Annons:
Läst 6159 ggr
[Jimmy.L]
2016-11-06 10:21

Trista scener...

Flyttar denna tråd hit.

Det blev en stökig match i Södertälje igår med bengaler, raketer, smällare och stenkastning.

En polis skadades under våldsamt upplopp.

http://www.lt.se/blaljus/brott/polis-skadad-av-kastad-sten-efter-syrianskamatchen-ingen-gripen-for-valdsamt-upplopp

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-06 10:23
#1

#0 Bedrövligt…😡

[Jimmy.L]
2016-11-06 10:30
#2

Verkligen.

[VSK]
2016-11-06 10:37
#3

Än en gång människor som inte är där för att se sporten utan deras agenda är av helt annan orsak. 😕

[Nomen Nescio]
2016-11-06 13:30
#5

Verkar som om vissa element passar på att avreagera sig för den här säsongen…

"Strax före halv ett-tiden började omkring 100 personer att slåss på öppen gata i Malmö. Det ska bland annat ha varit supportrar som är på plats för att se matchen mellan Hammarby och Malmö.

– En polis har skadats i det här tumultet. Troligtvis har han brutit armen, säger Ewa Westford hos polisen i region Skåne."---

GP

[Jimmy.L]
2016-11-07 09:25
#6

Först torskade Hammarby med 3-0 mot Malmö FF sedan fick bussen soppatorsk vid Saltåkvarn i Järna. 03.13 får polisen åka till platsen på E4 där bussen fått stopp efter att den tankat fel bränsle. Detta på grund av att fansen var upprörda på grund av det oväntade stoppet. Efter polisens besök så lugnade fansen ner sig.

http://www.lt.se/blaljus/hammarbyfans-fastnade-pa-e4-bussen-tankade-fel-drivmedel

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-07 09:51
#7

#6 Lång dags färd mot natt…😃

[Jimmy.L]
2016-11-07 10:55
#8

#7 Bajen har tidigare tråkas när en supporter bajsade på sätet under ett matstopp.

[Nomen Nescio]
2016-11-07 10:58
#9

#8 Supporterkultur…

[Jimmy.L]
2016-11-07 16:43
#10

Polisen har anmält sig själva efter att en polisman slog en svartklädd fotbollssupporter vid Folkets Park under söndagen.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-06/tv-har-slar-polisen-liggande-supporter-med-batong

[Jimmy.L]
2016-11-10 19:00
#11

Det blev förlust för Assyriska i den första kvalmatchen mot Norrby. Då rann bägaren över för flera av de tillresta fansen, som begav sig mot omklädningsrummet för att kräva svar av spelarna.

http://www.lt.se/fotboll/superettan/hatsk-stamning-efter-assyriskas-forlust-tillresta-fans-forsokte-ta-sig-in-i-omkladningsrummet

[VSK]
2016-11-10 20:47
#12

Det här är väl inte första gången supporters till Assyriska får frispel?

[Jimmy.L]
2016-11-10 20:58
#13

Nej, dom har stökat flera gånger i år.

Annons:
[VSK]
2016-11-10 21:01
#14

#13

Då mindes jag rätt.

Martin
2016-11-20 23:16
#16

Brenning i Aftonbladet säger det rätt bra: "När maskerade män attackerar en 19-årig pojke…. vilka jävla idioter!"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article23951812.ab

De egna fansen attackerar alltså Henke Larssson (tränare) med bengaler och bangers och Jordan Larsson (spelaren som de 5 minuter tidigare jublade åt när han gjorde 1-0) med knytnävsslag och slet tröjan av honom.

mvh Martin

[VSK]
2016-11-21 09:30
#17

Helt otroligt… Vad är det som blir så fel i vissa huvuden enbart för en sport som kallas för fotboll. Jag förstår helt ärligt inte. Å andra sidan så är jag tacksam att dessa idioter inte förstört bandyn, än.

[Nomen Nescio]
2016-11-21 10:13
#18

Läser att "polisen ger HIF:s säkerhet godkänt", och att stadens polischef, citat , "konstaterar att det inte varit lätt för arrangerande HIF att "se in i kristallkulan" och förutse de scener som den sena förlusten skulle föra med sig". 

Men nog borde det finnas ett "worst-case scenario" inför en sådan här risk, det som hände var väl snarast en högst tänkbar utveckling vid en sådan utgång av matchen? Och nog måste väl polisen ha varit delaktig i HIF:s säkerhetsplanering inför matchen - kanske är det därför som polischefen ger planeringen godkänt?

Martin
2016-11-22 05:49
#19

Polisen brukar normalt inte vara med i detaljer runt en säkerhetsplanering. Det man är delaktig i är att man ger tillstånd till att matchen får spelas och i det tillståndet sätter man ett minimiantal på antalet ordningsvakter och värdar.

Sen har såklart polisen en löpande kontakt genom sina supporterpoliser osv med arrangören och i det arbetet får man ju kanske anta att man även pratar om säkerheten.

Det som händer är under all kritik och stämmer det som det stod i en tidning att arrangören har vetat om planerna på att attackera Larsson redan innan är det anmärkningsvärt att de väljer att gå ner mot fansens sida i slutet av matchen med tanke på den händelseutveckling som varit.

Svensk Fotbollsförbundet konstaterade också redan samma kväll att HIF gjort vad de skulle och att man inte hade några synpunkter på jobbet. Märkligt att någon kan uttala sig om det redan samma kväll, skulle man tillsätta en utredning kan den inte gärna komma fram till något annat. Det känns lite som att man inte vill hälla salt i såren.

För egen del var jag förvånad över den lilla polisresursen som jobbade på matchen. Även om de normalt sett inte jobbar inne på arrangemanget så borde man som sagt kanske inte ha resurssatt för en worst case men i alla fall haft lite fler dedikerade till arbetsuppgiften.

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-11-22 06:56
#20

#19 Ja, det är en hel del frågetecken efter matchen! Den lokalpolischef som uttalade sig ovan verkar nu vara lite mer medveten om de brister som fanns enligt ett uttalande för P4 Malmöhus. Där sägs det också följande: "Inför varje match görs en analys från både arrangören och polisen. Trots att matchen slutade med att Jordan Larsson attackerades på innerplan av inrusande huliganer tycker polisen att de gjort en grundlig bedömning på förhand.

– Vi har alltid ett väldigt bra samarbete med HIF inför varje match där vi går igenom allt som kan hända, säger han."---

Annons:
[Jimmy.L]
2016-11-22 07:50
#21

#19 Inför varje match träffas representanter för arenaägaren, arrangören polisen och räddningstjänsten. Under mötet diskuterar man om det finns risk för bråk, pyroteknik eller hot.

Supporterpolisen träffar även SLO och har kontakt med denna.

[Jimmy.L]
2016-11-22 08:04
#22

På bilderna ser man SLO på planen och matchvärdar som försöker få huliganerna att lämna planen. Var OV är kan man ju undra.

Martin
2016-11-22 11:32
#23

Svenska Fotbollsförbundet anmäler nu Henrik Larsson för att ha "ha gjort sig beredd att slåss med huliganerna".

Det är inte specificerat vilken regel han skall ha brutit mot genom att ha ställt sig i fightingposition, men Aftonbladet spekulerar lite. Det skall bli intressant att se känner jag, om man verkligen väljer att bötfälla för detta för i så fall får man nog se över vad som händer tidigare under säsongen och framförallt får nog tränare framöver fundera på sitt kroppsspråk.

Till skillnad mot vad de sagt tidigare (hittar inte länken nu) verkar man inte längre tycka att HIF har gjort vad de kan utan man anmäler även HIF för användandet av pyroteknik på läktaren, att det togs med in på plan och att man lät publik komma in på plan.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/helsingborg/article23959388.ab

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-11-22 11:45
#24

Hade kontrollen över tränarnas kroppsspråk funnits på Liston Söderbergs och Peter Antoines tid hade man nog fått binda dem på bänken för att undvika bestraffning… 😃

[Jimmy.L]
2016-11-22 11:55
#25

Är välkänt att Disciplinnämnden är en enda stor tombola, så det skulle inte förvåna mig om han blir straffad.

[Jimmy.L]
2016-11-22 11:58
#26

#24 Lägg till Özcan Melkemichel.

Martin
2016-11-22 13:31
#27

#24 😂

#25 Jotack, jag vet. Här har han ju tydligen även uttalat att han skulle börjat veva om han såg dem ge sig på Jordan, så även om han hade haft laglig rätt att göra det (nödvärn) så skulle det inte förvåna mig om SvFF dömt honom :)

mvh Martin

Annons:
[Jimmy.L]
2016-11-22 19:00
#28

115 kameror gör ju att man kan hitta förhoppningsvis alla som tog sig in på planen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/polisen-vi-har-identifierat-flera-personer-som-stormade-olympia

Martin
2016-11-23 08:11
#29

De brukar ju faktiskt vara rätt bra på det på dagens arenor. Fördelen med ny teknik och många kameror. 

