Fotbolls-VM 2022 (h)
Herrarnas fotbolls-VM är en dryg månad bort, och personligen ser jag inte fram emot det med någon större entusiasm, tyvärr. Dels på grund av arrangören med allt vad det tillbehör, och dels förstås för att Sverige inte finns med, vilket fortfarande känns snopet med tanke på hur bra det såg ut ett tag.
Men spelschema och sändningstider är klara sedan ett bra tag, så det är väl dags att öppna en tråd för evenemanget. Som vanligt tillför den som känner för det bidrag till tråden.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2022-10-15 10:44 av Fornöga
Här finns en komplett tablå för både SVT och TV4s sändningar. Återstår att se vilken av kanalerna som lyckas bäst med sina sändningar https://www.vm-fotboll.se/tv-tider-och-tabla-fotbolls-vm/
Det är vintersäsong. Det är hockey och skidsäsong nu så jag har inget intresse för fotboll numera. Det kvittar om Sverige är med eller inte för VM i fotboll är speciellt. Men ett VM i fotboll i november roar inte mig tyvärr.
Nej, spammarna från sportsajterna har nog inte mycket att hämta här med sina reklamlänkar- jag vill påstå att intresset är minimalt…🤔
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2022-10-26 07:11 av Fornöga
Jag tippar åtminstone dom två lag som går vidare till åttondelsfinal från varje grupp. Återstår se hur många rätt jag får.
Grupp A: Nederländerna och Senegal
Grupp B: England och Wales
Grupp C: Argentina och Polen
Grupp D: Frankrike och Danmark
Grupp E: Spanien och Tyskland
Grupp F: Belgien och Kroatien
Grupp G: Brasilien och Serbien
Grupp H: Portugal och Uruguay
Känns som fel årstid, fel land som arrangerar och ovanpå det - inget Sverige som är med.
Men det lär troligen bli en hel del fotbollsmatcher ändå om jag känner mig själv rätt. Och man kan ju alltid heja på Danmark! 😉
FIFA till VM-lagen: Låt oss fokusera på fotbollen..
#6 Klart att de som möjliggjort detta skyltfönster vädjar om det. Arrangörslandet lär dock göra allt för att utnyttja propagandatillfället.
"Inför fotbolls-VM har Qatar och ett stort antal muslimska internationella organisationer sjösatt kampanjer för att sprida religiösa budskap som vissa bedömare kopplar till islam och andra till islamism. Syftet är att marknadsföra islam inför de besökande västländerna. En av kampanjerna består av utplacerade gatuskyltar med citat och berättelser om Muhammed och en annan av Qatars universitets onlinekurs ”The Human Being in Islam” för icke-arabisktalande besökare. I en akademisk uppsats från samma universitet lämnas till och med råd till staten hur islam bör framställas på bästa sätt under mästerskapet och det har i dagarna också en qatarisk författare gjort."---
Jag tittade på Belgien-Kanada härom kvällen. Ett Kanada på väg uppåt och som satsar framåt eftersom dom är med och arrangerar VM 2026. Men dom har ännu inte gjort något mål på sina fyra framträdanden i VM-historien. Rekord i övertidsminuter också.. Många matcher som uppnått 100 minuter.
#9 Han är en av dom äldsta som spelat VM. Ingen slår Milla i VM 1994.. Han var 42 år tror jag. Dino Zoff var väl 40 år när han blev världsmästare som målvakt med Italien 1982.
Undrar om inte O Mestre Cristiano Ronaldo kommer köra på tills han är 40 år för Portugal också.
#9 Läste länken nu att Hutchinson är den äldsta utespelaren. Roger Milla var uttagen i Kameruns VM-lag 1994 som 42-åring. Men tydligen fick han ingen speltid.
#10 Målvakten Essam El-Hadary från Egypten, den äldste spelaren i ett VM-slutspel? (2018)
- Redigerat 2022-11-26 10:20 av Fornöga
#12: Visst minns man Milla men det var kanske från tidigare mästerskap? 🤔
#13 Men nu står det ju i den artikeln att Milla är äldst. Då spelade han i VM 1994 ändå 😁
#14 Han gjorde några mål i VM 1990 då som 38-åring. Jag hade ett samlaralbum och då fanns han inte ens med.
