Sport iFokus

Sport

Etikettfotboll
Läst 955 ggr
[Jimmy.L]
2

Allsvenskan 2022

Allsvenskan 2022 – alla matcher i premiären
BK Häcken-AIK
Djurgården-Degerfors IF
Hammarby-Helsingborgs IF
IF Elfsborg-Mjällby AIF
IFK Göteborg-IFK Värnamo
IFK Norrköping -Varbergs BoIS IK
Sirius -GIF Sundsvall
Kalmar FF-Malmö FF
Matcherna spelas 2 och 3 april.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/pWm62W/sa-spelas-premiaromgangen-i-allsvenskan-2022

Spelordningen för årets allsvenska är fastställd. Premiäromgången spelas helgen 2–3 april. Djurgårdens stjärnvärvning Vi
  • Redigerat 2022-01-16 08:10 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2022-04-23 19:29 av LosGinos
[Göstage]
1

Victor Edvardsen får bekänna färg direkt! 😊

[Jimmy.L]
1

#1: IFK Göteborg-IFK Värnamo blir en svår match för IFK Göteborg.

[Göstage]
0

#2 Ja, det skulle inte förvåna mig alls…😏

[Göstage]
0

Experttankar inför årets herr- respektive damallsvenska.

På lördag sparkar den svenska fotbollssäsongen i gång på allvar med Svenska cupen. TT har bett två av landets skarpaste experthjärnor att förutspå årets all
[Göstage]
0

Kan något annat lag blanda sig i guldstriden mellan MFF och Stockholmslagen- Norrköping kanske?

[Jimmy.L]
0

#5: Tveksamt.

[GIKmio]
1

Mitt tips övre halvan är..

1. Malmö FF
  2. AIK
  3. Elfsborgs IF
  4. Djurgårdens IF
  5. IFK Göteborg
  6. Hammarby IF
  7. IFK Norrköping
Cojimar
1

Mitt tips:

1. MFF
  2. Djurgården
  3. AIK
  4. Elfsborg
  5. Hammarby
  6. Norrköping
  7. Kalmar

Ur: Degerfors (tyvärr) och Värnamo.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
1

Kiese Thelin gör en säkert efterlängtad comeback i MFF.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Isaac Kiese Thelin, 29, är tillbaka i Malmö FF. Han har skrivit på ett fyraårskontrakt – det bekräftar klubben på sin hemsida. – Det känns som att man kommit hem, säger anfallaren.
Caeli
1

Mitt tips:

1. Malmö FF
  2. Elfsborg
  3. Djurgården
  4. AIK
  5. Norrköping
  6. Hammarby
  7. Mjällby

Ut: Sundsvall och Sirius.

[GIKmio]
1

#7 Det är ju 16 lag och inte 14 så jag kunde ha lagt in topp-8 🙂 Som vanligt är det svårt att tippa, men många lag kommer att över- och underprestera. Här följer resten:

1. Häcken
  2. Varberg
  3. Kalmar
  4. Mjällby
  5. Sirius
  6. Helsingborg
  7. Degerfors
  8. Värnamo
  9. Sundsvall
Caeli
0

#10: Då fyller jag också på med resten dvs mittenlagen. Som är de svåraste tycker jag.

1. Kalmar
  2. Göteborg
  3. Helsingborg
  4. Varberg
  5. Degerfors
  6. Värnamo
  7. Häcken
[GIKmio]
1

Seriepremiären är här ⚽

Avspark kl. 15:00 Hammarby-Helsingborg
Avspark kl. 17:30 Häcken-AIK

[GIKmio]
0
Ska ett allsvenskt tips vara roligt eller troligt? Ja, det senare givetvis och då är Malmö FF givet.Vilket inte betyder att klubben saknar utmanare som satsar hårt.
Cojimar
0

Första allsvenska matchen för säsongen är spelad: Hammarby-Helsingborg 2-1.

Cojimar
0

Alexander Jeremejeff gjorde hat trick trots magsjuka när hans Häcken besegrade AIK med 4-2.

Alexander Jeremejeff gjorde hattrick i premiären mot AIK. Sedan byttes Häckenstjärnan ut – med magsjuka. – Jag bytte ut mig själv, säger han till SVT Sport.
Cojimar
0

IFK Göteborg- Värnamo 2-1

Sirius- GIF Sundsvall 2-1

IFK Göteborg har inlett den allsvenska fotbollssäsongen med att ta tre poäng hemma på Gamla Ullevi. Stor segerorganisatör blev Marcus Berg med ett mål och en assist i 2–1-segern mot nykomlingen IFK Värnamo.
[GIKmio]
2

Kalmar FF-Malmö FF 0-1 där Kiese Thelin blev segerskytt.

Annars var kvällens snackis Varbergs bortaseger mot IFK Norrköping. 0-1 även där.

https://www.svt.se/sport/fotboll/varbergs-skrall-slog-norrkoping-borta

Ett skakigt, halvdant 2021 slutade i en sjundeplats långt från medaljer och Europaspel. Den här säsongen är det upp till bevis för Rikard Norling och hans IFK Norrköping. 0–1 hemma mot Varbergs Bois var ingen bra början. – Det är ett rån på bortaplan. Det bästa resultatet, säger försvararen Oliver Stanisic till Discovery
Cojimar
1

Elfsborg-Mjällby 0-2

#1 Djurgården- Degerfors 3-1 (Victor Edvardsen gjorde två mål mot sitt forna lag)

• Redigerat 2022-04-04 21:12 av Cojimar
Cojimar
0

Jordan Larsson utlånad till AIK från Spartak Moskva i första hand till den 30 juni.

Jordan Larsson, 24, har anslutit till AIK och gjort sin första träning. Nu ser han fram emot att få göra debut för klubben. – Det blir helt otroligt. AIK har mäktiga fans, säger han till SVT Sport.
Cojimar
0

GIF Sundsvall-Hammarby 1-5

Degerfors-Häcken 1-2

• Redigerat 2022-04-09 19:37 av Cojimar
MonicaLagerquist
0

Heja Hammarby.

Stolt ägare till tre La permer

Cojimar
0

Helsingborg-IFK Göteborg 0-1

Varberg- Kalmar 0-3

Cojimar
1

AIK-Norrköping 1-0

Mjällby- Djurgården 1-0

Caeli
1

#24: Mjällby är svårslagna på hemmaplan. Flera lag fick erfara det under förra säsongen och det verkar fortsätta på samma sätt i år.

