Vasaloppet 2023
Den 5 mars går Vasaloppet av stapeln 2023, och som vanligt föregås huvudloppet av en mängd kringaktiviteter.
• Fredag 24 februari Vasaloppet 30 start Oxberg, 30 km
• Lördag 25 februari Tjejvasan start Oxberg, 30 km
• Söndag 26 februari Ungdomsvasan start Eldris, 9 km, start Hökberg, 19 km
• Söndag 26 februari Öppet Spår söndag start Sälen, 90 km
• Måndag 27 februari Öppet Spår måndag fri stil, start Sälen, 90 km
• Tisdag 28 februari Vasaloppet 45 start Oxberg, 45 km
• Fredag 3 mars Stafettvasan skidstafett, fem sträckor, start Sälen, 90 km
• Fredag 3 mars Nattvasan 90 individuellt eller i par, fri stil, start Sälen, 90 km
• Fredag 3 mars Nattvasan 45 individuellt eller i par, fri stil, start Oxberg, 45 km
• Fredag 3 mars Nattvasan 30 individuellt eller i par, fri stil, start Oxberg, 30 km
• Lördag 4 mars Vasaloppet 10 fri stil, start Eldris, 9 km
• Söndag 5 mars Vasaloppet start Sälen, 90 km
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Ännu är det för tidigt att spekulera i snötillgången i Vasaloppsspåren, men man kan nog konstatera att åkare från de södra delarna av landet har svårt att hitta bra träningsmöjligheter på snö i det egna närområdet.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Robin Bryntesson tänker åka Vasaloppet baklänges
SVT:s evenemangsguide finns här.
Norsk seger på herrsidan i Vasaloppet varje år sedan 2013. Norrmannen John Kristian Dahl har under dom åren vunnit tre segrar vilket gör att han ligger högt upp i listan på Vasaloppssegrare. Men en bit upp till Janne Stefansson och rejält upp till mister Nils "mora-Nisse" Karlsson på nio segrar. Dags att någon svensk tar hem detta nu…även om det blir svårt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Här är en norrman att se upp med! 😉
#4 Har aldrig tänkt på att någon norrman varit med tidigare 😁👍
16-årige Alvar Myhlback deltar i långloppscirkusen i år. Detta är möjligt eftersom det internationellt inte finns några lägstaåldrar för deltagande i långa lopp. När nu turen snart kommer till Vasaloppet har arrangörerna beslutat att frångå 19-årsgränsen i Alvars fall, något som inte undgått kritik.
Emil Persson bara vinner i Ski Classics, seger igår och seger idag, och Ida Dahl verkar ha repat sig efter sjukdom och tog också en dubbel. De får finna sig i att vara favoriter i Vasaloppet.
Nu drar det ihop sig- Tjejvasan över tre mil i morgon (konkurrerar med skicross-VM på förmiddags-TV).
Nio dagar till Vasaloppet. Jag lägger all fokus på det traditionella loppet som startar i Berga by i Sälen kl.8 på söndagsmorgonen 5 mars…Jag håller på att flytta och gett bort en hel del litteratur. Men boken om Vasaloppet jag äger den ger jag inte bort 🙂
Målfotoseger för Ida Dahl före Smedås i Tjejvasan. Fleten 2,2 sekunder efter. Det var Dahls första seger i loppet, och det ser förstås bra ut för henne inför Vasaloppet. Trots den snopna förlusten var Smedås beundransvärt "go och gla" i intervjun efter loppet.
- Redigerat 2023-02-25 10:28 av Fornöga
Visste ni detta om Vasaloppet? Vasaloppet har arrangerats sedan 1922 förutom några få år då loppet ställts in på grund av för få deltagare eller milt väder. Sedan 1948 så arrangeras loppet första söndagen i mars förutom 2015 då det arrangerades andra söndagen i mars. Första söndagen i mars det året var det Skid-VM i Falun som drog allt för mycket uppmärksamhet ansåg Vasaloppsarrangörerna då.
#12 Ja, det finns mycket intressant statistik och historia kring Vasaloppet, en del har vi skrivit om tidigare år, och dessutom är Vasaloppets hemsida föredömlig i att ge plats för historien. Bra gjort också av arrangörerna att hålla tävlingarna vid liv under pandemin, det blir också historia!
Hoppas att förhållandena nästa helg blir lika fina som idag, med strålande sol och fina spår.
- Redigerat 2023-02-25 11:08 av Fornöga
#13 Ja nu kan vi nog gå in på SMHI:s hemsida och kolla in väderprognosen för nästa helg.. Kommit en hel del snö i Värmland så det lär vara mycket snö uppe i Dalarna.. Behövs några minusgrader där uppe kommande vecka så blir det goda förhållanden.
Hoppas innerligt att vi slipper aktivister i spåren - de har ju uppträtt på tävlingar i bland annat Norge, och vi såg dem även i mello i lördags. De skulle kunna skapa kaos, och det är ju omöjligt att övervaka miltals av skidspår.
Kändisarna som kommer staka sig fram under Vasaloppsveckan. Även om en stor del är anonyma kändisar för mig 🙂
https://www.langd.se/langlopp/har-ar-kandisarna-i-arets-vasalopp/
Mer information inför loppet.
#14 Hörde något på väderleksrapporten i morse om storm i området. Hoppas att det hinner dra förbi innan söndag i så fall!
#17 Verkar avta. Enligt SMHI så kommer det vara sju minusgrader kl. 8 söndag morgon i Sälen och sol fram till målgång för eliten efter lunch. Nu tittade jag inte på Mora, men jag tror inte det kommer vara fyra plusgrader och regn där. Återstår att se när vi ses i Berga by på söndag.
#18 Låter som det kan bli perfekt väder. Ja, vi ses i vallaboden tidigt på söndag!😊
Astrid Öyre Slind hör till favoriterna i damernas tremil i VM i Planica idag. Direkt efter loppet ställer hon färden mot Sälen för att stå på startlinjen i Vasaloppet i morgon, hon har ju segern från i fjol att försvara. Norsk granit!
Klockan är snart fem.. Och dryga tre timmar till start. Alla som ställer upp i denna klassiker är hjältar. Nio mil på skidor med värkande muskler och upploppet i Mora som den stora moroten till att man utsätter sig för detta. Har själv haft en tanke att ställa upp när jag var yngre..
Jag har precis ätit frukost, det är ungefär allt jag orkar så här dags. All respekt till alla 16.000 som gått upp i ottan för att ställa sig på skidor och åka den långa vägen till Mora. 👍
#15 Arrangörerna verkar också frukta aktivister i spåren.
SVT Play visar en kändisgrupp med Måns Möller i spetsen hasa sig fram. Den sändningen tänker jag undvika!
#24 Jag föredrar Hård och Blomqvist
Fyra norskar och en Persson i täten.. Mindre än fem kilometer till målet i Mora.
Efter tio raka norska segrar: Emil Persson! 👍
Emil Persson vann Vasaloppet 2023 🇸🇪
Vi har fått en svensk segrare igen.
Alvar Myhlback, 16 år, kom åtta! 😲
#29 Imponerande…
Inte lika tajt i damtävlingen: Fleten ser ut att defilera hem det.
#23 Aktivisterna stoppade innan de hann ställa till något.

🇸🇪
Stolt ägare till tre La permer
Alla som tycker att Vasaloppet hör hemma i SVT gläds nog över att parterna har skrivit avtal till och med 2028.