Hyllade efter 6-2 krossen mot Iran. Nu sågade efter mållösa mötet mot USA
https://www.svt.se/sport/fotboll/englands-missrakning-i-vm-mallost-mot-usa
Statistik om stort som smått kring herrarnas fotbolls-VM.
Jag nog se första halvlek danske drenge mot världsmästarna Frankrike innan kvällsmatcherna i SHL startar. En viktig match för Danmark eftersom det blev poängtapp i premiären.
#18 Känns som att Danmark och Frankrike lottats tillsammans ofta i samma grupp i stora mästerskap. Precis som Sverige och Brasilien.
Världsmästarna Frankrike vidare till åttondelsfinal efter seger 2-1. Nordens hopp Danmark måste vinna i sista gruppspelomgången mot Australien för att gå vidare.
https://www.svt.se/sport/fotboll/franska-stjarnans-show-mot-danmark
Belgien är en av dom förhandstippade vinnarna av VM, men känns ålderstiget, och kanske är den gyllene belgiska generationens glansdagar räknade.
Erik Nivas krönika efter Marockos 2-0 seger.
När VM idag går in i tredje och avgörande gruppspelomgången så ändras spelschemat sedan dom två tidigare omgångarna. Varje grupp spelar sin tredje omgång samtidigt. En regel som tillkom efter " skammen i Gijon " under VM 1982.
#22 På tiden! 👍
Dom iranska spelarna valde att stå tysta under nationalsången innan VM-premiären. Nu uppges dom och deras familjer blivit hotade med fängelse, våld och tortyr enligt CNN.
Ikväll möter man USA, och det spända politiska läget länderna emellan har inte blivit bättre då USA fördömt det iranska styret efter den senaste tidens protester.
https://www.svt.se/sport/fotboll/cnn-efter-nationalsangsprotesten-iranska-spelarna-hotade
Kanske dags att herrn avgår nu?
https://www.svt.se/sport/fotboll/har-buas-fifa-presidenten-gianni-infantino-ut
#25 Infantino lär ha fjäskat för VM-landet Qatar. Bättre om Australien och Nya Zeeland fått arrangera detta VM då det är den enda kontinent som inte fått arrangera VM.
#25 #26 "Infantile" borde han heta…😉
Det trista med förläggningen av OS och olika VM till kontroversiella länder är att även om det vållar upprördhet så sker det ända igen och igen när korrumperade arrangörer köper mästerskapen och lika korrumperade delegater låter sig köpas.
- Redigerat 2022-11-30 08:39 av Fornöga
Tunisien vann sensationellt i grupp D med 1-0 över redan klara Frankrike (som vilade sina toppspelare), men vad hjälpte det när Australien kanske nästan lika överraskande slog Danmark med 1-0 och därmed gick vidare. Målet var en läcker individuell prestation av Mathew Leckie, som grundlurade danske Joakim Mæhle och placerade bollen utom räckhåll för Schmeichel.
Det är första gången på 16 år som Australien går vidare från gruppspelet. Danmark blev sist i gruppen på en poäng och har varit en besvikelse. Kanske har de passerat sin topp för den här gången?
- Redigerat 2022-11-30 18:13 av Fornöga
Tuff dag för de europeiska topplandslagen idag - först åkte Belgien ur (Marocko skrällvann den gruppen före Kroatien), och därefter Tyskland. Ett tag såg det ut som att även Spanien skulle gå samma väg, men de räddades av att Tyskland vände underläge mot Costa Rica. För Tyskland hjälpte det dock inte, eftersom Japan tog sin andra sensationsseger i gruppen genom att slå Spanien. Japan blev därmed gruppvinnare före Spanien.
- Redigerat 2022-12-01 22:04 av Fornöga
#29: Ja det var verkligen dramatik när kvällens matcher avgjordes.
#29 Tyskarna har aldrig varit så här dåliga som man är nu i VM-historien. ( tiden som Västtyskland inräknat ) Man har missat att gå vidare till åttondelsfinal från gruppen två VM i rad, vilket inte är godkänt för en så stor fotbollsnation. Dom åkte ur tidigt i VM 1994 också, vilket slutade med slagsmål samt brännande flaggor och bilar runt om i landet. Men den gången kändes det som ett tillfälligt bakslag då man fyra år tidigare blivit världsmästare och två år senare Europamästare.