Cojimar
1

Värnamo tog sin första allsvenska poäng genom att spela 1-1 hemma mot Sirius.

Även MFF och Elfsborg spelade 1-1.

Måndagen var en historisk dag i Värnamo. För då spelades det för första gången allsvensk fotboll i orten.Värnamo ställdes mot Sirius, och tog också klubbens ...
Cojimar
0

Påskaftonens allsvenska matcher:

Djurgården-Norrköping 2-1

Varberg- Sundsvall 2-0

Cojimar
0

Kalmar- Degerfors 2-0

Malmö FF- AIK 3-0

BK Häcken- IFK Göteborg 0-2

Elfsborg- Värnamo 4-1

Sirius- Helsingborg 1-0

Cojimar
1

Allsvenskan onsdag:

AIK-Varbergs BoIS FC 1-0
GIF Sundsvall-Kalmar FF 1-0
IFK Göteborg-Djurgårdens IF 1-1
IFK Norrköping-BK Häcken 1-1
Mjällby AIF-Sirius 3-0

Caeli
1

#29: Återigen en fin insats av Mjällby.

Även Varberg imponerar tycker jag. Förlorar med uddamålet på en omdiskuterad straff mot AIK. Kunde lika gärna blivit oavgjort.

Cojimar
1

Degerfors IF-Hammarby 0-1

Helsingborgs IF-IF Elfsborg 1-0

IFK Värnamo-Malmö FF 0-0

Helsingborg tog sina första poäng och sin första seger för säsongen. Värnamo fortfarande obesegrade hemma men har ännu inte gjort sitt första hemmamål.

Cojimar
0

AIK-Djurgården 1-0. (Publik 41 407.)

Varberg-Mjällby 0-0

Helsingborg-Häcken avspark 17.30

Nicolás Stefanelli är AIK:s derbykung mot Djurgården. Den här gången behöll han matchtröjan och fick stanna kvar på plan
Cojimar
1

#32 HIF lyckades kvittera till 1-1 mot Häcken på tilläggstid, men det var händelser på läktarna som ådrog sig det största intresset efteråt.

Häckens supportrar tände eld på en Helsingborgsflagga – vilket ledde till oroligheter på läktaren.I 97:e minuten räddade sedan HIF:s Charlie Weberg en poäng för hemmalaget.– Det är sorgligt, säger Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson om supportrarnas beteende.
Cojimar
1

Oskar Johansson blev "klassisk" när han gjorde Värnamos första allsvenska mål på Finnsvedsvallen, när hans lag besegrade Degerfors med 2-0. Resultatet innebär även att Värnamo fortfarande efter tre hemmamatcher ännu inte släppt in något mål hemma. Dessutom har man redan passerat Billingsfors i allsvenska maratonligan- dalslänningarna fick bara ihop tre poäng under en hel säsong.

Malmö vann toppmötet mot IFK Göteborg med 1-0 inför 19785 åskådare. Elfsborg besegrade GIF Sundsvall med 3-1 medan Sirius förlorade hemma med 0-3 mot Hammarby, som nu leder serien fyra poäng före MFF.

Idag möts Kalmar och Norrköping. De senare har bara fått ihop en poäng på fyra matcher och måste väl ses som säsongens besvikelse så här långt.

Första allsvenska säsongen i klubbens historia. I den femte omgången kom också IFK Värnamos första seger efter 2-0 mot Degerfors. – Fantastisk känsla, säger Marcus Antonsson till Discovery+.
  • Redigerat 2022-04-26 10:34 av Cojimar
[GIKmio]
1

#34 Det blir nog nedflyttning för Degerfors till hösten trots att det återstår 25 matcher.

Cojimar
0

#35 Ja, det ser onekligen tufft ut för deras del. Kanske hoppet för Värmland får stå till att Mallbacken tar sig upp i damallsvenskan nästa år?

• Redigerat 2022-04-26 11:04 av Cojimar
[GIKmio]
0

#36 Ja, det har startat hyfsat bra för Mallbacken.

Cojimar
0

#34 Lättnad för Norrköping: bortaslog Kalmar med 2-1.

IFK Norrköping vann i Kalmar med 2-1 och tog säsongens första seger i allsvenskan. Jonathan Levi gjorde ett viljemål för matchavgörande 2-0 strax före pausen. – Jag känner mig som 36 ibland men jag fick upp lite speed, säger 26-åringen.
Cojimar
0

Djurgården körde över Sirius med 4-0. Flera mål var riktiga bjudningar av gästerna. – De är ganska lättlästa, säger målskytten Hampus Finndell.
Cojimar
0

Mardrömsstarten på allsvenskan är total för Degerfors. Efter en nattsvart halvlek mot Elfsborg brast det för Nikola Djurdjic. – Det är så jävla pinsamt, säger han och stormar iväg från intervjun i Discovery Plus.
  • Redigerat 2022-05-01 17:14 av Cojimar
Cojimar
1

Häcken-Varberg 3-1, publik 2286
GIF Sundsvall- AIK 0-2, publik 5150
Degerfors-Elfsborg 0-6, publik 3017
Mjällby-Helsingborg 2-1, publik 3604

Mjällbys säsonginledning imponerar: på sex spelade matcher har man fyra segrar, en oavgjord och bara en förlust.

• Redigerat 2022-05-02 08:12 av Cojimar
[GIKmio]
0

Sven-Göran Eriksson, 74, följer Degerfors kris med förtvivlan. Men han är inte sugen på att kliva in och hjälpa till.

Nej, nej, nej. Degerfors ska inte ringa mig, säger "Svennis" till Sportbladet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/k6VBkL/svennis-om-degerfors-kris-ska-inte-ringa-mig

Sven-Göran Eriksson, 74, följer Degerfors kris med förtvivlan. Men han är inte sugen på att kliva in och hjälpa till. –
Cojimar
0

#42 Även exildegerforsaren Ralf Edström lider med moderföreningen, skriver Expressen:

"Han älskar sitt Degerfors IF mer än något annat. Nu har värmlänningarna öppnat serien med sex raka förluster. Senaste smällen, 0–6, kom hemma mot Elfsborg under söndagseftermiddagen.

– Jag mår dåligt, det gör jag alltid när Degerfors förlorar matcher, säger Edström som ser sitt favoritgäng på tv från hemmasoffan i Frölunda strax utanför Göteborg.

