags färd mot match för Sverige, förutsättningarna för svenskt avancemang finns här. (Hoppas att artikeln inte låses…)
Jag har hela veckan trott på att de blågula bärgar en poäng- 2-2 kanske? Garderar dock med förlust, 2-3, jag kalkylerar alltså med att det blir en målrik match.
Anar att det kan bli en anstormning av de kvicka japanerna inledningsvis, den där första kvarten är viktig, nu som alltid.
2-0 till Japan säger jag men skulle inte bli förvånad om det springer iväg mer.
Usch så pessimistiskt det lät… 🫤
#56 Det kan vara du som är realisten i församlingen…😏
#57: Hoppas inte det… 🇸🇪
Det japanska laget verkar fungera som en snabb och stark maskin både bakåt och framåt enligt rapporterna, så det här blir nog inte lätt.
Jag gissar att de gör mål tidigt och vinner med 4-1 och att det svenska laget får åka hem tyvärr.
Då finns det i alla fall en chans att bli glatt överraskad.
Då är det dags att bänka sig med en isté framför rutan och hoppas på det bästa! Ser att det är tänt i åtminstone ett par fönster mot gården, så vi är väl i alla fall några i grannskapet som skall "vaka VM".
Sveriges startelva är klar:
Jacob Widell Zetterström– Gustaf Lagerbielke, Isak Hien, Gabriel Gudmundsson–Alexander Bernhardsson, Victor Nilsson Lindelöf, Yasin Ayari, Elliot Stroud– Anthony Elanga, Viktor Gyökeres, Alexander Isak
Överraskningarna är väl målvaktsbytet plus att Stroud får chansen från start, sedan gläds jag åt att Elanga finns med, och hoppas att Hien visar att han är värd Potters förtroende- jag våndas lite på den punkten måste jag säga.
- Redigerat 2026-06-26 00:49 av Fornöga
"Målrik match" trodde jag, men det står 0-0 i halvtid, vilket väl ändå känns bra. Inte många målchanser, Japan hade ett bra skott på mål fem minuter kvar, men JWZ gjorde ett pantersprång och tippade bollen till hörna. Sverige inledde bra och hade några halvchanser, men inte mera. Tyvärr har de svenska hörnorna varit dåliga, vilket vi väl vant oss vid.
Hien åkte på en tidig varning, sedan blev han skadad i 35:e minuten och Bergvall ersatte. Nederländerna leder med 2-0 i halvtid och går väl mot gruppsegern.
- Redigerat 2026-06-26 01:59 av Fornöga
1-1👍 #44 Känslan höll streck, Elanga spelade från start och då blev det en poäng - med mersmak kan man väl säga.
Nu blir det tuffare, men om man betänker att Sveriges VM-chanser kändes minimala innan man grep det sista halmstrået med segern mot Polen så är deras prestation redan en framgång.
Ikväll möts Frankrike mot Norge i kamp om gruppsegern där, och då avgörs det vilka Sverige får möta i nästa match.
Glömde att berömma Elliot Stroud- jag trodde att han var med i truppen för att se och lära, men han fick ge sig in i hetluften direkt och gjorde det bra (utbytt i 75:e minuten).
- Redigerat 2026-06-26 08:31 av Fornöga
#60 ff "… sedan gläds jag åt att Elanga finns med" Det hade du/vi helt rätt i att glädjas åt! Härligt mål stolpe in! Och skönt att försvaret höll bättre denna gång.⚽😀
Så roligt att Sverige klarade oavgjort! Då blev man ju verkligen glatt överraskad.
Du fick rätt där också Fornöga -- grattis! 👍
#64 Ja, ibland trillar slanten med rätt sida upp! 😉 Jag har haft på känn på att den här turneringen skulle bli Elangas genombrott, vilket jag skrev i föregående tråd, innan VM- hans kreativitet och offervilja måste förr eller senare få sin belöning. Dessutom verkar han vara en sympatisk kille.
- Redigerat 2026-06-26 09:31 av Fornöga
"Förmodligen blir det en match mot Frankrike eller Norge i New Jersey tisdag den 30 juni klockan 23.00, svensk tid", skriver Aftonbladet om Sveriges motståndare i den kommande sextondelsfinalen.
"Norge måste vinna den sista gruppspelsmatchen mot Frankrike på fredagskvällen (21.00) för att vinna grupp I och på så sätt troligtvis få möta Sverige.
Den svenske mittbacken Carl Starfelt möter hellre Norge än Frankrike.
