Charlotte Kalla avslutar karriären
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Charlotte Kalla har beslutat sig för att helgens SM-tävlingar hemma i Norrbotten kommer att bli slutet på hennes långa och framgångsrika skidkarriär, och även om de sista säsongerna gick tyngre så kommer hon att saknas i spåren. Av alla hennes lopp minns jag allra mest hennes genombrott i Tour de Ski, när hon i ett lopp hamnade ut i terrängen men reste sig med en svordom och körde ikapp ledarna. I finalen på touren uppför slalombacken var hon skoningslös när hon drog förbi ledande Virpi Kuitunen i ett huj.
Det andra stora minnet är hennes lopp på sista sträckan i OS-stafetten i Sotji 2014, då hon tog 26 sekunder på Finland och Tyskland och slank förbi invändigt i sista kurvan - ett "monsterlopp" som det brukar heta.
Sweski summerar: "Charlotte har sedan landslagsdebuten 2006 tagit nio OS-medaljer, varav tre guld och sex silver. 13 VM-medaljer, varav tre guld, sex silver och fyra brons. På meritlistan finns också seger i Tour de Ski 2008, samt totalt 59 pallplatser i världscupen, varav 12 segrar individuellt och i stafett.
Lägg därtill 28 individuella SM-guld, innan avslutningen i Piteå."
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-15 10:08 av LosGinos
- Redigerat 2022-03-22 21:32 av Cojimar
Jacob Hård påminner om Charlotte Kallas roll som förebild för den nya generation svenska kvinnliga skidåkare vi nu ser ta för sig i skidspåren.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Kalla har många vänner bland de norska toppåkare och är populär bland norska skidfantaster. Nu tackar de för showen.
Charlotte Kalla inledde sin sista SM-vecka genom att ta ännu en medalj, brons på 10 km klassiskt.
#3 Fint att se så glad hon blev för bronsmedaljen.
- Redigerat 2022-03-23 19:43 av Cojimar
Även i Finland uppmärksammar man Kallas beslut, och där påminner man om hennes finländska rötter.
- Redigerat 2022-03-24 07:39 av Cojimar
Ännu ett SM-guld till Charlotte Kalla, nu i stafett, tillsammans med Ebba Andersson och Jonna Sundling för Piteå. I morgon avslutar Kalla karriären med tremilsloppet.
Charlotte Kalla var ju så där OFATTBART BRA! Säger bara ett jättestort GRATTIS till en ofattbar bra idrottskarriär.
**GRATTIS ** Charlotte av hela mitt hjärta.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Ja, nu har Kalla gått i mål i sista stortävlingen, och det blev ännu en medalj, brons på tremilen. Men här får hon en guldmedalj, med tack för många högtidsstunder!🥇👍
- Redigerat 2022-03-28 13:56 av Cojimar
I samband med avtackningen av Charlotte Kalla mottog hon 100.000 kronor i prispremier från SM, pengar som hon väljer att ge till sin moderklubb IFK Tärendö.