SHL 2020/21
SHL-lagen är på is. Försäsongen har startat. Nu väntar träningsmatcher och annan finslipning dom kommande veckorna fram till SHL-premiären som är 19 september med Leksand-Skellefteå, Brynäs-Malmö, Frölunda-HV71, Örebro-Djurgården, Växjö-Oskarshamn, Luleå-Färjestad, Rögle-Linköping.
Här följer samtliga lag. Mer information finns på www.eliteprospects.com
Brynäs IF
Målvakter: Viktor Andrén, Samuel Ersson Backar: Niclas Andersén, Kristofer Berglund, Simon Bertilsson, Marcus Björk, Tom Hedberg, Josef Ingman, Alexander Lindelöf, John Nyberg, Jonathan Sigalet Forwards: Johan Alcén, Samuel Asklöf, Patrik Berglund, Oscar Birgersson, Nicklas Danielsson, Jaedon Descheneau, Daniel Mannberg, Emil Molin, John Persson, Adam Pettersson, Anton Rödin, Tomi Sallinen, Greg Scott, Samuel Solem, Linus Ölund
Djurgårdens IF
Målvakter: Mantas Armalis, Niklas Svedberg Backar: Alex Brännstam, Tobias Ekberg, Ludvig Hedström, Marcus Högström, Pontus Johansson, Simon Johansson, Tom Nilsson, Robin Norell, Jesper Pettersson Forwards: Linus Andersson, Dick Axelsson, Niclas Bergfors, Oscar Bjerselius, William Eklund, Henrik Eriksson, Mattias Guter, Michael Haga, Anton Hedman, Alexander Holtz, Jacob Josefsson, Sebastian Strandberg, Tom Wandell, Manuel Ågren, Kalle Östman
Frölunda HC
Målvakter: Johan Mattsson, Niklas Rubin Backar: Viktor Ekbom, Stefan Elliot, Anders Grönlund, Filip Johansson, Theodor Lennström, Mattias Norlinder, Jens Olsson, Jesper Sellgren Forwards: Patrik Carlsson, Max Friberg, Karl Henriksson, Simon Hjalmarsson, Nicklas Lasu, Joel Lundqvist, Jan Mursak, Joel Mustonen, Linus Nässén, Mats Rosseli Olsen, Lucas Raymond, Johan Sundström, Elmer Söderblom
Färjestad BK
Målvakter: Jesper Eliasson, Henrik Haukeland, Arvid Holm Backar: Linus Arnesson, Jonathan Blum, Sebastian Erixon, Adam Ginning, Albert Johansson, Vojtech Mozik, Jesse Virtanen, Jens Westin Forwards: Oskar Bäck, Victor Ejdsell, Albin Eriksson, Carl Jakobsson, Martin Johansson, Oscar Lawner, Michael Lindqvist, Olle Lycksell, Jacob Nilsson, Jacob Peterson, Gustav Rydahl, Daniel Viksten, Pontus Widerström, Per Åslund
- Redigerat 2021-02-16 20:16 av [Jimmy.L]
HV71
Målvakter: Hugo Alnefelt, Jonas Gunnarsson Backar: Emil Andrae, Niklas Arell, Daniel Bertov, Emil Johansson, Johannes Kinnvall, Eric Martinsson, Didrik Strömberg, Jesper Williamsson Forwards: Lias Andersson, Alexander Bergström, Fredrik Forsberg, Linus Fröberg, Axel Holmström, Jesper Kokkonen, Zion Nybeck, Christian Sandberg, Filip Sandberg, Christoffer Törngren, Anton Wedin, Max Wennlund, Simon Önerud
IK Oskarshamn
Målvakter: Joe Cannata, Tex Williamsson Backar: Brian Cooper, Adam Janosik, Oliver Joakim Larsen, Pontus Näsén, Philip Samuelsson, Nichlas Torp, Emil Wahlberg, Nolan Zajac Forwards: John Dahlström, Jonas Engström, Filiph Engsund, Gustaf Franzén, Filip Karlsson, Tyler Kelleher, Markus Modigs, Fredrik Olofsson, Jan Ordos, Rickard Palmberg, Kim Rosdahl, Johannes Salomonsson, Kim Strömberg, Joakim Thelin
Leksands IF
Målvakter: Axel Brage, Janne Juvonen Backar: Jonas Ahnelöv, August Berg, Matt Caito, Johan Fransson, Daniel Gunnarsson, Mattias Göransson, Alexander Lundqvist, Lucas Nordsäter, Patrik Norén, Calle Själin Forwards: Fredrik Forsberg, Emil Heineman, Marek Hrivík, Andreé Hult, Martin Karlsson, Jon Knuts, Oskar Lang, Daniel Olsson Trkulja, Otto Paajanen, Mattias Ritola, Sebastian Wännström, Patrik Zackrisson, Nils Åman
Linköping HC
Målvakter: Jonas Gustavsson, Niklas Lundström Backar: Filip Berglund, Mattias Bäckman, Jonas Holös, Jonas Junland, Hampus Larsson, Max Lindroth, Simon Lundmark, Petteri Nikkilä, William Worge Kreü Forwards: Jimmy Andersson, Arvid Costmar, Mikael Frycklund, Andrew Gordon, Jarno Kärki, Broc Little, Markus Ljungh, Patrik Lundh, Niko Ojamäki, Oula Palve, Nikola Pasic, Dan Pettersson, Jaakko Rissanen, Henrik Törnqvist
Luleå HC
Målvakter: David Rautio, Jesper Wallstedt Backar: Victor Berglund, Oscar Engsund, Erik Gustafsson, Eddie Larsson, Nils Lundkvist, Pontus Själin, Daniel Sondell, Fredrik Styrman Forwards: Jonas Berglund, Isac Brännström, Jack Connolly, Einar Emanuelsson, Petter Emanuelsson, Karl Fabricius, Noel Gunler, Filip Hållander, Arttu Ilomäki, Linus Klasen, Carl Mattsson, Niklas Olausson, Juhani Tyrväinen
Malmö Redhawks
Målvakter: Oscar Alsenfelt, Lars Volden Backar: Linus Cronholm, Helge Grans, Jesper Jensen Aabo, Matias Lassen, Markus Lauridsen, Oliver Lauridsen, Adam Ollas Mattsson, Malte Setkov Forwards: Victor Backman, Adam Brodecki, Lars Bryggman, Eric Engstrand, Christoffer Forsberg, Oskar Magnusson, Nicolai Meyer, Johan Olofsson, Carl Persson, Emil Sylvegård, Axel Wemmenborn, Pathrik Westerholm, Ponthus Westerholm
Rögle BK
Målvakter: Johan Gustafsson, Christoffer Rifalk Backar: Jakob Bondesson, Lucas Ekeståhl Jonsson, Eric Gélinas, Niklas Hansson, Samuel Johannesson, Samuel Jonsson, Erlend Lesund, Craig Schira Forwards: Erik Andersson, Anton Bengtsson, Leon Bristedt, Adam Edström, Dennis Everberg, Brady Ferguson, Nils Höglander, Taylor Matson, Simon Ryfors, Mattias Sjögren, Adam Tambellini, Daniel Zaar
Skellefteå AIK
