Sport iFokus

Sport

Etikettövrigt
Läst 240 ggr
Caeli
1

Vilka har du sett?

På många platser i Sverige finns statyer av stora idrottsprofiler. Lennart ”Nacka" Skoglund i Stockholm och Mora-Nisse i just Mora tillhör väl de mest kända? Sedan minns vi Zlatan och hans korta (och kaotiska) tid som staty i Malmö.

Men det finns många fler. Vilka har du sett?

Besök inlägget om du vill veta mer.
[GIKmio]
0

Jag skulle vilja besöka Mora-Nisses staty i Mora. En riktig stålman. Han har åkt åtskilliga mil på längdskidor. Det förstår dom fått ont i fötterna och ryggen efter fem kilometer. Här i Värmland finns mycket statyer men inte till minne av gamla idrottare.

Caeli
0

#1: Men visst finns det en staty av Svennis i Värmland?

Och av simmaren Anders Olsson i Hagfors?

[GIKmio]
0

#2 Svennis är uppe i Fryksdalen och Anders Olsson i Hagfors uppe i Klarälvsdalen ( snacka om stålman igen ) Rör mig inte i dom trakterna. Värmland är stort och jag rör mig mest nere runt Karlstad

Cojimar
0

Gunnar Gren och Ingo kan beskådas vid Ullevi i Göteborg.

DD.jpg

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
0

#3 Tror nog att du (liksom jag) sett statyn i Slottsbron av den gamle bandymålvakten Evert Nilsson, och den i Grums som föreställer en hockeyspelare (Lasse Pettersson?) Båda statyerna är så vitt jag känner till skapade av den gamle bandymålvakten Gunnar "Lunkan" Lundqvist.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

ISHOCKEY: Vi for 200 mil genom tolv landskap på tre dagar på jakt efter rötter och minnen. Vi fann massor. 45:an är en trist väg och Dalsland är inget hockey-Sverige
  • Redigerat 2022-06-04 10:53 av Cojimar
Cojimar
1

I Bollnäs finns Snoddas på en bildrelief och i Kallhäll kan man beskåda Ove Fundin som staty, men de har jag inte sett.

På pensionärer iFokus finns det fyra trådar med statyer, och där kan det nog även finnas idrottare.

Diskussionsforum för pensionärer. Det handlar om ekonomi, pension, bostadsbidrag, matinköp, trädgårdsodling, recept, kläder, återanvändning, semester, resor, bilar, husvagnar, camping, hälsa, friskvård, hobby, husdjur, foto,
  • Redigerat 2022-06-04 11:05 av Cojimar
Carmarino
2

Kalle "Rio-Kalle" Svenssons staty utanför Olympia i Helsingborg har jag sett några gånger när jag passerat förbi.

Kalle

Även Henrik Larssons staty har jag passerat vid några tillfällen.
Henke

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2022-06-04 11:10 av Carmarino
Cojimar
0

#7 Henke och Zlatan är nog rätt unika- det är väl inte helt vanligt att människor "blir statyer" redan under livstiden?

[GIKmio]
0

#5 Symboliserar sportens betydelse för orten. Jag vet inte om hockeyspelaren är kvar. Har för mig att någon skrev på nätet och frågade var statyn tagit vägen.

Carmarino
1

#8: Nej, de två hör väl till undantaget. Fast Caroline Seger har också fått en staty i Helsingborg. Den har jag däremot inte sett ännu. Enligt uppgift i artikeln ska den stå på Kungstorget, men det byggs om för tillfället så frågan är om statyn står kvar där. Passerar inte där så ofta, så jag har inte kunnat kolla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/seger-far-tredje-fotbollsstatyn-i-helsingborg

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

När Caroline Segers staty ställs på Kungstorget blir det den tredje med fotbollsaknytning i Helsingborg. Det blir också den första som avbildar en kvinnlig spelare.
Cojimar
0

#9 Enligt Facebook flyttades bandymålvakten för några år sedan p.g.a. vandalisering.

#10 Visste inte att Seger är från Helsingborg.

Carmarino
0

#11: Hon är född i Gantofta, som hör till Helsingborgs kommun och hon började sin bana i Gantofta IF. Därefter blev det grannbyns lag Rydebäcks IF. Sedan blev det Stattena IF i Helsingborg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Caroline_Seger

Cojimar
0

Gantofta- var det inte därifrån Stålfarfar kom också?

