Sport iFokus

Sport

Etiketttennis
Läst 166 ggr
Fornöga
0

Tenniskollen-2

Den förra tråden är fullproppad, så vi servar på nytt här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

volleyboll,beachvolleyboll,badminton,sport,idrott,konståkning,skridskor
Fornöga
0

Mikael Ymer börjar bli något av en svensk McEnroe. Tyvärr mer humör- än spelmässigt, och kritiker saknas inte.

För andra året i rad bojkottar kontroversielle Sverigeettan Mikael Ymer den anrika tennisturneringen i Båstad. Tennisora
Fornöga
0

Tunisiska Ons Jabeur möter tjeckiskan Marketa Vondrousova i damernas Wimbledonfinal på lördag.

I dagens semifinaler i herrklassen möts Novak Djokovic och Yannick Sinner respektive Carlos Alcaraz och Daniil Medvedev.

Fornöga
0

#2 Novak Djokovic och Carlos Alcaraz möts i Wimbledons herrfinal på söndag.

Fornöga
0

Tjeckiskan Marketa Vondrousova skrällvann Wimbledontiteln, den första oseedade någonsin att vinna titeln.

Den första oseedade Wimbledon-segraren på damsidan är korad. 42-rankade Marketa Vondrousova besegrade chockartat Ons Jabeur med 2–0 i set i finalen. – Det här är den mest smärtsamma förlusten i min karriär, säger en tårögd Jabeur.
  • Redigerat 2023-07-15 16:43 av Fornöga
Fornöga
0

Novak Djokovic förlorade för första gången på fem år i Wimbledon när världsettan spanjoren Carlos Alcaraz, 20, vann med 3-2 i set i finalen, efter vad som beskrivs som drömtennis.

Carlos Alcaraz, 20, vinner Wimbledon 2023. Spanjoren vann efter stor dramatik i finalen mot Novak Djokovic. – Det är helt otrolig tennis vi bevittnar, säger kommentatorn Maria Strandlund Tomsvik i Discovery+.
Fornöga
0

#1 Ymer avstängd 18 månader efter att ha uteblivit från tre dopingtester. 🙄

Den svenska tennisstjärnan Mikael Ymer stängs av i 18 månader för antidopingöverträdelse. Detta berättar Ymer själv på Twitter. – Jag tycker att beslutet är orättvist, skriver han.
  • Redigerat 2023-07-18 10:51 av Fornöga
GikMio
1
Mikael Ymer är avstängd i 18 månader. Nu uttalar sig tennisstjärnan kring vad som hände vid överträdelsen – och berättar om hans reaktion på beslutet. ”Det känns som en hemsk dröm”, skriver han i ett uttalande.
Fornöga
0

#6 #7 Nu uppger Mikael Ymer att han ger upp tenniskarriären.

Efter dopningsavstängningen. Nu berättar Mikael Ymer att han avslutar sin tenniskarriär. ”Tack för alla oförglömliga minnen”, skriver 24-åringen på sociala medier.
GikMio
0

Björn Borg, Mats Wilander, Stefan Edberg, Magnus Norman, Jonas Björkman, Robin Söderling.. Tror inte denna person kommer att nämnas i min minneslista ändå.. Det var länge sedan svensk tennis var hett under mina fötter..

Fornöga
0

#9 Synd att han inte "ärvde" McEnroes talang istället för hans humör. 😏

GikMio
0

#10 Ja John McEnroe var extremt hetlevrad.. Bråkade under en turnering i Stockholm en gång i tiden..Tror McEnroe innerst inne inte är någon bråkig person utan en vinnarskalle..

Fornöga
0

#11 Vinnarskallar är inte så sällan även bråkiga. 😏

GikMio
0

#12 Answer my question jerk.. och burop från publiken i kungliga tennishallen i Stockholm när John McEnroe skällde på domaren. Min far tyckte tennis var underhållning när den amerikanske storstjärnan i tennis gick bananas 😁

Fornöga
0

#13 Ja, han var en märklig person, McEnroe. En annan udda personlighet men som även kunde vara rolig var Ilie Nastase. Ett stort barn, som fortfarande vållar problem för ordningsmakten hemma i Rumänien enligt media.

GikMio
1

#14 Jag tappade intresset för tennis för länge sedan. Men ska försöka bidra lite i tråden framöver.. Grand Slam är fyra till antalet och dom stora turneringarna. Australian Open, France Open, Wimbledon från London och US Open borta i USA.

Fornöga
0

#6 ff Sverigetrean Dragos Madaras också avstängd.

Dragos Madaras, 25, är avstängd av International Tennis Integrity Agency, ITIA. Sverigetrean utreds för brott mot tennisens antikorruptions- och antidopningsreg
Fornöga
0

#16 En kvinnlig svensk spelare på ITF-touren har stängts av i 4,5 år för matchfixning.

Har svensk tennis någonsin varit lika solkig som nu?

En svensk kvinnlig tennisspelare stängs av för matchfixning. Straffet gäller i 4,5 år. Det meddelar det svenska tennisförbundet under onsdagen.
  • Redigerat 2023-09-06 20:03 av Fornöga
Fornöga
0

Finland till slutspel i Davis Cup efter skrällseger mot USA.

Finland är klart för finalturneringen i Davis cup i Malaga i slutet av november. Skrällen fullbordades då Finland besegrade jättenationen USA i Split.
GikMio
0

Första gången jag sett Davis Cup på länge. Jag knappt minns när. Men det var nog när värmlänningen Magnus Norman var med…

https://www.svt.se/sport/tennis/elias-ymer-fixade-svensk-kvittering-i-davis-cup

Sverige har kvitterat Davis Cup-kvalmatchen mot Brasilien till 1-1 efter att Elias Ymer vände (4-6, 6-1, 6-3 ) mot Gustavo Heide. – En vinst är alltid en vinst. Jag hade bra koncentration och det flöt på bra, säger Elias Ymer till SVT Sport.
Fornöga
0

#19 Ja, det var en stor turnering på sin tid, och Sverige var så framgångsrika att vi trodde att det skulle förbli så. Men så blev det alltså inte- svensk tennis är en skugga av sitt forna jag, och det verkar som om själva turneringen också mist en hel del av sin forna glans efter alla regeländringar.

• Redigerat 2024-02-03 10:17 av Fornöga
GikMio
1

#20 Ja det var stort på 80-talet med Edberg, Wilander och Järryd. Fjärde deltagaren varierade. När vi möttes i skolsalen på måndagsmorgonen undrade läraren vad vi gjort under helgen.

-Tittat på Davis Cup.

GikMio
0
Sverige är utslaget ur Davis Cup. En Elias Ymer i smärtor förlorade mot Thiago Monteiro och Brasilien avancerar vidare efter 3–1 i matcher. För Sverige väntar kval för att hänga kvar i högstadivisionen.
GikMio
1

Borg ställs mot Nadal direkt. Nej, inte Björn utan Leo 🙂

https://www.svt.se/sport/tennis/leo-borg-stalls-mot-rafael-nadal-i-forsta-omgangen

Det blir en tuff utmaning direkt. Leo Borg ställs mot Rafael Nadal i den första omgången av ATP-turneringen i Båstad.
Fornöga
0

Tjeckiskan Barbora Krejcikova, rankad nummer 32 i världen, tog sin första Wimbledontitel idag.

Skrällen är ett faktum. Barbora Krejcikova är för första gången Wimbledon-mästare. Hon besegrade italienskan Jasmine Paolini efter en tresetsrysare.
Fornöga
1

#23 Leo är redan "starstruck"…😊

Det blir en publikmatch direkt i Swedish Open i Båstad. Leo Borg, 21, ställs mot Rafael Nadal, 38. – Jag är sjukt taggad, säger Borg.
GikMio
1

#25 Ta med farsan så blir Nadal också "starstruck" 🙂

Fornöga
0

#26 😁

Fornöga
1

#23 Leo hade som väntat inget att sätta emot Nadal, men han har ju många år på sig att komma ikapp…😉

Rafael Nadal, 38, hade inga problem mot Leo Borg, 21, på centercourten i Båstad. Superstjärnan vann enkelt i två raka set (6–3, 6–4). – En enorm ära att spela m
GikMio
0

#28 Nej, och Nadal och farsan Borg skickar ju SMS till varandra. Då blir det ingen starstruck hos Nadal inte 😏😁

Dom är vänner och vi lär få höra mer om Borg junior framöver.

GikMio
0

Rafael Nadal vidare till kvartsfinal i Båstad igår. Men inte utan dramatik då den 38-åriga spanjoren föll i gruset och behövde läkarvård.

https://www.svt.se/sport/tennis/rafael-nadal-vidare-efter-fallet-fick-lakarvard

Rafael Nadal är klar för kvartsfinal i Båstad efter segern mot Cameron Norrie. Men det var inte utan dramatik. Spanjoren fick läkarvård efter att ha fallit i gruset.
GikMio
1

Quentin Halys ramlade under ATP-touren i Gstaad och slår till med sjukaste slaget någonsin.

https://www.svt.se/sport/tennis/quentin-halys-ramlar-slar-sen-till-med-sjukaste-slaget-nagonsin

Han såg ut att förlora bollen efter att han ramlat. Sen slog Quentin Halys oväntat till – sittande. – Jag har aldrig sett något liknande, utbrister en lyrisk kommentator.