Målvakter: Gustaf Lindvall, Arvid Söderblom Backar: Jacob Andersson, Philip Broberg, Niclas Burström, Oscar Eriksson, Petter Granberg, Arvid Lundberg, Oskar Nilsson, Adam Wilsby Forwards: Jonathan Berggren, Jesper Frödén, Rickard Hugg, Jonathan Johnson, Tuomas Kiiskinen, Joakim Lindström, Linus Lindström, Tyler Morley, Oscar Möller, Darren Nowick, Jacob Olofsson, Albin Sundsvik, Andreas Wingerli
Växjö Lakers HC
Målvakter: Viktor Fasth, Erik Källgren Backar: Peter Andersson, Tim Erixon, Hardy Häman Aktell, Miika Koivisto, Ilari Melart, Linus Nässén, Joel Persson, Juuso Vainio Forwards: Marcus Davidsson, Jack Drury, Jakob Forsbacka Karlsson, Emil Forslund, Richard Gynge, Pontus Holmberg, Erik Josefsson, Fredrik Karlström, Martin Lundberg, Ludvig Nilsson, Emil Pettersson, Robert Rosén, Marcus Sylvegård
Örebro HK
Målvakter: Jonas Arntzen, Jhonas Enroth Backar: Jonathan Andersson, Gustav Backström, Nick Ebert, Kristian Näkyvä, Lukas Pilö, Rasmus Rissanen, Robin Salo, Stefan Warg Forwards: Rodrigo Abols, Oliver Eklind, Glenn Gustafsson, Robin Kovács, Emil Larsson, Robert Leino, Max Lindholm, Christopher Mastomäki, Daniel Muzito Bagenda, Joonas Rask, Borna Rendulic, Ludvig Rensfeldt, Linus Öberg
Jag väntar med att tippa en slutställning. Det är svårt att tippa genom att begrunda trupperna utan några matcher i benen. En del lag ser ungefär ut som i fjol så jag tror Luleå och Frölunda kommer tillhöra den absoluta toppen igen precis som Leksand och Oskarshamn kommer att tillhöra den absoluta botten igen. Det enda jag vet är att det råder enormt hockeysug nu eftersom det tog plötsligt slut så tidigt förra säsongen.
Jag ser fram emot den dagen då vi kan se hockey live, med fullsatta läktare. Lär dröja, men jäklar då den kommer :)
#4 Rögle har värvat finske forwarden Olli Palola som kommer närmast från KHL. Han har spelat i Växjö tidigare. Det saknades en forwardsplats och där finns troligen spets. Djurgården har valt att plocka hem backen Tobias Björnfot från Los Angeles organisation. Han behövs i Djurgårdens backuppsättning i höst och vinter. Likaså i juniorlandslaget. Även Leksand verkar inte vara nöjda riktigt än. Det spekuleras i att fylla på med 1-2 forwards.
#5 Japp, det kommer även att värvas in en center till Rögle. En 1:a center. Det är åtminstone planen, se´n får vi väl se om den kan förverkligas.
"– Vi jobbar fortfarande stenhårt som liga och förening med att hitta en lösning där vi får ta in en viss publik redan till premiären. Det är ett stort arbete, vi har proaktivt tagit fram protokoll och handlingsplaner på hur vi ska kunna hantera in- och utflöde samt publiken i arenan under matcherna, säger han.
Idéerna är presenterade för myndigheter. Daniel Koch och hans SHL-kollegor avvaktar nu återkoppling därifrån – och håller tummarna att trenden med smittspridning ska fortsätta gå åt rätt håll.
– Gör den det och våra förslag mottas väl har vi förhoppningsvis viss publik här från och med premiären. Sen är frågan hur många, det får vi se de närmaste veckorna, och hur de väljer att göra med idrotten generellt. Men vi är hoppfulla att viss publik ska kunna se premiären.
När du säger viss publik, vad ser du för ungefärlig siffra framför dig då?
– Besluten ligger utanför vår kontroll, men jag är hoppfull att vi har mellan 25 och kanske upp till 50 procents kapacitet i premiären, om inte något händer med trenderna i samhället. Vi jobbar stenhårt för att komma dit och då gäller det att vi kan presentera hur vi hanterar den här publiken innan, under och efter matchen."
Daniel Koch, Klubbdirektör för Rögle BK
Saxat från HD 11.08.2020
Mitt tips SHL 2020-21. Det är svårt att tippa, men jag tror Frölunda, Färjestad, och Luleå blir topp-3 och Örebro ( Imponerat hittills under försäsongen, men håller dom en hel SHL-säsong och kan konkurrera om SM-guldet? ) och Rögle kommer att sticka upp samt Malmö, Leksand och Oskarshamn får slåss i botten.
1. Frölunda
2. Färjestad
3. Luleå
4. Örebro
5. Rögle
6. HV71
7. Skellefteå
8. Växjö
9. Djurgården
10. Brynäs
11. Linköping
12. Malmö
13. Leksand
14. Oskarshamn
Har sämre koll än någonsin på SHL, men ett tips kan man väl alltid skrapa ihop "för sällskaps skull".
Nöjer mig dock med att tippa topp och botten.
1. Färjestad
2. Luleå
3. Frölunda
4. Malmö
---
11. Linköping
12. Växjö
13. Leksand
14. Oskarshamn
Jag tror Frölunda missgynnas lite extra av att inte känna trycket från sin publik på hemmaarenan.
#10 Ja, och även Djurgården. Men samtliga fjorton SHL-lag lär nog sakna sin stora skara av fans.
#11 Säkert!
"Den nya vardagen innebär förändrade förutsättningar för spelarna. Oavsett om det blir 500 åskådare initialt är fullsatta läktare långt borta i nuläget.
– Du behöver inte tagga till själv när publiken sjunger och du ser en fullsatt hall här. Då kommer det gratis. Nu måste man få igång det på något eget vis."
"– Jo, man är van att komma ut och få gratis energi och plötsligt händer det inte. Det blir en utmaning för oss, men jag tror vi kommer hitta ett sätt att lösa det."
Daniel Zaar, Rögle BK - om att spela utan publik. Saxat från HD.
Båda finländska backarna Miika Koivisto och Ilari Melart i Växjö är långtidsskadade. Då plockar Växjö in en landsman, Teemu Eronen med meriter från finska landslaget och KHL.
https://hockeysverige.se/2020/08/30/teemu-eronen-till-vaxjo
För en tid sedan värvade även Leksand den slovakiske forwarden Peter Cehlarik och Rögle den kanadenskiska forwarden Raphael Lavoie.