– Killarna uppträder helt utan självförtroende. Jag tycke inte om att vi spelar med tre gubbar i försvaret, det blir så ihåligt. Det blir för stora ytor för motståndarna att arbeta på och när vi släpper in tidiga mål blir det direkt uppförsbacke.

Nu hoppas Edström att Degerfors vänder den negativa trenden.

– Det är 24 matcher kvar att spela, jag hoppas för allt i världen att vi klarar det här. Jag känner sportchefen Patrik Werner och vet att han jobbar för att hitta nya spelare, men det är inte alltid så enkelt. Jag mår skitdåligt just nu."---

Han fick en stroke i augusti i fjol. Nu är Ralf Edström, 69, på väg tillbaka till ett normalt liv. – Jag är fortfarande lite trött, men det går framåt, säger fotbollsikonen. För SportExpressen berättar han livet som pensionär, saknaden efter Ronnie Hellström och om sitt älskade Degerfors IF.
[GIKmio]
1

Hammarby allt jämt obesegrade efter 6 omgångar. 0-0 och delad pott mot Malmö FF.

Övriga matcher igår kväll som avslutade omgång 6:
IFK Göteborg-Varberg 1-2
IFK Norrköping-Värnamo 2-0

https://www.svt.se/sport/fotboll/hammarby-malmo-1

Toppmöte mellan Hammarby och Malmö. Då delade lagen på poängen. Men i halvtid hamnade en del fokus på Darijan Bojanic – som blev irriterad på domaren. – Jag tycker det är solklar frispark, säger han till Discovery+.
[GIKmio]
1

Officiellt: Guidetti klar för AIK. Och en ny profil i ligan.

https://www.svt.se/sport/fotboll/john-guidetti-2

Nu är det klart. John Guidetti, 30, har skrivit på för AIK. – Det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse, säger Guidetti till AIK:s hemsida.
Cojimar
1

Diurgården-Helsingborg 2-2. Taha Ali som gjorde Helsingborgs båda mål verkar vara en riktig lirare.

• Redigerat 2022-05-06 08:16 av Cojimar
Cojimar
0

AIK-IFK Göteborg 1-0. Fjärde raka vinsten för AIK, tredje raka förlusten för Blåvitt.

Caeli
1

#46: Kan bli intressant att följa Ali. Verkar vara en riktigt bra värvning av HIF.

[GIKmio]
0

Blåvitt började bra. Dom har spelat många oavgjorda matcher dom senaste åren vilket gjort att dom halkat efter. Svårt att få till 3-poängare i matcher dom dominerat. Nu halkar dom efter igen. Men AIK blir nog att räkna rejält i år, men fortfarande en bit före "Degen" 😎

Caeli
0

#49: Ja stackars Degen. Såg dokumentärserien som gick om dem och visst vore det kul om de kunde lyfta lite…

[GIKmio]
0

#50 Ja, jag är Elfsborgare men som värmlänning så var det plågsamt att se dom bli så utspelade och förnedrade när dom förlorade med 0-6. Men dom kan mycket väl klara nytt kontrakt men då gäller det att vinna mot Sundsvall härnäst och andra lag som lär hamna i botten. Vinner man och tar poäng även mot lagen på övre halvan så är det bonus.

Caeli
0

#51: Vi får hoppas på att det går vägen! Tror att Edvardsen är saknad.

Cojimar
0

Malmö visade klassen på hemmaplan. De ljusblå tog en komfortabel 2-0-seger mot Mjällby. Stor segerorganisatör blev Veljko Birmancevic – som bjöd på ett klassmål med yttersidan. – Vi har full kontroll, säger MFF-tränaren Milos Milojevic till Discovery+ om dagens match.
Cojimar
0

Kalmar-Hammarby 2-0

Varberg-Sirius 0-2

Cojimar
0

Häcken slog Värnamo borta med 2-1, och Mikkel Rygaard blev den första icke hemmaspelare att göra mål på Finnvedsvallen i allsvenskan.

Degerfors tog tre efterlängtade pinnar när de bortaslog GIF Sundsvall med 3-2.

Helslngborg-Norrköping blev 0-1 och matchen Djurgården mot Elfsborg slutade mållös.

Bortaklacken var en dryg halvtimme försenad till Finnvedsvallen på grund av en lastbilsolycka. I samma minut fansen anlände sköt Mikkel Rygaard 1-0 till BK Häcken.
Cojimar
0

Toppmöte mellan AIK och Malmö FF i Solna. Då tog hemmalaget femte raka segern. – Såklart skönt att äntligen få ta en trea mot Malmö igen, säger 2-0-skytten Sebastian Larsson till SVT Sport.
Cojimar
0

Tobias Sana och IFK Göteborg går skilda vägar sedan man inte lyckas överbrygga en spricka mellan Sana och tränaren Mikael Stahre.

Tobias Sana lämnar IFK Göteborg i förtid. Det bekräftar klubben på sin hemsida. Spelaren ska ha haft ett bråk med tränaren Mikael Stahre i halvtid när Blåvitt föll mot Kalmar i början av maj. – Det har funnits missnöje från Tobias sida och vi har arbetat med detta under en längre tid men inte lyckats komma överens, säger IFK Göteborgs klubbdirektör Håkan Mild.
Cojimar
0

Ännu en gång får Jörgen Lennartsson lämna tränarjobbet, den här gången i Helsingborg.

Helsingborg går skilda vägar med tränaren Jörgen Lennartsson, det meddelar den allsvenska fotbollsklubben i ett pressmeddelande.Förlusten mot Värnamo i ...
Cojimar
0

Stahre och Berg kallade till sidlinjehearing.

BORÅS. Sjätte raka utan seger. Efter förlusten mot Elfsborg mötte Mikael Stahre och Marcus Berg Blåvitt-supportrarna.- Det var mycket frustration, jag minns inte riktigt vad som sades, säger Berg till Fotbollskanalen. 
Cojimar
0

Toivonen "kom hem" som målgörare när MFF slog Degerfors på Stora Valla.

Mors dag. Då sänkte Ola Toivonen sin moderklubb. – Nästan lite turträff, säger anfallaren.
Cojimar
1

Värnamo är svårtuggade hemma på Finnvedsvallen, det fick serieledarna Hammarby erfara. Inför rekordpublik (5010) segrade hemmalaget med 1-0.

Först finalförlust i Svenska cupen. Och nu blev Hammarby av med serieledningen i allsvenskan.
Cojimar
0

#60 Liksom Toivonen gjorde mål mot sin moderklubb så gjorde Jordan Larsson det när AIK slog Helsingborg på Olympia.

