Friidrott 2022
Friidrotts-VM inomhus i helgen drunknar i allt annat idrottsutbud, i synnerhet som det sänds på betalkanalen C More. Men att Duplantis frälser den svenska truppen från medaljtorkan sedan 2014 lär väl inte vara någon högoddsare direkt...
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-15 10:04 av LosGinos
- Redigerat 2022-03-18 10:33 av Cojimar
#0Thobias Montler gjorde slut på flera års medaljtorka i inne-VM när han hoppade svenskt rekord med 8,38 och tog silver i längd.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-03-18 20:46 av Cojimar
Ännu en svensk medalj i inne-VM efter att Carl Bengtström satt svenskt inomhusrekord på 400 meter och knipit bronspengen.
- Redigerat 2022-03-20 08:37 av Cojimar
Jaroslava Mahutjich från Ukraina lyckades trots de tragiska omständigheterna vinna damernas höjd, och tårar av glädje och sorg blandades på presskonferensen efteråt.
Armand Duplantis vann den där guldmedaljen (nästan) alla redan räknat in, och han gjorde det genom att sätta världsrekord igen, 6,20.
Världsårsbästa av Daniel Ståhl.
Längsta kastet någonsin så tidigt på säsongen.
https://www.svt.se/sport/friidrott/varldsarsbasta-av-daniel-stahl
#5 Får han vara frisk och skadefri och tillfället är det rätta så kanske världsrekordet (74,08) ligger inom räckhåll den här säsongen.
18-åriga Erriyon Knighton är fjärde snabbast någonsin på 200 m. Den unge amerikanen OS-debuterade redan ifjol och lär ha höga mål inför OS i Paris 2024.
https://www.svt.se/sport/friidrott/erriyon-knighton-fjarde-snabbaste-mannen-nagonsin-pa-200-meter
Väntade segrare i Göteborgsvarvet 2022: kenyanen Amos Kipruto i herrklassen och Tigist Assefa i damklassen. Bästa svenska deltagare kom tia i såväl herr- som damklassen.
Melwin Lycke Holm bör ha kvalat in till JVM med sitt 2,16-hopp i helgen.
Vid tävlingar i Åbo kastade Daniel Ståhl för första gången på elva månader längre än 70 meter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Armand Duplantis guld på VM med tillhörande världsrekord passerade av olika skäl förbi onoterat här, men skall förstås uppmärksammas.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
17-åriga Emma Sralla motsvarade förväntningarna när hon tog hem guldet i diskus i JVM. Sverige har även tagit silver och brons i herrarnas mångkamp. Lovar gott inför framtiden!
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Ytterligare en svensk medalj i JVM. Kanske håller man på att få fram en ny stjärngeneration?
"Klassisk" SM-final i diskusen, där Simon Pettersson för första gången kom över 70, och även Daniel Ståhl kastade över 70. Pettersson guld på 70,42, Ståhl silver på 70,29.
Fanny Roos satte vid Diamond Leaguetävlingar i Polen svenskt rekord i damernas kula med 19,42, vilket är åtta centimeter längre än hennes tidigare rekord. I morgon tävlar hon i SM.
William Trulsson- ett namn att lägga på minnet!
Efter flera svenska fjärdeplatser i olika grenar i EM blev så Tobias Montler den förste svenske medaljören när han efter centimeterdramatik vann en tredjeplats i längdhopp på 8,06.
Dramatiken var inte slut med det, för engelsmannen som tog silver hade trampat över i sitt bästa hopp ansåg svenskarna som protesterade. Den gick igenom, och ställer ingen överklagan till det så blir Montler tvåa.
- Redigerat 2022-08-16 22:36 av Fornöga
Ingen lycka för Ståhl och Pettersson i diskusfinalen i EM, där de slutade utanför poängstriden.
Nästa helg är det åter dags för finnkampen, ett "måste" för alla friidrottsvänner i de två nationerna. Sverige har ju dominerat rätt länge, men i år verkar de finska friidrottarna ha tagit ett steg framåt.
Den svenska truppen är preliminäruttagen, och en del återbud finns det, bland annat Armand Duplantis.
#18 Tävlingsprogram och TV-tider Finnkampen 2022.
Svensk ledning efter finnkampens första dag - knappt på damsidan, större på herrsidan.
#20 Sverige vann såväl herr- som damkampen mot Finland: 225,5–205,5 i damernas och 219,5–190,5 i herrarnas. Det var fjärde året i följd som Sverige vann båda kamperna. Senast Finland vann på både herr och damsidan var 1998.
Även juniorkamperna vann Sverige.