Premiär imorgon 👍🍺🏒
Leksand har fått en bra start med sin import-kedja. Men det är en haltade inledning då några lag spelar sin tredje match imorgon medan Djurgården spelar sin premiärmatch på söndag.
Har oerhört svårt att tagga till i år, det känns bara konstigt tomt. Kan vi inte bara spola fram någon säsong eller två?
#17 Jo visst är det så. Men ändå skönt att det är igång. Så länge det varar.
Jag är nöjd, Frölunda är fortfarande regerande mästare hehe
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
#19 Frölunda visades i TV4 i lördags. Vinst mot HV71 som vissa tippat topp-3. Som vanligt oberäkneliga, men jag tror dom blir runt 5-6 som jag tippat tidigare. Jag har inte ändrat åsikt efter HV:s två inledande matcher. Men säsongen är ung och ljuv. Leksand och Oskarshamn kan göra som Varberg och Mjällby i fotbollsallsvenskan, och röra om i grytan och knäppa alla experter på näsan. Många lag som brukligt brukar bäras fram på hemmaplan kommer att påverkas negativt av att spela i en praktiskt tom hemmaarena.
Dagens lördagsomgång i SHL. Det ska brukligt vara sju matcher, men vi får nöja oss med fem. Dom som inte mäktar med SHL kan slå över till SVT i eftermiddag där det visas en match från damernas SDHL.
Linköping-Växjö ( Visas på TV4 )
Oskarshamn-Luleå
Skellefteå-Örebro
Färjestad-Brynäs
HV71-Rögle
SHL fortsätter att bötfälla spelare som slarvar med sin skyddsutrustning. Så här långt är det uppe i sammanlagt elva spelare
https://hockeysverige.se/2020/09/28/shl-fortsatter-botfalla-tre-spelare-straffas
Färjestad har förvisso gjort slow starter i serien tidigare, men nu ser det riktigt prekärt ut. De ligger sist i tabellen efter 2-4 hemma mot Malmö, den fjärde förlusten på fem matcher. Närmast före Färjestad ligger nämnda Malmö.
#9 Kan man få ändra sitt tips? 😁
#23: Det svänger fort och det kommer att se annorlunda ut om några veckor. Färjestad brukar tappa några tongivande spelare varje år så det vänder nog för dom även denna gång. Själv tror jag att ett lag som Leksand kommer att överraska fler än mig den här säsongen.
Den ekonomiska krisen i pandemins spår lindras i Djurgården hockey.
Spelartruppen är ense om att den här SHL-säsongen avstå den rörliga ersättningen i kontrakten. Det sparar miljonbelopp åt klubben.
https://www.svt.se/sport/ishockey/djurgardens-spelare-avstar-miljonbelopp
Tre matcher uppskjutna i omgången på grund av corona:
"Efter fyra positiva fall i Linköping och minst två i Djurgården har tre matcher skjutits upp. Kvällens möten Linköping-Oskarshamn och Djurgården-Skellefteå samt lördagens match mellan Linköping och HV71, meddelar TT.
- Redigerat 2020-10-22 12:57 av [Göstage]
Linköping mot Luleå samt Djurgården mot Växjö som skulle ha spelats på tisdag skjuts också upp.
#28 Oj, det var illa.
Stäng SHL och HockeyAllsvenskan kommande 3 säsonger? Låter kanske galet, men tycker att Sanny har en rad poänger i resonemanget:
"Idrotten har kommit till ett läge där osäkerheten fortsatt är så pass stor att det faktiskt handlar om överlevnad för många klubbar. Därför är det på sin tid att ta ett rejält krafttag och faktiskt stänga SHL och Hockeyallsvenskan för nedflyttning under de nästkommande säsongerna."
https://www.expressen.se/sport/hockey/blogg/sannylindstrom/2020/10/25/stang-shl-i-tre-sasonger/
#30 Aftonbladets Mats Wennerholm (ingen favorit hos mig) är inte för en nedstängning. Han får väl utgöra en motvikt till Lindström då.
"Dessutom tycker jag tvärtemot många andra att varken SHL eller Hockeyallsvenskan ska stängas för att rädda klubbarna. Det är trots allt lika för alla.
Serierna stängdes ju när coronautbrottet kom i våras och ställde in hockeysäsongen. Inga lag åkte ur, inga flyttades upp.
Det vill jag inte se en gång till."
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/rggAEa/wennerholm-det-har-ar-bara-borjan
- Redigerat 2020-10-25 17:23 av [Göstage]
#31 Wennerholm må vara av en annan åsikt, men att det skulle vara "lika för alla" håller jag inte med om. Situationen med Corona/Covid-19 ställer till det enormt på fler än ett plan. Som sagt, vi ser nu hur t ex LHC är drabbade och det blir givetvis hela upplägget med spelschema m.m. som påverkas.
Att han inte "vill se det en gång till" har knappast någon inverkan. Vem av de inblandade har önskat sig detta? Ingen, men nu är det som det är.
#33 Sant.
Ännu en uppskjuten match: Brynäs-Leksand torsdag.
Det har ryktats tidigare. Men enligt Sydsvenskan är det nu klart. Patrik Hersley förstärker Malmö Redhawks.
https://hockeysverige.se/2020/11/07/uppgifter-hardskjutande-backen-klar-for-skanelaget
SHL-laget HV71 ställer in all sin verksamhet tills vidare.
Detta efter att en spelare insjuknat i covid-19 och ytterligare spelare utvecklat symptom.
– Vi vet i nuläget inte när vi kommer att ha återsamling igen, säger sjukgymnasten Andreas Frostemark till lagets hemsida.
#37: Match nummer 13 i SHL kommer nu att bli framflyttad.
SHL meddelade under måndagsförmiddagen att Brynäs–HV71 på tisdagskvällen den här veckan skjuts på framtiden.
Ja inget annat var väl väntat tänker jag.. OM säsongen skulle ställas in, så MÅSTE staten gå in och täcka varenda krona lagen tappar. Ja, om inte staten vill att elitverksamhet stänger ner och allt vad det innebär…
#39: Det kommer dom inte att göra.
Troligen har du helt rätt. Men man vet aldrig
#41: Det är massor med lag som blöder ekonomiskt.
Vissa lag försöker med frivillig swish eller bidrag från fansen.
Jo jag vet. Jag själv har bidragit till Frölunda med nästan 3.000 kr. Så jag gör vad jag kan, och andra också
Utvisning för att inte ha hållit avstånd? Det var vad som hände i matchen mellan Färjestad och Leksand, menar Leksand.
Men enligt domarchefen Tomas Thorsbrink finns det inga ”coronautvisningar”.
– Det här är nog bara en ren missuppfattning, säger han till Aftonbladet.
