Sport iFokus

Sport

Etikett: ishockey
Läst 624 ggr
[GIKmio]
1

Ishockey-VM 2022 (herrar)

Det är mindre än två veckor kvar till årets ishockey-VM som spelas i Finland. Dags att kolla upp vilka NHL-förstärkningar som kommer samt kolla in dom olika nationernas form innan det är dags att fokusera på turneringen som spelas 13-29 maj. För svensk del så ska Buffalos back Rasmus Dahlin ha tackat ja, och även klubbkamraten Rasmus Asplund. Däremot har Columbus Gustav Nyquist tackat nej.

Här följer en länk med spelschemat. Ryssland och Belarus är uteslutna och ersatta av Österrike och Frankrike. Matcherna visas på TV6 och TV10.

https://vmishockey.se/spelschema/

Officiellt spelschema för Ishockey-VM i Finland. Spelschemat för Hockey-VM 2022 hämtas direkt från IIHF och uppdateras dagligen.
[GIKmio]
0

Positivt: Ja från Magnus Hellberg (mv) Detroit, Rasmus Dahlin (b) Buffalo, Erik Gustafsson (b) Chicago, Rasmus Asplund (f) Buffalo, Emil Bemström (f) Columbus, Jonathan Berggren (f) Detroit.

Negativt: Nej från Elias Pettersson (f) Vancouver, William Karlsson (f) Vegas, och Lucas Raymond (f) rookiesuccen från Detroit.

Negativa nyheter är aldrig roliga men dessa var riktigt dystra.

https://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/elias-pettersson-och-lucas-raymond-tackar-nej-till-hockey-vm-med-tre-kronor/

Under måndagen kom ett tungt besked för Tre Kronor. Vancouvers stjärnforward Elias Pettersson har tackat nej till att spela Hockey-VM i maj. Inte heller Lucas Raymond kommer till spel.
  • Redigerat 2022-05-02 17:50 av [GIKmio]
[GIKmio]
0

Sista uppladdningen inför VM är Beijer Hockey Games i Stockholm som startar på torsdag och pågår fram till söndag. Motståndare är Tjeckien, Schweiz och Finland. Turneringen spelas vanligtvis i februari men är i år framskjuten då den krockade med OS.
VM-truppen börjar ta form, men observera att spelare ur truppen kan komma att plockas bort för att ge plats åt NHL-förstärkningar.

https://hockeysverige.se/2022/05/02/har-ar-tre-kronors-trupp-till-beijer-hockey-games

Johan Garpenlöv har tagit ut Sveriges trupp till Beijer Hockey Games.
  • Redigerat 2022-05-03 10:23 av [GIKmio]
[GIKmio]
0

Olympiska mästarna och hemmanationen Finland väntar in fler klartecken från NHL. En lista på NHL-proffs som är klara för dom stora nationerna bjuder svenska Yle på nedan..

https://svenska.yle.fi/a/7-10016026

[GIKmio]
0

Oliver Ekman Larsson Vancouver Canucks och Adam Larsson Seattle Kraken har tackat ja. Två tunga backpjäser in i VM-laget..

https://www.svt.se/sport/ishockey/oliver-ekman-larsson-och-adam-larsson-forstarker-tre-kronor-till-vm

Sedan tidigare har sex NHL-spelare tackat ja till VM-spel. Nu kommer glädjande besked från ytterligare två. Svenska ishockeyförbundet bekräftar på Twitter att Oliver Ekman Larsson och Adam Larsson förstärker Tre Kronor.
[GIKmio]
0

Sverigebekantingen Strauss Mann uttagen i USA:s VM-lag. Backen Seth Jones är den stora stjärnan och talangfulla backen Luke Hughes kommer att få chansen.

https://hockeysverige.se/2022/05/05/strauss-mann-uttagen-i-usa-s-vm-trupp

Sportsofie
0

Fler namn som nu har möjligheten att komplettera den svenska VM-truppen, är nog inte så många fler NHL-svenskar som kan hinna med att bli tillgängliga innan turneringens start?

https://vmhockey.se/nashville-duon-utslagna-kan-bli-aktuella-for-vm/

Mattias Ekholm och Filip Forsberg blev natten till tisdag utslagna […]
[GIKmio]
0

#7 Om dom tackar ja, så skulle det betyda mycket. Framför allt Filip Forsberg. Det behövs förstärkning på forwardsidan. Mattias Ekholm skulle förstärka en redan stark backsida.