Hoppas HIF får ett rejält straff och att man har guts nog att begära gärningsmännen på skadeståndet.

För jag tror det är enda sättet att huliganer lär sig, att det kostar.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2016-11-23 08:14
#30

Tycker inte klubbarna ska straffas för något som besökarna gör. Det är bättre att straffa huliganerna som bråkar.

[Nomen Nescio]
2016-11-23 08:18
#31

En kanske märklig detalj är att ingen av de planstormare som  den erfarne supporterpolisen uppges ha identifierat hör till dem som gick till angrepp mot Jordan Larsson. Kan det möjligen innebära att det var "inlånat" bus som normalt inte finns bland läktarklientelet, sådana som kan ta en portning utan att bry sig?

[Jimmy.L]
2016-11-23 08:32
#32

#31 Går man in på huligankulturen så heter firman i Helsingborg Frontline dom har ofta med sig danska huliganer från FC Köpenhamn.

[Nomen Nescio]
2016-11-23 08:56
#33

#32 Okej - det låter som en tänkbar förklaring!

[Jimmy.L]
2016-11-23 09:01
#34

Läste på ett Helsingborgsforum att utanför arena så hörde man att det pratades danska under stenkastning mot polis och ordningsvakter.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-23 09:24
#35

#34 Hoppas att det leder till något…

Martin
2016-11-23 12:28
#36

I MFF - Hammarby så åtalades ju en tysk huligan för våld mot tjänsteman efter att ha knuffat en polis så att hon bröt handleden/armen i samband med slagsmål. 

http://www.expressen.se/kvallsposten/huligan-skadade-polis--i-storbrak/

I princip alla allsvenska huliganfalanger har sina broder/systerklubbar i andra länder också. Flera MFF-huliganer är misstänkta för våldsamt upplopp i Danmark i samband med match mellan, tror jag, Bröndby och Köpenhamn. Likt HIFs är lierade med FCK så är Malmöfalangen lierade med Bröndby.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2016-11-23 12:33
#37

#36 Nej det stämmer inte. Varken DFG, Firman Boys, KGB har systerklubbar i andra länder. Jag tror heller inte Wisemen har sådana kopplingar eller GAIS.

[Nomen Nescio]
2016-11-23 14:44
#38

Fem bråkstakar har nu fått maxstraff på arrangörsnivå - två års avstängning. Man hoppas kunna identifiera tjugotalet ytterligare.

Källa.

Martin
2016-11-23 23:29
#39

#37 Alla var kanske att ta i.  Sorry. Vet dock med säkerhet att det fanns utländska fighters med ett Stockholmslag för ett par år sedan, minns inte om det var någon av AIKs (gillar egentligen inte att blanda in lagnamnen då lagen egentligen inte har med dem att göra, oftast) eller Djurgårdens. Minns inte heller vilken av firmorna för laget det var. Men visst, ibland är det ju flera klubbar samtidigt och det kan ju ha varit så den gången kanske.

mvh Martin

Martin
2016-11-23 23:40
#40

#37 Kanske inte systerklubbar, men ser nu att KGB hade "ligistturister" från Dusseldorf med sig i möte med annat Sthlm-lag i mars i år. Så visst kör man ihop även om det kanske inte är systerklubbar (och kanske inte heller lika ofta som Skånelagen, för här är det ju mer regel än undantag att man har med sina kompisar från grannlandet och här är det också mer uttalat att man stödjer varandra).

Sen får man ta det för vad det är när det är info på ett öppet forum.

Står bland annat att ovan länkad händelse där en polis bröt armen var en fight mellan Hammarby och tyskar, när Malmö mötte hamamrby i Malmö. Jag vet att Malmösupportrar slogs sida vid sida med tyskarna, så det var inte bara Bajen vs Tyskar i vart fall.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2016-11-24 07:28
#41

Har ingen större koll på KGB så det är nog inte omöjligt det du säger. Har har bättre koll på DFG då jag har några vänner där.

Annons:
Martin
2016-11-24 19:37
#42

Ja, jag har inte koll på Sthlm alls egentligen, mer än att jag kommit i kontakt med dem några gånger när de varit i Malmö. Men inte så insatt i dem, men har skaplig koll på Skånelagens nötter.

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-11-26 19:21
#43

Lite i skymundan har fotbollens representantskap tagit beslut om att domaren skall ha  befogenhet att flytta slutförandet av en avbruten match i allsvenskan eller superettan till påföljande dag om så krävs. Kan säkert strula med hotellbokningar med mera, men tydligen fungerar det så här i andra länder.

"Under gårdagens representantskapsmöte beslutade Svenska Fotbollförbundet kring ändringar i tävlingsbestämmelserna för allsvenskan samt superettan. Beslutat gör gällande att domaren har rätten att återuppta en avbruten match så sent som dagen efter att matchen spelades. Tidigare har domaren endast haft rätten att besluta att en avbruten match ska slutföras senare samma dag.

– Det är ett otroligt viktigt beslut. Signalen från svensk fotboll är att matcherna ska avgöras på spelplanen. Nu skapar vi incitament för det i tävlingsbestämmelserna, och det är viktigt. Det innebär att de som har ambitionen att stoppa en match har ingen framgång med det, för matchen kommer att spelas färdigt. Nu har vi skapat utrymme för att kunna hantera det i tävlingsbestämmelserna. Internationellt sett har det varit så under lång tid, så det här känns jättebra, säger SvFF:s ordförande Karl-Erik Nilsson till  Fotbollskanalen."---

http://www.gd.se/fotboll/allsvenskan/nya-regeln-i-allsvenskan-och-superettan-nu-kan-avbrutna-matcher-spelas-fardigt-aven-efterfoljande-dag-otroligt-viktigt-beslut

[Jimmy.L]
2016-11-26 19:51
#44

Bra beslut, jag tycker det ska avgöras på planen.

Martin
2016-11-26 20:02
#45

Intressant beslut kan man ju tycka. Säkert bra också, för jag tycker också att det skall avgöras på plan. Gäller då bara att den är ledig dagen efter också. Fler och fler går ju över till evenemangsarenor även om vi än så länge inte har så många sådana i Sverige. Eller så får man helt enkelt bestämma att bokar man en match så får man inte boka något annat dagen efter.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2016-11-26 20:05
#46

#45 Alla lag skall ha en reservarena enligt tävlingsreglerna så det ska inte vara några problem.

Martin
2016-11-27 09:02
#47

#46 Där ser man, då lärde jag mig något nytt idag också. :)

mvh Martin

Martin
2016-11-27 18:38
#48

#46 Vet du var det står om reservarenorna? Funderar lite på vilken "mitt" Malmö har. Behöver de vara spelbara på viss tid eller alltid?

mvh Martin

Annons:
[Jimmy.L]
2016-11-27 18:53
#49

#48 Kolla med SvFF.

Martin
2016-11-27 22:29
#50

Så intresserad är jag, då tar jag det med Malmö direkt istället. Men inte en söndagkväll. :)

mvh Martin

Martin
2016-11-27 22:34
#51

Visade sig förvisso vara lättgoogla. "Svenska fotbollsförbundet allsvenskan reservarena". :)

Utifrån de reglerna (bara skummade) skulle jag tro att andra allsvenska arenor är reservarenorna för de flesta lagen. Annars tror jag inte att många möter kraven. 

Skall se vid tillfälle vilka Malmö har som reserv. Den ena vet jag förvisso men den är inte alltid spelduglig utan förberedelse.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2016-11-30 07:20
#52

De personer som greps i samband med fotbollsmatchen mellan Hammarby och Djurgården i oktober misstänks inte längre för upplopp.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/huliganmisstankta-frias-efter-upplopp

[Jimmy.L]
2016-12-04 08:45
#53

Flera polispatruller larmades till Östra station i Stockholm efter att huliganer gått till attack mot en restaurang. Även polisen har utsatts för våldsamt upplopp. En person har förts till sjukhus. – Jag har hört att det kastats möbler och krossats glas, säger Anders Mattsson vid Stockholmspolisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24038817.ab

[Nomen Nescio]
2016-12-13 14:57
#54

"Polisen har identifierat 19 personer från ordningsstörningarna på Olympia i samband med kvalmatchen till fotbollsallsvenskan mellan Helsingborg och Halmstad den 20 november. Efter förhör ska åklagare ta ställning till eventuella åtal. Helsingborgs IF kommer att stänga av de 19 identifierade åskådarna, skriver klubben på sin sajt."---

TT

[VSK]
2016-12-13 16:09
#55

#54

Bra det. Hoppas dessa "ordningsstörare" inte kommer få chansen att "störa" nåt mer.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-15 08:56
#56

Killen som fick matchen Jönköping-Östersund avbruten väcker nytt intresse i samband med  den nya matchfixningsuppmärksamheten.

http://www.svt.se/sport/fotboll/17-aringen-misstanks-ha-koppling-till-matchfixning-1/

[Jimmy.L]
2016-12-15 09:00
#57

#56 Läste just den artikeln. Skrämmande att det inte utreddes.

