Superettan fotboll 2022
Superettan börjar säsongen 2022 helgen 2-3 april.
- Redigerat 2022-05-15 10:06 av LosGinos
#0 Premiäromgången:
Örgryte IS- Halmstads BK
Landskrona BoIS- Östers IF
Jönköpings Södra IF- AFC Eskilstuna
IF Brommapojkarna- Västerås SK
IK Brage - Örebro SK
Norrby IF- Dalkurd FF
Trelleborgs FF- Utsiktens BK
Östersunds FK- Skövde AIK
Svårtippat!
- Halmstads BK
- Trelleborg FF
- Jönköpings Södra
Ur: Skövde AIK och Utsikten.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Brommapojkarna- Västerås 2-1
Jönköping- AFC Eskilstuna 2-3
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Norrby-Dalkurd 1-0
Trelleborg-Utsikten 1-0
Östersund-Skövde 2-3
Landskrona-Öster 1-3
Brage-Örebro 3-0 (är ÖSK under fortsatt fritt fall?)
ÖIS-Halmstad 2-2.
Rätt många mål i superettans upptakt.
#5 Östersund och Örebro åker ut 😎 Det är hela säsongen kvar.
Det blev en kort karriär som ÖSK-tränare för Joel Cedergren- efter att man förlorat med 3-0 i seriepremiären mot Brage sparkades han. Axel Kjäll skall vara huvudtränare året ut, säger klubben i ett pressmeddelande. Återstår att se hur det blir med det... 🤔
- Redigerat 2022-04-08 13:39 av Cojimar
Ett sent tips:
- Jönköping södra
- Öster
- Landskrona BoIS
- Halmstad BK
Ur:
Dalkurd
Utsikten
AFC Eskilstuna- Örgryte 4-3
Dalkurd-Trelleborg 2-0
Skövde-Landskrona 2-0
Bra start för nykomlingen Skövde!
Öster-Brage 1-2
Utsikten-Brommapojkarna 3-2
Halmstad- Norrby 1-2
Västerås-Östersund 1-1
Halmstad och Brommapojkarna ser ut att gå ifrån i toppen, Östersund ligger illa till i degraderingskampen.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Brommapojkarna som åkt upp och ner genom divisionerna de senare åren har nu gått rakt genom Superettan till Allsvenskan. Detta efter att Brage besegrats med 3-2 ikväll.
Halmstad hade också möjligheten att gå upp ikväll, men 0-0 hemma mot Örebro innebär att Öster fortfarande har chans att gå förbi. Halmstad har 53 poäng Öster 48, med två omgångar kvar.
Gefle återkommer i Superettan igen från norrettan, och det mesta tyder på att det blir GAIS som går upp från söderettan- de ligger sex poäng före Falkenberg med två omgångar kvar.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#14 Halmstad nu också klara för allsvenskan nästa säsong, och GAIS är nu klara för återkomst i Superettan. Öster ligger bäst till för att få kvala till allsvenskan mot Degerfors eller Varberg.
Östersund bortaslog Norrby med 1-0 och tog sig därmed upp på kvalplats på Boråslagets bekostnad. Norrby gör därmed Dalkurd sällskap ner i ettan.
Östersund får kvala mot Falkenberg, medan det andra kvallaget Örgryte möter Sandviken.
Öster spelar kval till allsvenskan mot Varberg.
Kvalmatcherna spelas 10 och 13 november.

- Redigerat 2022-11-06 17:26 av Fornöga
#16 Falkenberg-Östersund 1-1
Sandviken- ÖIS 0-2
- Redigerat 2022-11-10 21:13 av Fornöga
Östersund slog Falkenberg med 2-0 hemma och blir kvar i superettan.
#18 ÖIS också kvar i superettan, men det satt hårt åt: 2-3 hemma mot Sandviken som föll med flaggan i topp.
#18 #19 Hade Östersund inte klarat kvarkvalet mot Falkenberg så hade de begärt sig i konkurs idag. Nu har de en vecka på sig att samla in tio miljoner. Misslyckas man tar Sandviken deras plats i superettan.
- Redigerat 2022-11-14 14:16 av Fornöga
#20 Östersund verkar ha klarat ekonomikraven för att få få behålla elitlicensen, men Sandviken är fortfarande beredda att överta platsen i superettan.