Fortsatt dramatik när Sydkorea gick vidare genom att slå redan klara Portugal, samtidigt som Uruguay gjorde ett mål för lite mot Ghana.
Det har verkligen blivit ett riktigt VM, med landslag från Europa, Afrika, Asien, Australien, Sydamerika och Nordamerika i åttondelsfinaler. Det kan väl inte ha hänt någon gång tidigare?
- Redigerat 2022-12-02 18:30 av Fornöga
#32 Sydkorea har varit med sedan VM 1986. Hade tidigare bara gått vidare från gruppspelet i hemma-VM 2002 då man delade mästerskapet med Japan. Då slutade man fyra i mästerskapet. Många skrällar i detta VM, och några lag som kunnat gå hela vägen redan utslagna.
Åttondelsfinalerna (källa Radiosporten):
Lör 3 dec
16:00: Nederländerna-USA
20:00: Argentina-Australien
Sön 4 dec
16:00: Frankrike-Polen
20:00: England-Senegal
Mån 5 dec
16:00: Japan-Kroatien
20:00: Brasilien-Sydkorea
Tis 6 dec
16:00: Marocko-Spanien
20:00: Portugal-Schweiz
#34 Om jag vore bekväm och tippade lagen till en kvartsfinal så skulle det bli Nederländerna, Argentina, Frankrike, England, Kroatien, Brasilien, Spanien och Portugal. Men om jag rycker upp mig och tänker riktigt klart så kan det bli skrällar där kanske tre av dom tänkbara lagen jag nämnt ryker. Det är skrällarnas VM…
#35 Ja, nu får vi se om agnarna skiljs från vetet. De stora länder som "vilat sig igenom" tredje omgången och rätt skamligt förlorat i några fall har nog en viss fördel nu, med fräsch spelartrupp.
Kanalfördelning av TV-sändningar från åttondelarna:
Lördag, 3 december
16.00: Nederländerna-USA, SVT1 och SVT Play
20.00: Argentina-Australien, SVT2 och SVT Play
Söndag, 4 december
16.00: Frankrike-Polen, TV4 och C More
20.00: England-Senegal, SVT2 och SVT Play
Måndag, 5 december
16.00: Japan-Kroatien, SVT1 och SVT Play
20.00: Brasilien-Sydkorea, TV4 och C More
Tisdag, 6 december
16.00: Marocko-Spanien, TV4 och C More
20.00: Portugal-Schweiz, TV4 och C More
- Redigerat 2022-12-03 08:51 av Fornöga
#35: Håller med dig om att det gänget är ganska självklara för att gå vidare när man ser matcherna på pappret.
Men skrällar kommer säkert. Frågan är bara i vilka matcher? 🤔
Jag tippar att Japan, Marocko och Schweiz kommer att stå för skrällarna och ta sig vidare.
Nederländerna och Argentina vidare, även om Argentina darrade till slut
#39: Nej, det var inte självklart för Argentina. Det var nära att det blivit förlängning.
Dagens matcher:
Frankrike-Polen
England-Senegal
Jag tror på en ganska enkel seger för Frankrike och en inte riktigt lika enkel, men dock seger för England. 🙂
Frankrike vidare som väntat. Mbappés två mål var läckra!
Efter att Senegal bränt några feta målchanser tog England över helt i andra halvlek och vann komfortabelt med 3-0. Harry Kane fick äntligen göra det VM-mål som så många "krävt".
Kroatien vann mot Japan, men det satt hårt åt - det gick till turneringens första straffavgörande. Japanerna var chanslösa på straffarna, och Kroatien gick vidare efter en rätt tråkig match, utan annan dramatik än straffarna.
Brasilien lekte med Sydkorea i första halvlek, och med 4-0 i halvtid undrade man hur stora segersiffrorna skulle bli, men brassarna slog av på takten. Det hela slutade 4-1, och vi bjöds på ett antal snygga mål som "kompensation" för utebliven spänning.
Även idag fick vi se ett straffavgörande, efter att Spanien och Marocko spelat mållöst under ordinarie tid plus förlängning. Den här gången var det "underdogens" tur att vinna, för första gången är Marocko klar för kvarten, där de får möta Schweiz eller Portugal, som spelar senare idag.
