Friidrottssäsongen 2021
TV-guide friidrotts-EM inomhus 4-7 mars.
- Redigerat 2021-03-02 10:36 av [Göstage]
Inomhus-EM: silver och svenska rekord för Fanny Roos i kula och Thobias Montler i längdhopp.
Sagnia brons i längdhopp.
Seger på mästerskapsrekordet 6,05 i stav för Armand Duplantis, plus ett försök på världsrekordet 6,19 som var riktigt nära.
Sverige tog totalt fem Medaljer i U20-EM. Tre guld och två silver.
Maja Åskag vann såväl tresteg och längd, och Gabriel Wallmark vann herrarnas tresteg (han slog Christian Olssons svenska juniorrekord). Ser lovande ut i tresteg för Sverige igen- hoppas bara att de får vara hela,- trestegshoppare drabbas ju ofta av besvärliga skador.
#4 En bakgrund som Duplantis och kanske med förutsättningar att bli en kvinnlig Daniel Ståhl? Diskuskastaren Anna Sralla verkar vara ett framtidslöfte. Juniorförbundskaptenen Karin Olsson Westergren om 16-åriga Emma, som nu tävlar för Sverige.
– Hon är en diskuskastare med såna enorma förutsättningar. Hon har längden och styrkan för att klara diskusen. Sen har hon en underbar inställning, hon tänker att hela världen är min om jag bara vill ha den, säger Olsson Westergren."---
Emma Sralla är född och uppvuxen i Texas med en amerikansk pappa och en svensk mamma. Mamma Anna flyttade från Vänersborg för att gå på college, träffade sin make Scott och slog sig ner i landet."---
- Redigerat 2021-08-10 16:15 av [Göstage]
Angelica Moser, som i vintras vann inomhus-EM i stavhopp, klarade sig inte lika bra som sin namne Bengtsson gjorde när hennes stav gick av under träning.
”Jag ådrog mig flera muskelskador i rygg- och bröstregionen och även en mindre pneumothorax (lungkollaps). På grund av det kommer jag med fullständig säkerhet inte kunna tävla något mer denna säsong”, skriver Moser på Instagram, där hon både har lagt upp en bild på hoppet, samt en bild på henne i sjuksängen, där hon ligger med nacken fixerad och diverse slangar kopplade till kroppen."---
- Redigerat 2021-08-13 11:10 av [Göstage]
#4 Maja Åskag vann vann även U20-VM i tresteg efter att tidigare vunnit junior-EM i den grenen. 13,75 mätte segerhoppet. Återstår att se om hon liksom i EM vinner längd också.
- Redigerat 2021-08-20 16:15 av [Göstage]
#8 Även Oskar Edlund såg ut att vinna guld - i hans fall på 400 meter häck, men han verkar ha blivit diskad.
- Redigerat 2021-08-22 15:54 av [Göstage]
Däremot blev det svensk seger i tresteg även i herrklassen (Maja Åskag vann ju damernas tävling tidigare). Gabriel Wallmark vann på nytt svenskt juniorrekord.
#8 Och jodå, hon vann längd också.
- Redigerat 2021-08-22 17:48 av [Göstage]
Varför träna när man kan jaga och fiska? Daniel Ståhls tränare lovar sötebrödsdagar för sin adept.
Diamond League-finalen i Zürich, Schweiz: Medan Sagnia tappade sin ledning i längdhopp i femte omgången och blev tvåa så gjorde Montler det motsatta i herrarnas längd: han övertog ledningen i femte och utökade i sista.
https://www.svt.se/sport/diamond-league/thobias-montler-vinner-diamond-league-finalen
https://www.svt.se/sport/friidrott/sagnia-tvaa-i-diamond-league-finalen
Fanny Roos slutade trea i kula, så det var bra insatser av de enda svenska deltagarna idag. I morgon skall Ståhl, Pettersson och Duplantis in i leken, så det kan nog bli ytterligare två troféer till de blågula.
Duplantis och Ståhl vann som väntat sina DL-titlar. Mondo gjorde försök på världsrekordhöjden 6,19, och det första var riktigt bra. Segerhöjden blev nu 6,06.
Ståhl vann på ett för honom blygsamt resultat, men diskuskasten försvårades av en snäv kastsektor, som gjorde att många kast fastnade i buren.
Med denna final är väl i stort sett utetävlandet slut för säsongen.
- Redigerat 2021-09-10 08:26 av [Göstage]
En av våra största friidrottsprofiler lägger av - stavhopparen Angelica Bengtsson slutar nu, meddelar hon.
- Redigerat 2021-11-01 09:51 av [Göstage]