Carmarino
0

#13: Jo, du har så rätt så. 😊

Caeli
1

Magdalena Forsberg tillhör också de levande med staty.

Man behöver inte nödvändigtvis vara död för att få en staty tillägnad sig i hembygden. Magdalena Forsberg var med i egen hög person och i allra högsta grad levande när statyn av henne avtäcktes i Ullånger på lördagseftermiddagen.
Caeli
0

Charlotte Kallas staty i hembyn vandaliserad.

Charlotte Kallas staty hemma i Tärendö vandaliserades tidigare i år. Det rapporterar Haparandabladet. – Det verkar ha va
Fornöga
0

#16 Sorgligt, men inte oväntat. Fast "slyngeldåd" är nog tveksamt, lutar väl mer åt mineraltjuvar när det rör sig om koppar. 😞

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2022-07-27 07:46 av Fornöga
Caeli
0

#17: Det var min tanke också.

Fornöga
0

En dag som denna, när Häcken vunnit SM-guld, finns det anledning att uppmärksamma den här statyn på Hisingen.

Fornöga
0

Kommande objekt? 😉

Kiruna vill hedra Börje Salming med en staty. Politikerna i ishockeylegendarens uppväxtstad verkar överens. – Jag har sv
Carmarino
0

#20: Det tycker jag låter som en bra idé. 👍

GikMio
1

#20 Han borde även stå staty utanför före detta Gavlerinken i Gävle också. Han var ju delaktig i den så kallade "Brynäsandan" med brorsan Stig, Stefan"lill-prosten Karlsson, Inge Hammarström, Lennart "Tigern" Johansson, Tord Lundström, Wille Löfqvist, Håkan Wickberg.. nej nu orkar jag inte dra mer Brynäslegendarer 🙂
Det var ju även i Gävle han blev mästare. Han fick ju aldrig vinna något stort i NHL och Tre Kronor.

Fornöga
2

#4 Gunnar Gren får maka lite på sig, för nu är det damernas. 😏

Gunnar Gren kommer flyttas. Platsen framför arenans entré kommer vigas åt en skulptur som hyllar svensk damfotboll.
Fornöga
1

Zlatanstatyn verkar ha hamnat på slutförvaring.

Zlatan-statyn är färdigrenoverad efter att ha blivit vandaliserad flera gånger. Men någon säker plats att ställa upp den i Malmö finns inte. Statyn kommer därför fortsätta att förvaras i ett magasin. – Det är inte aktuellt att sätta upp statyn på flera år, säger Janne Grönholm (MP), kommunalråd i Malmö till Radiosporten.
Caeli
1

#24: Det är nog säkrast för "Zlatan" att hålla till i magasinet. Malmö stad vill kanske inte betala fler gånger…

Fornöga
1

#24 ff Zlatans näsa för pengar.🙄

Den kapade näsan från Zlatan Ibrahimovics staty uppges vara till salu.
GikMio
1

Jag tycker att Salming borde få en staty.. Främst för att han är värd det, men också numera avliden. Tycker egentligen inte att livs levande personer som Zlatan ska stå staty..

Fornöga
1

#27 Lär väl bli en Salmingstaty i Kiruna. Redan 2015 blev han och Mats Sundin förevigade som statyer i Toronto.

Kiruna vill hedra Börje Salming med en staty. Politikerna i ishockeylegendarens uppväxtstad verkar överens. – Jag har sv
Fornöga
0

Ingen har sett Bebben Johansson som staty på Gamla Ullevi- ännu

En staty för att hedra IFK Göteborg- legendaren Bertil ”Bebben” Johansson har det pratats om i flera år. Nu har en ny motion lämnats in.
Fornöga
3

Sven-Göran "Svennis" skall få en staty i Torsby. Den skall stå på nuvarande Björntorget, som samtidigt får det nya namnet Svennis torg.

https://www.gp.se/63be41d5-037c-5f56-ac70-0b5ef775abb9

• Redigerat 2024-05-31 14:19 av Fornöga
Fornöga
1

Northug har blivit staty på hemmaplan. Inte särskilt vacker tycker jag, men hans mamma tycker att den är fin. Men sådana är ju de flesta morsor…😉

Här förevigas Petter Northug, 38, i Mosvik. Den norske skidkungen flög helikopter till sin hemby där hans mamma May täckte av statyn. – Jag tycker att den är fi
  • Redigerat 2024-07-13 18:17 av Fornöga