Cojimar
0

Måste erkänna att jag följt Tre Kronor dåligt mellan mästerskapen, men jag har en upplevelse av att det har saknats och saknas fortfarande en riktig "härförare" på rinken och/eller i ledningen. Kanske Sam Hallam kan bli en sådan i båset efter VM, men vem träder fram på isen?

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-05-10 12:33 av Cojimar
[GIKmio]
0

#9 Den riktigt stora härföraren hade varit Gabriel Landeskog, men han är inte aktuell då Colorado slog ut Nashville och gått till andra rundan. En annan är ju Mika Zibanejad. Där kan vi hoppas eftersom NY Rangers kan vara på väg ut ur Stanley Cup.

Cojimar
0

#10 Då får vi hoppas på Zibanejad.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-05-10 14:02 av Cojimar
[GIKmio]
0

Bakslagen fyra dagar innan VM-premiären. Jonatan Berggren petas på grund av covidsmitta. Forsberg och Ekholm har tackat nej.

https://www.svt.se/sport/ishockey/coronasmitta-i-tre-kronor-fyra-dagar-innan-vm-premiaren

Om fyra dagar spelar Tre Kronor lagets första VM-match i Finland. Men nu kommer oroande besked. Coronasmitta har tagit sig in i truppen – och forwarden Jonatan Berggren tvingas åka hem. Dessutom har Nashville-spelarna Filip Forsberg och Mattias Ekholm tackat nej till VM-spel.
Cojimar
0

#12 Undrar hur länge positiva coronaprover kommer att finnas kvar i idrottssammanhang som strykningsskäl? Kanske rör det sig om åratal i värsta fall…🤔

• Redigerat 2022-05-11 09:06 av Cojimar
[GIKmio]
0

Tråkigt för Berggren som ifjol petades ur VM-truppen på grund av att han inte fick plats trots att han öste in poäng i Skellefteå.
Tre målvakter och 22 utespelare ska tas ut idag.

Cojimar
0

Förbundskapten Johan Garpenlöv har tagit ut Tre Kronor-truppen till VM i Finland. Carl Klingberg är den spelare som har
[GIKmio]
0
[GIKmio]
1

Garpenlöv kritisk mot SM-finalschemat som numera är avslutat.

https://www.svt.se/sport/ishockey/garpenlov-kritisk-till-sm-finalschemat-ett-grymt-daligt

Mindre än två dygn före Tre Kronors VM-premiär spelas i kväll den sjunde och avgörande SM-finalen. Ett upplägg som förbundskaptenen Johan Garpenlöv sågar: – Det sätter oss i en jävligt taskig situation.
Cojimar
0

Tar Finland sin första medalj i ett hemmamästerskap i nionde försöket?

#17 Nog bara att "gilla läget", som det brukar heta.

Tre guld, nio silver och tre brons har Finlands ishockeyherrar vunnit i VM. I hemma-VM? Inga medaljer alls. Bara bittra förluster, tragiska kvartsfinalöden mot kära fiender (ni vet vilken match jag menar) och någon fjärdeplats. HBL går igenom samtliga åtta hemmamästerskap från Tammerfors 1965 till dubbel-VM i Helsingfors och Stockholm 2012-13.
  • Redigerat 2022-05-13 07:36 av Cojimar
[GIKmio]
0

VM-matcher fredag 13 maj:

Klockan 15;20
Grupp A Frankrike-Slovakien
Grupp B USA-Lettland

Klockan 19:20
Grupp A Tyskland-Kanada
Grupp B Finland-Norge

[GIKmio]
0

Tre Kronor ute efter VM-revansch. Ett helt annat lag.

