Sport iFokus

Sport

Etikettishockey
Läst 350 ggr
Fornöga
2022-11-24 19:13
4

Börje Salming

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så kom då det besked som vi visste skulle komma, om än inte hur snart- den legendariske ishockeyikonen Börje Salming har avlidit i ALS. Hans betydelse för svensk ishockey kan inte nog prisas, något som kom till uttryck i ishockeygalan nyligen där han hyllades av såväl gamla stjärnor som sin trogna publik.

"Stora stjärnor dör aldrig- de bara bleknar sakta bort" lyder en gammal klyscha. I det här fallet känns den sann.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Börje Salming har gått bort, 71 år gammal. Hockeylegendaren har avlidit efter att ha drabbats av sjukdomen ALS, det meddelade Toronto Maple Leafs på Twitter på torsdagskvällen. ”Vi skickar våra djupaste kondoleanser till hans familj”, skriver klubben, via deras president Brendan Shanahan.
  • Redigerat 2023-11-13 14:41 av Fornöga
Sindri
2022-11-24 19:19
1

Men åh, han har ju nyss hämtat bromsmedicin i Kanada! Vilket oerhört snabbt förlopp. Sorgligt att han skulle få ett sånt slut. 😢

Fornöga
2022-11-24 19:27
1

Även måttligt idrottsintresserade greps av Börje Salmings tappra kamp mot den obarmhärtiga sjukdomen, en av dem var Johan Westerholm på Ledarsidorna.

Bilderna på Börje Salming från i torsdags har väckt en rad med reaktioner. I media, i tyckonomi, på kultursidor och bland allmänhet. Men just de bilderna fick mig att gå från att vara måttligt intr...
  • Redigerat 2022-11-24 19:27 av Fornöga
Fornöga
2022-11-24 19:45
1

Sorgen är stor i ishockeykretsar på båda sidorna av Atlanten, inte minst i Toronto förstås, där han tillbringade sina bästa år som spelare.

The Hall of Fame defenceman who was a fan favourite in Toronto, a hero in Sweden and who opened the doors to the NHL for European players, succumbed Thursday to ALS.
Carmarino
2022-11-24 19:48
4

Otroligt att han orkade med två så stora begivenheter så nyligen, men underbart att han hann få uppleva det - och att han kunde genomföra sin släktresa också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2022-11-24 20:16
1

💔

Stolt ägare till tre La permer

GikMio
2022-11-25 11:38
1

Vi visste att det skulle ta slut. Men inte att det skulle gå så fort som det gjorde dom senaste dagarna.

Fornöga
2022-11-25 12:35
1

Nej, kanske ansträngningarna med resorna över Atlanten och framträdandet på ishockeygalan i Sverige förkortade hans sista tid något, men det var nog ett farväl helt enligt hans önskan.

• Redigerat 2022-11-25 12:35 av Fornöga
GikMio
2022-11-25 12:36
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade äran att träffa Börje, eller Bj som han kallades när han spelade jippomatch med tre kronors veteraner. Det var bara något år efter han slutade som aktiv. Fick en autograf och byta något ord…

Fornöga
2022-11-26 07:48
2

När Toronto mötte Minnesota i första matchen efter Börje Salmings bortgång inramades det av uppmärksamhet kring legendaren, bland annat spelade man i en speciell tröja med hans namn på.

Någon som inte var arrangerat men som också blev en värdig hyllning var att när svenske William Nylander gjorde det avgörande målet till 4-3 så var det hans mål nummer 148 i Maple Leafs, och exakt så många mål gjorde Börje Salming i klubben. Att William tillägnade Börje sitt mål var förstås en självklarhet.

NEW YORK. Han och lagkamraterna i Maple Leafs spelade matchen i Minnesota med tyglappar som hyllade ”The King” Börje Sal
GikMio
2022-11-26 09:30
1

Det var en tyst minut på samtliga arenor i torsdags. Det är omgång i SHL i eftermiddag och i afton. Återstår att se om det blir några ytterligare hyllningar då.