Martin
2016-12-15 15:00
#58

50.000 kr i böter till HIF för kvalmatchstöket.

Disciplinnämnden menar på att det egentligen borde varit ett straff på 85.000 kr men också att Förbundets egen klassificering på matchen borde varit högrisk och att det därför räcker med 50.000 kr

http://www.hd.se/2016-12-15/hif-far-50-000-kronor-i-boter

Förmodligen är det inte det som är det mest kännbara straffet. Signalerna från sponsorer om att det räcker och att man kräver krafttag mot huliganismen är förmodligen det som kan komma att kosta på riktigt.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2016-12-15 15:02
#59

Dom kom billigt undan.

Martin
2016-12-15 15:37
#60

Jag har inte läst domen och har inte läst motsvarande domar, så jag vet inte riktigt vad det brukar ligga på. Man väger ju uppenbarligen in också att Förbundet gjort en felaktig bedömning av vilken nivå matchen skall ligga på.

Och som sagt. Om en klubb får 50.000 eller 500.000 i böter tror jag inte spelar så stor roll. Jag tror det är vad som händer runtomkring som verkligen kan påverka. Om nu sponsorer drar öronen åt sig lite (vilket de gör i form av att ställa krav på arbetet mot huliganismen) så är det väl där det kan komma att kosta.

Visst, straffet från disciplinnämnden var betydligt lägre än jag trodde. Men, det var ändå inte där jag trodde att det kostade. Varumärket HIF var ju redan innan ganska svagt och det stärktes ju inte. 

Sydsvenskan har en artikel som är rätt intressant.

https://www.sydsvenskan.se/2016-11-21/fran-guldfest-till-nedflyttning-pa-fem-sasonger

mvh Martin

[Jimmy.L]
2016-12-15 15:50
#61

#60 Domen finns alltid hos SvFF att läsa.

http://fogis.se/tavling/namnder-och-kommitteer/disciplinnamnden/arkiv/tavling/disciplinnamnden/2016/beslut-i-svffs-disciplinnamnd-6-december-2016/

Även Helsingborgsfansen anser att dom kom billigt undan.

Martin
2016-12-15 22:16
#62

Tack för länk!

Utan att kunna praxis så är det svårt att säga annat än vad jag redan sagt, jag tycker de kom billigt undan samtidigt som det inte är straffet från disciplinnämnden som jag tror blir det värsta för HIF. 

Men man kan också vända på det, detta tvingar dem (som jag ser det) att ta itu med ett problem som de tidigare - såvitt jag vet, eller i vart fall inte framgångsrikt - jobbat med som något prioriterat.

mvh Martin

Annons:
[Jimmy.L]
2016-12-16 15:15
#63

Den 17-årige Södertäljebo som under en match i Superettan stormade planen och attackerade Östersunds målvakt döms nu till tillträdesförbud på samtliga svenska arenor. Detta efter ett beslut i Åklagarkammaren i Jönköping.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/17-aringen-far-tilltradesforbud-pa-samtliga-arenor

Martin
2016-12-17 07:32
#64

Ett bra beslut.

Hoppas bara att man ser över lagstiftningen / tillämpningen så att den gäller på alla arenor och inte som idag, där det finns luckor.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2017-01-25 18:21
#65

Från den 1 mars blir det förbjudet att maskera sig i samband med idrottsarrangemang. Den som helt eller delvis täcker ansiktet på ett sätt som försvårar identifikation vid till exempel en fotbollsmatch kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/maskeringsforbud-infors-vid-sportevenemang

Ganska tandlös lagstiftning då polisen inte kommer ingripa.

[Jimmy.L]
2017-01-26 07:58
[Nomen Nescio]
2017-01-27 07:11
#67

Dom idag mot den person som kastade knallskott mot en spelare i matchen IFK Göteborg-Malmö FF förra året.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dom-i-dag-for-knallskott-mot-spelare

[VSK]
2017-01-27 07:58
#68

#67

Jag hoppas på hårt straff.

Annons:
[VSK]
2017-01-27 13:12
#70

#69

Så pass kort straff…

[Jimmy.L]
2017-02-05 16:58
#71

Huliganer med sympatier för Borussia Dortmund attackerade kvinnor och barn som rest från Leipzig för att se lördagskvällens bundesligamatch. Enligt tysk polis var huliganerna ”extremt våldsamma” och polisen grep 28 personer under oroligheterna inför matchen som Dortmund vann med 1–0.

http://www.dn.se/sport/fotboll/huliganer-attackerade-kvinnor-och-barn/

[Carpinus]1
2017-02-08 21:38
#72

Åtta huliganer får tillträdesförbud mellan nio och arton månader för matchstormningen i kvalmötet mellan Helsingborg och Halmstad. Förbudet gäller matcher arrangerade av Svenska Fotbollförbundet: allsvenskan, superettan, svenska cupen, landskamper och av Uefa sanktionerade internationella matcher.

http://www.gp.se/sport/%C3%A5tta-huliganer-portas-efter-skandalen-1.4150551

[Carpinus]1
2017-02-17 19:32
#73

#69 29-åringen har överklagat domen. Bara att hoppas att även åklagaren har gjort det, annars kan domen bara fastställas eller lindras av hovrätten, inte skärpas.

[Carpinus]1
2017-03-07 00:43
#74

Den ryska lösningen på huliganismen:

"Advokaten Igor Lebedev, som även sitter med i ryska fotbollsförbundets styrelse, har föreslagit en något oortodox lösning: nämligen att legalisera huliganism och göra det till en sport.

Lebedev föreslår namnet "draka", vilket är det ryska ordet för "bråk".---

Källa.

Och det lär väl inte bli några dopingprov tagna i den nya "sporten", så ryssarna har alla förutsättningar att bli framgångsrika…

[Jimmy.L]
2017-03-07 07:53
#75

Huliganerna i Ryssland är väldigt organiserade har jag hört.

[Carpinus]1
2017-03-07 08:23
#76

#75 Ja, inte minst parlamentarikern Lebedev själv har ju uppträtt som något slags pådrivare i huligansammanhang, bland annat i Paris i samband med EM.

Annons:
[Jimmy.L]
2017-03-11 19:34
#77

Skandalscener utspelades på läktaren när Kristianstad mötte Nybro i playoff om en plats i kvalserien till hockeyallsvenskan.

http://www.hd.se/2017-03-11/laktarskandal-i-hockeykval

[Jimmy.L]
2017-03-14 12:08
#78

Kristianstads IK stänger av tre personer och utfärdar så kallade anläggningsförbud efter läkarskandalen när klubben mötte Nybro i playoff om en plats i kvalserien till hockeyallsvenskan. Straffet gäller resten av säsongen och även hela nästa säsong, skriver Kristianstadsbladet.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/g2BOk/stanger-av-supportrar-efter-brak

[VSK]
2017-03-14 12:29
#79

#78

Bra att det iaf blir nån form av straff.

[Jimmy.L]
2017-03-14 12:30
#80

#78 Ja, men tyvärr har dom problem som klubben har struntat i hörde jag. Dom har tidigare bråkat utan att man gjort något.

[VSK]
2017-03-14 12:33
#81

😕

[Jimmy.L]
2017-03-16 16:21
#82

Färjestad har identifierat de supportrar som smädade den förolyckade Stefan Liv under hemmamatchen mot HV71 för snart två veckor sedan. De stängs nu av i minst en säsong.

http://www.svt.se/sport/ishockey/fbk-fans-smadade-stefan-liv-stangs-av/

[Carpinus]1
2017-03-16 20:18
#83

#82 Snabbt och resolut handlat! 👍

Annons:
[Jimmy.L]
2017-03-20 19:17
#84

Flaskor och andra föremål kastades in på isen i samband med att Växjö vann andra kvartsfinalen borta mot Malmö. Nu stängs två hemmasupportrar av i sex månader. – Nu ska vi titta på bildmaterialet för att se om vi kan identifiera fler, säger Malmös säkerhetsansvarige Linda Magnusson.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/j519n/tva-supportrar-stangs-av-efter-slutsignalsilskan

[VSK]
2017-03-20 19:18
#85

Vet ej vad jag skall skriva…..

😡

[Carpinus]1
2017-03-20 19:57
#86

#84 Frågan är om de stängs av i sex kalendermånader eller resten av denna säsong och början av höstsäsongen? Är det sex månader från och med nu så blir det ju sannolikt bara ett fåtal matcher plus matchfria vår- och sommarmånader…

[Jimmy.L]
2017-03-20 20:19
#87

Avstängningen gäller under säsongen uppfattar jag det som.

[Carpinus]1
2017-03-20 20:21
#88

Ja, det vore illa om det bara blev ett närmast symboliskt straff…

[Jimmy.L]
2017-03-20 20:24
#89

Dom tillämpar SHL-regler. Jag har dålig koll på det men kan höra mig för.

