Sport iFokus

Sport

Etikettövrigt
Läst 526 ggr
Fornöga
0

Kommentatorer och experter -3

Föregående tråd har nått maximala 100 inlägg, så vi fortsätter här.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

volleyboll,beachvolleyboll,badminton,sport,idrott,konståkning,skridskor
GikMio
1

Mattias Norström tillhörde en ung backbesättning i AIK, och för övrigt ett ungt lag då Börje Salming kom in med erfarenhet i början av 90-talet. Seger i Stanley-Cup och VM-guld. Så han vet vad han pratar om. Men lite i bakgrunden stundtals. Men bra när han yttrar sig under hockey-VM.

GikMio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tittar på muren på SVT och Patrick Ekwall. En solskensgosse som jag gillar, men en del ogillar..

GikMio
0

Bengt-Erik " professorn" Larsson. En profil och expert inom travsporten som även jag minns. Tittade lite på Elitloppet igår och kom att tänka på honom då han alltid syntes på tv på den lokala spelhörnan förr i tiden.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/veQ2AX/bengt-erik-professorn-larsson-saknaden-ar-stor-travet-ar-ju-mitt-liv

Fornöga
0

Larsson tippar troget i Jägersroprogrammet varje vecka. En omtyckt profil på hemmabana, men nu var det många år sedan han lämnade TV-sändningarna. Han "stack väl inte ut", som det brukar heta.

#3 Mycket kändisar som dök upp i rutan på Solvalla igår: Lasse Grankvist och Hasse Backe hade häst till start, liksom Mats Sundin (deläger tvåan i Elitloppet, grattis!) och Peter Forsberg. På serveringen satt deckaressen Leif G W Persson och Camilla Läckberg. Läckberg hade gjort sig en slant redan i försöket på Horsy Dream, så hon fick nog ytterligare förstärkning till hushållskassan i finalen…😉

NBA-stjärnan Nikola Jokic var en annan kändis på plats. Han brukar hjälpa till i Alessandro Gocciadoros stall.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Bengt-Erik ”Professorn” Larsson var en gång i tiden en populär profil i trav-tv. 2013 gick han och Kanal 75 skilda vägar men hoppet lever än i dag om att någon
GikMio
0

#4 Micke Nybrink är också en expert inom trav som hängt med ett bra tag. Både skrivande och synlig i tv 🙂

Fornöga
0

#5 Ja, han trängs längre och längre ut mot bordskanten av den alltmer vildsint gestikulerande Per Skoglund.

GikMio
0

#6 Han kanske är rädd för honom 😁 Elitloppet 2026 kanske han är så långt ut så han inte syns i bild men hörs.

Fornöga
0

#7 De har byggt en större studio för säkerhets skull…😉

Det är faktiskt lite underhållande att skruva bort ljudet när Skoglund flaxar som mest och se hur tjejerna i mitten och Nybrink på kanten försöker att hålla säkerhetsavstånd.

GikMio
0

#8 😂
Som gammal Tipsextraentusiast så tycker jag om att se gamla klipp på Youtube.. På den tiden var det Thomas Simson ( du har nämnt honom tidigare i något sammanhang ) Trodde han hette Thomas Simpson och googlade men hamna då på en gammal matematiker 🙂

Fornöga
0

#9 Ja, det var synd att han lämnade sporten.

(Lite släktforskning; efternamnet låter engelskt, men det kommer efter en förfader någon generation bakåt som hette Simson Svensson vill jag minnas, och att dennes barn tog sig hans förnamn som efternamn.)

GikMio
0

Anders Lennart Julin, eller A. Lennart Julin, eller varför inte endast Lennart Julin? Istället för att skriva i tråden om Stockholm Marathon där han sedan länge varit en profil i TV4:s sändningar. Det var i samband med att löparfesten startade i TV4 jag upptäckte denna man. Såg han var friidrottsexpert på Radiosporten mellan åren 1983 och 1996. Det innebar i så fall han var i radions tjänst under OS i Los Angeles 1984, Seoul 1988, Barcelona 1992 och möjligtvis även Atlanta 1996. Plus alla VM, EM och Finnkamper.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Julin

GikMio
0

#11 Björn Hellberg kan setresultaten från matcher i tennis för 40-50 år sedan utantill. Julin kan alla vinnartider i friidrott från samma tid utantill. Imponerande båda 👍

• Redigerat 2024-05-31 19:29 av GikMio
GikMio
0

#12 Björn Hellberg för övrigt som var expertkommentator i tennis på Radiosporten med Mats Strandberg som en gång i tiden liknande händelseförloppet i en tennismatch med att sitta och se målarfärg torka. En klassiker..