Utvisning för att inte ha hållit avstånd? Det var vad som hände i matchen mellan Färjestad och Leksand, menar Leksand.
Men enligt domarchefen Tomas Thorsbrink finns det inga ”coronautvisningar”.
– Det här är nog bara en ren missuppfattning, säger han till Aftonbladet.
24 personer i och runt Linköping drabbades av covid-19.
I dag var de tillbaka i SHL efter 24 dagars frånvaro – och det blev seger direkt.
– Kul att veta att man fortfarande kan spela hockey, sade Jonas Junland efter matchen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/seger-for-linkoping-efter-24-dagars-franvaro
#45 Starkt!
HV71 har drabbats hårt av covid-19.
I en ny uppdatering på klubbens hemsida bekräftar man att tolv personer, spelare eller ledare runt a-laget, har lämnat positiva testsvar.
https://www.svt.se/sport/ishockey/tolv-personer-kring-a-laget-i-hv71-har-covid-19
Nyblivne 18-åringen William Eklund gjorde två av målen när Djurgården slog Linköping med 6-2. Efter matchen var LHC-tränaren Bert Robertsson kritisk till sitt lags insats.
– Det där var inte okej, säger Robertsson till C More.
Fem raka förluster och formsvagast i ligan. Det krävdes två videogranskningar för att Skellefteå AIK skulle bryta sviten och till sist besegra Växjö med 4–2.
Rögle slog Brynäs med 4-1 och skuggar Frölunda i tabelltoppen trots två färre matcher spelade. Brynäs hade inte spelat sedan 27 oktober och var rostigt vilket Rögle utnyttjade och firade på pandemivis.
– Det var en stor fördel att vi fick spela i tisdags, säger Rögles tränare Cam Abbott.
Fyra raka segrar. Mot Leksand fick Oskarshamns fina segersvit ett slut när dalmasarna vann med 4-2 – efter 3-0 redan efter åtta minuter.
– Det är skit, det är jättedåligt, säger Oskarshamns Filiph Engsund till C More om inledningen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/leksands-dromstart-stoppade-oskarshamns-segersvit
Frölundas Joel Lundqvist, 38, var tillbaka igen efter att ha legat sjuk i covid-19.
Då visade lagkaptenen vägen i 4–3-segern hemma mot Färjestad.
– Det är skönt att vara tillbaka och känna sig fräsch igen, säger han till C More.
#52: Kung Joel! Bestämmare av svensk hockey!
SHL-jumbon Malmö Redhawks utklassade Brynäs med hela 7-2 på hemmais.
Och hemvändaren Patrik Hersley gjorde sitt första mål sedan återkomsten till Malmö.
https://www.svt.se/sport/ishockey/malmo-totalt-utklassade-brynas-med-7-2
Luleå inledde säsongen bäst av alla i SHL.
Men nu har de det tungt.
De förlorade sin tredje raka match, när Växjö bröt sin tunga Luleå-svit.
– En tung torsk, säger Niklas Olausson.
https://www.svt.se/sport/ishockey/vaxjo-brot-forlustsvit-mot-lulea
Serieledarna Frölunda HC fick en drömöppning på bortais mot Linköping HC.
Frölunda gjorde två mål på en minut och vann till slut matchen med 3-1.
– Ett otroligt roligt lag att leda, säger Frölundas tränare Roger Rönnberg i C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/frolunda-knep-ny-seger-slog-lhc-med-3-1
Färjestad hade en fin lördag.
Hetast var Martin Johansson som levererade ett hattrick i 5-0-segern mot Djurgården.
– Det var en stabil match för vår del, säger Johansson till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/farjestad-korde-over-djurgarden
Djurgården förstärker med rutin.
Rhett Rakhshani är klar för spel med SHL-klubben för resten av säsongen.
– Rhett är ett superproffs, säger Djurgårdens sportchef Joakim Eriksson.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/zgrgpq/rhett-rakhshani-klar-for-djurgarden
Rögle- Malmö Redhawks på tisdag är uppskjuten på grund av pandemiläget.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/hockeyderbyt-stalls-in-efter-coronasmitta/
- Redigerat 2020-11-16 11:14 av [Göstage]
Serieledande Frölunda hade inför mötet med Leksand tagit fyra raka trepoängare. Men på bortais mot Leksand tog segersviten slut. Leksand vann med hela 4-0.
– Riktigt bra match av oss, riktig krigarinsats, säger 4-0-målskytten Jonas Ahnelöv i C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/leksand-korde-over-serieledarna-frolunda
Skellefteå vann skotten med 17-2 och gick från 0-2 till 2-2 i tredje perioden. Då visade Djurgården styrka i förlängningen och knep extrepoängen sedan Jacob Josefson avgjort.
– Det får inte se ut som det gör i sista, säger Josefson till C More efter 3-2-segern.
https://www.svt.se/sport/shl/djurgarden-vann-trots-skelleftea-overkorning-i-tredje
Två raka förluster fick räcka.
Linköping slog tillbaka Oskarshamn med 6–3 och tog första bortasegern i SHL den här säsongen.
– En riktig jobba-för-varandra-seger, säger Jimmy Andersson till C More.
Hampus Larsson fick ledas av isen efter att ha åkt in i sargen.
Han ådrog sig en nackskada och blir borta en längre tid.
– Rehabiliteringen får ta den tid som krävs, säger Larsson till klubbens hemsida.
https://www.svt.se/sport/ishockey/hampus-larsson-korde-in-i-sargen-tvingas-till-operation
Brynäs-målvakten Samuel Ersson gjorde en tavla på Richard Gynges 2-0.
Det målet blev avgörande när Gävle-klubben åkte på sjätte raka förlusten i 1-3-matchen mot Växjö.
– Det var lite flyt att den gick in, säger Växjös forward Richard Gynge till C More.
En tung kväll för Leksand.
Dalalaget föll hemma mot Linköping – och fick sin stjärnforward Carter Camper skadad efter ful slashing.
– Vi blir lidande för vi är så sjukt veka i första perioden, säger Leksandstränaren Björn Hellkvist till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/dubbla-smallar-for-leksand-stjarnan-skadad-nar-laget-forlorade
Djurgårdens stjärna Jacob Josefson tacklades tufft av Darren Nowick och klev av skadad.
Efteråt sågade Robert Ohlsson domarnas beslut.
– Det är en jättesen tackling och den kommer från blinda sidan. Det där är pissdåligt av dem, säger Djurgårdstränaren innan han avbryter intervjun med C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/tranaren-rasande-efter-tacklingen-pa-stjarnan-pissdaligt
Regeringens kompensationsstöd till ligaorganisationerna har fördelats ut.
Totalt får elitligorna i ishockey ta del av 183 miljoner kronor, 43 procent av det ansökta beloppet, meddelar Svenska ishockeyförbundet.