[Carpinus]1
2017-03-20 20:30
#90

#89 Ja, det skulle ju kunna vara intressant! Vi får se om de lyckas identifiera ytterligare bråkmakare också.

Annons:
[Jimmy.L]
2017-03-20 20:48
#91

Är tillträdesförbud som Malmö ansöker om, dom kommer åter att få gå på hockey i höst.

[Carpinus]1
2017-03-20 20:54
#92

#91 Synd…

(Tack för svaret!)

[Jimmy.L]
2017-03-20 21:09
#93

#91 Lagen är så, det går inte att pausa tillträdesförbudet.

[Carpinus]1
2017-03-20 21:15
#94

Verkar vara en brist i lagen i så fall, det kan väl knappast vara tänkt så att en förseelse i slutskedet på säsongen i praktiken straffas lindrigare än samma överträdelse i säsongstarten? Det hade varit bättre med straffet utmätt i omgångar istället!

[Jimmy.L]
2017-03-20 21:21
#95

Beror även på hur klubben ser på saken och hur allvarligt det var. Man kan begära tillträdesförbud upp till 3 år.

[Carpinus]1
2017-03-21 06:53
#96

Så om man i praktiken verkligen ville stänga av dem sex månader så borde de ha dömt dem till ett år i det här fallet för att få ut bestraffningen i effektiv tid. Som det nu är har de dömts till max en månad, alltså ett fåtal matcher - men sex månader låter förvisso strängare…

[Jimmy.L]
2017-03-21 07:32
#97

#96 Malmö anser att sex månader är tillräckligt. Det kastades in plastflaskor och annat på isen, vad dessa kastade in vet jag inte men tydligen var det inte så allvarligt. Får Malmö även böter kommer dom troligen kräva dom på pengarna.

Annons:
[Carpinus]1
2017-04-01 10:13
#98

Så här på allsvenskans högtidliga avsparksdag angriper sportjournalisten Robert Laul på SVT Opinion den hatkultur som han menar finns framförallt i storstadsklubbarnas närhet. "Varför beter ni er som en sekt och duckar frågan om hatet, Sef?", frågar Laul.

[Jimmy.L]
2017-04-01 10:23
#99

#98 Märkligt, klart det sjungs hat ramsor på läktaren men 95% av fansen stannar vid det. Är ju bara en liten klick som bråkar.

[Carpinus]1
2017-04-01 10:29
#100

#98 Ja, vi får väl se vad blir av det. Dagens högriskmatch är väl den i Göteborg,men förhoppningsvis blir det bara en publikfest. Tror att det i så fall skulle vara en bra allsvensk upptakt  - blir det stökigt så finns nog tyvärr risken att det innebär en fortsatt bråkig säsong. 

Lite stök var det igår, men det var väl bara mellan ytterligheterna.

[Carpinus]1
2017-04-01 18:18
#101

#100 Inga larmrapporter från Göteborg så här långt, vilket ju är glädjande. Däremot hade Helsingborg återigen en planstormare, vilket måste kännas besvärande för klubben efter fjolårets scener…😕

http://www.gp.se/sport/fotboll/stormade-planen-konfronterade-spelare-1.4219855

[Jimmy.L]
2017-04-01 18:28
#102

Mycket tråkigt att vissa inte kan sköta sig.

[Carpinus]1
2017-04-11 09:47
#103

David Elm skriver i en krönika om upplevelser från bortamatchen mot Hammarby. Han tyckte att hatarna på läktaren var påträngande, och att de fick hållas. Från Hammarbys sida säger man att man vidtog åtgärder efter domarpåpekande.

[Jimmy.L]
2017-04-11 11:02
#104

Med tanke på hur ljudvolymen är i arenan är jag förvånad att han hörde sådant. Jag har suttit nära planen flera gånger och hör knappt vad spelarna skriker. Men stämmer det så är det ju tråkigt.

Annons:
[Jimmy.L]
2017-04-12 08:54
#105

Det blir inget åtal för våldsamt upplopp mot de 20-tal Helsingborgshuliganer som stormade planen i samband med HIF:s degradering till superettan förra året.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/inget-atal-for-valdsamt-upplopp

[Carpinus]1
2017-04-12 18:52
#106

Fyra blåvittsupportrar har fått tillträdesförbud efter en händelse i samband med cupmatchen mot Norrköping. De utreds nu för våldsamt upplopp, och under tiden är de portade.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/blavittsupportar-avstangda

[Carpinus]1
2017-04-13 23:00
[Jimmy.L]
2017-04-14 08:08
#108

UEFA brukar vara hårda på detta. Ofta får laget som har dessa bråkstakar höga böter och spel inför tomma läktare.

[Carpinus]1
2017-04-17 16:10
#109

Knallskott mot bollkalle i derbyt AIK-Hammarby. Hoppas att de som stod bredvid kräket som kastade har kurage nog att peka ut honom…

http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/kastade-in-smallare--mot-aiks-bollkalle/

[Jimmy.L]
2017-04-17 16:26
#110

Ser på matchen, den smälldes ca 2 meter från bollkallen när AIK hade ett bra frisparksläge.

[Carpinus]1
2017-04-17 16:38
#111

Situationen ligger ute på Expressen också. Verkar som det kastades två föremål mot killen (00.35).  Först duckar han för en "fackla" som slår ner framför hans fötter, sedan smäller det bakom honom.

http://www.expressen.se/tv/sport/fotboll/allsvenskan/klipp/har-landar-smallaren-vid-bollkallen-fullstandigt-vansinnigt/

Annons:
[Jimmy.L]
2017-04-17 16:42
#112

#111 Den tar i kastnätet som ska skydda spelarna från inkastade föremål och studsar ner mot bollkallen.

[Carpinus]1
2017-04-17 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Så här ser skeendet ut:

[Jimmy.L]
2017-04-19 22:38
#114

Efter den första kvartsfinalen mellan HV71 och Färjestad blev flera personer omhändertagna när de försökte ge sig på FBK:s supporterbussar. Nu portas sex HV-supporters från samtliga SHL-arenor i två år.

http://nwt.se/sport/ishockey/folj_fbk/2017/04/19/sex-stangs-av-efter-fbk-attack

[Carpinus]1
2017-04-19 22:48
#115

I morgon väntar en riktig högriskmatch mellan Besiktas och Lyon.  Efter scenerna i samband med första matchen ådömdes båda lagen en miljon i böter och villkorlig avstängning från  internationellt cupspel.

#114 Verkar bra hanterat! 👍

[Jimmy.L]
2017-04-20 07:53
#116

#115 Jo vi får se idag hur det går.

[Carpinus]1
2017-04-21 19:35
#117

Just nu kan man se några reklamfilmer för "Fotboll utan fylla" på nätet och TV-kanaler. Det är organisationerna IQ och STAD som i samarbete med AIK, Djurgården och Hammarby driver en kampanj mot läktarfyllan, som väl dessvärre är en bidragande orsak till diverse trista scener kring matcherna.

[Carpinus]1
2017-04-21 20:46
#118

Stökigt före matchen Gefle-Syrianska. Ett fyrtiotal bortasupporters kastade flaskor och bangers mot polisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3ABjA/valdsamt-upplopp-utanfor-gavlevallen

Annons:
[Jimmy.L]
2017-04-21 20:59
#119

#118 Dom tycks inte ha fått se matchen.

[Carpinus]1
2017-04-21 21:05
#120

Nej, och det var synd, eftersom deras lag ju förlorade med 1-0. Målet kom i 87:e minuten - det hade de gott kunnat få uppleva…. 😉

[Jimmy.L]
2017-04-22 08:00
#121

😃 Svider nog mer att inte få gå på matchen.

[Carpinus]1
2017-04-22 08:05
#122

Jo, förmodligen och förhoppningsvis. Men lite salt i såren är aldrig fel…🙂

[Jimmy.L]
2017-04-22 08:07
#123

En man från Norrköping frias i tingsrätten från misstankar om brott efter att ha tänt flera bengaler i centrala Örebro i samband med en fotbollsmatch. Anledningen: mannen hävdar att polisen sagt att det är okej att använda bengaler utan tillstånd.
– Det här är ett sätt att komma runt förbudet, säger åklagaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fotbollssupporter-anvande-bengaler-utan-tillstand-skyller-pa-polisen

[Carpinus]1
2017-04-28 08:39
#124

Ett trettiotal supportrar angrep polis och ordningsvakter efter matchen Norrköping mot Jönköping i samband med att polisen kontrollerade identiteten på två personer.

http://www.nt.se/nyheter/ostergotland/stokigt-efter-matchen-om4619417.aspx

[Jimmy.L]
2017-04-28 08:46
#125

#124 Det har genom åren varit bråkigt mellan Norrköpings fans och säkerhetsansvarig i klubben, jag trodde stöket var över efter denna försvann men tydligen är det fortsatt bråkigt.

