Sport iFokus

Sport

Etikett: ishockey
Läst 76 ggr
Fornöga
2

TV-pucken 2022

På torsdag inleds årets upplaga av TV-pucken med flickornas kvartsfinaler, följt av killarnas kvartar på fredag.

Förra året vann Småland med 4-0 mot Dalarna i tjejfinalen, medan Stockholm Nord vann för tredje året i följd bland killarna, den här gången mot Stockholm Syd (3-1).

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

GikMio
1

Som vanligt så är TV -Puckenhelgen intressant. Tjejerna spelar snart i SDHL, och några av killarna kommer inom närmaste åren spela i SHL.. Det pratas om en riktigt lovande forwardsuppsättning bland spelare födda 2007. Det har annars levererats mycket bra backar födda på 2000-talet hittills.

Fornöga
1

Välkänt efternamn i Norrbottens mål, och han sänkte inte sina aktier i dagens kvartsfinal: Love höll nollan när Norrbotten skrällvann mot Småland med 3-0.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

SVT:s Chris Härenstam avstår från att kommentera vissa matcher i TV-pucken. Anledningen: Hans son spelar i ett av lagen.
  • Redigerat 2022-11-04 15:45 av Fornöga
GikMio
0

#2 Så det är hans son? Chris Härenstam lär ha sagt att alla som heter Härenstam är släkt med varandra på något sätt. Så jag förstod dom var släkt, men inte så nära då killen spelar för Norrbotten. Chris och Magnus är släkt på längre håll.

Fornöga
0

Exdjurgårdaren Love Härenstam höll, trots en rejäl smäll i första perioden, åter nollan när Norrbotten sensationellt slog ut favoriten Stockholm Norr (1-0) i semifinalen. Blir alltså ingen fjärde titel för Stockholm N, för Norrbotten blir det första finalen på tjugo år.

(#3 Chris är adopterad in i släkten Härenstam. Hans biologiska far var från Holland, hans mor från Finland. Chris berättade om sammanhangen i Go´kväll rätt nyligen.)

Chris Härenstam tvingades fly från sin egen pappa: "Jag var hjärntvättad"
  • Redigerat 2022-11-05 16:13 av Fornöga
Fornöga
0

Det blir Stockholm Syd som möter Norrbotten i pojkarnas final. I tjejernas final möts Stockholm och titelförsvararna Småland.

GikMio
0

Jag har en inte sett så mycket i år som jag brukar göra. Sett lite av både flick- och pojkmatcher. Men tjusningen som vanligt med turneringen är att flera kommer att bli riktigt bra hockeyspelare i framtiden. Men den bästa då kanske inte ens var uttagen.

Fornöga
0

Bronsmatcherna:

Flickor: Dalarna-Göteborg 5-0

Pojkar: Stockholm Nord-Ångermanland 1-3

Fornöga
0

#6 Något som jag tycker är stort med TV-pucken är traditionerna: de som vann premiäromgången 1959 närmar sig nu 80-årsåldern, och de spelare som senast var i final för dagens finaldag Norrbotten är nu över 35- knappast någon av de sistnämnda lär vara aktiv på någon högre nivå idag.

GikMio
0

#8 Och även att dom som blev stora inom andra idrotter spelat TV-pucken. Dom har visat något avsnitt om dessa genom åren. Har för mig att Jesper Blomqvist och Pontus Kåmark var duktiga hockeyspelare i tonåren.

Fornöga
0

#6 En av mina släktingar bojkottar TV-pucken i år eftersom Värmland inte gick till slutspel. 😊

Här är några som inte platsade i lagen på sin tid.

TV-pucken har blivit ett hett debattämne och flera vill poängtera att turneringen inte avgör hockeykarriären. GP har listat elva stjärnor som inte fick någon
  • Redigerat 2022-11-06 12:59 av Fornöga
Fornöga
0

Stockholm vann för första gången TV-pucken för tjejerna. Småland besegrades med 2-0 i en match som aldrig tände till.

GikMio
0

#10 Värmland har haft det tungt ett tag nu. Färjestad dominerar truppen. Snart kommer Värmland spela i grönsvarta dräkter 🙂

Fornöga
0

Norrbotten tog sin första seger i TV-pucken sedan 1985 genom att besegra Stockholm Syd med 2-1. Bra för turneringen att huvudstadsdominansen bryts, åtminstone tillfälligt.

Norrbotten har vunnit TV-pucken för pojkar för första gången sedan 1985. Det efter att man besegrat Stockholm Syd i finalen med 2-1. – Det är sjukt kul. Det trodde man inte innan. Vi motbevisade de flesta, säger målvaktshjälten Love Härenstam till SVT Sport.