GikMio
2022-11-26 10:13
0
Det samiska arvet och hembyn Čoalbmi (Salmi) betydde mycket för Börje Salming. Han sörjs nu av vännerna i hemtrakterna. – Vi hade planerat att fara till Ribasjávri och fiska som vi brukade, men nu blir det inget av det, säger Börje Allas i Talma sameby.
GikMio
2022-11-26 19:11
1
Börje Salming har somnat in. Och vid hans sida fanns storebror Stig, 75. – Hyllningarna har varit fantastiska, men sakna
Fornöga
2022-11-28 15:58
2

#11 Samerna är med rätta stolta över Börje Salmings samiska rötter. Mera okänt är kanske att han även hade adliga förfäder.

Börje Salming spelade till en början hockey i Kiruna och Brynäs innan han gav sig iväg till NHL för en oerhört lyckosam karriär med Toronto Maple Leafs i Kanada. Han…
Carmarino
2022-11-28 16:44
1

#13: Såg häromdagen att jag har en gemensam ana med Börje Salming. Han har nämligen samma Y-haplogrupp som min bror, vilket innebär att även jag har den manliga anan någonstans långt bak i tiden. Misstänker att den gemensamma anan levde för flera tusen år sedan. Det är för övrigt samma som Birger Jarl hade, och det är även den vanligaste haplogruppen för svenska män.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-11-29 07:58
1

#14 Intressant- det är sådana uppgifter som gör en lite sugen på DNA-släktforskning!

Proveniens är en sajt om ursprung. Det kan vara ditt eget och kallas släktforskning. Det kan också handla om hembygdens historia, silverstämpelns tolkning eller allmogemöbelns datering. Här tolkar vi kyrkböckers handstil och lokaliserar platsen för gamla vykort - allt i en trevlig och hjälpsam anda.
Carmarino
2022-11-29 08:34
0

#15: Ja, fast det är väl mest kuriosa i det här fallet, för det är i princip omöjligt att ta reda på släktskapet. Det ligger ju så långt tillbaka i tiden att inga källor finns. Inte ens om man har träffar med väldigt många gemensamma markörer (har jag för mig det heter) brukar det gå att hitta släktskapet.

Fornöga
2022-11-29 08:42
1

#16 Bra att du påpekar det- "släktskapsförhållanden" spädes ju ut med tiden medan nya tillkommer. Salmings senare anor tillhör ju den sistnämnda kategorin, även om adelsanknytningen ligger några generationer tillbaka.

Det var intressant att se programmet "Vem tror du att du är" med honom som ansökare. Det gjordes ju också i grevens tid, innan han insjuknade.

Carmarino
2022-11-29 08:57
1

#17: Ja, fast Y-DNA ärvs från far till son ner genom generationerna, så har man samma Y-DNA kan man vara säker på att man har en gemensam ana, och därmed att man är släkt. Oftast på väldigt långt håll dock.

Tycker också det är underbart att han hann göra sin släktresa innan han blev sjuk - och att han fick uppleva hyllningarna både i Kanada och Sverige. Starkt att han orkade med det, trots att han var så dålig.

Kanske det gjorde att det gick så snabbt på slutet, men hellre dö efter att ha fått vara med om hyllningarna än att leva några månader längre utan att kunna varken äta eller prata. Det hade i alla fall jag velat, och jag tror faktiskt det var samma för Börje.