– Framför allt för att jag tippar på att det skulle vara lite lättare motstånd. Men så klart skulle det vara kul att få ett nordiskt derby i VM, säger Starfelt."---
Sannolika motståndare i nuläget enligt norska VG:
Frankrike – 74,6 procent
Norge – 24,5 procent
Schweiz – 0,7 procent
Tyskland – 0,1 procent
Mexiko – mindre än 0,1 procent
USA – mindre än 0,1 procent
- Redigerat 2026-06-26 11:28 av Fornöga
#66 Frankrike och Norge kunde kosta på sig en träningsmatch mitt i turneringen, där Norge vädrade bänken och Frankrike inte behövde anstränga sig för att vinna med 4-1.
De tre första franska målen svarade Ousmane Dembélé för, medan Mbappé för en gångs skull gick mållös från föreställningen. Det får han gärna göra även på tisdag, för nu står det klart att deras nästa motståndare blir Sverige.
Kap Verde måste väl vara det här mästerskapets stora skräll? Landslaget lyckades gå obesegrade genom kvalet (kryssade i alla tre matcherna) och slutade grupptvåa efter Spanien.
#68: Henke Larssons pappa kommer därifrån, så lite talang bör det ju finnas i landet. 😉
#69 Och, ej att förglömma: Sixten Mohlin har spelat i deras landslag. 😊
Får nog hålla med Haaland: det blir Frankrike som tar hem pokalen i år.
https://www.sverigesradio.se/artikel/haaland-frankrike-kommer-troligen-vinna-mot-oss
#65 Klass! 👍
Hade Sverige inte kvitterat mot Japan så hade VM varit över för landslaget- tre poäng och minus ett i målskillnad hade inte räckt för att bli en av de åtta bästa grupptreorna. Sydkorea hade de siffrorna och åkte ur. Tack vare Elangas mål blev Sverige näst bästa trea.
Kane gjorde ett mål när England slog Panama. Harry är därmed Englands bäste målskytt i VM genom tiderna.
Messi gjorde ett inhopp i Argentinas betydelselösa match mot Jordanien. Ett mål blev det att tillfoga till statistiken, medan Ronaldo åter gick mållös från planen när Portugal spelade 0-0 mot Colombia.
Kongo-Kinshasa sällade sig till Kap Verde som turneringens överraskningslag genom att gå vidare till sextondelen.
- Redigerat 2026-06-28 09:58 av Fornöga
Söndag 28 juni: 16-delsfinaler
21.00: Sydafrika-Kanada, Los Angeles (TV4)
Måndag 29 juni: 16-delsfinaler
19.00: Brasilien-Japan, Houston (TV4)
22.30: Tyskland-Paraguay, Boston (SVT)
Tisdag 30 juni: 16-delsfinaler
03.00: Nederländerna-Marocko, Monterrey (SVT)
19.00: Elfenbenskusten-Norge, Dallas (TV4)
23.00: Frankrike-Sverige, New York (TV4)
Onsdag 1 juli: 16-delsfinaler
03.00: Mexiko-Ecuador, Mexiko City (TV4)
18.00: England-DR Kongo, Atlanta (SVT)
22.00: Belgien-Senegal, Seattle (TV4)
Torsdag 2 juli: 16-delsfinaler
02.00: USA-Bosnien och Hercegovina, San Fransisco (TV4)
21.00: Spanien-Österrike, Los Angeles (SVT)
Fredag 3 juli: 16-delsfinaler
01.00: Portugal-Kroatien, Toronto (TV4)
05.00: Schweiz-Algeriet, Vancouver (TV4)
20.00: Australien-Egypten, Dallas (TV4)
Lördag 4 juli: 16-delsfinaler
00.00: Argentina-Kap Verde, Miami (SVT)
03.30: Colombia-Ghana, Kansas City (SVT)
- Redigerat 2026-06-28 09:24 av Fornöga
Iran åkte ur, jag tror dom är rätt så sura nu, först tvingades dom ha sitt hotell i Mexico och sedan fick dom flyga in till varje match. Och dom räknade med att gå vidare till sextondelsfinalen.
Ut på tur aldrig sur!
#75 Ja, de är inte minst bittra över att bokstavligen ha åkt ut i sista minuten.
- Redigerat 2026-06-28 10:44 av Fornöga
Jag tror Norge borde ha startat med bästa laget mot Frankrike för att försöka möta Sverige, visst dom får dom nu möta Elfenbenskusten, men går dom vidare är det vinnaren mellan Brasilien-Japan som väntar. Brasilien känns som en given motståndare i åttondelsfinalen.