Jag håller helt och hållet med, och jag unnar "Garpen" en VM-medalj som förbundskapten innan han tackar för sig. Vi som minns, minns även att han som ishockeyspelare vann desto mer titlar. Fyra SM-guld och två VM-guld.

https://www.svt.se/sport/ishockey/tre-kronor-6

Förra årets ishockey-VM slutade i svenskt fiasko. Nu är Tre Kronor ute efter revansch – och resan börjar mot Österrike i morgon. – Vi har ett helt annat lag nu och det ska bli kul att få en ny chans att göra det bättre, säger Henrik Tömmernes till SVT Sport.
  • Redigerat 2022-05-13 13:06 av [GIKmio]
[GIKmio]
0

#20 En liten korrigering. Garpenlöv vann tre SM-guld. 1991 när Djurgården vann SM och Garpenlöv vann VM-guld på våren spelade han i NHL.

Marco Kasper minns vi från SM-slutspelet där han hamnade i en del bråk. På Österrikes träning rök han ihop med lagkamraten Philip Wimmer.

Det var heta känslor, men det är bra för laget, och inför matchen , säger Kasper till SVT Sport.

https://www.svt.se/sport/ishockey/osterrike-ishockey-vm

Det pyr i Österrike. Dagen innan premiären mot Tre Kronor hamnade Rögles Marco Kasper i handgemäng med lagkamraten Philipp Wimmer under lagets träning. – Det var heta känslor, men det är bra för laget och bra inför matchen, säger Kasper till SVT Sport.
[GIKmio]
1

Frankrike- Slovakien 2-4
USA-Lettland 4-1
Finland-Norge 5-0
Tyskland- Kanada 3-5

VM-festen är igång. Imorgon spelar Tre Kronor mot Österrike.

• Redigerat 2022-05-14 06:59 av [GIKmio]
[GIKmio]
0

Österrikes materialförvaltare David Bedrin hoppas på österrikisk seger idag mot Tre Kronor. Inget konstigt i det om han inte var svensk 😎

https://www.svt.se/sport/ishockey/mot-osterrikes-svensk-som-vill-sla-tre-kronor

När Sverige möter mot Österrike i VM-premiären ställs man också mot en svensk doldis i motståndarbåset – David Bedrin, materialare i det österrikiska landslaget. – Att slå Sverige vore jättekul, säger han till SVT Sport.
[GIKmio]
0

VM-debuterande Joel Kellman gjorde första svenska målet i turneringen när Tre Kronor besegrade Österrike i premiären med 3-1.

https://www.svt.se/sport/ishockey/svensk-seger-i-vm-premiaren-3

Tre Kronor fick bästa tänkbara start på VM. I premiären slog man Österrike med 3-1. – Sjukt viktigt för oss att få en bra start och vinna den här matchen, säger Joakim Nordström till SVT Sport.
Cojimar
0

Knäppte på TV:n just när när Tre Kronor gjorde 3-1. Svårt att få någon uppfattning om statusen på det svenska laget- de gjorde vad som "krävdes", varken mer eller mindre.

Cojimar
0

Färjestads Linus Johansson och Jacob de la Rose lämnar återbud till VM på grund av skador. Inte heller Luleås Omark kommer till VM.

Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv hade gärna sett Färjestads nyckelspelare Linus Johansson och Jacob de la Rose i VM. Men bägge har tackat nej på grund av skador. – De två hade vi gärna sett i den här truppen. De har spelat OS och är bra karaktärer både på isen och utanför, säger han i Viaplays sändning.
  • Redigerat 2022-05-14 15:19 av Cojimar
[GIKmio]
0

VM-matcher 14 maj

Grupp A:
Danmark-Kazakstan 9-1
Schweiz-Italien 5-2
Slovakien-Tyskland 1-2

Grupp B
Sverige-Österrike 3-1
Tjeckien-Storbritannien 5-1
Lettland-Finland 1-2

• Redigerat 2022-05-15 10:46 av [GIKmio]
Cojimar
0

Finland var darriga mot Lettland, och endast en lettisk utvisning i slutskedet med mål som följd frälste lejonen från poängtapp.

Cojimar
0

Efter återbuden från finallagen kallas Oskar Lang och Nils Åman från Leksand in i truppen.