GikMio
2022-11-29 22:14
1

Publiken i Marple Leaf Gardens i Toronto ställde sig upp med stående ovationer och hyllade sin backstjärna i Toronto Marple Leafs under flera minuter i Canada Cup 1976

Fornöga
2022-11-29 22:41
1

#19 Börje själv tyckte visst att det mest var genant. 😏

"– När vi skulle spela hemma i Toronto mot USA fick jag den här ”standing ovation” vilket har uppmärksammats stort här hemma i Sverige. Där borta var inte sådana här tillfällen helt ovanliga. Jag tror att det blev väldigt omtalat här hemma eftersom det inte fanns någon direkt rapportering från NHL till Sverige. Det kunde hända att någon tidning i New York skickade några resultat till en svensk tidning. Svenskarna förstod helt enkelt inte att det hade gått ganska bra för mig och Inge i Toronto. – Självklart var det här ett stort ögonblick för mig men när jag stod där på isen så tyckte jag nog mest att det var pinsamt."---

I Old School Hockey berättas historien om Börje Salmings mäktiga karriär.
Fornöga
2022-11-29 22:44
1

Rätt typiskt för denne ikon att han även hann stå två säsonger i Vaxholms damlags bås efter sin aktiva karriär.

De kände sig baktalade, motarbetade och förminskade. Men när Damkronorna tog sig till sitt första hockey-VM visade de si
GikMio
2022-11-29 22:47
1

En vän till mig sa att hockey är för hårda män medan fotboll är för fjolliga män. Jag gillar båda sporterna, men hockey är häftigare att titta på. Händer mer under en match. Efter att Börje fått halva ansiktet uppskuret av en skridsko, käkben,näsben och revben knäckt under karriären så kan jag hålla med då en fotbollsspelare klagar på att frisyren hamnat på sned i en närkamp 🙂

GikMio
2022-11-29 23:22
1

#20 Jo, han tyckte det var genant. Hörde ett klipp härom dagen på nätet där hans backpartner i AIK i början av 90-talet, Daniel Jardemyr säger att det stämmer vad alla sagt, att han var en fantastisk människa.

Hade temperament och kunde bli arg, men även snäll och inte tyckte om uppmärksamhet som blev för mycket.

GikMio
2022-12-02 14:59
0

Börjes moderklubb Kiruna AIF lägger ned verksamheten 11 december. Det handlar om ekonomin. Laget är tvärsist i Hockeyettan Norra. Nu får Kiruna IF som spelar i samma serie bli stans enda stolthet framöver. .

https://www.svt.se/sport/ishockey/kiruna-aif-lagger-ner-verksamheten

Hockeyettan-klubben Kiruna AIF lägger ner sin verksamhet. Klubben som har fostrat bröderna Börje och Stig Salming har inte råd att fortsätta. – Det är sorgligt, säger marknadsansvarige Dan Jakobsson till NSD.
Fornöga
2022-12-02 15:09
1

När skvallerpressen gick miste om Börjes Salmings sista ögonblick kanaliserar de om intresset på familjen istället. Hoppas Bianca får ägna sig åt sin egen karriär nu! (Har inte läst artikeln, men rubrikerna sticker ju i ögonen…)

#24 Synd! 😞(Även om de ju har lagt av en gång tidigare och startat om.)

Förra torsdagen somnade ishockeylegendaren Börje Salming in i sviterna av ALS. Nu berättar dottern Bianca Salming om hur
GikMio
2022-12-02 15:27
0

#25 Kiruna AIF och Kiruna IF slogs väl ihop och hette Team Kiruna under ett antal år innan dom bröts sig ur det samarbetet.

GikMio
2022-12-02 15:32
0

Såg även en intervju med brorsan Stig i TV4:s Efter Fem. Det var vad jag vet hans önskan att närvara. Tycker han var ganska sansad. Men det brast emellanåt och han orkade inte hålla undan tårarna. Vilket är förståeligt. Han miste dessutom sin fru förra året.

GikMio
2022-12-03 00:28
0

En länk från 2019 med bröderna Salming. Stig ( född 1947) och hans lillebror Börje (1951-2022) och om att vara från Kiruna och spela ishockey och vara från samma stad som storheter som Eilert Mättää, Peter "Pekka"Lindmark, Tord Lundström, Göte Wälitalo, Mats Ulander och Hans Särkijärvi med flera som spelat i klubbar runt om i Sverige.

https://hockeysverige.se/2019/06/16/broderna-salming-minns-sitt-kiruna-det-var-alltid-hata-hata

2015 återuppstod klassiska Kiruna AIF efter närmare 30 år i träda. För Stig och Börje Salming skapar det en doft av nostalgi. Hockeysverige.se träffade hockeybröderna strax efter klubbens återuppståndelse och fick dem att minnas historierna från uppväxten i den lappländska gruvmetropolen. Och … …
Fornöga
2022-12-03 07:33
1

#28 Ja, Kiruna en riktig hockeyplantskola, liksom Örnsköldsvik och Timrå. (Även Grums var det ju på sin tid, inte minst Frölunda hade ett Grumsberoende.)