Tillbaka på Olympia i Helsingborg. Då blev AIK:s Jordan Larsson matchvinnare med sitt 2-1-mål – ett mål han valde att inte fira.
[GIKmio]
0

#60 Jag tror varken Toivonen eller Edvardsen skulle bli befordrade att vända om igen vid vändkorsen på Stora Valla om dom bad om att få spela rödvitt igen.

Cojimar
0

#63 I dagens läge hade nog även Ralf Edström och Lasse Heineman varit välkomna…😉

[GIKmio]
1

#64 Med utväxta polisonger för att uppnå den exakta glöden från fornstarka dar 😎

Caeli
1

Det har varit (och är) en knasig allsvensk tabell att följa i år tycker jag. Så ojämn i antalet spelade matcher att lagens placeringar inte alls stämmer. ☹️

Fornöga
1

#66 Ja, det känns som om det varken blivit hackat eller malet. 🤔

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Fornöga
1

Målrikt mellan Elfsborg och Häcken- tre mål inom de första åtta minuterna och slutresultat 4-4 efter kamp in till slutsignalen. En person svimmade på läktaren, men det hade nog inget med spänningen att göra.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Den målrika matchen mellan Elfsborg och Häcken slutade på ett dystert sätt. En åskådare drabbades av ett sjukdomsfall i matchens slutminuter och sjukvårdspersonal kallades in. – Vi hade en ung vuxen som tuppade av uppe på läktaren. När personen åkte från arenan hade han vaknat och var pratbar i alla fall säger Elfsborgs lagläkare Matilda Lundblad till SVT Sport.
  • Redigerat 2022-07-31 17:57 av Fornöga
MonicaLagerquist
0

Hammarby förlorade 😥

Caeli
1

#68 #69 Häckens oavgjorda och Hammarbys förlust tajtade verkligen till toppstriden.

Fornöga
1

För en gångs skull har alla lag lika många matcher spelade, och då ser man att det är en jämn serie med fem lag inom tre poäng i toppen, och ytterligare några lag jagande kontakt där bakom. I botten ser det ut att fortsatt vara tre lag som gör upp om att slippa de nedflyttning.

Enda matchen igår var kamratmötet mellan Göteborg och Norrköping, där ungdomarna i hemmalaget såg till att bärga segern med 2-0, vilket förde Blåvitt närmare kontakt med toppen, medan Norrköping krisar och fortsätter rasa i tabellen. Göteborgarna fick Simon Thern skadad, vilket är ett tungt avbräck.

• Redigerat 2022-08-02 08:00 av Fornöga
Caeli
1

#71: Ja äntligen är antalet spelade matcher i fas. Hoppas nu att man inte splittrar upp det igen. Det förstör spänningen tycker jag och det vore synd nu när man går in i andra halvan.

Fornöga
1

#72 Inte minst när det är så ovisst som nu- varje omgång lär innebära omkastningar, och då är det trist om det blir svåröverskådligt. Men matchprogrammet är förstås redan spikat så det är som det är. En orsak är väl storstadslagen, man får nog pussla för att undvika krockar mellan hemmamatcherna.

Caeli
1

#73: Läste nu att det var Europaspelet som ställde till det. Lagen gavs möjlighet att flytta omgång 16 till våren. Förstår att det är svårt med planeringen och mycket som ska stämma men en ojämn tabell förtar en del av spänningen. 🙂

Fornöga
1

#74 Ja, det är ju mycket som påverkar matchordningen- även landskamper mot tillhörande samlingar orsakar ju också uppehåll med tillhörande komprimering av utrymme för seriespel.

MonicaLagerquist
0

Nu hejar jag på Hammarby.

MonicaLagerquist
0

Hammarby gör mål efter drygt 40 sekunder

MonicaLagerquist
0

Nu börjar andra halvlek

MonicaLagerquist
0

2-0 till Hammarby

MonicaLagerquist
0

3-0

Fornöga
0

Talangen Oscar Uddenäs svarade för ett hattrick när Häcken slog Helsingborg med 5-0 och gick upp i serieledning.

https://www.svt.se/sport/fotboll/uddenas-med-hattrick-pa-14-minuter-hacken-upp-i-serieledning

Fin kväll även för det andra Göteborgslaget - Blåvitt besegrade Varberg med 4-0 och verkar kunna se fram emot en bra höstsäsong. De passerade MFF i tabellen när den sjuttonde omgången blev komplett.

https://www.svt.se/sport/fotboll/berg-hjalte-nar-goteborg-hanger-pa-i-toppen

19-årige Oscar Uddenäs hade stor show på Hisingen. Hattrick på 14 minuter när Häcken gick upp i serieledning.
Fornöga
1

När alla lag spelat 19 matcher är det tätt i toppen med sex storstadslag överst, men IFK föll väl bort ur den absoluta tätstriden efter förlust mot Kalmar. Sju poäng skiljer MFF på femte plats från Häcken i topp.

I botten inga förändringar.

MonicaLagerquist
0

Heja Hammarby

GikMio
2

Degerfors vann ångestmötet i botten mot Giffarna Sundsvall hemma på Stora Valla med 3-1.

https://www.svt.se/sport/fotboll/dgerfors-tog-blytung-vinst-mot-sundsvall-i-angestmotet

Degerfors tog tre blytunga poäng när man slog Sundsvall hemma med 3–1 i det allsvenska jumbomötet. Diego Campos blev hjälte efter läckert volleymål samt assist till Gustaf Lagerbielkes 2–1. – Det var en frisparksrutin vi körde på träningen igår. Jag såg nästan direkt när jag skulle bli helt ren, så det var bara att skrika till Granath att låta den vara, säger Lagerbielke till Discovery efter matchen.
Fornöga
1

BK Häcken besegrade gästande Värnamo med 4-1 och behåller serieledningen.

Häcken befäster serieledningen i allsvenskan efter klara 4–1 hemma mot Värnamo. Alexander Jeremejeff gjorde mål sin vana trogen, och är den första att göra tjugo mål en säsong sedan den förra Häcken-kollegan Paulinho stod för samma bedrift 2018.
Caeli
1

#84: Ser mer och mer ut som det blir Degerfors och Helsingborg som kommer att slåss om kvalplatsen. Men visst mycket kan hända ännu.

