Sport iFokus

Sport

Etikettskidsport
Läst 132 ggr
Cojimar
2022-03-22 20:57
1

Charlotte Kalla avslutar karriären

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Charlotte Kalla har beslutat sig för att helgens SM-tävlingar hemma i Norrbotten kommer att bli slutet på hennes långa och framgångsrika skidkarriär, och även om de sista säsongerna gick tyngre så kommer hon att saknas i spåren. Av alla hennes lopp minns jag allra mest hennes genombrott i Tour de Ski, när hon i ett lopp hamnade ut i terrängen men reste sig med en svordom och körde ikapp ledarna. I finalen på touren uppför slalombacken var hon skoningslös när hon drog förbi ledande Virpi Kuitunen i ett huj.

Det andra stora minnet är hennes lopp på sista sträckan i OS-stafetten i Sotji 2014, då hon tog 26 sekunder på Finland och Tyskland och slank förbi invändigt i sista kurvan - ett "monsterlopp" som det brukar heta.

Sweski summerar: "Charlotte har sedan landslagsdebuten 2006 tagit nio OS-medaljer, varav tre guld och sex silver. 13 VM-medaljer, varav tre guld, sex silver och fyra brons. På meritlistan finns också seger i Tour de Ski 2008, samt totalt 59 pallplatser i världscupen, varav 12 segrar individuellt och i stafett.

Lägg därtill 28 individuella SM-guld, innan avslutningen i Piteå."

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Nio OS-medaljer, 13 VM-medaljer, 59 pallplatser i världscupen och 28 SM-guld gör Charlotte Kalla till Sveriges mest framgångsrika längdskidåkare genom tiderna. Med en nyfikenhet på livet utanför elitidrotten väljer hon nu att avsluta sin elitkarriär.
  • Redigerat 2022-05-15 10:08 av LosGinos
  • Redigerat 2022-03-22 21:32 av Cojimar
Cojimar
2022-03-22 21:31
0

Jacob Hård påminner om Charlotte Kallas roll som förebild för den nya generation svenska kvinnliga skidåkare vi nu ser ta för sig i skidspåren.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det är inte bara den mest framgångsrika svenska skidkvinnan genom tiderna som slutar när Charlotte Kalla nu drar sig tillbaka. Det är en ikon. Hon har varit loket som dragit fram svensk damskidåkning ur skuggorna och personifierat en ny era i svensk skidsport.
Cojimar
2022-03-22 21:37
0

Kalla har många vänner bland de norska toppåkare och är populär bland norska skidfantaster. Nu tackar de för showen.

Sveriges skistjerne Charlotte Kalla (34) gir seg på toppnivå. Hun står igjen med tre OL-gull og tre VM-gull.
Cojimar
2022-03-23 15:17
0

Charlotte Kalla inledde sin sista SM-vecka genom att ta ännu en medalj, brons på 10 km klassiskt.

Cojimar
2022-03-23 19:42
1

#3 Fint att se så glad hon blev för bronsmedaljen.

PITEÅ/STOCKHOLM. I går meddelade Charlotte Kalla att karriären är över efter SM i Piteå. I dag inledde hon avskedstävlin
  • Redigerat 2022-03-23 19:43 av Cojimar
Cojimar
2022-03-24 07:38
0

Även i Finland uppmärksammar man Kallas beslut, och där påminner man om hennes finländska rötter.

Charlotte Kalla har en särskild plats i den finländska skidpublikens hjärtan.
  • Redigerat 2022-03-24 07:39 av Cojimar
Cojimar
2022-03-27 13:29
1

Ännu ett SM-guld till Charlotte Kalla, nu i stafett, tillsammans med Ebba Andersson och Jonna Sundling för Piteå. I morgon avslutar Kalla karriären med tremilsloppet.

Stortfavoriten höll för trycket i stafetten. Piteås förstalag, med Charlotte Kalla, Ebba Andersson och Jonna Sundling, var överlägset och vann SM-guldet före Piteås andralag. – Det är härligt att få vinna guld här hemma i Piteå. Det är läckert, säger Kalla till SVT Sport.
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Charlotte Kalla var ju så där OFATTBART BRA! Säger bara ett jättestort GRATTIS till en ofattbar bra idrottskarriär.

**GRATTIS ** Charlotte av hela mitt hjärta.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Cojimar
2022-03-28 13:46
0

Ja, nu har Kalla gått i mål i sista stortävlingen, och det blev ännu en medalj, brons på tremilen. Men här får hon en guldmedalj, med tack för många högtidsstunder!🥇👍

En framgångsrik karriär har nått sitt slut. Charlotte Kalla, 34, tog SM-brons i sitt sista lopp. Vann tremilen gjorde Eb
  • Redigerat 2022-03-28 13:56 av Cojimar
Cojimar
2022-03-29 16:28
0

I samband med avtackningen av Charlotte Kalla mottog hon 100.000 kronor i prispremier från SM, pengar som hon väljer att ge till sin moderklubb IFK Tärendö.

Charlotte Kalla skänker 100 000 kronor till IFK Tärendö. Det är premierna som hon mottog vid avtackningen under SM i Piteå som nu går till moderklubben. – Det är ju fantastiskt roligt och verkligen en möjlighet att fundera över vad man kan göra och använda de här pengarna på ett klokt sätt, säger Maj-Lis Ejderlöf, ordförande i IFK Tärendö, till P4 Norrbotten.