Nästa svensk i F1?
Joakim Bonnier, Ronnie Peterson, Reine Wisell och Gunnar Nilsson var svenska storheter i Formel 1 under 60-70-talet. Bara Wisell överlevde Formel 1-cirkusen. Bonnier omkom direkt av en krasch, Peterson dog i sviterna av en krasch, och Nilsson dog i en cancersjukdom mitt under en karriär som precis startat. Därmed dog också den svenska storhetstiden i Formel 1. Under 80-90-talet försökte Stefan "lill-lövis" Johansson att axla sina föregångares mantlar. Nu kanske Sverige har en ny stor förare på gång- Felix Rosenqvist..
Källa: Sportbladet.se 1/6-2013
Ja du minns 70-talet du Leffe. Jag har bara svaga minnen av att farsan var illa till mods när Ronnie Peterson förolyckades. Själv har jag inte upplevt några större svenska framgångar i Formel 1.
Jag kommer ihåg alla fyra du nämner överst. Än idag funderar jag om det var dålig sjukvård där Ronnie dog. Det sas att det inte var så allvarligt och sedan dog han plötsligt. Joaikim var den förare som hela tiden propagerade för bättre säkerhet på banorna och var själv en förare som inte tog onödiga risker. Ändå gick det som det gick.
Han dog av fettemboli på grund av sina söndertrasade ben som man inte ska skära i om man inte har kunskapen, då fett kommer ut i blodet och skapar proppar så blodtillförseln till dom livsviktiga organen stoppas eller försämras.
Hörde på p3 dokumentär om att det var cigarettfimpar på golvet och spindelväv i taket på sjukhuset. Dessutom kunde paparazzifotografer gå obehindrat ut och in i operationssalen och ta bilder. Det var livsfarligt att köra Formel 1 på den tiden. Det är ett under att inte fler strök med än dom som gjorde det. Nu ska säkerheten vara mycket bättre och det kanske borgar för att fler svenskar våga satsa i framtiden.