SHL får mest med 107,8 miljoner kronor.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/rgMXPm/sa-mycket-stod-far-hockeyligorna
NHL-slutspelet skapade två ”bubblor” i Toronto och Edmonton.
Nu är detta ett alterntiv även inför vårens SHL-slutspel.
– Det finns sådana planer, säger SHL:s sportchef Johan Hemlin till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/shl-planerar-for-en-slutspelsbubbla
Det finns många bra sätt att fira en 30-årsdag på.
Ett av dem kan vara att göra SHL-historiens snabbaste mål efter inte ens fem sekunder – som Anton Rödin.
Brynäskaptenen öppnade målskyttet i en match som Brynäs vann med förkrossande 7-1 och fick stopp på sin förlustsvit.
Efter två raka segrar såg Linköping ut att vara på gång ordentligt i SHL.
Men vinstsviten stannade på två.
Karl Fabricius blev matchvinnare för Luleå i Östergötland när han gjorde matchavgörande målet i 3–2-segern.
Tobias var ett framgångsnamn för Djurgården mot Växjö.
Både Björnfot och Ekberg gjorde sina första mål för Stockholmslaget när Växjö besegrades med 3-2.
– Lite dåligt tempo och hafsigt spel. Det är inte en välspelad match, säger Ekberg.
https://www.svt.se/sport/ishockey/sprackta-malnollor-nar-djurgarden-vann
Hemmalaget Skellefteå hämtade upp 1-3 till 3-3 i slutet av den andra perioden och hade klart momentum i matchen.
Men i den tredje perioden lyckades Malmö Redhawks avgöra, genom ett turligt mål som studsade via sargen.
Jesper Jensen Aabo blev segerskytt för gästerna.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/markliga-studsen-gav-redhawks-andra-raka/
HV71 trodde att man kvitterat med 60.00 på klockan mot Färjestad.
Men målet dömdes bort – och Christian Sandberg åkte ut för en slashing mot målvakten Henrik Haukeland.
– Jag hoppas att de har rätt i sin bedömning, annars blir det väldigt utslagsgivande, säger HV-tränaren Nicklas Rahm.
- Redigerat 2020-11-21 21:08 av [Jimmy.L]
Oscar Sundh i Oskarshamn tacklades illa av Örebros Emil Larsson.
Sundh låg till en början orörlig på isen innan han fördes till sjukhus med ambulans.
– Det är sånt här vi vill få bort från svensk hockey, säger Oskarshamns sportchef, Thomas Fröberg, till SVT Sport.
https://www.svt.se/sport/ishockey/sundh-till-sjukhus-efter-otack-tackling
Blytunga 3 poäng för Djurgården igår. Välbehövliga poäng och en vinst som stärker självförtroendet. De unga killarna fortsätter leverera, kul att se.
I Rögle BK härjar Covid-19 för närvarande. Det lär nog dröja någon vecka till innan de är klara för spel.
#75: Brynäs kross av Frölunda imponerade igår.
#76 Ja, den såg man inte komma.
I dag kom ishockeyns disciplinnämnds dom mot Örebros Emil Larsson för tacklingen på Oskarshamns Oscar Sundh.
Fem matchers avstängning och närmare 55 000 kronor i böter.
Sundh fick en kraftig smäll mot huvudet men rapporteras vara okej.
https://www.svt.se/sport/ishockey/boter-och-avstangning-for-emil-larsson
Luleå tog tog tredje segern för veckan genom 4-1 borta mot Färjestad. Stor segerorganisatör var 20-årige backen Nils Lundkvist som stod för två av målen.
Djurgården gjorde tre mål under slutminuten på Hovet av den första perioden mot Brynäs och gick till pausvila med 3-0. Det slutade 4-1.
– Jag visste att det var lite tid kvar och sköt ett snabbt skott, sade Linus Andersson, som gjorde två av målen under den för Djurgården magiska minuten.
https://www.svt.se/sport/ishockey/osannolik-slutminut-pa-forsta-perioden-djurgarden-gjorde-tre-mal
För andra gången den här säsongen gjorde HV71:s Fredrik Forsberg tre mål i en match då laget besegrade Luleå med 5-1 hemma i Husqvarna Garden. Det var lagets första match där sen i slutet av oktober.
– Det är grymt kul att få utdelning. Speciellt när man får vinna matchen, sa Fredrik Forsberg till Cmore.
https://www.svt.se/sport/ishockey/fredrik-forsberg-luleas-skrack
Örebros SHL-lag väljer att pausa all verksamhet på grund av ”utbredd smitta inom organisationen”, skriver klubben på sin hemsida.
https://www.svt.se/sport/ishockey/orebro-hockey-pausar-verksamheten
Viktor Fasth höll säsongens första nolla när Växjö tog sjätte raka hemmasegern och klättrade till fjärde plats i tabellen efter 3-0 mot Malmö.
– Det blir en guldstjärna för lagsamarbetet, säger målvakten Fasth.
https://www.svt.se/sport/ishockey/fasths-forsta-nolla-for-hemmastarka-vaxjo
Först bombade Lias Andersson in reduceringen mot Linköping.
Sedan sågade han sin egen insats under säsongen.
– Vissa matcher kan jag sitta efter två perioder och fråga vad fan jag håller på med, säger Lias Andersson i C Mores pausintervju.
https://www.svt.se/sport/ishockey/lias-andersson-sagar-sig-sjalv-kan-fraga-vad-fan-jag-haller-pa-med
Han har setts som en av Frölundas absolut största talanger.
Men i veckan blev det klart att Fabian Lysell, 17, lämnar klubben – för spel hos rivalen Luleå.
– Det är inte bara för att jag vill spela med ett A-lag som jag gjorde det här bytet, säger han i en intervju med GT.
https://www.expressen.se/gt/sport/hockey/shl/bryter-tystnaden-om-flytten-till-shl-rivalen/
Alexander Holtz måltorka är över.
18-åringen gjorde två mål, och bjöd på ett klassanfall i samarbete med William Eklund, när Djurgården besegrade Frölunda.
– Han gör det jättebra som hittar ytan – han är en målskytt, säger Eklund i C more.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/djurgarden-vann-efter-holtz-show/
Jesper Jensen Aabos utvisning i mitten av den tredje perioden var matchens första.
Då gjorde Leksand 4-3 i powerplay.
Laget hade tidigare hämtat in ett 2-0-underläge mot Malmö.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/leksand-vande-till-seger-mot-jumbon/
Skellefteå trivs i Jönköping. I kväll kom lagets femte raka bortaseger mot HV71. Stor matchhjälte blev Oscar Möller som rakade in avgörande 3–2 med fem minuter kvar av matchen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/moller-hjalte-nar-skelleftea-tog-femte-raka-bortasegern-mot-hv
Brynäs fortsätter att läcka bakåt.
Laget har nu släppt in flest mål av samtliga i SHL.