Tre Kronor får förstärkning av två nya spelare till VM-truppen.
[GIKmio]
0

Kanada är åtminstone ett helt annat lag i år. Ni minns väl ifjol när man startade med tre förluster, och sedan tog sig med liten marginal till slutspel. Där det blev guld.

[GIKmio]
0

Norge vann den viktiga matchen mot Storbritannien som kan bli betydelsefull för att undvika att åka ur A-VM framöver. Seger på straffar efter en genomklappning.

https://www.svt.se/sport/ishockey/norges-genomklappning-tappade-3-0-mot-storbritannien

Med sju minuter kvar av den tredje perioden ledde Norge med 3–0. Sen gjorde Storbirtannien, inom loppet av 3.18, tre mål. Men det blev ändå norsk seger – efter straffar.
Cojimar
1

Apropå trög start: få sådana historier slår väl när Tre Kronor tog VM-guld 1987, där det bland annat krävdes domstolsbeslut för att de skulle gå vidare från gruppspelet.

Dokument: Okände hjälten bakom svensk idrottshistoria Du kanske minns de rutiga kavajerna med trekvartslånga armar och du minns sannolikt 2–2 mot Sovjet och det kanske vackraste ishockeymål som någonsin gjorts. Men minns du Fritz Kleberman? Han förtjänar nämligen att minnas. Det här är historien om en bortglömd svensk VM-hjälte på en civil domstol i Wien … Continued
  • Redigerat 2022-05-15 16:55 av Cojimar
[GIKmio]
0
Det har sagts att bristen på målskyttar är Tre Kronors svaga punkt i ishockey-VM. Men i kväll imponerade offensiven. Det blev fem mål framåt i 5–3-segern mot Tjeckien.
Cojimar
0

#33 Ja, idag såg det riktigt bra ut!

[GIKmio]
1

VM-matcher 15 maj

Grupp A
Italien-Kanada 1-6
Frankrike-Kazakstan 2-1
Danmark-Schweiz 0-6

Grupp B
Norge-Storbritannien 4-3 ( efter straffar )
Österrike-USA 2-3 ( efter förlängning )
Tjeckien-Sverige 3-5

[GIKmio]
0

Bäckström kommer inte till VM.

Dallas och Pittsburgh utslagna ur Stanley Cup inatt. John Klingsberg och Jacob Peterson från Dallas och Rickard Rakell och Marcus Pettersson från Pittsburgh därmed tillgängliga.

https://www.svt.se/sport/ishockey/nicklas-backstrom-kommer-inte-till-vm

Förbundskapten Johan Garpenlöv hoppades på att NHL-stjärnan Nicklas Bäckström skulle ansluta till VM-truppen efter att hans Washington Capitals åkte ur Stanley Cup-slutspelet. Så blir inte fallet. I dag kom beskedet att en skada sätter stopp.
[GIKmio]
0

Tre Kronor förstärker med Jonathan Pudas. Skellefteåbacken har stått utanför truppen dom två inledande matcherna, men har nu registrerats och tillgänglig för spel i morgondagens möte med Storbritannien.

[GIKmio]
0

VM-matcher 16 maj

Grupp A
Slovakien-Kanada 1-5
Frankrike-Tyskland 2-3

Grupp B
Lettland-Norge 3-2
Finland-USA 4-1

Cojimar
0

Trots förlusten igår känns det som fransk hockey är lite på gång. Norge däremot…🤔

Cojimar
0

Carl Grundström checkar in hos Kronorna.

Efter 30-tal nej från NHL-spelare kommer nu ett positivt besked för Tre Kronor: Los Angeles-forwarden Carl Grundström har tackat ja till VM-spel. Efter coronatest
[GIKmio]
0

#39 Frankrike har slagit både Finland och Kanada i VM på senare år. Men varit borta från A-VM sedan 2019.