Annons:
[ludden]
2017-04-28 10:00
#126

#125 Vad exakt handlade bråket om? Det är väl en dålig ursäkt för att bråka på en match.

[Jimmy.L]
2017-04-28 14:48
#127

#126 Det vet jag inte då jag har dålig koll på Norrköping. Klart det är dåligt med bråk.

[ludden]
2017-04-29 08:14
#128

#127 Fast du vet att det var bråk mellan fansen och säkerhetsansvariga?

[Jimmy.L]
2017-04-29 08:17
#129

#128 Det är inget nytt att fansen inte kommer överens med säkerhetsansvariga det händer i många klubbar.

[Stoffe.]
2017-04-29 22:55
#130

Ett slagsmål uppstod under matchen mellan Arameiska och VSK på Brunna IP i Norsborg på lördagen. En person har blivit sprayad med pepparspray av polisen.

http://www.vlt.se/blaljus/slagsmal-pa-laktaren-under-vsk-matchen-pa-brunna-ip-man-har-anvant-pepparspray

[Jimmy.L]
2017-04-30 07:56
#131

Det har börjat väldigt stökigt i år på många arenor.

[Carpinus]1
2017-04-30 08:07
#132

#131 Ja, det är illavarslande…😕

Annons:
[VSK]
2017-04-30 09:46
#133

😕

[Jimmy.L]
2017-04-30 09:54
#134

Även på Åland har det varit bråk tidigare i april.

Fotbollssupportrar från Sverige och Finland drabbade samman i ett på förhand bestämt slagsmål vid Baltichallen. Det misstänker polisen som på platsen grep fem personer som nu är misstänkta för att ha stört ordningen på allmänplats, samt äventyrat säkerheten.

http://www.radiotv.ax/nyheter/huliganer-gjorde-mariehamn

[ludden]
2017-04-30 12:47
#135

Lagarna är för klena när det kommer till dom som slåss. Dom borde portas från arenorna samt få anmäla sig på en polisstation i en annan stad vid matcher.

[Jimmy.L]
2017-04-30 13:12
#136

#135 Det har ju faktiskt funnits förslag på anmälningsplikt.

[ludden]
2017-04-30 17:43
#137

#136 Okey, så varför gör man inte det?

[Jimmy.L]
2017-04-30 18:01
#138

#137 för att politikerna inte ville det, tyvärr.

[Jimmy.L]
2017-05-31 20:21
#139

Den 36-årige Nashvillesupporter som kastade in en död fisk på isen under den första Stanley Cup-finalen är inte längre misstänkt för brott, skriver Pittsburgh Post-Gazette. Distriktsåklagaren Stephen Zappala meddelade timmarna före den andra finalmatchen mellan Pittsburgh och Nashville att förundersökningen läggs ned.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/gM81a/fiskkastare-frias

Annons:
[Jimmy.L]
2017-06-03 20:05
#140

Superettan-mötet mellan Syrianska och Dalkurd är avbrutet efter en publikskandal. En person i hemmaklacken kastade in ett knallskott mot Dalkurd-forwarden Richard Yarsuvat.

Polis tömmer läktaren efter att även en ordningsvakt blivit attackerad.

– Det är en katastrof för fotbollen, det är bara idioter som förstör något fint, säger Dalkurds sportchef Adil Kizil.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/mmAx0/skandal-i-superettan--knallskott-mot-spelare

Hörde just att Dalkurdspelare får åka till sjukhus efter hörselproblem och man bryter matchen.

[Carpinus]1
2017-06-03 20:16
#141

#140 Det var åtminstone andra vändan i år för Syrianska (#118). Dags för tomma läktare?

[Jimmy.L]
2017-06-03 20:31
#142

Nog läge för det. Synd om dom som sköter sig.

[Carpinus]1
2017-06-04 09:30
#143

I Turin skadades 400 personer varav fem allvarligt när någon brände av en fyrverkeripjäs bland dem som samlats på Piazza San Carlo för att se en länksändning av CL-finalen mellan Juventus och Real Madrid. Människor flydde i vild panik när det ropades att det var en bomb, och många fick fall- och trampskador.

http://www.gp.se/sport/runt-400-fotbollsfans-skadade-efter-bombpanik-1.4342382

(SVT uppger över 1000 skadade.)

[Jimmy.L]
2017-06-04 09:49
#144

Hoppas den eller dom som orsakade paniken ställs inför domstol.

[Carpinus]1
2017-06-04 17:41
#145

#142 En styrelseledamot säger att man hellre spelar för tomma läktare än  att ha "Gefe fans" på plats.

https://www.svt.se/sport/fotboll/syrianska-kor-hellre-utan-publik/

[Jimmy.L]
2017-06-04 17:46
#146

Ja dom har stökat rätt mycket nu.

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-05 15:33
#147

Syrianska säger upp allt samarbete med Gefe Fans enligt TT.

[Jimmy.L]
2017-06-05 15:35
#148

Jag tror fansen lägger ner GF.

[Jimmy.L]
2017-06-13 18:19
#149

​För lite mer än två år sedan drabbade ett antal fotbollssupportrar samman i ett stort gängbråk i Väsjöbacken. Nu har domen kommit: alla åtalade utom en döms för misshandel eller medhjälp till misshandel.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/domarna-satta-efter-huliganslagsmal/repdpnqfl!JaDlQSLZ5dVV5YZw7UYRxg/

[Carpinus]1
2017-06-14 12:16
#150

#140 Dalkurd har nu formellt tilldömts segern med 3-0.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/dalkurd-tilldoms-segern-efter-skandalscenerna/

[Jimmy.L]
2017-06-14 13:22
#151

Inga böter utdelade, men det kan ju komma sen.

[Jimmy.L]
2017-06-15 14:42
#152

Man lyckades inte ställa alla inför rätta – men tolv av de som springer in på planen är åtalade, misstänkta för skandalscenerna som utspelade sig på Olympia i november.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/rattegang-startar-idag-1

[Carpinus]1
2017-06-21 12:10
#153

#152 Rättegången mot de tolv som åtalas för bengalbränning, planstormning och angreppet mot Jordan Larsson löper vidare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/huliganer-gommer-sig-under-maskering

Annons:
[Jimmy.L]
2017-06-21 12:50
#154

Jag hoppas att domstolen kan fälla dom.

[Carpinus]1
2017-07-05 12:38
#155

#154 Samtliga tolv dömdes för brott mot ordningslagen till böter mellan 3000 och 11.200.  Fyra av dem dömdes dessutom för ofredande, och fyra för bengaltändning. Misshandelsåtalet mot två av de tolv ogillades däremot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/samtliga-atalade-doms-for-planstormningen-pa-olympia

[Jimmy.L]
2017-07-05 15:27
#156

Det blev en dyr planstormning för dom helt rätt.

[Carpinus]1
2017-07-10 21:28
#157

Fredrik Gårdare som leder en aktionsgrupp inom polisen vars syfte är att motverka kriminell infiltration på arenorna håller öppet för att det kan bli vanligare med matcher inför tomma läktare i allsvenskan, säger han på Lundhs podcast på Fotbollskanalen. 

https://www.sydsvenskan.se/2017-07-10/polisen-oppnar-for-tomma-laktare-i-allsvenskan

[Jimmy.L]
2017-07-10 21:44
#158

Det har man föreslagit flera gånger men skulle skada Allsvenskan väldigt mycket.

[Jimmy.L]
2017-07-12 18:56
#159

En man i Södertälje förbjuds att titta på stora fotbollsmatcher i hela Sverige. Han stängs av efter bengalbränning och skadegörelse.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/fotbollshuligan-fran-sodertalje-stangs-av

[Jimmy.L]
2017-07-21 14:05
#160

Bråk bröt ut utanför Friends Arena i Solna i går före fotbollsmatchen mellan AIK och det bosniska laget FK Zeljeznicar. Ett 20-tal personer bråkade vid en uteservering och kastade stolar mot varandra. Tre personer skadades. 

http://www.dn.se/sthlm/huliganer-brakade-innan-match-tre-skadade/

Annons:
[Jimmy.L]
2017-08-06 20:33
#161

Hörde idag att ett 60-tal maskerade Hammarbyhuliganer gick till attack mot barnfamiljer i Eskilstuna vid ingången vid matchen Eskilstuna - Djurgården.

[VSK]
2017-08-06 20:43
#162

😡

Bäst jag censurerar mig själv tror ja.