Färjestad vann med 6-4 i Gävle under lördagskvällen.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/flipperspel-dar-ute-det-ar-high-chaparral/
#87 Bra match av Djurgården ✌️
#91: Ja dom lyckades äntligen vinna borta.
Djurgården var inte bra. Det var Frölunda som var dåliga.
#93: Jag tyckte Djurgården var bra och Frölunda bjöds på två mål.
#94: Visst är det fantastiskt att man kan se matcher från olika ögon?
#95: Ja och att Djurgården missade 2 frilägen?
Hittills under säsongen har 29 matcher i SHL och 17 matcher i Hockeyallsvenskan flyttats fram på grund av coronasmitta.
Nu förs samtal om hur man ska hinna spela färdigt serierna om matcher fortsätter att flyttas fram.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=7614165
Första matchen på 17 dagar för Rögle efter coronautbrottet. Då slog de ett alltmer krisande HV71 med 4-0 efter en riktig målexplosion i den andra perioden.
I en blek tillställning utan något vidare tempo tog Djurgården fjärde raka segern när Leksand slogs tillbaka med 3–0 på Hovet.
– Det går bra för oss just nu, säger Djurgårdens 1–0-skytt Albin Grewe till C More.
Växjö var hypereffektivt och slog serieledande Frölunda med hemska 8-0.
– Det är bedrövligt. Vad ska man säga? frågar sig Frölundas kapten Joel Lundqvist.
https://www.svt.se/sport/ishockey/vaxjo-kvaddade-frolounda-med-8-0
Luleå besegrade Skellefteå.
Efter ett matchstraff på Jesper Frödén hade Luleå inga problem att spela hem en säker seger i Norrlandsderbyt.
– Jag tycker absolut inte att det ska vara någon vidare avstängning men jag köper att det är ett matchstraff, säger Sanny Lindström om Frödéns matchstraff.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sanker-motstandaren-och-far-matchstraff/
Ny tappad ledning och ny förlust. Goda råd börjar bli dyra för Malmö Redhawks.
Nu ryter Emil Sylvegård till mot sina lagkamrater.
– Här står vi igen och har pissat bort det. Finns det något magisk dryck som botar när man inte är ödmjuk, säger Sylvegård efter matchen mot Linköping.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/sagar-insatsen-har-tydligen-inte-fattat/
#98 Jag var mentalt förberedd på att Rögles spel skulle hacka en del. Men, nej…en stabil seger där HV stundtals var utspelade.
#94 Bortsett från inledningen av 1:a perioden så tycker jag att Djurgården gör en bra match. En fröjd att se exempelvis Eklund, Holz och Grewe. Mantas Armalis gör en stabil match.
#103: Rögle spelade riktigt bra tyckte jag.
#104 Två lag som inte bjöd på bra hockey men Djurgården gjorde mål på sina chanser.
Frölunda överkörda, eller spelade dom dåligt? Nix Växjö var riktigt bra.
Färjestad hade en tvåmålsledning, 3-1 inför den sista perioden men orkade inte hålla emot Skellefteå som kvitterade innan perioden var till ända.
Färjestad hade som vanligt svårt mot Skellefteå men lyckades ändå vinna efter straffar i en match med böljande spel.
Luleå Hockeys möte mot nästjumbon Malmö utvecklades till en rysare som hemmalaget till slut kunde vinna med 5-3.
En storspelande Jesper Wallstedt i hemmamålet räddade alla tre poängen till hemmalaget som var rejält tillbakapressade i tredje perioden.
https://sverigesradio.se/artikel/7616488
Rögle fick inte med sig några poäng hem från Östergötland efter kvällens match i SHL.
Hemmalaget Linköping stod för segeryran efter vinst med 2-1 – men Rögles målskytt Daniel Zaar blickar framåt.
Brynäs gästade Leksand och Tegera Arena under torsdagskvällen.
Det blev 1-3 och sjunde raka förlusten på bortaplan, och kapten Anton Rodin menar att nu är de nere på botten och behöver vända det på något sätt.
Efter tre raka förluster tog HV71 en efterlängtad seger i SHL.
Linus Sandin var stor segerorganisatör med två mål och en assist i 5-1-segern över Djurgården.
– Vi har haft en tung period så det är väldigt skönt att ta tre poäng, säger Sandin till C More.
#110 Manfallet i DIF skojar man inte bort. Det påverkade sannolikt.
#111: Ja tyvärr och Junior VM blir tungt för Djurgården med 6 spelare borta.
#112 Så är det.
Frölunda låg under med 0-2 i toppmötet hemma mot Rögle.
Sedan vaknade göteborgarna och tog revansch efter den blytunga 0-8-förlusten senast mot Växjö.
Skellefteå tappade ledningen tre gånger mot Brynäs.
Men Jesper Frödén fick ändå sista ordet när han vallade in pucken via målvakten från en position bakom kassen i förlängningen.
– Det där var inte tur. Där siktade jag, säger målskytten till C More efter segern.
Växjö spenderade mycket tid i utvisningsbåset. Trots det ledde man med 2-0 efter den andra perioden.
Efter att febrilt dödat tre utvisningar i början av den andra perioden kunde Hardy Häman Aktell göra sitt första mål för i år då han via en Linköpingspelare gav hemmalaget ledningen.
Den tredje perioden såg länge ut att bli mållös. Men när Linköping plockade ut målvakten med tre minuter kvar kunde Joel Persson punktera matchen till 3-0 i tom bur.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/vaxjo-vann-trots-alla-utvisningar/
Sex ordinarie spelare borta, bland andra poängligaledaren Marek Hrivik.
Men andra klev fram och visade vägen när Leksand krigade omkull Luleå – och tog första segern över Luleå på fyra år.
Femte raka förlusten.
Och fortsatt jumbo i SHL.
Malmös läge är prekärt efter nederlaget mot Djurgården.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/KyL8k7/femte-raka-forlusten-for-malmo
Två veckors vila på grund av coronasmitta kunde inte vända trenden för Oskarshamn.
Sjätte raka SHL-förlusten kom i Smålandsderbyt mot HV71, 1–2.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/oskarshamn-foll-efter-coronan/
På måndagsmorgonen upptäcktes flera fall av covid-19 bland spelare och ledare i Brynäs herrlag. Nu tycker klubbdirektör Michael Campese att det är dags att stänga ner serien ett tag.
#120 Det kan jag förvisso hålla med om, men har det inte varit osportsligt en tid nu? Så dags att pausa serien nu, vi får nog försöka krångla oss igen årets SHL så gott det går. 100% rättvist och sportsligt blir det nog inte hur som helst.
#121: Håller med dig i det.
Luleå Hockey - Rögle BK: 0-5
Inte nog med att Rögle vinner med 5 mål och nollar Luleå - de spelade stundtals skjortan av Luleå. Jösses…
#123: Jag är imponerad av Rögle så här långt, dom bjuder verkligen på bra hockey.