GikMio
1

#86 Både Degerfors och Helsingborg är klassiska allsvenska lag. Det mesta lutar åt att ett av dessa lag får lämna direkt med tanke på nykomlingen Värnamos säsong hittills. Men med det tankesättet att dom klassiska lagen ska spela i allsvenskan så får dom utöka till 25 lag 😁

Fornöga
1

Derbyt mellan AIK och Hammarby slutade 2-2 inför 45.000 på Friends arena. Tyvärr solkades det hela av supportersammandrabbningar.

IFK Göteborg besegrade Sirius med 2-0. Marcus Berg gjorde båda målen.

AIK fick en drömstart på Stockholmsderbyt när John Guidetti smällde 1–0 redan efter en dryg minut, men kort därpå tvingades han sedan kliva av skadad. Men Hammarby skakade av sig chocken – och med ett 2–2-läge jagade båda lagen seger i andra halvlek, men utan att lyckas.  – Jag är lite deppig att det slutade som det slutade, säger Guidetti till SVT Sport.
Fornöga
0

Djurgården vann med 2-1 mot Elfsborg, och när alla lag spelat 20 matcher toppar Häcken tabellen tre poäng före Djurgården och fyra före Hammarby.

Nästa omgång: Häcken möter Degerfors hemma den 4 september, Djurgården har Sirius borta samma dag, medan Hammarby möter Norrköping borta den 5 september.

När Häcken återigen vann var Djurgården piskade att göra detsamma. Hemma mot Elfsborg tog de ett järngrepp om matchen med en 2–0-ledning. Trots insläppt mål och rejäl press mot slutet höll Djurgården undan och vann.
Fornöga
0

BK Häcken har av tradition varit något av ett sorgebarn vad gäller publiksiffrorna på hemmaplan, trots att de anses spela en spelglad fotboll. Men när de i år är med i guldstriden strömmar publiken (förstås) till som aldrig tidigare, och klacken växer.

Särskilt klacken växer, enligt supporterordföranden.
  • Redigerat 2022-09-04 07:58 av Fornöga
Fornöga
0

Sirius - Djurgården 0-1
Häcken Degerfors 2-2
Elfsborg-Malmö 3-2
AIK-Sundsvall 4-0

Fornöga
1

Mjällby - Göteborg 1 - 4
Kalmar - Varberg 1 - 0
Värnamo - Helsingborg 3 - 2
Norrköping - Hammarby 4 - 1

21 matcher spelade. Häcken leder på 45 p före Djurgården 44. Hammarby tappade lite kontakt igår- trea på 40.

I botten har Degerfors (och Helsingborg) viss kontakt uppåt med Varberg och Värnamo, ser dystrare ut för Sundsvall.

Fornöga
1

Kan Hareide få MFF på rätt köl igen?

Åge Hareide ser ut att återvända. 68-åringen uppges bli Malmö FF:s tillfällige tränare säsongen ut. – Jag kan inte kommentera det, säger norrmannen till SportExpressen.
  • Redigerat 2022-09-06 17:19 av Fornöga
Caeli
1

#93: Tror att han har bra förutsättningar för det.

Radiosporten kallade Hareide för en "nödlösning"… Lite underlig formulering om en tränare som har flera SM guld samt tränarmeriter från både Norges och Danmarks landslag. 🙄

Fornöga
1

"Guldmöte" mellan Häcken och Hammarby på Bravida stadion på lördag. De 6316 platserna är slutsålda sedan länge, och 1800 av dem kommer att fyllas av tillresta Hammarbysupportrar. (Betalartikel.)

Bravida Arena är utsåld sedan länge inför guldstridsfajten mellan BK Häcken och Hammarby IF på lördag. Bajen har tilldelats hela 1800 av 6316 biljetter – nästan
  • Redigerat 2022-09-15 14:03 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
1

#95: Kan man hoppas på bajenseger så det blir lite spänning i slutet av serien.

Caeli
1

#96: Eller så att något annat lag får chansen kanske…? 😉

Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller tummen för hemmalaget.

Caeli
1

#98: Det gör jag också. 🙂

Fornöga
0

Ett självmål i 90 minuten av Hammarby räddade oavgjort för Häcken: 1-1. Nu har Djurgården chansen att gå upp i serieledning vid vinst hemma mot IFK Göteborg i morgon.
I den andra färdigspelade matchen spelade Norrköping och Kalmar 2-2.

• Redigerat 2022-09-17 17:22 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
0

#100: Häcken har sådan tur.

Fornöga
1

#100 ff Synd om killen som gjorde självmålet.

GÖTEBORG. Hammarby var minuter ifrån en tung seger i guldstriden. Då nickade Nathaniel Adjei in bollen i eget mål. 19-åringen, som gjorde sin allsvenska debut mot Häcken, föll i tårar efter slutsignalen och fick tröstas. – Om det nu behövde bli självmål, vem som helst i laget förutom Adjei, säger Hammarbys målvakt Davor Blazevic.
Caeli
1

#102: Ja, stackarn vilken debut. Men han verkar få bra stöd av resten av laget.

Fornöga
0

Djurgården i topp efter en odiskutabel seger med 3-0 mot IFK Göteborg, och att alla tre målen sattes av blåvittprodukten Victor Edvardsen sved nog lite extra hos göteborgarna.

Djurgården följde upp Europa-segern mot Molde med att vinna prestigemötet med IFK Göteborg med 3-0 efter ett hattrick av Victor Edvardsen och gå upp i allsvensk serieledning. Två av hans straffmål blev omdiskuterade.
[Södra_Stockholm]
0

#104: Djurgårdens straff vid 2-0 var felaktigt tycker jag. Men det var bara att tacka.

Känns bra att vakna idag som serieledare.

Fornöga
0

#105 Kan tänka mig det…😉

Fornöga
0

Övriga matcher igår:

Helsingborgs IF- Malmö FF 1-2
IF Elfsborg-IK Sirius FK 3-0
Mjällby AIF-GIF Sundsvall 1-1
AIK- Degerfors IF 1-1

[Södra_Stockholm]
0

#107: AIK har svårt mot dom nedre lagen, Degerfors närmast att vinna.

Helsingborg borde nog haft en straff tycker jag.

Caeli
0

#108: Stark insats av Degerfors.

Fornöga
0

Degerfors passerade Helsingborg och gick upp på kvalplats, en poäng före skåningarna.