[Carpinus]1
2017-08-10 22:37
#164

Stökigt på stan efter IFK Göteborg-AIK, men det var nog värre för några år sedan.

http://www.expressen.se/gt/sport/stort-supporterbrak-efter-matchen-flera-gripna-/

Martin
2017-08-11 09:50
#165

Tyvärr som vanligt när storklubbarna möts. Mer regel än undantag. Bara att hoppas att gripanden leder till lagföring också, alldeles för sällan det gör det.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2017-08-26 16:52
#166

Skövde tog en slutsekundsseger i försäsongsderbyt mot Mariestad. Något som fick hemmapubliken att tappa fattningen.I ett tumult efter matchen ska spelare från båda lagen attackerats av fans. En polisanmälan om misshandel är gjord, skriver Skövde på sin hemsida.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/OMyzl/kaos-efter-hockeyderby--fans-attackerade-bada-lagen

[Carpinus]1
2017-08-28 08:44
#167

Bråk i halvtid som fördröjde andra halvlek och 170 gripna efter matchen i vad som Polisen rubricerat som våldsamt upplopp. Facit från derbyt AIK-Djurgården på Friends arena.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/170-gripna-efter-skandalscenerna/

Annons:
[Jimmy.L]
2017-08-28 08:47
#168

Ja det blev ett stökigt derby.

[ludden]
2017-08-28 09:40
#169

Jag hoppas samtliga portas från arenorna i framtiden så vi slipper ligisterna som förstör för alla fotbollsälskare.

[Carpinus]1
2017-08-28 21:41
#170

Under våren 2017 har totalt elva fotbollsmarodörer i Stockholm dömts till arenaförbud i något som kallas för "snabbspåret", där åklagare finns på plats och dömer ut avstängningar som kan vara i maximalt ett år.

[Carpinus]1
2017-08-29 06:37
#171

AIK går ut och tar avstånd från överlöpandet i samband med derbyt och ber om ursäkt för uppträdandet från våldsverkarna.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/aik-ber-om-ursakt-efter-oroligheterna/

[Jimmy.L]
2017-08-29 07:46
#172

Tydligen försökte en Djurgårdare sno firmans banderoll som orsakade bråket.

[ludden]
2017-08-29 11:13
#173

Säkerheten är ju under all kritik när en supporter kan traska in på planen utan att vakterna gör något.

[Carpinus]1
2017-08-30 13:47
#174

En spelare i Vivalla SK i division sex har blivit avstängd 18 månader efter att ha slagit ner domaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/lang-avstangning-for-spelare-som-slog-ner-fotbollsdomare

(Var det inte i Vivalla fotbollsfantasten Gustav Svensson höll till? Inte ens han tror jag skulle ge sig på domaren…)

Annons:
[Jimmy.L]
2017-08-30 14:57
#175

18 månader var inte mycket, minst tre år tycker jag när man ger sig på domare.

[Carpinus]1
2017-08-30 16:50
#176

Ja, egentligen skulle de väl få lägga skorna på hyllan för gott…

Fast i artikeln sägs det att man gått efter praxis, och då blir det 18 månader. Maxstraffet är tydligen två år, och då skall det väl till riktigt svåra fall. I det här fallet säger visst spelaren att han lägger av för gott, och då är det bara att hoppas att han och klubben minns det om 18 månader…

[Carpinus]1
2017-08-30 22:58
#177

#176 Lite märkligt med det maxstraffet, eftersom en annan spelare som givit sig på domaren  nyligen ju fick 2,5 år. Då sas det att praxis saknas, men att minimistraffet var två år.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/skallade-domaren-far-historisk-avstangning/

[Jimmy.L]
2017-08-31 07:54
#178

Märkligt.

[Carpinus]1
2017-08-31 08:17
#179

#178 Ja, man behöver nog se över reglementet, alternativt köra lite kurser i hur det skall tolkas…

[Carpinus]1
2017-09-04 08:59
#180

Ett par hundra tyska fans bar sig så illa åt under VM-kvalet mot Tjeckien borta att förbundskaptenen Joachim Löw valde att inleda sin presskonferens efter matchen med att ta avstånd från dem. "Vi vill inte ha dem, vi är inte deras landslag och de är inte våra fans", dundrade Löw.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/g8r09/joachim-low-rasar-en-skam-for-vart-land

[Jimmy.L]
2017-09-04 09:01
#181

Jag förstår han, dom hånade sina egna spelare och betedde sig som svin.

Annons:
[VSK]
2017-09-04 09:13
#182

Och jag kan bara beklaga att sånt här ens sker. Vet inte om det är jag som är tappad bakom en vagn eller inte, men går jag och kollar på sport så kollar jag på sporten. Jo jag vet att det finns idioter som dras till såna här arrangemang enbart för att slåss.

[Jimmy.L]
2017-09-04 09:35
#183

Ja man kan ju undra vad nöjet är i att slåss vid en idrottsmatch.

[Carpinus]1
2017-09-04 09:36
#184

 Tycker "Camp Sweden" burit frukt för läktarkulturen när Sveriges landslag spelar. Medelåldern verkar lite högre, kvinnor syns oftare och nykterheten verkar dominera.

[Jimmy.L]
2017-09-05 09:34
#185

Runt 20 personer ska ha varit inblandade i ett slagsmål på Vasagatan i centrala Göteborg. – Det var fotbollssupportrar som slogs efter kvällens fotbollsmatch, säger Johan Josarp, vakthavande befäl vid polisen region Väst.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/stort-slagsm%C3%A5l-i-centrala-g%C3%B6teborg-1.4601229

[Carpinus]1
2017-09-05 09:36
#186

#185 Traditionell avrundning av en trevlig kväll. (Ironi.)

[Jimmy.L]
2017-09-10 07:59
#187

Polisen ingrep med ett tiotal piketbussar efter larm om ett storbråk vid dansbanan i Årsta. Ett drygt hundratal personer uppges ha deltagit i slagsmålet som verkar vara fotbollsrelaterat. 

– När vi kom försvann de ut i skogen, säger Eva Nilsson vid Stockholmspolisen.

http://www.dn.se/sthlm/hundratalet-personer-i-slagsmal-i-arsta/

[Jimmy.L]
2017-09-11 19:33
#188

På lördagsnatten vid ettiden drabbades ett 30-tal supportrar samman i Sofiaparken i centrala Jönköping. Tre personer omhändertogs av polisen för störande av ordning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/j-sodra-och-norrkopings-supportar-i-slagsmal

Annons:
[Stockholmare]
2017-09-12 19:48
#189

Oroligt i Göteborg igår när Djurgårdsfans skulle ta sig till arenan.

Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/huliganbr%C3%A5k-vid-kungsportsplatsen-1.4622785

[Carpinus]1
2017-09-15 23:38
#190

"Strax innan klockan 22 fick polisen in ett larm om ett stort bråk utomhus utanför Borås arena. Ett flertal anmälare som blivit vittnen till händelsen ringde in till polisen. 

– Det var runt 30 - 40 personer som slogs. Minst två personer ska vara nedslagna, en blödde från huvudet. Två personer har förts till sjukhus, säger Johan Josarp, vakthavande befäl vid region väst. 

Enligt polisen ska det handla om fotbollssupportrar till lagen IFK Göteborg och Elfsborg som drabbat samman. Personerna ska ha varit maskerade, men ett flertal identifierades av polisen och är kända hos dem sedan tidigare i samband med att personerna har tillträdesförbud på fotbollsmatcher. "---

GP

[Jimmy.L]
2017-09-21 16:02
#191

På onsdagskvällen blev det bråk mellan Hammarby- och Göteborgssupportrar i Stockholm.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/film-har-slass-supportrarna/repqiu!9okWtMbzUMmPXQM5eNNWQ/

[Carpinus]1
2017-09-24 15:33
#192

Stenkastning mot Polisen inför derbyt Djurgården-Hammarby. The race is on…😮

http://www.expressen.se/nyheter/stenattack-mot-polisen-efter-fotbollsderbyt/

[Jimmy.L]
2017-09-24 15:56
#193

Suck inte ett derby utan bråk.

[Carpinus]1
2017-09-24 16:28
#194

#193 Nej, det är så idiotiskt…

[Carpinus]1
2017-09-24 23:15
#195

En 17-årig domare som dömde en division 5-match i Jämtland fick efter slutsignalen först en spark i ryggen av en spelare och utsattes därefter för strypgrepp av samma person.

Källa

Annons:
[Jimmy.L]
2017-09-25 07:17
#196

😕Man blir både ledsen och arg. 😡

[Carpinus]1
2017-09-25 15:41
#197

"Fyra av IFK Göteborgs så kallade risksupportrar döms till fängelse för våldsamt upplopp, men även för brott mot lagen om maskeringsförbud. – En bra dom", säger kammaråklagare Ann-Sofie Prahl till GP, och det bara att instämma. Hoppas förstås att de fått/får en avstängning från att se fotboll på plats under lång tid framåt!  Mer ur GP-artikeln:
"En större grupp av hemmaklubbens anhängare angrep den poliskommendering som fanns runt arenan för hålla ordning. Det kastades bengaler, knallskott, stolar och staket mot poliserna och deras hundar. Utfall gjordes också, där aggressiva individer försökte tränga förbi avspärrningarna."---

"För tre killar, födda 1996-1997, blir nu påföljden tre och en halv månads fängelse. Den fjärde mannen, en 23-åring från centrala Göteborg, straffas hårdare – sex månader på anstalt. Detta beror på att domstolen sett honom som anförare."---

GP

[Carpinus]1
2017-09-25 19:44
#198

Sex personer fick tillträdesförbud direkt av åklagare i samband med derbyt Djurgården-Hammarby i enlighet med det s.k. snabbspåret.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allt-fler-far-tilltradesforbud-till-matcher

[Carpinus]1
2017-09-26 10:28
#199

#197 Kan bli så att debatten om maskeringsförbud ställs på sin spets på lördag.