Malmö är fast förankrat i SHL-botten.
Hemma mot Skellefteå åkte skåningarna på sin sjätte raka förlust. Bortalaget vann med 3–0.
– Vi glömde att vi skulle göra något framåt, säger målvakten Oscar Alsenfelt till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/sjatte-raka-forlusten-for-jumbon-malmo
Växjös starka hemmasvit består.
Precis som IK Oskarshamns mardrömssvit i Smålandsderbyn.
När lagen möttes i Växjö på tisdagskvällen tog Växjö sin nionde raka hemmavinst efter siffrorna 4-3.
https://www.svt.se/sport/ishockey/vaxjo-forlangde-starka-hemmasviten
Ett av lagen hade sex raka förluster – det andra stod på sju raka nederlag.
Det blev Malmö som bröt sin förlustsvit när Oskarshamn kom på besök.
Skåningarna vann med 4–0 och lämnar jumboplatsen i den haltande SHL-tabellen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/malmo-brot-forlustsvit-nollade-oskarshamn
Växjö fortsätter att rada upp segrar på hemmaplan.
Teemu Eronen blev matchhjälte med sitt 4-3-mål mot Leksand.
– Tio raka hemma känns väldigt bra, säger Växjös Jack Drury till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/tionde-raka-hemmasegern-for-vaxjo-eronen-matchhjalte
Nils Höglander gjorde årets mål i SHL förra säsongen med ett ”Zorromål”.
Mot Skellefteå slog ”Zorrokungen” till igen med ett nytt drömmål.
Efter att ha snurrat upp motståndarförsvaret lyfte han upp pucken med klubban mellan sina egna ben.
– Det var mest på instinkt. Det var kul att prova på och den går ju in också, sa Höglander till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/drommal-av-hoglander-da-rogle-korde-over-skelleftea
William Eklund var tillbaka i Djurgården efter att ha missat JVM på grund av corona.
Då behövdes det drygt fyra minuter innan han låg bakom ledningsmålet.
– Jag har ältat klart och vill inte tycka synd om mig själv mer, säger han.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/zg0Q84/eklund-levererade-direkt-efter-jvm-besvikelsen
- Redigerat 2020-12-11 06:48 av [Jimmy.L]
Frölunda stod för en imponerande vändning på 79 sekunder och vann mot HV71 med 3–2.
Men segern kan bli dyrköpt.
Max Friberg fick en slashing i tredje perioden och fick hjälpas ut i omklädningsrummet.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/zg0Qe9/maktig-vandning-av-frolunda-mot-hv71
"Det bara small till. Klockren träff. Ett rungande skott.
Backen Éric Gélinas skulle själv vilja veta vilken hastighet pucken egentligen hade vid hans 2–1-mål.
– Jag måste ge credd till mina lagkamrater som passar mig i rätt ögonblick, säger han."
Saxat från HD.
Det var en riktig "rackarrökare" 💣
#132: Jag tror Rögle når final under våren.
#133 Det känns helt surrealistiskt i mina öron. Dessvärre lär jag inte få se det live i vilket fall som helst.
Joel Lundqvist knuffade en linjedomare i mötet med HV71.
Av misstag, menar han själv.
– Det blev väldigt konstig situation när det hände, jag var väldigt oförstående när domarna konfronterade mig, säger Lundqvist till Sportbladet.
https://www.svt.se/sport/ishockey/lundqvist-om-knuffen-ser-olyckligt-ut
#135: Under gårdagens möte med HV71 knuffade Frölundas lagkapten Joel Lundqvist en linjedomare mitt framför huvuddomaren. Utan åtgärd. På SHL vill man inte kommentera händelsen offentligt.
– Vi för diskussionen internt, säger SHL:s domarchef Tomas Thorsbrink.
https://www.svt.se/sport/ishockey/domarbasen-om-lundqvists-knuff
#136: Joel Lundqvist anmäls till disciplinnämnden för sin knuff mot linjedomaren.
Nu tas han i försvar – av Dick Axelsson.
”Det är så svagt av alla inblandande och så jävla oproffsigt”, skriver profilen på Twitter.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/eKzmnQ/han-rasar-sa-javla-oproffsigt
Färjestad vann en tät och tuff, men inte ful, match över Växjö med 4-2. Matchvinnare blev Edmontonspelaren Joakim Nygård som höll sig framme vid motståndarkassen två gånger om. Även Daniel Viksten blev tvåmålsskytt.
https://www.svt.se/sport/ishockey/farjestad-vann-tat-match-over-vaxjo
Malmö slog Frölunda med 3–2 och tog sin andra raka seger i SHL. Frölunda, utan avstängde lagkaptenen Joel Lundqvist, kunde inte utnyttja att man tidvis hade övertag i spelet och gott om skott.
– En krigarinsats, säger Carl Persson i Malmö till C More om segern.
https://www.svt.se/sport/ishockey/malmo-kampade-ner-frolunda
Leksand vann mot Skellefteå efter en mittenperiod med mängder av utvisningar.
Dubbla matchstraff delades ut efter slagsmål mellan Lucas Nordsäter och Tyler Morley.
Totalt blev det 96 utvisningsminuter i matchen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/aPGeKd/dubbla-matchstraff-i-skelleftea
Först hyllades han för 200 matcher i Örebrotröjan.
Fem minuter senare gjorde Glenn Gustafsson sitt andra drömmål på två matcher denna helg.
Och Örebro vann rivalmötet med Färjestad efter 5–2 hemma i Behrn arena.
https://www.svt.se/sport/ishockey/firade-200-matcher-med-drommal
NHL-stjärnorna lämnar nu omgående sina SHL-klubbar.
Både Joakim Nygård i Färjestad och Theodor Lennström i Frölunda är på väg till Edmonton Oilers.
– Tråkigt så klart, men vi visste ju att Joakim Nygård skulle dra förr eller senare, säger general managern Peter Jakobsson.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/41EKwE/klart-nhl-stjarnorna-lamnar-shl-omgaende
Brynäs ställde in allt förra veckan på grund av covid-19 i föreningen.
Nu är laget redo igen – men utan huvudtränaren Peter Andersson som åkt på coronaviruset.
– Ja, han mår inte bra alls. Riktigt dålig är han, säger Brynäs assisterande tränare, Viktor Stråhle, till GD.
https://www.svt.se/sport/ishockey/brynastranaren-coronasjuk-han-ar-riktigt-dalig
#143: Bara några timmar före nedsläpp står det klart att matchen Brynäs-Leksand ställs in.
Detta på grund av coronasmitta i Brynäs trupp.
Även Brynäs match mot HV71 på torsdag flyttas till ett senare tillfälle.
https://www.svt.se/sport/ishockey/brynas-match-mot-leksand-installd
Melker Karlsson återvänder till Skellefteå AIK efter sex säsonger i NHL-laget San Jose.
