Vasaloppet 2022
I februari och mars 2022 firar Vasaloppets sitt 100-årsjubileum då man, förutom ordinarie Vasaloppets vintervecka med tolv olika skidlopp, även arrangerar det historiska loppet ”Jubileumsvasan”, som med 139 deltagare ska återskapa 1922 års lopp. Nu efterlyser Vasaloppet ett av de främsta prisen från 1922, en bronsskulptur av en skidåkande Gustav Vasa, vars öde är okänt sedan den fyrfaldige Vasaloppssegraren Arthur Häggblad i Stockholm sålde sin prissamling strax före sin död 1989. Var finns priset?
- Redigerat 2022-05-16 09:07 av LosGinos
Första vinnaren i Vasaloppets historia 1922 var Ernst Alm från Norsjö i Västerbotten. Han gick i mål på tiden 7 timmar, 32 minuter, och 49 sekunder. På den tiden fanns inga spår utan det var att ta sig fram i tung snö.. Längtar redan till denna klassiker..
Verkar som om Vasaloppsåkare över hela landet kan tillgodogöra sig snöträning på nära håll den här vintern. Om nu bara inte covidläget sätter käppar i hjulet (peppar, peppar…) så kan det bli en lyckad Jubileumsvasa.
Trots ökad smittspridning och skärpta restriktioner fortsätter Vasaloppsarrangörerna med "business as usual" och 50.000 deltagare under Vasaloppsveckan.
- Redigerat 2022-01-11 13:01 av [Göstage]
Jacob Hårdh om hundraårsjubilaren.
För att uppmärksamma hundraårsjubileet kommer 139 åkare att använda sådan utrustning som deltagarna som startade för hundra år sedan hade.
#5 I morgon körs jubileumsloppet, och den som vill ha lite omväxling till OS kan följa kämparna på Vasaloppskanalen.
#6 Erik Wickström från Borås åkte med klädsel och utrustning tidstypisk för Vasaloppet för 100 år sedan 35 minuter snabbare än vad Ernst Alm gjorde när han vann den första upplagan av loppet. Sofia Lind vann damloppet med samma förutsättningar.
Vasaloppsveckan 2022 är ett faktum - på lördag står 8000 kvinnliga åkare på startlinjen i Oxberg för att avverka de tre milen i Tjejvasan.
Nog hände det förr att åkarna från samma klubb (inte minst IFK Mora) hjälpte varandra i Vasaloppspåret, eller att norrmännen körde med gemensam taktik, men sedan proffsstallen tillkom har utgången av loppet blivit ännu svårare att tippa. Stallen hjälps åt inbördes, oavsett åkarnas nationalitet och istället för klubbeteckningar möts vi av stallnamn i start- och resultatlistorna.
Om jag ändå skall våga mig på ett tips så tror jag att det blir en svensk uppgörelse mellan Max Novak och Emil Persson i herrklassen, medan Britta Johansson Norgren verkar ha prickat vasaloppsformen bäst bland damerna. Ida Dahls storform ser ut att ha passerats, och Lina Korsgren har inte övertygat i år, men hon brukar ju vara att räkna med i Vasaloppet. Sedan har vi förstås Marit Björgen. Hon har inte deltagit i långloppscirkusen, men kommer med erfarenheterna från fjolårets Vasalopp i bagaget.
Britta Johansson Norgren vann Tjejvasan med Lina Korsgren i hasorna. Smedås från Norge trea en bit bakom. Det var BJN:s femte seger i loppet.
Som konstaterats i tråden om idrott och politik är inga ryssar eller belaruser tillåtna att starta i Vasaloppet 2022. Det fanns nittio ryska åkare anmälda.
Förra året startade damerna 20 minuter före herrarna, men i år blir det gemensam start, något som kritiseras av damelitåkarna. Det gäller nu för damerna att hänga på killar som kör i passande tempo, och risken är uppenbar att de stora stallen kommer att utse hjälpryttare för sina bästa damåkare.
07:30 söndag börjar festen!
#13: Dom första 8,5 milen tar Göstage täten.
#14 Ja, taxin är beställd…😁
#15: 😁
Jag vaknade för tio minuter sedan så jag blev sen i år. Men jag gör tvärtom mot Göstage. Jag tar inte täten utan ger dom andra ett försprång 😁
Dessvärre verkar flera av åkarna kommit på efterkälken i en kaotisk start - Ida Dahl och Korsgren i damklassen är några av de som fått skidor och stavar förstörda i plockepinnstarten. Lär bli jobbigt för arrangörerna att ta emot all ilska...
- Redigerat 2022-03-06 08:28 av [Göstage]
Startklart!

- Redigerat 2022-03-06 08:24 av [Göstage]
#19: Lyxigt. 😋
Det blev en minst sagt kaosartad start på Vasaloppet.
Flertalet åkare ramlade, bröt stavar och skidor.
– Det är mer eller mindre kaos, säger SVT:s reporter Therese Bosta.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/kaos-i-starten-av-vasaloppet
Nannskog är salig - i år fick han äntligen se det berömda Repet i Oxberg, och inte nog med det: han fick dra det över spåren! 😁
- Redigerat 2022-03-06 10:47 av [Göstage]
Lutar nog mot en norsk seger i både herr- och damklassen i år. Det är vad jag tror.
Nygaard vann sekundstrid mot Emil Persson. Norskt för tionde året i följd i Vasaloppet.
- Redigerat 2022-03-06 11:34 av [Göstage]
Norskt även i damklassen efter fem svenska segrar dessförinnan: Öyre Slind överlägsen vinnare. Britta Johansson Norgren tvåa.
- Redigerat 2022-03-06 11:54 av [Göstage]
Lasse Brandeby har fått en värdig efterträdare i Daniel Nannskog. Repövningen i Oxberg kan bli en svensk klassiker.😊
#26: 😁
Om man inte kan få nog av Vasaloppet - upplev det igen!
En "aktionsgrupp" vill få ut fler kvinnor i Vasaloppsspåren.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.