Ronaldo får sitta på bänken vid avspark i kväll.
Portugal utan Ronaldo (han kom in efter 70 min.) lekte hem åttondelen mot Schweiz med 6-1. Ronaldos ersättare, 21 åringen Goncalo Ramos presenterade sig med besked genom att göra tre mål, varav det första en makalös rökare i övre maskorna från svår vinkel.
Kvartsfinalerna, spelschema och tv-tider:
Fredag 9 december:
16.00: Kroatien-Brasilien (Match 58) (SVT1 och SVT Play)
20.00: Nederländerna-Argentina (Match 57) (SVT1 och SVT Play)
Lördag 10 december:
16.00: Marocko-Portugal (Match 60) (TV4 och CMore)
20.00: England-Frankrike (Match 59) (TV4 och CMore)
- Redigerat 2022-12-06 21:58 av Fornöga
Hoppas på Brasilien och Argentina samt Portugal och Frankrike i semi.
Japanerna var inga höjdare på att slå straffar. Och inte spanjorerna heller. Trots att dom lär ha tränat, övat och förberett sig. Jag tror inte det går att träna sig inför ett straffavgörande.
Två häftiga kvartsfinaler i afton. Först ut Kroatien-Brasilien.. Såg Ronaldo som var brasiliansk skyttekung när landet vann VM senast för 20 år sedan på tv. Ronaldo ser idag ut som att han var med när brassarna vann VM 1970. Senare Nederländerna-Argentina.
171 mål är rekordet i antal gjorda mål i ett VM. Det sattes 1998 i Frankrike och tangerades i VM 2014 i Brasilien. I VM i Qatar är man just nu uppe i 148 mål och gått om VM-slutspel under 2000-talet som VM i Tyskland 2006 och VM i Sydafrika 2010 i antalet gjorda mål trots att bara kvartsfinalerna just börjat.. Målsnålt mellan Kroatien-Brasilien 0-0 i första kvartsfinalen efter 75 minuters spel.
- Redigerat 2022-12-09 17:34 av GikMio
Kroatien i semifinal efter att slagit ut Brasilien på straffar. Vill inte kalla det skräll då Kroatien är vice världsmästare. Nu grinas det åter igen i Brasilien.
Dramatik på hög nivå när Kroatien slog ut Brasilien. Inte på ordinarie tid, då dominerade brassarna, men kroaterna räddades av sin målvakt Livakovic. När Neymar gjorde ett drömmål i slutet på första förlängningskvarten trodde man att det var klart, men Petkovic kvitterade i 117 minuten.
Kroatien visade sig åter vara kliniska i straffläggningen, och åter igen var det Livakovic som räddade dem. Någon fotbollsfest blir det inte med Kroatien på plan, men man måste beundra deras disciplin.
#55 Svennis sa en gång att Brasilien har ett lag som ska vinna VM varje gång. Men ett sådant lag ska vinna under ordinarie tid och även när det blir förlängning och straffar i slutspelet. Men Brasilien verkar inte hålla för pressen under 2000-talet även om dom vann första världsmästerskapet efter millennieskiftet i Asien 2002.
Dom äldre minns nog VM-finalen "konfetti finalen" 1978 i Buenos Aires mellan Argentina och Nederländerna ( eller Holland sa man då? ) då Argentina vann VM-guld på hemmaplan med nationalhjälten Mario Kempes mot Nederländerna som hade en av världens största, Johann Cruyff.. Snart möts Nederländerna-Argentina. Ingen av aktörerna på planen var födda då. Men Nederländerna vill ha revansch.
- Redigerat 2022-12-09 19:23 av GikMio
Messi på väg mot semifinal och ett steg närmare VM-guld med Argentina som man unnar honom. Mot ett Nederländerna man också unnar ett VM-guld.
Förlängning då Nederländerna vände 0-2 till 2-2 mot Argentina. Förlängning väntar
Argentina andra lag till semifinal. Jag hållde stenhårt på Nederländerna. Argentina och Kroatien i VM-semifinal.