[Södra_Stockholm]
0

#110: Dom två gör upp vilket lag som slipper kvala. Har inte kollat vilket av dom två lagen har lättare matcher kvar.

[Södra_Stockholm]
1

Malmö-Hammarby 1 oktober,

Vinner Malmö den lämnar guldtåget perrongen för Hammarby samtidigt som Malmö tar sig till tredje plats.

Vinner Hammarby så är dom på guldvagnen igen. Oavgjort så visslar nog konduktören i pipan och Hammarby börjar springa mot tåget.

Fornöga
0

#112 "Vi älskar Malmö"- åtminstone för en dag. 😉

• Redigerat 2022-09-19 10:18 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
0

#113: Absolut 😁

Fornöga
1

Gårdagens två matcher var av intresse både i toppen och botten av tabellen:
MFF och Hammarby spelade 0-0, medan Degerfors tog viktiga poäng i bottenstriden genom att besegra Djurgården med 3-0, vilket förstås var ett avbräck för Djurgården i tabelltoppen.

Dramatik på båda arenornas läktare, då matchläkarna fick rycka ut med hjärtstartare för akuta sjukdomsfall. Verkar ha avlöpt väl i båda fallen.

Idag möter Häcken Varberg borta, och kan vid seger gå förbi Djurgården. Samtidigt är Varberg indragna i streckkampen i botten och har i sin tur viktiga poäng att kämpa för.

Fornöga
1

Sundsvall-Norrköping 1-3

Varberg-Häcken 1-1

Dystert för Sundsvall, bättre för Varberg. Häcken med hög frånvaro av ordinarie spelare kanske får vara nöjda med en pinne. Djurgården och Häcken har nu lika många poäng.

Två matcher avgörs senare idag.

Fornöga
0

Kalmar-Helsingborg 2-0

Sirius-AIK 1-1

Helsingborg har fyra poäng upp till Degerfors på kvalplats nu.

Fornöga
1

Häcken gjorde "vad de måste" genom att ta en fullpoängare borta mot Djurgården.
Flera av lagen som slåss om en plats i Europaspelet tappade poäng, och Sundsvall tog en värdefulla seger, men har de vaknat för sent?

• GIF Sundsvall- IFK Göteborg 3-2
  • IF Elfsborg- Kalmar FF 0-2
  • Malmö FF- IFK Värnamo 0-0
  • AIK- Helsingborgs IF 2-0
  • Djurgårdens IF-BK Häcken 0-1

• Redigerat 2022-10-09 19:51 av Fornöga
Fornöga
0

Allsvenskan måndag:

Hammarby-Varberg 5-1

Norrköping- Mjällby 2-2

Fornöga
1

#118 Häcken har på herrsidan en tradition av dåligt publikintresse (som ökat genom framgångarna), men att det är bra för fotbollen, både lokalt och nationellt, med ett Göteborgslag i guldstriden skriver åtminstone jag gärna under på.

Blåvitt har slokat länge nu, men ändå är det kring dem förhoppningarna har byggts upp varje år, för att tidigt på säsongen åter grusas. Men nu snackas det åter fotboll i positiva termer i Göteborg (utom bland de mest inbitna blåvitsupportrarna), och äran för det tillfaller förstås Häcken.

Och Per Mathias Høgmo kommer att bli nationalhjälte på Hisingen om han för sitt lag till ära och mästerskap! 😉 (När kommer han att på allvar nämnas som en möjlig efterträdare till Janne Andersson?)

• Redigerat 2022-10-11 09:46 av Fornöga
Fornöga
1

De tidiga lördagsmatcherna befäste nedflyttningskandidaternas prekära läge, för Sundsvall är det nog i princip kört.

BK Häcken- GIF Sundsvall 4-1

Helsingborgs IF- Varbergs BoIS FC 1-3

Guldryck för Häcken och nattsvart för Sundsvall i lördagens herrallsvenska fotbollsmatch när Häcken vann med 4–1.I och med förlusten är det i princip klart ...
Fornöga
0

#121 Sena matcher lördag

IFK Värnamo- Kalmar FF 1-3
IK Sirius FK- IFK Norrköping 2-0

Caeli
1

#121: Ja det verkar ganska kört för både Sundsvall och Helsingborg tyvärr. Lite synd att allsvenskans nordligaste lag försvinner tycker jag.

Fornöga
0

AIK vann derbyt mot Djurgården med 2-1 och gav Häcken "en hjälpande hand" i guldstriden. Matchen fick ett trist slut, när bengaler kastades mellan supportergrupper så att matchen fick avbrytas i 20 minuter.

Ett decimerat Djurgården förlorade med 2-1 mot AIK i Stockholmsderbyt. Men det sportsliga överskuggades av skandalscenerna som utspelade sig på läktarna. TV-bilder visade att det kastades bengaler åt båda håll och matchen avbröts i 20 minuter.
[Södra_Stockholm]
0

#124: Häcken vinner guldet. Charmigt på sitt sätt men tråkigt att dom har så få supportrar.

Fornöga
0

#125 Ja, göteborgarna är tyvärr väldig konservativa i valen av favoritlag. Blåvitt, ÖIS och GAIS har monopol på intresset sedan urminnes tider. Lite som de tre stora i Stockholm- uppstickare göre sig ej besvär…

Synd, för Häcken är ju långt ifrån något gnetlag.

Fornöga
0

Hammarby besegrade Mjällby borta med 3-0 och är nu ny tabelltvåa, fem poäng efter BK Häcken med fyra omgångar kvar att spela.

Tre mål, alla i första halvlek, gör Hammarby till ny tabelltvåa i allsvenskan. Laget tog sin första seger på Strandvallen sedan 1985 och är just nu Häckens främsta utmanare i kampen om SM-titeln. – Det är en skön seger, säger målskytten Mads Fenger till Discovery+.
Fornöga
0

AIK-BK Häcken 1-2
GIF Sundsvall- IFK Värnamo 1-2
IFK Norrköping- Helsingborgs IF 2-0
Varbergs BoIS FC- IF Elfsborg 0-3

Ikväll tog Häcken ett ganska stort steg mot guldet, när de besegrade AIK borta, ett AIK som inte förlorat hemma på en och en halv säsong. Och vad mera är: Häcken har inte förlorat en enda bortamatch den här säsongen- det har har inte skett sedan 1972 att ett lag gått obesegrad borta genom en säsong tidigare, men nu är det nära för Häcken.