Fornöga
0

#13 Hellberg J:r jobbar som travexpert på "Vinnare". Påminner om pappa i sin formalitet, men saknar dennes humor.

GikMio
0

#14 Kanske inte har tummen mitt i handen som farsan? Med det kan ha varit spex och humor av Hellberg senior när Ingvar Oldsberg lät honom prova på allt från snickeri till lerdrejeri i televisionen 🙂

Fornöga
0

#15 Nja, man behöver inte vara händig i Vinnare, det gäller bara att hitta en och annan spik.😉

GikMio
0

#16 Den var bra 🙂. Kul att barnen väljer en annan form av sport också och inte hänger på föräldrarnas intresse. Kanske blev trött på Det får mig att tänka matchen mellan Borg och Nastase som slutade 6-3 6-3 6-3. En match som pågick i två timmar och fyra minuter, och temperaturen låg på 27 grader, och det är noga att poängtera.. Det var faktiskt den 856:e matchen genom tiderna som slutade just 6-3, 6-3, 6-3 🙂

GikMio
0
Fornöga
0

#18 Jodå, Mac Gänger minns jag, fast inte med någon större förtjusning. Jag hade en arbetskamrat som blev skogstokig bara man nämnde Mac Gänger. Fullt så kritisk var inte jag… 🙄

GikMio
0

#19 Jag har bara hört namnet. Tror "Plex", Hegerfors eller Engstrand nämnde honom i något sammanhang. Aldrig sett något sportklipp där han varken kommenterar eller varit delaktig i. Ändå var han verksam på sporten på Sveriges Television på 70-talet.

Fornöga
0

#20 Han var stationerad i Falun, så det var mycket Leksand och en del Brynäs för hans del, plus en del motor vill jag minnas. Tror inte att han gjorde så mycket på nationell nivå.

Liz85
1

Någon som såg matchen med (bengal?)-katten som stormade planen?

Det var som katten..!! Tänk att man skulle få höra en kommentator utropa orden "Akta katten!" 😁

Det var bara det jag ville säga, nu ska jag tassa vidare…

Fornöga
1

#22 Hörde det inte i direktsändning, men efteråt. Skönt när de mjuka värdena får utrymme! (Fast nu har Ester visst utegångsförbud ett tag…)

Katten Ester får utegångsförbud – efter planstormningen mellan Värnamo och Mjällby
Liz85
1

#23: äsch! Ester har väl 8 liv till? 😉 😂

Fornöga
1

#24 Men det är mer än åtta hemmamatcher kvar den här säsongen…🤦‍♂️😁

Fornöga
0

Trots att han avslutade karriären i Atalanta för över 30 år sen är hysterin kring Glenn Strömberg fortfarande stor i Bergamo. – De har tagit mig till sitt hjärta. Jag är en son de adopterat till den här staden, säger Strömberg.
  • Redigerat 2024-06-04 13:42 av Fornöga
GikMio
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nämnde Lars Sundholm och hans imitation av Loket Olsson på en sajt på iFokus. Här en av självaste Lasse Kinch. Radiorösten och Tevefäjset vi minns 👍

GikMio
0

#27 Lasse Kinch var under många år en populär profil på TV3 och delaktig i flertal minnesvärda matcher som kommentator i såväl Ishockey-VM eller fotbollens Champions League. I ishockey-VM i Wien 1987 kommenterade han för Radiosporten med Leif Boork som bisittare.

Fornöga
0

#28 Minns Lasse Kinch som den siste (?) som regelbundet refererade travlopp i radiosportens sändningar på den tiden det ingick i programmets utbud. Travsporten hyrde även in Kinchen för att utbilda blivande aktiva inom sporten i hur man skall tackla intervjuer i media och vinnarcirklar, han tyckte att de aktiva var alldeles för blygsamma och att de borde tala mer för sin verksamhet när de hade chansen.

GikMio
0

#28 Några år senare 1991 fick dom äran att leda Tre Kronor i TV3 mot VM-guldet.. Kinch: Ja ja Mats Sundin Boork: Drar Fetisov av alla människor, och skjuter i dragningen mellan benen på Trefilov. Så gör en riktig målskytt. Kinch : Sverige världsmästare igen..Njut njut 😊

Fornöga
1

Ulf Lundell, som jag inte ens visste var idrottsintresserad,. tar ställning för Janne Andersson i hans berömda verbala uppgörelse med studioexperten Bojan Djordjic.