Straffavgörande igen alltså , men den här matchen var till skillnad från den första dramatisk redan under ordinarie tid, med spektakulära mål, en till synes säker 2-0 ledning för Argentina med kvittering i slutsekunderna och med stenhårt och fult spel där varningarna duggade tätt, både till deltagare på planen och vid sidan av den. Det hade nog varit motiverat med ett par utvisningar egentligen. Inte otänkbart att det blir ytterligare åtgärder när FIFA hunnit kolla videoupptagningarna. Men en sevärd match blev det, med Messi och straffsäkre målvakten Martinez som huvudfigurer i Argentina. Messis passning till första målet, Nederländernas helfräcka kvittering i 111:e minuten och Martinez straffräddningar var matchens höjdare tyckte jag.
Kroatien mot Argentina i semi riskerar bli en tät och hård uppgörelse.
- Redigerat 2022-12-09 23:32 av Fornöga
Mitt i all argentinsk glädje så lider jag med Nederländerna. Ett lag som jag håller på när di svenske inte är med. Enda trösten är att dom är ute nu och inte riskerar åka på en ny förlust i en VM-final.. Två intressanta kvartsfinaler väntar imorgon.
Ja, det var en sevärd match. Massor med gula kort men ingen som fick två och åkte ut.
Nu nollas väl de gula korten efter kvartsfinalerna, annars hade det kunnat bli tufft för Argentina i kommande match(er?) med så många varnade spelare.
#62: Höll också på Nederländerna (men bara i den här matchen! 😉).
#63 Nederländernas försvarare Denzel Dumfries fick två varningar i tumultet efter straffläggningarna och "visades ut". En av varningarna var för att han gått fram till en av de argentinska straffläggarna och psykat honom innan han skulle skjuta.
- Redigerat 2022-12-10 12:49 av Fornöga
#65: Oj det missade jag i den allmänna röran. 😬
Starkt av Marocko att slå Portugal och ta sig till semi. Men det har kostat i form av många skadade spelare...
#67: Det var ett snyggt mål. Han nådde otroligt högt.
Ur ren tittarsynpunkt börjar jag tycka att det är riktigt bra med fotbolls vm så här års. Passar betydligt bättre att sitta inne och se på tv i mörka december än under ljusa sommarkvällar. 😉
#69 Ja, jag är benägen att hålla med dig (även om jag hellre hade sett ett annat arrangörsland).
Frankrike-England spelade den sista kvartsfinalen, och det blev ännu en hård och oviss historia, med mycket protester mot domslut, eller uteblivna sådana. När röken skingrats stod Frankrike som segrare med 2-1. Harry Kane hade kunnat bli engelsk matchhjälte- han gjorde deras mål på straff, men när de fick ytterligare en i slutminuterna slog han den högt över målet.
En revansch för Frankrike. Det brukar inte gå så bra för dom när dom spelar VM och EM som regerande mästare. Förra gången 2002 så gjorde dom inte ens något mål.
Semifinaler:
Argentina-Kroatien tisdag 13 december kl. 20.00 SVT1
Frankrike-Marocko onsdag 14 december kl. 20.00 TV 4
Blir det samma finallag som 2018, månntro? 🤔
#74 Jag hoppas på en final mellan Argentina och Frankrike. Sedan vore det roligt om Marocko tog bronset för sportens tjusning att det kommer lågoddsare som ingen trodde det skulle ske för några veckor sedan. Som Sverige 1994 och Turkiet 2002.
Kylian Mbappé, Frankrike leder skytteligan på 5 mål. Följt av landsmannen Olivier Giroud, och Argentinas Lionel Messi på fyra mål. Jag tror vi har VM:s skyttekung i den trion då dom förmodligen kommer sätta ytterligare något mål, och det är flertal spelare på tre fullträffar, men är från dom länder som är utslagna..
Lite kuriosa från VM. Argentinaren Enzo Fernandez har gjort ett mål i turneringen. Egentligen två om man räknar in ett självmål. Totalt tre självmål hittills. Förutom Fernandez, även av marockanen Aguerd, och tysken Neuer.
- Redigerat 2022-12-12 16:19 av GikMio
Bara att ge sig på nåd och onåd för Messi- vilken lirare, och vilka mål vi fick se när Argentina slog Kroatien med 3-0!
