Vinterparalympics 2022
Vinterparalympics 2022 arrangeras i vanlig ordning efter OS, i år den 4-13 mars. Liksom beträffande OS är pandemisituationen ett hot inför evenemanget.
- Redigerat 2022-05-15 10:07 av LosGinos
- Redigerat 2022-01-10 11:45 av [Göstage]
Två svenska medaljhopp inför vinterpara-VM i Lillehammer riskerar att tvingas utebli efter att de har blivit covidsmittade. Hur det blir med deras Paralympicsdeltagande återstår att se.
- Redigerat 2022-01-10 11:48 av [Göstage]
#1 Ingen fara med Ebbas VM-start - hon ställde upp, och utklassningsvann i slalom.
Fortfarande pågår OS för fullt, men snart är det paralympiernas tur.
Snart dags - här är program och sändningstider på SVT.
De tävlande från Ukraina är inte på plats i Peking, och stora ansträngningar görs nu för att försöka hjälpa dem att ta sig dit.
Ryska och vitryska aktiva får delta i Paralympics under neutral flagg, meddelar den Internationella paralympiska kommittén.
"Ett olyckligt, men tyvärr väntat beslut", säger man från svenskt håll.
#5 #6 Ukrainas aktiva har anlänt, samtidigt som det till sist beslutats att ryska och vitryska aktiva trots allt inte är välkomna till tävlingarna.
Ebba Årsjö brons i störtlopp, trots en miss där hon nog missade guldet.🥉
Den framstående (dominerande?) vintersportnationen Norge har endast skickat 14 aktiva till Paralympics, vilket är skamligt få, enligt debatt i Norge.
Trippel för Ukraina i paradskidskytte.
Första guldet i Paralympics: Ebba Årsjö tog hem den ädla medaljen i super-G.
Dessutom kom Zebastian Modig trea i 20 km längdåkning för tävlande med synnedsättning. (Hans guide är f.ö. den namnkunnige Emil Jönsson Haag.)
Svenska medaljerna hittills (rätta mig om jag missat någon):
🥇
-
🥉🥉
- Redigerat 2022-03-07 08:18 av [Göstage]
👍👍👍
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
För knappt en månad sedan var de ukrainska idrottarna hjältar i Paralympics. Idag är de krigsflyktingar i Finland.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-07 07:12 av Cojimar