Sport iFokus

Sport

Läst 4313 ggr
Powerman
0

Karate kontra taekwondo

Jag funderar på att börja med lite kampsportträning. Det står nog mellan karate och Taekwondo. Vilken av dem ger mest kondition? Vilken av dem lär jag mig mest av när det gäller konsten att behärska sin egen kropp? Hur gammal bör man vara för att börja med sporterna. Jag menar måste man börja tidiga år eller går det börja när man är lite äldre ungdom - strax över tonåren?

medde
0

Eftersom vi har Taekwondo som intresse i familjen så självklart så kan jag tala mig varm för "våran" sport. Men det viktigast är faktisk att man testar på det man väljer mellan. För det är du som ska utöva sporten och med det ska hjärtat brinna för det man gör.  Så mitt råd är att du testar dom bägge sporterna. Tror det flesta klubbar har så man får provträna.

Men skillnaden som du frågade efter. Kika in på länken och läs, den leder till en bra artikel som tar upp de skillnader som finns mellan dom två på ett bra sätt. Länk

Vad du än bestämmer dig för. Lycka till

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

UrchinFamiljen
0

Jag går på karate och det är mycket fysisk träning, iallafall i våran grupp. Man måste vara snabb och explosiv i sina sparkar och slag. 

Jag tycker som #2 att du ska provträna båda två och se vilken som är roligast! 

(Jag tänkte faktiskt börja på Taekwondo först men det fanns inte där jag bor, men karate är kul också! 😃)

♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Powerman
0

Intressant länk - tack. Tydligen mer benarbete i Taekwondo. Min svaghet är benen så det är kanske Taekwondo man ska prova på för att bli bättre i benen.

medde
0

#3 Det är det som taekwondon står för " Tae betyder fot. Kwon  betyder hand och till slut Do betyder vägen. Hoppas du har läst min lilla artikel som ligger här på sajten.

Men visst är det ett bra sätt att träna upp dina ben. Man går genom hela kroppen, även balans med mera och alla kan faktiskt träna sporten.

Lasse
0

Det verkar som om Taekwondo ger mer i träningsväg än karate.

medde
0

Så tycker jag personligen att det jobbas genom hela kroppen, men vi är inte aktiva inom karate.

Powerman
0

#4 Jodå jag har läst både din toppenartikel och din länk. Ska kolla lite hur de tränar, Taekwondo verkar väldigt intressant.

medde
0

#7 Hoppas du kommer att fastna för sporten. Koll också om provträning.  Men tänk på att det kan behövas att par riktiga träningar innan man kommer in det hela, men det gör det ju med allt. Men jag önskar dig verkligen all lycka till. Det vore superkul om du berättade efter du varit och kollat eller rent av provtränat.