Ishockey-VM 2021
VM skulle enligt planerna hållas i Belarus, men inte oväntat har man nu beslutat att flytta arrangemanget. Dock är det ännu inte bestämt om vilket land som kan ta över.
- Redigerat 2021-01-17 11:47 av [Göstage]
#0: Bra!
#0: Ishockey-VM 2021 kommer inte att spelas i Belarus.
Det meddelade internationella ishockeyförbundet på måndagseftermiddagen.
– Det skulle inte vara lämpligt att hålla mästerskapet i Minsk, säger ordförande René Fasel.
https://www.svt.se/sport/ishockey/ishockey-vm-flyttas-fran-belarus
#2 Frågan är vad som händer för Lettlands del, de är ju medarrangör.
IIHF flyttar vårens ishockey-VM i Belaurs.
Det beslutet uppskattas inte i landets största tidning.
”Det mest skamliga beslut som någonsin tagits inom ishockeyn”, skriver statligt styrda Sovetskaya Belorussiya.
#3 Kanske tar Lettland det helt på egen hand då?
#4 Den reaktionen var förstås väntad från det hållet…
#5 Riga tar över på egen hand, är det tänkt.
Nedsläpp 21 maj.
En futsalarena ombyggd till ishall väntar för VM-spelarna.
Isen i Olympic sport center i Riga håller inte någon vidare kvalitet.
– Det har varit ganska dassig is, säger Tre Kronors Nils Lundkvist.
#9 Alternativet - inställd turnering hade varit värre…
Hur som helst, idag är det nedsläpp!
Någon som har något grepp om hur Tre Kronor står sig i årets konkurrens? Jag skall ärligt säga att jag inte kan nämna en enda spelare i laget utan att ta hjälp av laguppställningarna i tidningarna, så oinvigd är jag numera. Det hindrar dock inte från att jag ser fram emot VM!
#11: Jag har tyvärr samma dåliga koll som dig.
En bra inledningsmatch mellan den ryska federationen och tjeckerna. 4-3 var rättvist, men snopet för Tjeckien med förlustmålet med 19 sekunder kvar.
#13: Sådant byte får man inte göra under ett VM ryssarna tackade för bjudningen.
#14 Sant.
Sverige får nog något att bita i mot de här två lagen.
#16: Gott. 🙂
#17Ja, jag kör en repris i morgon efter Tre Kronors premiärframträdande.😋
Skräll direkt när hemmanationen Lettland slog Kanada (2-0).
Fullt rättvis dansk seger mot Tre Kronor (4-3). Det återstår många matcher, men om det svenska laget inte lyfter sig betydligt känns B-gruppen i nästa VM som ett hotande alternativ. Fast nog borde de väl klara av Storbritannien och Belarus? 😲
- Redigerat 2021-05-22 13:29 av [Göstage]
Förlust mot Danmark och nu detta….
Fiasko…
Fy tusan vad dåligt….
….🤬 💀
Ja, fiasko igen…🤷♂️🤦♂️
Återstår att se om det kan bli vinst mot Storbritannien då- inget känns givet som det nu ser ut.
Ännu en skräll - Kazakstan slog Finland efter straffavgörande.
Verkar vara skrällarnas VM: Slovakiens vinst mot ryssarna med 3-1 idag var ännu en.
Kanada har inlett VM lika skralt som Sverige, och inkasserade sin tredje förlust på tre matcher efter 1-3 mot ett frenetiskt kämpande Tyskland.
Kan Kronorna skrälla mot Schweiz ikväll?
#26: Tveksamt tyvärr
Detta lär gå till historien som det mest märkliga hockey-VM genom tiderna. Sverige kör över Schweiz fullständigt målmässigt med 7-0..
Nu börjar det likna något! När man ser dem ikväll är det svårt att förstå hur de kunde förlora mot Danmark och Belarus. Hoppas att de orkar fortsätta på den nu inslagna vägen.
#29 Sverige är en mardröm för Schweiz. Nu krossades dock inte åter igen gulddrömmen, men det måste nog mentalt satt sig i huvudet igen på dom. Den förlusten eller rättare sagt krossen lär svida.
Kazakstan slog Tyskland i detta svårgripbara VM.
Och Storbritanniens vinst igår mot Belarus var britternas första vinst sedan 1962. Nu har dom dock endast deltagit i tre VM sedan dess. Men en av alla nationer på frammarch.
#32 Första vinst under ordinarie speltid ska tilläggas.
Såg bra ut efter två perioder mot tjeckerna igår, innan sufflén sjönk ihop. Men det var kul så länge det varade…
#34: Katastrofalt dåligt..
Det är tur att inget lag åker ur i år.
Svensk seger med 4-1 mot Storbritannien. Sverige tog tre poäng, men inte mer… Fullpoängare krävs mot Slovakien och Ryssland i dom två sista återstående matcherna i gruppspelet för att nå slutspel. Förhoppningsvis. Frågan är om Sverige har något i en kvartsfinal att göra i detta VM?