Sundsvall har nu bara en mikroskopisk chans kvar att hänga kvar, och knappt det. Helsingborg försämrade sitt läge, medan Varbergs förlust innebär att Degerfors har fortsatt chans att rädda sig från nedkval.

Kanske var det derbybaksmälla för AIK. För redan efter två minuter tog guldvittrande Häcken ledningen på Friends arena genom matchvinnaren Ibrahim Sadiq. – Det var ett snyggt mål, säger målgöraren Sadiq i Discoverys sändning.
  • Redigerat 2022-10-19 21:11 av Fornöga
Caeli
0

#128: Ja, nu lutar det åt Häcken. 🏆

Fornöga
1

Degerfors IF- IFK Göteborg 3-1

Hammarby-IK Sirius FK 1-1

Kalmar FF-Mjällby AIF 1-2

Malmö FF- Djurgårdens IF 2-3

Djurgården låg under med 2-0 mot Malmö, men lyckades vända, avgörandet föll på straff på tilläggstid. 3-2 till Djurgården, som därmed hankar sig kvar i guldstriden.
Hammarby däremot fick nöja sig med oavgjort, och tappade till Häcken och Djurgården.

I botten kan vi säga farväl till Sundsvall inför nästa säsong, medan Degerfors seger mot Blåvitt innebär att de närmar sig Varberg i kampen om att slippa nedkval.

Fornöga
1

Återstående matcher i guldstriden:

Häcken (57 p.): Malmö (h) 23 oktober, IFK Göteborg (b) 30 oktober, Norrköping (h) 6 november.

Djurgården (51 p.): Sundsvall (h) 24 oktober, Norrköping (b) 31 oktober, Mjällby (h) 6 november

Hammarby: (50 p.): Elfsborg (b) 24 oktober, Kalmar (h) 30 oktober, Helsingborg (b) 6 november.

Jag tror att Häcken (med det svåraste återstående programmet) minst tar de fyra poäng de behöver för att vinna. Malmö och Blåvitt verkar rätt formlösa och matchen mot Norrköping bör kunna bli en fullpoängare.

Utgår från att Djurgården som har det lättaste programmet vinner alla återstående matcher och kommer upp i 60 p.

Hammarby kan max komma upp i 59 poäng och har inget omöjligt läge för att göra det.

Bottenstriden är en kamp om en nedflyttningsplats (Sundsvall redan ur) och ett nedkval:

Varberg (28 p.): Mjällby (b) 24 oktober, Malmö (h) 30 oktober, Sirius (b) 6 nov.

Degerfors (26 p.): Helsingborg (b) 23 oktober, Värnamo (h) 29 nov., Malmö (b) 6 nov.

Helsingborg (17 p.) Degerfors (h) 23 oktober, Elfsborg (b) 31 oktober, Hammarby (h) 6 nov.

Helsingborg måste vinna samtliga återstående matcher medan Degerfors skall förlora sina för att HIF skall komma till kvalspelsplats. Knappast ett troligt scenario, ett svar får vi redan ikväll när lagen möts i Helsingborg.

Degerfors har nog större chans att rädda sig från kvalet på Varbergs bekostnad, känns hugget som stucket där.

• Redigerat 2022-10-23 10:16 av Fornöga
Fornöga
1

Helsingborg åker ur allsvenskan i och med dagens hemmaförlust mot Degerfors, som i sin tur jagar Varberg för att slippa kvalspelet.

Elfsborg och Hammarby spelade oavgjort (1-1), vilket inte stärker Hammarbys position i guldstriden.

Drömstart för Degerfors. Vilket innebär att Helsingborg tvingas lämna allsvenskan. Medan laget från Värmland kan fortsätta att kämpa om en plats.
Fornöga
1

#131 Om det var nära för Häcken före dagens match mot Malmö så är det inte mindre nu, eftersom det blev seger med 2-1. Det innebär också att det endast är Djurgården som fortfarande utgör ett hot.

Mål redan efter 36 sekunder. Den drömstarten bäddade för Häckens 2-1-seger hemma mot Malmö – och nu luktar det guld på Hisingen.
  • Redigerat 2022-10-23 20:05 av Fornöga
Fornöga
1

IFK Värnamo- IFK Norrköping 1-1
IK Sirius FK- Kalmar FF 0-0
Mjällby AIF- Varbergs BoIS FC 4-1
Djurgårdens IF- GIF Sundsvall 4-0
IFK Göteborg- AIK 1-0

Som väntat hade Djurgården inga problem med att besegra redan nedflyttningsklara Sundsvall. På söndag möter Häcken IFK Göteborg på Gamla Ullevi. Blåvitt vann mot AIK ikväll och kommer nog att sälja sig dyrt mot lokalkonkurrenten, med hemmafansen i ryggen dessutom. Matchen sänds på Kanal 5 med uppsnack från 14.30.

Varberg är darriga nu, och Degerfors kan slippa kvalspelet på deras bekostnad.

Fornöga
1

Brommapojkarna åter i allsvenskan 2023.

Efter fyra säsonger utanför allsvenskan är Brommapojkarna tillbaka i fotbollens finrum igen. 3–2-segern mot Brage innebä
Fornöga
0

#135 Även Halmstad är klara för högstadivisionen nästa säsong.

Halmstad BK är klara för allsvenskan 2023. Detta efter att Öster förlorat borta mot Norrby med 2–0. Smålänningarna fick dock med sig andra resultat, och befäster därmed kvalplatsen.
Caeli
1

#136: Då var det dax för Helsingborg och HBK att byta plats igen… Vet inte för vilken gång i ordningen. De har blivit rena "jojo-lag" mellan superettan och allsvenskan, tyvärr.

GikMio
1

Degerfors-Värnamo tjuvstartade idag 29:e omgången och den näst sista. Matchen slutade 0-0 vilket gör att Degerfors nu är två poäng före Varberg på kvalplatsen med en match mindre spelad.

Fornöga
1

2-0 till Häcken efter 17 minuter- nu känns nog guldvittringen över älven till Hisingen! 😉

Fornöga
1

#139 Häcken ångar på: 3-0 efter en halvtimmes spel.

Fornöga
1

Häcken vann med 4-0 (utan skyttekungen!) och är odiskutabla guldmedaljörer. Att de som första lag sedan 50 år tagit sig igenom en hel serie utan bortaförlust säger en hel del.