[GIKmio]
0

Lätt seger mot Storbritannien av omotiverat Tre Kronor efter 5-0 krossen i första perioden. Jacob Peterson klar för VM.

https://www.svt.se/sport/ishockey/sverige-storbritannien-1

Tre Kronor hade vunnit över Storbritannien redan i den första perioden. Då öste man in fem mål – sedan spelade man bara av resten av matchen, som slutade 6–0.
[GIKmio]
0

VM-matcher 17 maj

Grupp A
Italien-Danmark 1-2
Schweiz-Kazakstan 3-2

Grupp B
Tjeckien-Österrike 1-2 ( efter straffar)
Sverige-Storbritannien 6-0

Cojimar
0

Darrigt Tjeckien. 😮

[GIKmio]
1

#44 För mycket NHL-förstärkningar tror jag. Tjeckerna brukar ha svårt att få ihop det när det samlas för mycket stjärnor i laget. Nu är David Pastrnak på väg också.

[GIKmio]
0

Svensk seger över Finland efter straffdrama

https://www.svt.se/sport/ishockey/finland-sverige-vm

Sveriges segertåg i VM fortsätter. Den tidiga gruppfinalen mot Finland blev en straffrysare – som ledde till blågult jubel. Emil Bemström var den enda som hittade nätet i avgörandet och Sverige vann med 3-2.
[GIKmio]
0

VM-matcher 18 maj

Grupp A
Frankrike-Italien 2-1 ( efter förlängning )
Schweiz-Slovakien 5-3

Grupp B
Norge-Österrike 5-3
Finland-Sverige 2-3 ( efter straffar )

Cojimar
0

Sverige-Finland var en oviss kamp. Sverige har hittills varit bättre än jag vågat tro.

[GIKmio]
0

Linus Ullmark och Marcus Pettersson VM-klara. Nu är endast en plats kvar. Den hoppas att William Nylander ska tacka ja till. Oscar Dansk, Christian Folin och Elmer Söderblom får åka hem.

https://www.svt.se/sport/ishockey/pettersson-och-ullmark-helt-klara-for-vm-spel

Alla detaljer är lösta och nu är det helt klart att Linus Ullmark och Marcus Pettersson ansluter till Tre Kronor. I och med det återstår det bara en plats i VM-truppen och förhoppningen är fortfarande att William Nylander ska fylla den.
[GIKmio]
1

VM-matcher 19 maj

Grupp A
Tyskland-Danmark 1-0
Kanada-Kazakstan 6-3

Grupp B
Storbritannien-USA 0-3
Tjeckien-Lettland 5-1

[GIKmio]
1
Tre Kronor får drömförstärkning till pågående ishockey-VM. William Nylander har tackat ja till VM-spel.
Cojimar
0

Finska krönikörer är besvikna över att det saknas feststämning på läktarna under VM. De ser en anledning i de höga biljettpriserna som fått många entusiaster att bli i TV-soffan, och att de har ersatts av sponsorinbjuden publik som saknar den glöd som är så viktig för stämningen.

Ishockey-VM i Tammerfors och Helsingfors har pågått i snart en vecka. Men den stora folkfesten har vi inte sett några som helst spår av.
[GIKmio]
0

#52 Men det är som vanligt en fröjd att se svenska, finska och tjeckiska fans tillsammans. Långt bort från fotbollens stök och bråk. Dom brittiska fansen är härliga. Tyvärr har dom bara fått måljubla vid fyra tillfällen hittills. Men dom är glada för det 😎

[GIKmio]
0

VM-matcher 20 maj

Grupp A
Tyskland-Italien 9-4
Kazakstan-Slovakien 3-4

Grupp B
Storbritannien-Finland 0-6
Lettland-Österrike 4-3 ( efter straffar )

[GIKmio]
0

Första förlusten i VM. USA avgjorde med elva sekunder kvar av förlängningen.

https://www.svt.se/sport/ishockey/usa-sverige-3

Sverige kunde ha haft gruppsegern i sin hand efter matchen mot USA i VM i ishockey. Men amerikanerna avgjorde i förlängningen och vann med 3–2. Nu får Tre Kronor jaga poäng i de två sista matcherna av gruppspelet.
Cojimar
0

#55 Fan.