GikMio
2022-12-22 15:10
2

Börje Salming begravdes i förrgår vid en stängd minnesceremoni på Skogskyrkogården i Stockholm.

https://www.svt.se/sport/ishockey/bianca-salming-om-borjes-begravning-precis-som-vi-onskat

Under tisdagen begravdes Börje Salming vid en stängd minnesceremoni på Skogskyrkogården i Stockholm. Nu berättar Bianca Salming om ceremonin. – Det är klart att det var hemskt, men mest fint, säger hon till SVT Sport.
Fornöga
2023-01-02 08:29
0

#25 Den förhoppningen verkar spricka... 🙄

Mångkamparen Bianca Salming tog stora idrottsliga kliv under året som gick samtidigt som hon och familjen gick igenom en tragedi. Den 24 november gick Börje Salming bort efter att ha kämpat mot sjukdomen ALS. När SVT Sport träffar Bianca Salming är det i träningshallen i Sollentuna norr om Stockholm. – Det är fortfarande en slags frizon för mig att komma hit. Det är en trygg plats, säger hon.
Fornöga
2023-11-13 14:35
0

Den 19 november är det premiär på TV3 (och Viaplay) för "Börje- en legendars resa" en dramaserie i sex delar om Börje Salming med Valter Skarsgård i huvudrollen. Den senare är sorgsen över att Salming aldrig fick uppleva filmen.

Börje har premiär 19 november på Viaplay och TV3 Trailer första titt teaser Valter Skarsgård Hedda Stiernstedt Amir Chamdin Oscar Skagerberg Pelle Holmström
  • Redigerat 2023-11-13 14:36 av Fornöga
Fornöga
2023-11-19 08:24
0

Mycket Börje nu: samtidigt som dramaserien om unge Salming har premiär så flaggar SVT för sin serie "Salminggenen".

Viljan att bli bäst i världen har Bianca Salming fått från pappa Börje. – Jag ska vara en sån som bara sliter och tränar. Jag vill vara exakt så. Han var ju känd för det, att kämpa och slänga sig på isen, säger hon i dokumentärserien ”Salminggenen”.
Fornöga
2023-11-20 13:43
0

#32 #33 Bra fångad tidsmiljö i Viaplayserien, men jag gillade faktiskt Salminggenen mer (efter att ha sett första avsnittet av båda serierna).

GikMio
2023-11-24 08:27
1

Ett år sedan Börjes bortgång idag.

Fornöga
2023-12-04 19:25
1

#34 Viaplayserien har tagit sig och är faktiskt rätt bra.

Fornöga
2024-02-17 08:28
2

Stig Salming, Börjes bror och själv meriterad svensk mästare och landslagsspelare har en dotterson som heter Hugo. Hugos egna landslagsmeriter är att han deltagit i yrkes-VM för plåtslagare, men det var i samband med storbranden på Lisebergs tilltänkta badpark som han fått hjälterubriker. Hans insats där har gjort att han nominerats till Göteborgs stads förtjänsttecken.

Hugo räddade sina kollegor från branden, som befann sig på ett tak när det började bolma ut rök från en rutschkana på badanläggningen Oceana.
GikMio
2024-02-27 12:20
0

#36 36 Jag har inte sett serien. Det enda jag vet är att skådespelaren som spelar Stig Salming varit hockeyspelare i verkligheten och inte behövde träna skridskoåkning. Vilket Stellan Skarsgård pojk behövde i rollen som Börje.