- Redigerat 2021-05-28 19:20 av [GIKmio]
Skrällarna duggar tätt - nu slog Sverige Storbritannien.🙄
3-1 mot Slovakien innebär att kvartsfinalhoppet lever. Men då gäller att de "lyfter sig" inför måstematchen mot ryssarna i morgon.
Aftonbladet sammanfattar Tre Kronors chanser att gå till kvartsfinal:
"Sverige har nio poäng och en match kvar. Det här behövs för att Sverige ska gå till slutspel i hockey-VM
…med 12 inspelade poäng:
- Att Slovakien (12 poäng) kammar noll på tisdag mot Tjeckien. Då är Sverige jämsides poängmässigt, men före tack vare inbördes möten.
Eller:
- Ryssland (12 poäng just nu) inte tar någon mer poäng. Då är Sverige före på samma poäng, men vinst i inbördes möten.
Eller:
- Tjeckien (8 poäng) inte tar mer än tre poäng i sina två återstående matcher mot Danmark och Slovakien.
…med 11 inspelade poäng:
- Tjeckien (8 poäng) tar poäng mot Danmark (8 poäng), men inte mer än sammanlagt två poäng totalt mot Danmark och Slovakien."
- Redigerat 2021-05-31 13:27 av [Göstage]
Senast Sverige var i en liknande situation bör ha varit VM 1992 där det blev guld till slut. På den tiden var det endast sex lag i gruppen och dom fyra bästa till kvartsfinal. Efter 7-0 mot Polen, 0-0 mot Italien, 2-5 mot Tyskland och 1-3 mot Finland så krävdes minst en poäng i sista omgången mot USA för att gå vidare. 4-4 slutade den matchen.
Så tog då VM slut för svensk del. Straffar är ett lotteri. Men en bra insats av Sverige i matchen. Tror inte två poäng räckt ändå .
Rysk seger på straffar, och vad jag hört är det första gången på 87 år som Tre Kronor inte är bland de åtta första i ett stort mästerskap. M;en det var inte här ett väl kämpande landslag förlorade chansen - det var i de två första matcherna. Synd, för klassen verkar inte den bästa för något lag i det här VM, så chansen hade nog funnits i ett slutspel.
- Redigerat 2021-05-31 21:47 av [Göstage]
#45 Det kan sluta hur som helst framöver i detta VM.
Kvartsfinalerna:
Schweiz-Tyskland
USA-Slovakien
Ryska laget-Kanada
Finland-Tjeckien
Synd det inte var ett vanligt VM då B-VM ställdes in. Då hade Belarus åkt ur och ersatts av förmodligen Österrike, Frankrike eller Slovenien. Italien hade också åkt ur. italienarna håller inte på denna nivån. Nu blir det samma nationer igen nästa år.
USA till semifinal efter seger 6-1 mot Slovakien.
Tyskland till semifinal. Slog ut Schweiz på straffar (3-2)
Finland till semifinal efter seger 1-0 mot Tjeckien.
Kanada till semifinal. Slog ut ryska laget i förlängning med 2-1.
Därmed är samtliga lagen i Sveriges grupp utslagna.
Semifinalerna på lördag: USA-Kanada och Finland-Tyskland
Vad tror ni om fortsättningen? Jag har gillat det av USA jag sett hela turneringen. Skulle unna dom en VM-titel. Den första sedan 1960 i så fall. Jag tror inte Tyskland rår på Finland och Kanada hittar nog en väg att slå ut USA.. Och då blir det Kanada mot Finland igen i final. Då hoppas jag Finland försvarar sitt VM-guld.
Semifinalerna:
USA-Kanada 2-4
Finland-Tyskland 2-1
Kanada och Finland spelar final igen. Kanada var ju nästan lika illa ute som Sverige i grundspelet, men har tagit sig samman bra, jag tippar ändå finskt i finalen.
- Redigerat 2021-06-05 19:32 av [Göstage]
Tyskarna kan i eftermiddag ta sitt första brons sedan 1934. Amerikanerna tog sitt senaste för blott tre år sedan.
Tänkte jag skulle gå in och se sista perioden. 5-0 till USA. Hoppas på en mer spännande final istället.
Kanada världsmästare efter 3-2 i förlängningen mot Finland.
USA bronsmedaljörer tidigare idag efter seger 6-1 mot Tyskland.
Känns lite tveksamt med regeln om utmaning av domslut. Jag anser att domarna skall döma, på gott och ont. Därför tyckte jag att den kanadensiska vinsten igår kändes "rättvis".
Skrällarnas VM är slut, och en eloge till Riga som lyckades genomföra hela VM på egen hand med kort varsel. Sedan känns det lite avslaget med hockey-VM i sommarvärme, men det är ju samma sak varje år.