[Jimmy.L]
2017-09-30 08:00
#200

Två poliser som fångades på Sydsvenskans läsarfilm när de slog en Hammarbysupporter med batong, åtalas nu för misshandel. Poliserna nekar till brott.

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-27/poliser-som-slog-hammarbysupporter-med-batong-atalas-for-misshandel

[Jimmy.L]
2017-09-30 08:07
#201

Hammarbysupportern Nadine Rehn, 23, greps för våldsamt upplopp i Skärmarbrink före derbyt mot Djurgården i söndags. Hon hävdar att hon är oskyldig och anmäler poliserna för övervåld.
– Jag blev slagen i huvudet och två poliser satt på mig, säger hon.

https://mitti.se/nyheter/nadine-bajensupporter-fick-slag-i-huvudet/

Många har reagerat på bilderna när polisen grep Hammarbysupportern Nadine Rehn för våldsamt upplopp. Hon portades dessutom från alla fotbollsarenor i ett år. Nu hjälper Hammarby fotboll henne att överklaga tillträdesförbudet.

https://mitti.se/nyheter/hammarby-fotboll-hjalpa-bajen-nadine-overklaga/

[Carpinus]1
2017-09-30 22:19
#202

#201 Ser illa ut…😕

Annons:
[Jimmy.L]
2017-09-30 22:30
#203

Ja det låter illa med nummer som saknas på hjälmar och dom döljer nummer.

[VSK]
2017-10-01 07:03
#204

Har aldrig förstått varför det ens blir upplopp för. Måste ju vara nåt som saknas i skallarna på de som håller på. Neandertalare?

[Jimmy.L]
2017-10-01 07:46
#205

Vet inte vad som hände vid Skärmarbrink men både supportar och polis får denna gång ta på sig detta.

[Jimmy.L]
2017-10-04 20:13
#206

Vid varje stormatch i år har en eller flera personer portats från fotbollsarenorna i Stockholm. Samtidigt menar polisen att trenden är fortsatt tydlig: stöket och våldet vid arenorna går ner.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sa-manga-har-portats-fran-fotbollsmatcher-i-stockholm-i-ar/repqjc!gtG1blVLhwue3dlaUPaToA/


[Carpinus]1
2017-10-09 12:55
#207

Ännu en trist domararattack…?

"Nävlinge och Vankiva spelade 4-4 i kvalet till division fem.Efter matchen ska domaren ha attackerats fysiskt och med rasistiska påhopp.Nu är händelsen polisanmäld, skriver Kristianstadsbladet. "---

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/domaren-attackerad-av-publiken-efter-kvalmatch/

Men hemmaföreningen ger en annorlunda bild av vad som hände:

http://www.kristianstadsbladet.se/sport/navlinge-if-svarar-pa-domarattacken-i-ett-oppet-brev/

[Jimmy.L]
2017-10-09 13:10
#208

#207 Ord mot ord brukar vara svårt att reda ut.

[Jimmy.L]
2017-10-09 14:21
#209

Sju män som åtalades för våldsamt upplopp, i samband med en fotbollsmatch mot danska Bröndby i Malmö i fjol, frias av Malmö tingsrätt.

https://www.svd.se/sju-man-frias-efter-supporterbrak

Annons:
[Carpinus]1
2017-10-09 16:34
#210

#195 Spelaren i Jämtland som gav sig på domaren fick ett års avstängning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/fotbollsspelare-stangs-av-i-ett-ar-efter-domarattack

[Jimmy.L]
2017-10-19 08:38
#211

Hans familj har hotats till livet via sms, läktarbanderoller har uppmanat till att skicka honom till det sovjetiska koncentrationslägret Gulag och han har kallats fotbollsmördare. AFC Eskilstunas ordförande Alex Ryssholm står mitt i den hatvåg som sveper över svensk fotboll. – Jag personligen är inte rädd, men det här måste bekämpas, säger han.

http://www.gp.se/sport/fotboll/mordhot-mot-afc-s-omstridde-ordförande-det-är-så-lågt-1.4740370

[Jimmy.L]
2017-10-19 14:43
#212

Trots tillträdesförbud kan supportrar ibland ta sig in på idrottsarenor eftersom polisen har svårt att identifiera dem på plats. Men nu ska ett nytt register stoppa både ordningsstörningar och personer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/nytt-fotoregister-ska-stoppa-personer-med-arenaforbud

[Carpinus]1
2017-10-19 14:55
#213

#212 Hoppas bara att datainspektionen håller sig borta…🤫

[Jimmy.L]
2017-10-19 15:15
#214

Denna gång är det väl polisen som fått tillstånd tillslut.

[Carpinus]1
2017-11-01 19:22
#215

Säsongen började stökigt, och det verkar som om den skall sluta på samma sätt…😕

"Polisen utreder en misstänkt misshandel mot en publikvärd i bortasektionen under matchen mellan AIK och IFK Göteborg på Friends Arena i måndags. Även våldsamt upplopp utreds. "---

https://www.dn.se/sport/fotboll/polisen-utreder-misshandel-av-publikvard-i-blavittklacken-under-aik-match/

[Jimmy.L]
2017-11-01 19:27
#216

😕 Att folk inte kan sköta sig.

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-01 19:33
#217

Det finns nog en viss risk att buset på sina håll kommer att "fira av allsvenskan" i sista omgången.

[Jimmy.L]
2017-11-01 19:39
#218

Möjligt men AIK åker till Örebro, Hammarby har hemma och Djurgården åker mot Kalmar och Göteborg spelar hemma.

[Carpinus]1
2017-11-01 19:49
#219

Någon högriskmatch är det väl inte, men vi har ju sett att de värsta bråkstakarna är beredda att åka en bit om det kniper. Men vi får se, förhoppningsvis blir det en lugn avslutningsomgång.

[Jimmy.L]
2017-11-01 20:03
#220

Smäller det gör det nog i sthlm, är ju inte så långt mellan Örebro Stockholm. Dom som inte åker iväg lär säkert samlas vid pubar.

[VSK]
2017-11-01 21:25
#221

Så himla tråkigt att det skall behöva vara sånt här skit förknippat med sport. Borde inte finnas alls.

[Carpinus]1
2017-11-01 22:14
#222

#221 Ja, det är sorgligt att så få skall kunna förstöra det för så många…

[Jimmy.L]
2017-11-03 10:42
#223

Matchen hade inte ens börjat.Då hamnade Marseilles Patrice Evra i bråk – med egna fansen.– Han ska inte reagera så, säger tränaren Rudi García.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/R32nr/stjarnans-attack-mot-egna-fansen

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-04 17:46
#224

Gängbråk i Stäket mellan anhängare till ett svenskt och ett ryskt (!) fotbollslag.

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/over-30-personer-i-valdsamt-storbrak/

[Carpinus]1
2017-11-22 10:56
#225

#117 Kampanjen verkar ha varit lyckosam:

"En kampanj mot fylla på fotbollsmatcher verkar ha gett resultat. Färska siffror från IQ och Stockholms stad visar att andelen kraftigt berusade personer under AIK, Djurgården och Hammarbys matcher sjunkit med 40 procent. – Det är en stor förändring på kort tid, säger Henrik Kindlund, vd för Hammarby fotboll."--- 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/satsningen-mot-fylla-lyckad-farre-kraftigt-berusade-vid-fotbollsmatcher

[Jimmy.L]
2017-11-22 12:04
#226

Mycket bra.

[Jimmy.L]
2017-12-17 19:16
#227

Traditionen att kasta in sin huvudbonad på isen när en hockeyspelare gör hattrick är stark i delar av världen, men inte i Västervik. Det fick en Troja/Ljungby-supporter erfara under matchen i fredags.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6844862

[Stockholmare]
2017-12-18 12:06
#228

Hårt att bli anmäld för en keps skull.

[Jimmy.L]
2017-12-18 12:47
#229

#228 Jo, men den hör inte hemma på isen.