Hade dom mött Sverige och vunnit den så hade dom fått möta vinnaren av Tyskland-Paraguay, tyskarna känns mer som man kan ha en chans mot än Brasilien.
Ut på tur aldrig sur!
#76: Iran stod efter gruppspelet och var väldigt bittra.
Ut på tur aldrig sur!
#77 Tror heller inte att man skall underskatta Elfenbenskusten- inte minst imponerar deras målvakt. Kanske läge att värma upp inför Sveriges match på tisdag med att se Elfenbenskusten-Norge? 😉
Svenska landslag sägs ju vara bra på att slå ur underläge, så nu har man ju världens chans! 😉
Kvällens match: Sydafrika slutade tvåa i grupp A efter överlägsna hemmanationen Mexiko. Nu ställs de i 16-delsfinal mot ett annat arrangörsland, Kanada. De senare slutade också tvåa i sin grupp, likaså på fyra poäng (Schweiz vann gruppen). Kanada har haft fördelen att spela sina gruppspelsmatcher i hemlandet, men matcehn mot Sydafrika spelas i Los Angeles. Kanada får nog ses som favoriter, men jag tror att det kan bli en ganska jämn match. 2-1?
#81: Ja det blir en jämn match, jag tippar Sydafrika som segare 1-0.
Ut på tur aldrig sur!
Kanada blåste oss på en spännande förlängning genom att göra 1-0 med några minuter kvar i en jämn match med ett fåtal målchanser. Nu väntar Nederländerna eller Marocko i åttondel för kanadensarna, och det blir en tuff uppgift
- Redigerat 2026-06-28 23:08 av Fornöga
Ett mått på hur Sveriges kvalgrupp står sig får vi ikväll, när Japan ställs mot Brasilien. Brasilien vann grupp C före Marocko, båda på sju poäng, Skottland trea men utslagna. Tror på en jämn tillställning (1-1?) och förlängning. Vinnaren (Brasilien?) möter Norge eller Elfenbenskusten.
I kvällens andra match möter Tyskland Paraguay. Tyskland vann grupp E före Elfenbenskusten på sex poäng. Även Ecuador gick vidare på fyra poäng. Paraguay gick vidare i sin grupp som trea på fyra poäng, före sig hade de USA (6 p.) och Australien (4 p.) Tror på arbetsseger för tyskarna. (2-0?) Vinnaren här möter Frankrike (eller, om man är optimist, Sverige.)
Japan kämpade väl. Möjligt dom blev lite passiva efter sitt 1-0 mål. Men Brasilien var riktigt bra.
Ut på tur aldrig sur!
Kvällens första match höll betydligt bättre kvalité än gårdagsmatchen, likheten med den var att vi fick se ett avgörande i slutminuterna. Inhopparen Martinelli satte 2-1 till ett Brasilien som dominerade den andra halvleken, men Japan stod upp bra, speciellt i den första halvleken och ledde då med 1-0.
Lyssnade på andra halvlek av Radiosportens referat av Tyskland-Paraguay, och när det stod klart att Tyskland förlorat på straffavgörande fick vi ytterligare en indikation på att det här är ett överraskningarnas mästerskap.
Även matchen Nederländerna- Marocko gick till straffavgörande, och där vann afrikanerna, så båda de andra lagen ur Sveriges grupp är utslagna.
Segraren Frankrike-Sverige möter Paraguay, medan Marocko ställs mot Kanada. Som jag ser det har Frankrike och Marocko goda chanser att gå till kvartsfinal.
Dags då för Sverige som enda kvarvarande lag ur sin grupp att gå ut på plan igen, och Frankrike är ju som vi konstaterat en tuff motståndare. Sverige kan nog göra mål mot fransoserna, men risken är nog att de gör två när Sverige gör ett. Tror på lätt fransk seger, men hoppas förstås ha fel.
Dessförinnan möter Norge Elfenbenskusten, och endera får vi ett tecken på hur bra grannlandet faktiskt är, eller också blir det en kalldusch för övermodiga grannar. Jag tror på en jämn kamp med Norge vidare på straffar. Segraren där möter Brasilien.
#87: Att Tyskland åkte ur redan i en Åttondelsfinal var en skräll, men man får inte slå så dåliga straffar som dom gjorde.
Skräll två var Nederländerna som inte kom upp i den kvalité som jag förväntade mig av dom.
Två lag jag trodde skulle något längre i VM är nu utslagna.
Ut på tur aldrig sur!
Såg båda matcherna i natt. Är van att vara uppe hela nätterna så det var inget ovanligt för mig.
Att både Tyskland och Nederländerna åkte ut var ju otroligt tråkigt. Ännu tråkigare var det att båda matcherna skulle avgöras med straffläggning. Tysklandsmatchen var väl iof sig ok, men de som sparkade in straffarna i Holland/Marocko matchen lyckades ju inte ens med hälften av bollarna träffa målet utan sparkade över eller jämte målet eller i ribban.
Nej, de kan lika väl singla slant om vem som vinner en match. Nu är det väl bara Spanien och Portugal kvar som kan blir utslagna i straffläggning så är FIFA 2026 avgjord.
Var det inte Stenmark som sa att anledningen till att han alltid vann berodde på att han hade mycket "tur". :-)
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2026-06-30 07:46 av Öland 4ever (oland4ever.com)
#88: Tror och hoppas som du för Sveriges möte i natt. Om det nu inte skulle bli blågul vinst behöver man ju en strategi. Här är några:
1. Förnekelse
2. Inga förväntningar
3. Vrede (="det är domarens fel!")
4. Välj din egen berättelse
5. Nästa år, då…
https://www.svd.se/a/5pRzeW/guide-sa-klarar-du-svensk-forlust-mot-frankrike-under-vm
#91 Bara det inte blir "Close, but no cigar" så…😏
- Redigerat 2026-06-30 10:05 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Äh grabbarna har en gisslan så Sverige vinner i kväll 3-0.
Ut på tur aldrig sur!
Norge vidare men det var på håret.
Brasilien-Norge det blir något att bita i under åttondelsfinalen.
Sveriges VM tar tyvärr slut i kväll.
Ut på tur aldrig sur!
Ja, det är väl inte mycket att säga om. Elfenbenskusten var eleganta med sin bollmottagning, men tama i avsluten (bortsett från det snygga målet). Det täta norska försvaret kunde slå bollar till hörna utan att behöva bekymra sig, för motståndarna kunde inte utnyttja sina hörntillfällen.
Tror inte att man kan räkna bort Norge mot Brasilien, även om de senare väl får gälla som favoriter.
Men nu är det Sverige mot Frankrike som väntar- hoppas att det inte blir ett tidigt franskt mål, för då kan det bära iväg…🤦♂️
- Redigerat 2026-06-30 21:09 av Fornöga
Den svenska startelvan: Jacob Widell Zetterström (MV) – Gustaf Lagerbielke, Victor Nilsson Lindelöf, Gabriel Gudmundsson – Daniel Svensson, Lucas Bergvall, Yasin Ayari, Elliot Stroud – Anthony Elanga, Viktor Gyökeres, Alexander Isak.
Merde! Med en blandning av tur och skicklighet höll Sverige på att hålla 0-0 första halvlek ut, men Mbappé grusade den möjligheten i slutminuterna. Dessförinnan hade fransmännen två stolpträffar (varav ett på en läcker cykelspark) samt ett offsidemål.
Sveriges bästa chanser kom efter det franska målet, och det kunde ha blivit straff när Elanga fälldes i bra läge, men tyvärr var Daniel Svensson i offsideposition. Svenskarna kämpar på bra i underläge, men det vill till att de utnyttjar de få chanser som trots allt infinner sig.
Gissar att Frankrike skruvar upp tempot i början på andra halvlek för att avgöra det hela.
- Redigerat 2026-07-01 00:00 av Fornöga
3-0 till Frankrike, vilket väl höll sig inom smärtgränsen. Fast det hade ju kunna bli mer än så, och det var Widell Zetterström i målet som såg till att det inte rasade in ytterligare franska mål. Han är väl den här turneringens svenska utropstecken och lär bli förstemålvakt i fortsättningen.
I övrigt kan man alltid hoppas att Kulesevski blir återställd från sin skada, som han ådrog sig för ett år sedan. Han är trots allt inte så gammal och kan fortfarande återuppta karriären i landslaget, där han behövs.
Mbape gjorde två mål ikväll, och Messi får se upp så att han inte blir passerad i den totala skytteligan för VM genom tiderna redan i den här turneringen..
- Redigerat 2026-07-01 01:14 av Fornöga
Summering av kvällens match.
#91 Fyller på med en förklaring till den svenska sortin:
6 Orsaken till att Sverige är utslagna är helt klart Thomas Stenströms miserabla VM-låt. 😉
- Redigerat 2026-07-01 01:26 av Fornöga