Övrigt

Vinter-OS i Stockholm 2026?

2017-01-27 08:40 #0 av: [Nomen Nescio]

Idag klockan 11.00 presenterar Stockholms stad en utredning om förutsättningarna för att söka Vinter-OS 2026. Utredningen skall efter presentationen  ut på remiss, och vid positivt utfall får regeringen ta ställning till eventuell ansökan framåt hösten.

Källa.

Anmäl
2017-01-27 08:42 #1 av: Jimmy.L

Tror inte Stockholm kommer få ett OS även om regeringen går med på en ansökan.

Anmäl
2017-01-27 08:44 #2 av: [Nomen Nescio]

#1 Nej, det är nog tveksamt. Spåren från tidigare svenska ansökningar förskräcker ju...

Anmäl
2017-01-27 09:07 #3 av: VSK

Jag känner mig rätt säker på att det inte kommer bil OS här. Tyvärr skall så klart tilläggas. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-01-27 09:26 #4 av: GIKmio

Det kommer aldrig bli något vinter-OS i den södra halvan av Sverige. Det är Östersund som är det sydligaste vi kan komma. Sedan handlar det inte bara om snögaranti utan även om att det ska byggas anläggningar och fler hotell.

Sörj inte över att du åldras

många får inte den chansen

Anmäl
2017-01-27 09:30 #5 av: [Nomen Nescio]

Ett eventuellt OS 2026 ligger lite bortom min horisont, så jag är rätt likgiltig men  i grunden skeptisk. Fast det finns de som tror på idén...

Anmäl
2017-01-27 09:31 #6 av: [Nomen Nescio]

#5 Och, på svenskt vis, säger företrädarna för förslaget att "det kan bli ett föredöme".

Anmäl
2017-01-27 22:12 #7 av: AnnaKarin

Jag känner mig lite kluven. Älskar OS men det är mycket pengar det handlar om.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Anmäl
2017-04-04 14:49 #8 av: Carpinus

I remissvar till Stockholm stad ställer sig SOK positiva till att huvudstaden söker Vinter-OS och Vinterparalympics 2026. Dock ser man hellre att så många grenar som möjligt förläggs centralt, vilket innebär att Falun inte skulle få arrangera backhoppningen, utan att temporära backar skulle uppföras i Stockholmsområdet. Att utförsåkningens fartgrenar körs i Åre säger inte SOK något om, men övriga alpina grenar bör gå att arrangera runt Stockholm. 

När Stockholms stad fått in samtliga remissvar går man vidare med planeringen, och kommer man fram till att det hela är genomförbart begär man Riksdagens godkännande i höst, därefter lämnas ansökan in under nästa år. Man beräknar att det kommer att kosta c:a 13,6 miljarder kronor att arrangera Vinter-OS och Paralympics, och intäkterna skulle bli på samma belopp.

Källa.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-04-04 16:22 #9 av: Jimmy.L

Undrar vart backhoppningen skulle ske är ju ont om backar i sthlm. 

Anmäl
2017-04-04 16:28 #10 av: Carpinus

#9 Är Katarinahissen kvar?

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-04-04 16:55 #11 av: Jimmy.L

#10 Ja men under renovering så som hela Slussen. fast området är ju klart 2025 tror jag det var.

Anmäl
2017-04-04 17:00 #12 av: Carpinus

#11 Okej, då kan man nog inte ställa en hoppbacke där...Skämtar

Anmäl
2017-04-04 17:12 #13 av: Jimmy.L

#12 Rakt ut i Saltsjön eller Riddarfjärden. Skrattar

Anmäl
2017-04-05 13:01 #14 av: Carpinus

Om Stockholm söker kan en av konkurrenterna bli Lillehammer.

http://www.svt.se/sport/artikel/kan-bli-nordiskkamp-om-os/

#13 De får väl använda vattenskidor...Skrattar

Anmäl
2017-04-26 15:01 #15 av: Jimmy.L

Stockholm kommer inte att söka vinter-OS och Paralympics 2026, uppger Stockholms stad i ett pressmeddelande.

https://www.svt.se/sport/vintersport/stockholm-soker-inte-os/

Anmäl
2017-04-26 15:04 #16 av: Carpinus

#15 Förnuftigt! Fast det skulle inte förvåna om de söker ett sommar-OS istället...

Anmäl
2017-04-26 15:14 #17 av: Jimmy.L

#15 Det finns ingen friidrottsarena i sthlm om man nu inte räknar med Stadion men den är för liten.

Anmäl
2017-04-26 15:32 #18 av: Carpinus

Vilket inte hindrade fem ledande Socialdemokrater i Storstockholm att för inte så länge sedan föreslå ansökan om Sommar-OS (i det fallet 2024).

https://www.svd.se/stockholm-bor-soka-sommar-os

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.