Sydamerikanerna i final- Kroatien spelar om brons.
Messi i delad ledning i skytteligan med Mbappé på fem mål, Alvarez nu med i toppen han också efter två mål igår. Fyra mål som Giroud.
En VM-final mellan Argentina och Frankrike skulle inte bara innebära jakten på guldet utan även skytteligatiteln bland några spelare. Vilket är ovanligt.
Det blir Frankrike mot Argentina i VM-finalen, detta sedan fransmännen besegrat Marocko med 2-0. Segern satt dock långt inne, i en lång period i början på andra halvlek dominerade nordafrikanerna, dock utan att kunna få in bollen i mål.
#80 Det blir en spännande final.
"81 Ja, bara att den inte blir för låst bara- Messi och Mbapé lär bli hårt hålla, kanske får andra därmed utrymme att kliva fram?
Marocko och Kroatien är också en oviss historia.Vore kul om Afrika kan få sin första VM-medalj.
#82 Kroatien verkade ha förbrukat det mesta bränslet i semin mot Argentina. Det tar på krafterna att spela förlängning 2x15 minuter två gånger i slutspelet och även att dom anses ha turneringens bästa mittfält räcker inte det utan då är det avgörande hur bra reservbänk man har och kan vila dom bättre spelarna lite då och då. Marocko känns inte heller så fräscha nu. En lång hård turnering har satt sina spår med skador, frånvaro och hårdare matchning på vissa spelare.
- Redigerat 2022-12-16 14:30 av GikMio
Två mål (ett vardera) under de första tio minuterna i bronsmatchen lovade en målrik uppgörelse, men det blev "bara" ett till, Kroatiens segermål som kom i slutet av första halvlek. Alla tre målen var läckerheter för övrigt.
Brons till Kroatien alltså, men Marocko kan vara stolta över sin insats, och deras fans på läktarna satte färg på tillställningarna.
En timme kvar till avspark i VM-finalen.
Argentinas startelva: Martínez - Molina, Romero, Otamendi, Tagliafico - Di Maria, De Paul, Fernández, MacAllister - Lionel Messi, Julian Álvarez.
Frankrikes startelva: Lloris - Koundé, Varane, Upamecano, Hernández - Tchouaméni, Rabiot - Dembélé, Griezmann, Mbappé - Giroud.
Jag håller på Frankrike. Men säger inte att det blir så…
Tror att det blir en jämn match som kan gå åt vilket håll som.
Argentina såg ut som blivande världsmästare länge, men två snabba mål av Mbappe. Spännande förlängning nu
Argentina världsmästare efter straffar. 3-3 efter ordinarie tid och förlängning.
Det som skedde från 80 matchminuten när Argentina såg klara ut via förlängningarna är det som gör att man bara älskar fotboll. Vilket drama- det går till fotbollshistorien! Sedan lider man med Mbape, som bar Frankrike på sina axlar, men trots fyra mål inte fick bli matchhjälte.
- Redigerat 2022-12-18 19:02 av Fornöga
Kylian Mbappe får glädjas åt att han vann skytteligan på 8 mål.
#90 Misstänker att det är en ringa tröst, Kanske när han kan berätta det för barnbarnen en gång?😉
Granqvist och Backe räddade fyrangruppens VM-sändningar enligt min åsikt. Kanalens studio var vattgröt jämfört med SVT- och så all denna reklam…🙄
- Redigerat 2022-12-18 19:18 av Fornöga
Bäste unga spelare Enzo Fernandez, Argentina
Bästa målvakt Emiliano Martínez, Argentina
Bästa målgörare Kylian Mbappé, Frankrike
Bästa spelare (MVP) Lionel Messi, Argentina
Otroligt spännande och bra match. 👍
Tänk så mycket folk som inte är intresserade av fotboll går miste om. 😁
Jag var glad att Argentina vann, för Messis skull. Han har varit världens bästa fotbollspelare i 15 år och förtjänade att bli världsmästare. När han hade sina första framgångar hos Barcelona var Mbappe 7 år gammal. Mbappe har redan varit världsmästare. Det är rättvist att Messi vann den här gången.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3.5 år till nästa VM i USA, Mexiko och Kanada. 48 länder deltar då. Chansen till att se nya nationer och nya skrällar.