Sport iFokus

Sport

Etikett: ishockey
Läst 113 ggr
Fornöga
0

Tidernas svenska hockey

I "Tidernas hockeygala" på SVT den 17 november kan tittarna bland annat rösta fram sin favorit och utse Tidernas ögonblick samt Tidernas All Star-femma.

*"Bland priserna finns Tidernas målvakt, Tidernas back och Tidernas forward samt det mest prestigefyllda priset Tidernas Spelare – för både damer och herrar," skriver SVT Sport.
Men den som har kandidater i bakfickan kan ju alltid utse dem redan här och nu!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Den 17 november öppnar Avicii Arena portarna för Tidernas Hockeygala. Svensk ishockey – som fyller 100 år 2022 – kommer firas stort i en unik TV-sänd galakväll på SVT1.
Fornöga
0

Salming?

Sudden?

Foppa?

Tumba?

Henke?

Eller Sterner, Lill-Strimma, eller…

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Stylish Maple Leafs defenseman was League's first European star, first European-trained player inducted into Hockey Hall of Fame
GikMio
0

Det är som bekant svårt att rangordna spelare sett till olika tidsepoker. Pelle Lindbergh till exempel blev utsedd till NHL:s bästa målvakt vilket är enormt stort. Men många idag vet inte vem han var eftersom det är bortåt 40 år sedan han gick bort. Tommy Salo och Henrik Lundqvist kommer nog få många röster bland målvakterna hos dom yngre hockeyfansen. Pekka och Honken bland dom äldre..

Fornöga
0

#2 Nej, det blir alltid subjektivt att jämföra spelares storhet, speciellt från olika generationer (som Nordahl vs Zlatan inom fotbollen). För mig tillhörande en äldre generation kommer Ulf Sterner alltid att vara Stjärnan, även om jag vet att det finns flera spelare med större meriter. Svårt att förstå att han fyllt 80…

Radiosporten har träffat en av svensk ishockeys stora spelare genom tiderna, Ulf Erik Ivar Sterner som för drygt tre månader sedan fyllde 80 år. Ulf Sterner ...
  • Redigerat 2022-09-29 11:25 av Fornöga
GikMio
0

Min femma plus målvakt blir nog Pelle Lindbergh, Niklas Lidström, Tomas Jonsson, Håkan Loob, Bengt-Åke Gustafsson och Thomas Steen.

GikMio
0

#4 En femma som kunde varit komplett under VM-guldet 1991. Pelle Lindbergh dog i en trafikolycka 1985 och Thomas Steen var inte heller med då ..

Fornöga
0

MV: Henke
Backar: Lill-Strimma och Salming
Forwards: Foppa, Tumba och Sudden

(Sorry, Uffe…)

Fornöga
0

Håkan Loob väljer "tidernas ögonblick".

Just nu kan man gå in i SVT:s Duo-app och rösta på ”Tidernas ögonblick” som sedan delas ut på Tidernas Hockeygala som sänds i SVT den 17 november. SVT:s expert Håkan Loob har valt sitt – finalavgörandet i OS 2006. – Det är ett otroligt viktigt mål i en jättestor turnering. Det är de tre största i svensk ishockey, enligt mig personligen, som är inblandade i det, säger han.
GikMio
0

Det går inte att ladda ned appen så jag vet inte vilka man kan rösta på. Skulle tro att OS-guldet 1994 finns med och ligger bra till.

GikMio
1

Nu gick det att ladda ned appen och nu har jag röstat 👍

GikMio
1

Mark Levengood kommer att leda galan tillsammans med några hockeyexperter från SVT och släpper en tänkvärd hyllning till ishockeyn:
– Hockey är besatthet och kärlek. En finländsk vän sade en gång till mig ”När helvetet fryser till is – då kommer jag vara den första att spela hockey där!