[Jimmy.L]
2017-12-21 18:00
#230

Den senaste tiden har flera vittnesmål om hot och trakasserier mot anställda inom AIK uppdagats. Nu agerar AIK genom att tillsätta en oberoende utredning som ska kartlägga det senaste årets incidenter. ”Vi tror att det är värdefullt att gå till botten med varje enskilt fall”, skriver man på sin hemsida.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/p6Aw16/aik-agerar-efter-hoten-och-trakasserierna

Annons:
[Jimmy.L]
2018-01-13 09:01
#231

Flera personer ska ha omhändertagits av polisen efter en Allsvensk match i Norrköping. Enligt uppgifter till LT ska SSK-supportrar varit inblandade i ett bråk på läktaren.

http://www.lt.se/blaljus/brott/supportrar-inblandade-i-brak-under-ssk-match-flera-omhandertagna-av-polis

[Carpinus]1
2018-01-18 12:18
#232

Efterspel…

"_En fotbollsspelare som slog ner en domare under en division 6-match i Uppsala i somras har dömts för misshandel.
_

Upprinnelsen till misshandeln var att spelaren, en man i 30-årsåldern, fick rött kort i slutet av matchen. Mannen slog domaren i ansiktet. Domaren föll baklänges, förlorade medvetandet, fick hjärnskakning, värk och ett blödande sår."---

"Mannen döms till skyddstillsyn, 75 timmars obetald samhällstjänst, och han ska betala skadestånd till domaren. Redan innan rättegången har spelaren stängts av från all organiserad idrott till nästa år och hans fotbollslag uteslöts ur serien efter händelsen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/spelare-domd-for-domarmisshandel

[Carpinus]1
2018-02-02 11:37
#233

#36  FC Köpenhamn mot Bröndby verkar vara en återkommande hatmatch. Om några Malmöiter var inblandade i det här fallet framgår inte:

"Under en fotbollsmatch mellan FC Köpenhamn och Brøndby i Köpenhamn i maj förra året attackerades polisen med slag, sparkar och kastade flaskor. Nu åtalas 35 personer för upploppet. Våld mot tjänsteman, grovt våld, maskeringsförbud och störning av allmän ordning är några av åtalspunkterna. Sammanlagt är 35 personer misstänkta för 230 brott. Dessutom har 25 personer försetts med besöksförbud på fotbollsstadion."---

"Tre av fallen har gått vidare till domstol. Två unga män har dömts till nio, respektive tio, månaders fängelse för att ha kastat föremål mot polisen. Dessutom har en 16-årig pojke dömts till tre månaders fängelse för att ha stört den allmänna ordningen och misshandlat en polis."---

"Resterande fall kommer att tas upp i tingsrätten under våren."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/35-personer-atalade-for-vald-mot-dansk-polis

[Jimmy.L]
2018-02-02 12:16
#234

En tråkig utveckling men bra att flera åtalas.

[Carpinus]1
2018-02-03 20:42
#235

Inkastad pyroteknik av något slag avbröt SHL-matchen mellan Linköping och HV71  tillfälligt.

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/matchen-avbryts-pa-grund-av-knallskott/

[Jimmy.L]
2018-02-03 21:03
#236

😡 Idiot som gör så.

[Carpinus]1
2018-02-03 21:23
#237

Verkligen!

Annons:
[VSK]
2018-02-04 00:37
#238

😡

[Carpinus]1
2018-02-13 16:38
#239

#140 Dags för laga påföljd.

"Nio personer åtalas nu för bland annat misshandel, våld mot tjänsteman och brott mot ordningslagen efter mötet på Södertälje fotbollsarena mellan Syrianska och Dalkurd i juni. Flera kan komma att åtalas, enligt åklagare."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/spelare-fick-foras-till-sjukhus-nio-personer-atalas-efter-skandalmatch

[Carpinus]1
2018-02-19 13:28
#240

"Majoriteten av de som anklagas för att ha brutit mot maskeringsförbudet på fotbollsarenor erkänner och betalar böter. I Borås åtalas dock två män då de nekar till att ha maskerat sig och sedan bränt bengaler under en allsvensk match i höstas."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/maskerade-sig-pa-boras-arena-tva-atalas

[Carpinus]1
2018-02-24 19:52
#241

Bråk efter allsvenska bandymatchen Nässjö-Boltic.

https://www.expressen.se/gt/storbrak-efter-bandymatch-20-25-inblandade/

[Jimmy.L]
2018-03-07 12:52
#242

PAOK tilldömdes en 0-3 förlust, då invaderade ett 40-tal PAOK supportrar den statliga grekiska tv-kanalen EPT 3 och tvingade ett tv-ankare att läsa upp ett protestbrev.

https://www.svt.se/sport/fotboll/fans-stormade-tv-kanal/

[Göstage]
2018-03-10 11:36
#243

Malmö FF-IFK Göteborg i Svenska Cupen, säsongens första högriskmatch. Kommer vi att se tendenser för resten av säsongen idag?

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/polisen-rustar-for-for-malmo-ff-ifk/

Annons:
[Göstage]
2018-03-10 19:18
#245

#244 De verkar i varje fall ha våldsamt roligt under loppet…🤪

[Jimmy.L]
2018-03-10 19:20
#246

😃

[Göstage]
2018-03-12 13:15
#247

Heta känslor och hårda bud i Grekland…

"Den grekiska regeringen har beslutat att avbryta den grekiska superligan i fotboll på obestämd tid. Detta bekräftades efter ett möte mellan vice minister för sport Giorgos Vasileiadis och premiärministerna Alexis Tsipras måndag morgon.

Beslutet grundas på skandalscenerna i den 90:e matchminuten av toppmötet mellan PAOK och AEK Aten. Efter ett bortdömt mål stormade PAOK:s ägare Ivan Savvidis planen med ett pistolliknande föremål.

Ett uttalande från Vassiliadis väntas inom de närmsta timmarna med vidare förklaring bakom beslutet."---

https://www.expressen.se/sport/fotboll/regeringen-staller-in-ligan-efter-skandalmatchen/

[Jimmy.L]
2018-03-12 13:25
#248

Bedrövligt släng ut laget från ligan.

[Göstage]
2018-03-13 17:01
#249

#201 Målet mot polismannen avskrivet, tjejen åtalad för våldsamt upplopp och våld mot tjänsteman. Även en manlig supporter är åtalad för våldsamt upplopp. Rättegången är utsatt till den 27 mars.

https://mitti.se/nyheter/nadine-derby-atalas/

[Jimmy.L]
2018-03-13 17:09
#250

blir hon fälld lär det bli tillträdesförbud.

[Jimmy.L]
2018-03-15 21:25
#251

Besiktas är anmälda till Uefas diciplinnämnd. Detta sedan att en katt (!) lyckats ta sig in på planen mitt under Champions League-åttondelen mot Bayern München.

https://www.svt.se/sport/fotboll/besiktas-anmals-av-uefa/

Annons:
[Göstage]
2018-03-31 07:47
#252

#249 Nadine frias för våldsamt upplopp men döms för våldsamt motstånd (40 dagsböter). Hon behöver därmed inte befara tillträdesförbud.
Hennes medåtalade frikändes.

https://mitti.se/nyheter/brott/domstol-supportern-polisen/?omrade=hela-stockholm

[Jimmy.L]
2018-04-01 21:59
#253

En våldtäkt misstänks ha begåtts på en toalett på Tele 2 arena i samband med fotbollsmatchen på söndagen. En kvinna är förd till sjukhus – den misstänkta gärningsmannen är på fri fot, uppger polisen. – I nuläget är det ganska oklara omständigheter kring det här, säger Anna Westberg vid Stockholmspolisen.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/misstankt-valdtakt-pa-tele-2-arena-garningsman-soks/

[Jimmy.L]
2018-04-04 14:12
#254

Matchen mellan Syrianska och Dalkurd fick avbrytas sedan ett knallskott kastats mot dåvarande Dalkurdanfallaren Richard Yarsuvat. Nu är efterspelet klart: nio personer döms och totalt 23 personer blir avstängda av Syrianska FC.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/nio-personer-doms-efter-skandalmatchen

[Jimmy.L]
2018-04-05 08:00
#255

Redan i förväg fick Manchester City uppgifter om att deras buss skulle attackeras. Nu riktas skarp kritik mot polisen som inte kunde förhindra attacken. – Normalt sett borde polisen när de får kännedom om något sådant här försöka förhindra att det inträffar, säger Citys tränare Pep Guardiola till BBC.

https://www.svt.se/sport/fotboll/man-city-visste-att-bussattacken-skulle-aga-rum

[Göstage]
2018-04-05 08:04
#256

Manchester City anklagar Liverpoolpolisen för att ha känt till men inte förebyggt en attack mot lagets spelarbuss när laget kom till staden för match. Bussen utsattes för attacker med stenar, flaskor och bengaler vid ankomsten. Hemmaklubben beklagar det inträffade och skall försöka ställa identifierbara fans till svars.

https://www.svt.se/sport/fotboll/man-city-visste-att-bussattacken-skulle-aga-rum

[Göstage]
2018-04-05 10:27
#257

#252 Böterna fixade…

https://mitti.se/nyheter/supportrar-samlade-nadines/?omrade=hela-stockholm

#255 #256 Du hann först! 🙂

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: