Allvarlig olycka i SDHL-finalen
Luleåspelaren Jenni Hiirikoski har träffats av en skridsko på halsen i SM-finalen i SDHL och förts till sjukhus. Det är oklart om matchen kommer att färdigspelas. Enligt de första rapporterna skall hennes tillstånd vara stabilt.
Det är inte första gången det inträffat den här typen av olyckor i ishockey, dessvärre även några med fatal utgång. Det är dock tack och lov ytterst ovanligt.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-03-19 16:39 av Fornöga
Matchen återupptogs när positiva besked kom, och Luleå vann till slut med 5–3. Finalen avgörs i bäst av fem, och Luleå leder nu med 2-0 i matcher.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Skönt att se! 👍
Luleå försvarade sitt guld i tre raka. Starkt, med tanke på gårdagens händelse. Jenni Hiirikoski satt på läktaren och blev mästare i kavaj.
- Redigerat 2023-03-20 20:55 av Fornöga
#0 Jag hörde om detta, och har varit med om något liknande i barndomen. Den gången slutade det inte lika lyckligt.
Behövs något eller några lag till som kan konkurrera om guldet. Ska bli intressant att följa hårdsatsande Frölunda framåt…
Återigen en Luleåspelare som skadats av en skridsko, den här gången Konstantin Komarek i herrlaget under matchen mot Växjö. Han fick en sena avskuren och tvingas till en längre frånvaro.
Jag tvingades till att ha halsduk ute på isen i min barndom.för att inte råka ut för just det där.väl att kvinnan klarar sig.
Blev det inte lag på halsskydd när moraspelaren Bengt Åkerblom förolyckades. Eller var det bara juniorer? Det var några incidenter på 80-90-talet både inom hockeyn och bandyn.
Min far besökte inte ortens ishall under fem år sedan han blev vittne till en fruktansvärd olycka med dödlig utgång i mitten av 80-talet. Den killen var bara 14-15 år. Vi brukade gå dit tillsammans min far och jag på lördagarna. Av någon anledning gick han ensam dit just den eftermiddagen.
#8 Ja, den tragiska olyckan minns jag- ruggigt! Likaså omkom en elitspelare i en träningsmatch 1995. Hans dåvarande sambo varnade långt senare att sådana här olyckor riskerar att hända igen och uppmanade spelare att bära halsskydd korrekt.
(Spelaren i Luleå bar halsskydd, som dock hade glidit undan när olyckan skedde.)
#9 Ja, det var Bengt Åkerblom som jag nämnde i #7 En stockholmare som vann SM med Djurgården 1989. Hamnade senare i Mora. Var en träningsmatch mot Brynäs 1995 då han fick halsen uppskuren av en skridskoskena.
#10 Ser nu att du nämnde det fallet där. Det är väl den olyckan plus den i Grums som fått dödlig utgång vad jag vet, sedan finns det en hel del olyckor med skridskor som slutat med varierande svåra skador även på andra kroppsdelar. Det sker ju varje säsong i både hockey och bandy.
- Redigerat 2023-03-25 09:04 av Fornöga
Jag blir kall som is än idag när det sker en olycka. Hände härom veckan senast när en spelare i motståndarlaget fick en rejäl tackling och blev liggandes orörlig på isen då publiken buade och skrek filmare och klagade över att nu åker vi på en femminutare. Skit i utvisningen. Huvudsaken att killen klarar sig utan en allvarlig skada. Han tog sig till båset tack och lov. En aning omtöcknad dock.
#11 Det skedde även när Hammarby spelade en match för länge sedan. Den spelaren klarade sig eftersom flera av hans lagkamrater jobbade inom räddningstjänsten, och en målvakt i NHL som fick en skridskoskena rakt i halsen. Båda överlevde men lever med ärr på halsen idag.
Olyckorna i Grums och Mora är dom jag känner till med dödlig utgång. Åtminstone i Sverige. Sedan vet jag inte utomlands.
Den amerikanska ishockeyspelaren Adam Johnson som tidigare har spelat i Malmö Redhawks men nu var hos Nottingham Panthers avled efter att i helgen ha träffats av en skridskoskena över halsen.
- Redigerat 2023-10-29 10:09 av Fornöga
Vi utgår att det var en olycka. Men det har varit en del hot mot killen på sociala medier vars skridsko förosakade detta och massa skriverier om att polis nystar i detta. Jag tror inte det finns en hockeyspelare i världens som vill ta död på en motståndare även om det sker hårda ord mellan varandra.
Polisens utredning av Johnsons död har lett till att en person gripits för dråp. Oväntad och olustig utveckling av fallet.
Matchen mellan HV71 och Djurgården i SDHL avbröts och fullföljdes inte, sedan hemmalagets lagkapten Sanni Hakala kört in i en målstolpe med huvudet före och förts till sjukhus.
På sociala medier skrev HV71:
”Sanni är förd med ambulans till sjukhus och lagen har kommit överens om att inte återuppta matchen ikväll utan spelas vidare vid senare tillfälle. Vi tänker på dig Sanni.”
Hakala skall ha varit vid medvetande och kunde röra armar och ben, men skadan bedömdes som allvarlig.
#17 Oroväckande uppföljning om Hakala: hon hade ingen känsel från midjan och nedåt.
#18 Obehagligt. En sak jag främst noterar vid hockeyolyckor.. att dom rör på benen när dom ligger på isen.
#17 ff Tyvärr kvarstår Sanni Hakalas förlamning, och hon tvingas nu avbryta hockeykarriären. 😞
I en match i schweiziska ligan sparkade tjecken Martin Frk mot svenske Lawrence Piluts huvud och det var ytterst nära en ny tragedi. Straffet, fem matchers avstängning och 90.000 kronor i böter verkar otroligt lågt- livstids avstängning och polisanmälan för dråpförsök borde vara påföljd för sparken, som såg avsiktlig ut.
SDHL fortsätter tyvärr att vara olycksdrabbat.
- Redigerat 2024-01-13 07:48 av Fornöga
#13 1975 spelade Christer Sahlin i Hammarby. En skridskoskena som skar av halspulsådern. Är det slut nu. Kommer jag dö? Men Christer
överlevde..
https://www.hammarbyhockey.se/hockeysverige-hammarbys-christer-sahlin-halsskydd-hade-kunnat-forhindra-det-mest-akuta/
#20 Många hockeyfans nyligen som zappade över till HV71:s hemmamatch och hyllningen som berörde oss alla. Det har blivit väldigt mycket på sistone med Timrås Sebastian Hartmann härom kvällen senast.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sanni-hakala-tackar-for-stodet-efter-hyllningen
Den tragiska olyckan för fem år sedan när Leksandsspelaren Tobias Forsberg bröt nacken under en match känner många hockeyintresserade till. Den 26 februari medverkade han i "Fråga doktorn", och ny doktor i det programmet är Jens Persson, själv med förflutet som spelare i Björklöven. Programmet kan ses på SVT Play till den 2 november.
- Redigerat 2024-02-29 16:39 av Fornöga
#25 Fick också en hyllning som #24 som berörde. Det fina är att när dom här tragiska sakerna sker så går hockeysverige samman och hyllningen är stor bland alla klubbars supportrar.