Ulf Lundell, 74, har inte glömt tv-bråket mellan Janne Andersson och Bojan Djordjic. I en nyutgiven bok går han till en oväntat hård attack. ”Så fort jag ser de
GikMio
0

#31 Undrar om inte Lundell är bajare (Hammarby) Åtminstone smyg 🙂😎

Kom att tänka på ämnet kommentatorer och favoritlag. Dom ska vara neutrala, men klart dom också ska ha favoritlag. Hört och tror på att Lasse Granqvist gillar AIK liksom nyss nämnda Lasse Kinch.

Fornöga
0

Jo, och Bosse Hansson var väl en annan AIK:are, liksom Mats Strandberg. Det var och kanske är en rätt stor Stockholmsdominans bland sportjournalisterna i huvudstaden, och det är kanske naturligt att hålla på lagen som finns närmast och som man kanske sett sedan barnaåren.

GikMio
0

#33 Lars-Gunnar Björklund och Tommy Engstrand var riktiga djurgårdare. Men jag tror det var vanligare förr att man var öppen. Ingen brydde sig eller skyllde på kommentatorn. Idag beskylls kommentatorer via sociala medier att inte vara neutrala i samband med matcher i SHL och fotbollsallsvenskan. Sånt existerade ju inte förr.

Fornöga
0

*SVT:s laguppställning: under fotbolls-EM i Tyskland:

I studion: André Pops, experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg, Hanna Marklund och Jonas Eriksson samt gästexperterna John Guidetti och Zecira Musovic.

Kommentatorer: Chris Härenstam och Glenn Strömberg samt Ola Bränholm och Hanna Marklund.

Reportrar på plats i Tyskland: Johan Kücükaslan, Reyhaneh Rouhani och Emil Eiman Roslund

Mot detta ställer TV4 följande line up:

Programledare: Frida Nordstrand och Pär Lernström

Studioexperter: Albin Ekdal, Henok Goitom, Mikael Lustig. Siavoush Fallahi och Vicki Blommé

Kommentatorer: Lasse Granqvist, Adam Pinthorp och Lena Sundqvist

Expertkommentatorer: Jens Fjellström och Olof Mellberg

Reportrar på plats: Gusten Dahlin, Olof Lundh, Martin von Knorring och Keven Bader

På papperet och som jag ser det en lätt match för SVT, den ende jag skulle vilja ha över dit är Granqvisten.

Om en månad börjar fotbolls-EM i Tyskland. Nu är det klart att AIK-spelaren John Guidetti blir expert i SVT under mästerskapet. – Det ska bli extremt kul att sitta i SVT:s studio under fotbolls-EM denna sommar och jag ser fram emot alla trevliga kvällar vi ska ha tillsammans, säger Guidetti.
  • Redigerat 2024-06-14 12:44 av Fornöga
GikMio
1

#35 Inte så mycket för vare sig SVT eller TV4 vanligtvis, men håller med om att SVT håller högre klass. Och så slipper man reklam. TV4 tappar också utan Hasse Backe

Fornöga
1

EM: tråkhörnan (TV4) 😩 0- Trivselhörnan (SVT)😊 5 så här långt enligt min uppfattning.

• Redigerat 2024-06-15 17:51 av Fornöga
GikMio
0

#37 Hade Hasse Backe varit med på TV4 så hade han gett en klockren analys. Han hade koll på samtliga 22 spelare som vi andra aldrig lagt märke till.

Fornöga
0

Korkat, men inte direkt oväntat, att TV4 skulle blanda in politik i studion inför matchen mellan Serbien och Slovenien. 🙄

Dragomir Mršić, 54, uttalade sig om inbördeskriget i forna Jugoslavien i TV4. Då ber kanalen be om ursäkt. – Den åsikten får Dragomir stå för, säger Pär Lernstr
  • Redigerat 2024-06-20 15:19 av Fornöga
GikMio
0

#39 Dragomir Mrsic vet jag inte vem det är. Aldrig hört namnet och det är säkert. Dra upp något som hände på 90-talet. Får han inte betalt för att sitta i den den där studion?

Fornöga
0

#40 Han har en minst sagt blandad CV. Enda jag har sett med honom var i "Förrädarna" på TV4.

GikMio
0

#41 Det är ju han..Visste inte hans egentliga namn. Känd från Josef Fares Leo och komediserien Torpederna. Han har gått under namnet Gago..