Tittar man i trådens början så var det ingen som trodde på dem, varken av oss som tippat här eller fotbollsexpertisen. (Någon trodde att de skulle bli jumbo och åka ur t.o.m.) 😉

Förra säsongen tippade jag dem faktiskt som segrare, men i år har de alltså gått under radarn för de flesta.

IFK Göteborg blev förnedrade, och de är långt från sina glans dagar nu.

• Redigerat 2022-10-30 17:06 av Fornöga
Caeli
1

#141: Ja, det var jag som placerade Häcken i botten. Kan man vända på tipsraden upp och ner månntro? 😉

Oavsett - ett välförtjänt guld är hemma. Grattis till Häcken! 🇸🇪🏆

Fornöga
1

#142 😁

Fornöga
1

Ett Varberg i fritt fall (?) förmådde inte att stå emot ett formsvagt Malmö, utan föll med 2-5 hemma. Degerforssonen Ola Toivonen bidrog i sin näst sista allsvenska match till segern för MFF genom att sätta tre av målen.

Hallänningarna måste nu besegra Sirius borta, samtidigt som Degerfors måste förlora borta mot Malmö om hallänningarna skall undgå att slippa kvalspel mot Öster.

I övriga matcher besegrade Hammarby Kalmar och därmed försvann Kalmars drömmar om Europaspel, medan Sirius definitivt säkrade allsvenskt spel nästa säsong genom att bortaslå avsågade Sundsvall.

Ola Toivonen sänkte Varberg med ett hattrick. Därmed hjälpte han moderklubben Degerfors, som slåss mot just Varberg i kampen om allsvensk överlevnad. Malmö vann till slut med 5-2. – Det brann i telefonen i går, efter att de hade fått 0-0. De tyckte att jag behövde steppa upp kanske, säger Ola Toivonen till Discovery+.
Fornöga
0

Djurgården vann mot Norrköping borta med 1-0 och bärgade därmed andraplatsen i årets allsvenska. Norrköping har haft en medioker säsong, men får väl trösta sig med att klubbens damer spelar i damallsvenskan för första gången nästa år.

Djurgården säkrar andraplatsen i allsvenskan. Haris Radetinac blev stor hjälte borta mot Norrköping. – Vi är bäst i Stockholm nu, säger han till SVT Sport.
Fornöga
1

#144 TV5 sänder MFF-Degerfors i sista omgången i morgon. Det är Ola Toivonens sista allsvenska match, och hans MFF möter Olas moderklubb Degerfors, som skall försöka undgå kvalspel. Intressant scenario!

GikMio
0

Mäktig avslutning för Toivonen att möta moderklubben.

GikMio
0

Mycket bra första halvlek av Degerfors. Men man måste hålla likaläge matchen ut då man inte får någon hjälp i Uppsala.

Fornöga
0

Det blir Varberg som får kvala mot Öster, trots seger borta mot Sirius (3-2). Detta eftersom Degerfors tog en nödvändig pinne genom att spela 2-2 borta mot MFF.

Kval:

10 november Öster- Varberg
13 november Varberg- Öster

• Redigerat 2022-11-06 17:30 av Fornöga
GikMio
0

Degerfors hänger kvar- Varberg får kvala

https://www.svt.se/sport/fotboll/varberg-5

Varberg gjorde sitt mot Sirius. Men det spelade ingen roll när Degerfors plockade poäng borta mot Malmö. Nu väntar ett ovisst kval mot Öster där en allsvensk plats finns i potten.
Fornöga
0

Slutställning allsvenskan 2022

tlf007.jpg

Fornöga
0

Alexander Jeremejeff, BK Häcken vann skytteligan med 22 mål, före Värnamos Marcus Antonsson som gjorde 20 pytsar.

6 408 åskådare var på plats när guldvinnarna Häcken firades. 🥇Det är liktydigt med nytt publikrekord för Bravida Arena.

Den betydelselösa matchen mot Norrköping slutade 3-3.

• Redigerat 2022-11-06 17:44 av Fornöga
Fornöga
0

Polisen är fortfarande inte nöjd med ordningen på läktarna i årets allsvenska, enligt en kommande rapport.

Stök och bråk har legat kvar på en fortsatt hög nivå på fotbollsallvenskans läktare, trots att polisen ändrade sin strategi inför årets säsong.Det är en ...
  • Redigerat 2022-11-06 17:45 av Fornöga
Fornöga
1

Kanal 9 sänder kvalet Öster-Varberg i morgon 18.30.

Fornöga
1

Varberg bortaslog Öster med 2-1.

Robin Simovic har prickat målformen vid rätt tillfälle. Anfallaren vände själv underläge till seger med 2–1 mot Öster – och nu är det fördel Varberg i kvalet
  • Redigerat 2022-11-10 21:15 av Fornöga
GikMio
1

Jag tror inte Öster hotar Varberg hemma. Varberg kommer att spela i allsvenskan till våren. Men vi som följer allsvenskan .. Skador och annat, men anledningen att man satt sig i denna situation är att säsongen slutade uruselt till skillnad mot Degerfors där säsongen startade uruselt.. Både Varberg och Degerfors måste bli jämnare hela säsongen..Hade Degerfors gjorde en bättre vårsäsong då hade man hamnat på övre halvan i tabellen.

Fornöga
1

#156 Det blev närmaste en slump som till sist avgjorde vilka som hamnade i kvalet. Klarar sig Varberg kvar kanske de är tacksamma över att ha fått kvala, eftersom det talas om rekordpublik på Påskbergsvallen (numera Varberg Energi Arena) idag.

Annars ser man i tabellen samma storstadsdominans som vi fått vänja oss vid, även om guldlaget är annorlunda. Den utvecklingen lär fortsätta, och lagen från mindre orter kommer att brottas med ekonomiska problem, där endast försäljning av talanger kommer att hålla dem på fötter. Östersund visade att det inte går att köpas sig till framgång på längre sikt, inte ens med konstlade medel.

Degerfors är unikt på ett sätt, som ett brukslag som klarat omställningen efter bruksdöden, men jag blir inte förvånad om de kommer att hålla till farligt nära nedflyttningsstrecket även nästa säsong.

• Redigerat 2022-11-12 07:55 av Fornöga
GikMio
1

#157 Degerfors tappar ju en av sina bästa spelare till AIK, men det är något man får vänja sig vid att behöva söka ersättare varje år.

Fornöga
1

Varberg vann med 2-1 igen och spelar alltså allsvenskt även 2023. (Publik 3738.)

• Redigerat 2022-11-13 17:07 av Fornöga
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.