[GIKmio]
0

#56 Oavsett om man blir etta eller två så spelar det ingen roll om det blir Tyskland eller Danmark i kvartsfinal. Inga lag är önskemotståndare nu för tiden. För ett år sedan satt vi och funderade ut vilka chanser vi hade för att ens gå till slutspel. Det var en märklig turnering ifjol i en tom arena 🙂

[GIKmio]
0

VM-matcher 21 maj

Grupp A
Danmark-Frankrike 3-0
Kanada-Schweiz 3-6
Italien-Slovakien 1-3

Grupp B
USA-Sverige 3-2 ( efter förlängning )
Österrike-Finland 0-3
Norge-Tjeckien 1-4

[GIKmio]
0

Norge fick hjälp av linjedomaren men målet bortdömt när Tre Kronor vann stort.

https://www.svt.se/sport/ishockey/bizarrt-norskt-underkant-mal-nar-tre-kronor-vann-stort

Tre Kronor vann mot Norge med 7-1 i den näst sista gruppspelsmatchen i VM i Tammerfors. Ett underkänt norskt mål stack ut i den avslagna tillställningen. – Jag har aldrig sett något liknande, säger SVT Sports expert Jonas Andersson.
[GIKmio]
0

VM-matcher 22 maj

Grupp A
Kazakstan-Tyskland 4-5
Schweiz-Frankrike 5-2

Grupp B
Strobritannien-Lettland 3-4
Sverige-Norge 7-1

Cojimar
0

#59 Och en norsk spelar miste assistpoängen.😊

[GIKmio]
1

#61 Jag trodde först pucken tog i en skarv i sargen. Det händer ibland. Men är nog första gången jag sett en domare styrt in en puck från så långt håll.

Cojimar
0

Ekman-Larsson skadad och står över Lettlandsmatchen till att b örja med.

Oliver Ekman-Larsson missar tisdagens match mot Lettland. Även torsdagens kvartsfinal är i farozonen för den svenska kaptenen. – Vi får se hur det blir på torsdag, säger förbundskapten Johan Garpenlöv till SVT Sport.
Cojimar
0

Danmark slog Kanada med 3-2…🙃

Risk för att det blir Kanada i kvarten för Tre Kronor.

Hockey VM-befinner sig bara i gruppspelstadiet. Men frågan är om vi inte redan fått se turneringens största skräll? En skräll som kan bli förödande för Tre Kronor.
  • Redigerat 2022-05-23 21:54 av Cojimar
[GIKmio]
0

VM-matcher 23 maj

Grupp A
Kazakstan-Italien 5-2
Kanada-Danmark 2-3

Grupp B
USA-Tjeckien 0-1
Österrike-Storbritannien 5-3

Italien och Storbritannien blir sist i respektive grupp och lämnar nu A-divisionen. Dom ersätts nästa år av Ungern och Slovenien.

[GIKmio]
0

Inget lag i turneringen har gjort mindre än tio mål. Det tror jag aldrig har hänt sedan man införde två grupper 1992. Bottenrekordet måste vara Italien som gjorde endast fyra mål i VM 2019. Och lyckades hålla sig kvar!

Anmärkningsvärt hittills i detta VM är alla puckar som träffat flera spelare i ansiktet.

Cojimar
0

#66 Ja, det har varit många skador överhuvudtaget, inklusive två (?) skadskjutna domare.

• Redigerat 2022-05-23 22:00 av Cojimar
[GIKmio]
0

#67 Det har inte bara hänt när man täckt skott utan puckar som sprätt upp från ingenstans. Puckarna verkar levt sitt eget liv.

Kanadas förlust mot Danmark ställde till lite i spekulationerna inför torsdagens kvartsfinaler. Det får bli som det blir. Oavsett motståndare blir det tufft för Tre Kronor.

[GIKmio]
0

Tre Kronor besegrade Lettland med 1-0. Kan bli mardrömsmotståndaren Kanada i kvartsfinalen.

https://www.svt.se/sport/ishockey/tre-kronor-slog-lettland-kan-fa-mardromsmotstand

Tre Kronor vann sista gruppspelsmatchen mot Lettland 1-0. Nu avgör kvällens matcher Sveriges motstånd i kvartsfinalen – där man kan komma att ställas mot Kanada.
Cojimar
0

#69 De är i alla fall nöjda med att få vara kvar i Tammerfors. Fast isen har inte varit den bästa där, puckar som studsar galet och gott om oprovocerade fall av spelare idag igen.

• Redigerat 2022-05-24 14:06 av Cojimar
[GIKmio]
1

Nu gjorde huvuddomaren mål för USA mot Norge. Märkligt VM 😁

[GIKmio]
0

VM-matcher 24 maj

Grupp A
Tyskland-Schweiz 3-4 ( efter straffar )
Slovakien-Danmark 7-1
Kanada-Frankrike 7-1

Grupp B
Sverige-Lettland 1-0
USA-Norge 4-2
Finland-Tjeckien 3-0

Därmed blir det Kanada i kvartsfinal på torsdag.

Schweiz-USA
Finland-Slovakien
Sverige-Kanada
Tyskland-Tjeckien

[GIKmio]
1

Avgående förbundskaptenen Johan Garpenlöv har fått utstå hård kritik under sin tid i Tre Kronor. Kvartsfinalen mot Kanada på torsdag kan bli hans sista match.

Vi ska kämpa för honom, säger Tre Kronors Carl Klingberg till SVT.

https://www.svt.se/sport/ishockey/carl-klingberg-vi-ska-kriga-for-garpenlov

Avgående förbundskaptenen Johan Garpenlöv har fått utstå hård kritik under sin tid i Tre Kronor. Nu kan nästa match vara hans sista – när Sverige går in i VM-slutspelet. – Vi ska kämpa för honom, säger Tre Kronors Carl Klingberg till SVT.
Cojimar
0

Tammerfors kan stå som arrangör av VM även nästa år, tillsammans med Riga. Beslut väntas på fredag om arrangemanget som flyttats från Ryssland.

Tammerfors och Riga ordnar VM nästa år. En grupp, två kvartsfinaler, semifinalerna och medaljmatcherna i Nokiaarenan.
[GIKmio]
0

#74 Det enda alternativet vad jag förstått. Inga andra är intresserade av att arrangera ett VM. Det är så ovisst med en pandemi som kan blossa upp igen och risk för ett krig som kan bli storskaligt så därför drar sig nog dom flesta för att arrangera ett VM som riskerar att bli inställt.

Cojimar
0

Ja, många som tänkt söka mästerskap tänker sig nog för en extra gång i dessa tider - såg att Falun var de enda som sökt skid-VM 2027 till exempel.

Cojimar
0

Nylanders mål till 2-0 var en läckerhet; vilket ax- noll till hundra på nolltid! 👍

[GIKmio]
0

#77 Han jagar farsans rekord. Ett VM-guld nu och han tangerar det. Michael Nylander blev världsmästare 1992 och 2006.

[GIKmio]
0

Att gå in till tredje perioden med en 3-0 ledning och tappa till 3-3. Det får inte hända. Men det hände. Tyvärr..

[GIKmio]
0
Tre Kronor är utslagna ur hockey-VM. Man kollapsade totalt i kvartsfinalen mot Kanada. 3–0 blev till 3–4 efter ett avgörande i förlängning.
Cojimar
0

#79 Boorkens gamla klyscha visar sig hålla - att "det finns inget värre i ishockey än att leda med 3-0." 🙄

Nej, kronorna höll inte mentalt, men all heder till kandadickerna som hade moralen.

Trist epilog för Garpen, nu får Sam the Man försöka få rätsida på spillrorna…

[GIKmio]
0

#81 Apropå Boorken så kan han skapa en klubb ihop med Garpen"Svenska förbundskaptener som inte tog medalj i ett VM". Nu var dock Boork förbundskapten bara under en säsong.

[GIKmio]
0

Ett tråkigt uttåg, men jag lider mest med Johan Garpenlöv och Linus Ullmark som gjorde en grymt bra match. Men VM fortsätter med kvartsfinaler kl. 19:20.