GikMio
1

#42 Kanske skrivit hans namn tidigare men glömmer oftast svenskar med utländska namn. Dragomir Mrsic kan nog liknas vid Paulo Roberto. Men några kommentatorer och experter är dom väl inte. Tror inte dom blir våldsamma och bråkiga om man säger åt dom det heller numera 😊

[Hayabusa-0001]
0

#39 Kriget på Balkan rör fortfarande upp känslor. Träffar en hel del yngre människor, födda och uppväxta i Sverige, med ursprung från området. Man kan lugnt säga att de har tydliga och ”mustiga” åsikter om varandra.
Som sagt, trots att de inte var födda då eller ens där. Det är som om hatet ärvs ned i generationer.

Fornöga
1

#43 Hans fotbollsmeriter verkar vara begränsade, för att uttrycka det milt.

#44 Ja, det är väl en av många konflikter som lever vidare i vårt land.

GikMio
0

Tycker det är bra kommentatorer och experter i detta EM även om Glenn Strömberg är bäst 👍 whoouii!

• Redigerat 2024-06-20 22:12 av GikMio
Fornöga
0

Bakgrundsljudet från arenorna under EM är så starkt att jag inte hör ett knäpp av referenter och experter på plats under matchtid, det hjälper inte hur jag än byter inställningar. (Värst är det tyvärr på TV4, vilket är synd eftersom Lasse G. alltid är hörvärd. Härenstam på SVT kan man både ha och mista, enligt mitt förmenande.) 🤷‍♂️

• Redigerat 2024-06-21 12:03 av Fornöga
Fornöga
0

Rihaneh är en tjej med skinn på näsan! 👍

SVT:s reporter Rihaneh Rouhani snackade upp kvällens EM-match mellan Polen och Österrike.
Fornöga
1

Känns som reklampauserna är både längre och fler än någonsin i TV4-sändningarna från EM- håller de sig verkligen inom regelverket? Svårt för tittare som inte köpt abonnemang att få ut något av studiotiden- om man nu ens är intresserad av vad det teamet har att anföra…🙄

GikMio
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Johan Ejeborg själv sportkommentator imiterar kollegor och sportstjärnor..Klockrent 😂👍

GikMio
1

#50 Ejeborgs glimrande imitation på Uno Hedin som var med i Radiosporten. Bordtennis och trav var hans område. Lyyyycka till. Han är i skrivande stund 91 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uno_Hedin

Fornöga
0

Patrik Westberg tar sig ton igen. 😏

Förra året testade han att sjunga och agera i en nyskriven musikal. I år går hockeykommentatorn Patrik Westberg, 56, ett steg längre – och startar allsång i Alingsås.
  • Redigerat 2024-07-06 09:07 av Fornöga
GikMio
0

#52 Tänk er Westberg ihop med Strömberg. Den ena sjunger och den andra skriker. Dom glömmer bort det dom ska kommentera 😊

Fornöga
0

#53 Försöker låta bli att tänka på det…🤦‍♂️

Fornöga
0

Igår var det så bra ljud från sändningarna från Fotbolls-EM att man hörde kommentatorerna både på TV4 och SVT, och när man väl hörde Jens Fjellström tycker jag att han övertygade som bisittare. Bra analyser, talade när han skulle och teg när det var bäst och hade lugn och behaglig röst. Får bättre betyg i uppförande än Glenn Strömberg, även om den senare kan vara roligare att lyssna på.

Fornöga
0

En expert jag uppskattar är Josefine Heikka i orienteringssändningarna. Kunnig (förstås!), verbal och tydlig och glad och trevlig- hon får gärna bilda skola!

I juni vann Alfta-Ösas damlag i orientering den stora finska orienteringstävlingen Venlojen viesti. En av damlagets stjärnor är Josefine Heikka.
Fornöga
0

Tror jag skall lyssna på eftersändningen av dagens Sommar i P1 med Olof Lundh, eftersom jag har en del, troligen förutfattade, meningar om honom (och ändå har jag inte sett honom i "Alla mot alla"…)

Till vardags är Olof Lundh firad fotbollsjournalist. Mer kritik får han för sitt deltagande i frågesportsprogrammet ”Alla mot alla”, där inte alla uppskattar 57-åringens hetsiga stil. – Det kan vara tungt att komma i närkontakt med allt hat. Det äter mig, säger Lundh i ”Sommar i P1”.
GikMio
1

#57 Han skulle nog passa bra som programledare i ett program liknande mästarnas mästare. Verkar ha koll på fler andra sporter än fotboll också.