Fornöga
0

Så blev Tidernas lag:

Målvakt: Henrik Lundqvist

Backar: Nicklas Lidström, Börje Salming

Forwards: Peter Forsberg, Mats Sundin, Håkan Loob

Börje Salming är en av Sveriges två bästa backar någonsin. Han tog en plats i all star-laget på Tidernas hockeygala i Av
Fornöga
0

#11 Priserna till till "tidernas spelare" gick till Nicklas Lidström respektive Kim Martin Hasson. Tittarna valde de stående ovationerna för Börje Salming Canada Cup 1976 till "tidernas ögonblick". Bästa klubblag blev Brynäs under epoken Tommy Sandlin.

Svensk ishockey firar 100 år genom att anordna Tidernas Hockeygala i Avicii Arena/Globen. Här är alla som vann pris i kategorierna på galan.
GikMio
0

Tidernas landslag blev Tre Kronors OS-lag 2006. Jag röstade på VM-laget 1987. Det banade väg för framtida framgångar.

Fornöga
0

Sorgligt, men samtidigt rörande att se Börje Salmning ta farväl av publik och vänner i Kanada och Sverige.

"Vi kommer stänga dörren till yttre världen från och med i dag", säger hustrun Pia, och det låter som ett klokt beslut.

Hyllningarna till Börje Salming visste inga gränser i Globen när han äntrade scenen ihop med familjen. Men nu lämnar frun Pia Salming också ett besked om vad som händer för Börje framöver. – Vi kommer stänga dörren till yttre världen från och med i dag. Vi tar en dag i taget, Börje bestämmer. Han har taktpinnen, säger Pia i SVT.
GikMio
1

#14 Jag orkade inte se honom igår så jag tittade på annat och undvek hockeygalan. Det smärtade inombords. Inte den Börje jag vill minnas.

Fornöga
1

Jag såg bara nyhetsinslag från galan, men tydligen var det ett önskemål från Salming själv att han skulle närvara. Nu är det bara att hoppas att media respekterar hans och familjens önskan om att dörren skall få vara stängd.

Kommer att tänka på Håkan Sundin, landslagsspelare och senare förbundskapten i bandy (dessutom läkare) som också hade ALS och som bara var 54 år när han gick bort. Han gav en imponerande intervju med TV-sporten innan han och familjen drog sig tillbaka på liknande sätt. 2004, åtta år senare, berättade hans son om Håkans kamp mot den övermäktiga sjukdomen.

Den 13 september 1996 dog bandylegendaren Håkan Sundin av ALS. I dag berättar hans son David, 24, om hur det är att leva sida vid sida med sjukdomen - fortfarande i dag. - Den har så många ansikten och är fruktansvärt brutal, säger han.
  • Redigerat 2022-11-18 19:50 av Fornöga
Fornöga
1

Johan Westerholm på Ledarsidorna, som beskriver sig som måttligt hockeyintresserad, skriver att han först efter Börje Salmings närvaro på hockeygalan insett hans storhet.

"Det var på livets slutsträcka som han visade mig vem han är. Den störste – stor nog att visa att även han i sitt sjukdomstillstånd har ett människovärde kvar. En handling som inte bara manar oss andra till ödmjukhet utan även kan ge andra, med samma svåra situation, att orka glädjas åt livet en dag till. Innan dess hade han bara varit en av alla andra medieskapade fix-stjärnor i min värld.

Salming är en av de största och klev rakt in i mitt hjärta i torsdags kväll. Men inte för hans idrottsliga prestation utan för allt annat han visade på Avicii arena under torsdagskvällen.

Salming vågade och orka visa sig svag och hur livet kan spela oss grymma spratt. En styrka och ett föredöme som jag tror få kan leva upp till men som kanske kan inspirera andra till att åtminstone göra ett försök. Och kanske framför allt:

Visa att människans värde ligger bortom alla fysiska attribut, idrottsliga prestationer och världsliga framgångar."---

Bilderna på Börje Salming från i torsdags har väckt en rad med reaktioner. I media, i tyckonomi, på kultursidor och bland allmänhet. Men just de bilderna fick mig att gå från att vara måttligt intr...
Fornöga
0

#14 ff Bara en vecka senare kom budet att Börje Salming har avlidit- frid över hans minne. 🌹

volleyboll,beachvolleyboll,badminton,sport,idrott,konståkning,skridskor
  • Redigerat 2022-11-24 20:27 av Fornöga