Sport iFokus

Sport

Läst 1380 ggr
Bananbullar
0

VCD någon?

Jag skriver här och chansar. 

Jag spelade tennis på hög nivå i många år och levde för det. Men då hände det.

År 2009 (tror jag) började jag att få problem med att andas. Det gick så långt att jag endast klarade av 20 minuters träning innan jag fick kliva av banan helt. Vi försökte ta reda på var felet låg och fick testa på diverse astmamediciner. Men ingenting hjälpte.

För att göra en lång historia kort så konstaterade man efter fler månader att jag har VCD (vocal cord dysfuktion). För detta fick jag gå hos en logoped och "lära mig att andas rätt", men de sa även att detta är något som jag kommer dras med hela livet.

Detta var jobbigt för mig. Jag orkade ingenting längre även om det blev stegvis bättre ett tag. Motivationen för tävling försvann - varför ska jag tävla om jag inte ens orkar spela en hel match utan att få syrebrist? Jag slutade nästan att tävla helt, jag gav upp. Efter att ha kämpat med detta i några år gav jag upp. Jag slutade med tennisen helt.

Det kändes så konstigt. Något som jag har levt med i hela mitt liv, var plötsligt borta. Jag fick mycket fritid som jag inte visste vad jag skulle göra av den. Jag började tvivla på mig själv, vem är jag om jag inte har tennisen?

Nu har det gått två år sedan jag slutade med tennisen och jag funderar fortfarande om beslutet var rätt. Det jag undrar är om någon här inne också har problemet VCD och har en erfarenhet att berätta och dela med sig av? 
Än idag har jag problemen, än idag kan jag inte alltid göra mitt bästa på grund av andningen. Ibland undrar jag hur mitt liv hade varit om jag inte hade fått dessa problem..

Kjelle
0

Tyvärr, eller är det bra, vet vi inte hur vår framtid ser ut. Jag hoppas du hittar något nytt du kan hålla på med.