Cojimar
0

#82 Bara att hoppas att den klubben inte fortsätter att växa. 😏

[GIKmio]
0

#84 Trodde att "Ankan" Parmström också skulle platsat i den klubben. Men har ett VM-brons. Ankan och Rolle Stoltz bidrog som expertkommentatorer med självklara saker och händelser på isen för oss som har synen i behåll 😎

Cojimar
0

På Rolles tid ställdes det inte så stora krav på oss tittare. Idag krävs det nästan att man skall ha gått igenom några steg i tränarutbildningen för att hänga med (lite tillspetsat).

[GIKmio]
0

VM-matcher 26 maj

Kvartsfinaler

Sverige-Kanada 3-4 ( efter förlängning )
Tyskland-Tjeckien 1-4
Finland- Slovakien 4-2
Schweiz-USA 0-3

Lite konstigt att Schweiz som varit så bra under detta VM och många tänkt att nu är det dags att ta det där guldet åker ut mot detta mediokra USA. Men dom kanske hittat ihop laget och flytet nu.

[GIKmio]
0

Lite fakta om semifinal lagen

Kanada är regerande mästare. Dom har ett lag som kan vinna guld.

Finland blev världsmästare senast 2019. Min stora guldfavorit som har hemmapubliken i ryggen.

Tjeckien har många stjärnförstärkningar på forwardsidan. Kan gå långt. Kanske till det första VM-guldet sedan 2010.

USA har inte vunnit något stort på över 60 år förutom World Cup 1996 ( tidigare Canada Cup) Jag tror inte jänkarna vinner något i år heller…

Cojimar
0

#74 ff Fastslaget att Finland och Estland delar på VM 2023, och att Ryssland och Belarus är fortsatt portade.

Finland och Lettland kommer att arrangera ishockey-VM för herrar nästa år, i stället för Ryssland som fråntagits mästerskapet. Dessutom står det klart att varken
  • Redigerat 2022-05-27 19:24 av Cojimar
[GIKmio]
0

#88 Givetvis blev ju USA olympiska mästare 1980 😊 Men i VM har det blivit bäst brons under flera decennier.

Näst sista dagen av årets VM. Matchstart kl. 13:20 för första seminalen. Finland mot USA

Cojimar
0

#18 Efter segern mot USA i semi har Finland redan brutit hemmaplansförbannelsen - nu blir det medalj, guld eller silver.

Den historiska drömmen lever för Finland. Lejonen vann semifinalen mot USA med 4–3. Nu kan man ta VM-guld på hemmaplan för första gången.
  • Redigerat 2022-05-28 17:04 av Cojimar
[GIKmio]
0

Finland har även god chans att kopiera Tre Kronors bedrift från 2006 att vinna både OS och VM samma säsong.

[GIKmio]
0

VM-matcher 28 maj

Semifinaler

Finland-USA 4-3
Kanada-Tjeckien 6-1

Finland-Kanada i VM-final för tredje gången på raken. Finland vann 2019 och Kanada vann ifjol.

[GIKmio]
1

Tjeckien vinner brons efter seger mot USA med 8-4 i bronsmatchen. Tjeckernas första medalj på tio år.

[GIKmio]
0

3-3 efter ordinarie tid efter att Kanada gjorde samma sak som mot Sverige! Förlängning väntar där den som gör mål först blir världsmästare. Spänning när hockey är som bäst.

[GIKmio]
2

Finland världsmästare 2022 🇫🇮

https://www.svt.se/sport/ishockey/vm-final-finland-kanada

Finland är bäst i världen på ishockey – och på hemmaplan. Kanada besegrades efter en förlängningsrysare. Sakari Manninen blev matchhjälte.
Cojimar
0

J, det var en spännande match (såg inte från början). Tyvärr bidrog väl de svenska domarna på sitt sätt till spänningen.

[GIKmio]
0

Ja, då var hockey-VM över för denna gången. Det är små marginaler vilket visades igår då även blivande världsmästarna ett tag var på väg mot som samma öde som Tre Kronor. Men på iFokus gick tyvärr turneringen obemärkt förbi likt alla andra stora idrottsmästerskap.

Cojimar
0

#98 Trist men sant faktum. 😕

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.