30-åringen har skrivit på ett kontrakt för resten av säsongen.
– Det var inget att fundera på, säger han.
https://www.svt.se/sport/ishockey/melker-karlsson-atervander-till-skelleftea-aik
Det slår nästan aldrig fel.
När Frölunda gästade Djurgården svarade Rhett Rakhshani för sitt första mål i nya klubben – mot sina forna kamrater – när stockholmarna vann med 5–1.
– Vi är effektiva och skapar oss lite luft, säger Sebastian Strandberg i C More.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pAMjEW/rakhshani-sprackte-malnollan--nar-djurgarden-vann
IK Oskarshamn har det tufft i SHL.
I kväll kom tionde raka förlusten – Linköping vann hemma med 6-3.
https://www.svt.se/sport/ishockey/oskarshamns-tionde-raka-forlust
Skulle pånyttfödda Malmö med två raka vinna streckmötet mot krisande HV71 med nygamle assisterande tränaren Stephan ”Lillis” Lundh tillbaka i båset?
Ja, Malmö vann med 2-1, men det var efter 99 procent kamp och en procent skönspel.
– Oerhört viktigt för laget att fortsätta vinna, sa Adam Ollas Mattsson till CMore.
Där rök Rögles supersvit.
Efter nio raka hemmasegrar tog det stopp.
Färjestad vann mot SHL:s ledarlag med 3-4 efter straffdrama.
– Jag tycker att Färjestad gör det bra, säger hemmaforwarden Simon Ryfors.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/har-satter-han-stopp-for-rogle-supersvit/
#135: Joel Lundqvist stängdes förra veckan av i fem matcher för att ha knuffat en domare.
Nu överklagar han domen.
– Det kom in en överklagan under eftermiddagen, säger Riksidrottsnämndens registrator Joakim Dahl.
https://www.svt.se/sport/ishockey/joel-lundqvist-overklagar-avstangning-till-riksidrottsnamnden
Luleå hockey vände och vann med 5-4 hemma mot Oskarshamn. Efter en snabb ledning med 2-0 tappade Luleå till 2-4 men i slutet av matchen reste sig laget.
Malmö tog lagets fjärde raka seger.
Fredrik Händemark blev derbyhjälte i sin kanske sista match.
– Skönt att avsluta med, säger han.
https://www.svt.se/sport/ishockey/malmo-vann-derbyt-handemark-avgjorde-i-sista-matchen
Först en femetta i baken på Hovet.
Men två dagar senare såg Frölunda till att krossa Örebro med 6-1 i toppmötet i Behrn arena.
– Vi gör många bra grejer. Vi vinner många närkamper och ligger på rätt sida, sade tvåmålsskytten Patrik Carlsson till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/frolunda-krossade-orebro-pa-bortaplan
En formidabel målexplosion av Luleå i den andra perioden blev vägen till andra raka segern lagen emellan.
Och Oskarshamns förlustrad i SHL är nu uppe i dussinet fullt.
– Andra perioden är bra, vi växlade upp, säger Luleås avslutande målskytt, Niklas Olausson, till C More efter 5-2-segern.
https://www.svt.se/sport/ishockey/blytungt-for-oskarshamn-akte-pa-tolfte-raka-forlusten
Jobbigt läge för IKO, jag lider med dem - det är f-n inte kul.
#155: Ja det blir inte lätt att vända förlusttrenden.
IK Oskarshamn ledde med 2-0 mot Växjö men gästerna vände och avgjorde på straffar, matchen slutade 2-3.
Det var ändå första gången IKO tog poäng av Växjö i SHL och hemmalaget svarade för en stark insats över 60 minuter men fick bara med sig en poäng.
För andra gången den här veckan kan krislaget Oskarshamn presentera en NHL-meriterad värvning. Lance Bouma följer i spåren av Max Veronneau.
https://www.svt.se/sport/ishockey/ny-nhl-meriterad-forstarkning-till-oskarshamn
Tre personer testades positivt för covid-19 när laget samlades under juldagen.
Innan själva samlingen fick alla testa sig i sina bilar utanför och det var då fallen upptäcktes, skriver klubben på sin hemsida.
Djurgården får klara sig utan tränarna Robert Ohlsson och Mikael Håkanson i kvällens match mot Färjestad. Detta då tränarna blivit sjuka.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/smallen-bada-tranarna-sjuka-det-blir-speciellt/
Michael ”Honken” Holmqvist fick se sitt lag förlora från sin nya plats i Djurgårdsbåset.
Inget kunde stoppa succékedjan Ejdsell, Peterson och Viksten när Färjestad vann med 5–2.
– Det var skönt att den satt, säger Jacob Peterson till C More
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/56bGLe/farjestads-succekedja-glanste-mot-djurgarden
Leksands hemmasvit fick ett abrupt slut mot serieledande Rögle.
Ängelholmslaget tog en efterlängtad seger efter två mål av en glödhet Dennis Everberg.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/yRg49r/rogle-tillbaka-som-vinnare
Gotlänningar som kör på rådjur på vägarna är dåliga på att anmäla olyckan – och dåliga på att märka upp olycksplatsen.
Det tycker länsjägare Linus Olsson, som samordnar eftersöksarbetet efter skadade djur på ön.
"Det är långtifrån alla rådjur som blir inrapporterade", säger han.
äxjö Lakers förlorade under annandagen med 6-2 mot Örebro i ishockeyns SHL.
Matchen var jämn, men Örebro var betydligt bättre på att ta vara på sina chanser.
"Det är ingen hjärnkirurgi vi håller på med. Det är en kampsport och det gäller att vinna sina kamper", säger Växjös backstjärna Joel Persson.
Luleå kämpade hårt för att spräcka målnollan.
Chris DeSousa var den som till slut lyckades i segermatchen mot Leksand.
30-åringen har nu gjort mål i fyra matcher i rad.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/39qpoL/desousa-malskytt--for-fjarde-matchen-i-rad
Brynäs var i skriande behov av poäng inför matchen mot Malmö.
Och laget tog en rättvis trepoängare även om det blev spännande i slutet.
5-2 slutade det efter två mål i öppen kasse i slutet.
– Jag tycker Brynäs vinner rättvist. Vi gör en dålig match, sa Malmös tränare Joakim Fagervall till CMore.
https://www.svt.se/sport/ishockey/tre-efterlangtade-poang-for-brynas
NHL-hemvändaren Melker Karlsson, 30 år, gjorde mål direkt i sin comeback i Skellefteåtröjan.
Skellefteå vände och vann på hemmais mot Örebro – matchen slutade 4-1.
https://www.svt.se/sport/ishockey/melker-karlsson-gjorde-succe-i-comebacken
På bortais vann Djurgården mot Linköping med 5–1. Difs första segerjubel utanför Hovets rink efter två bortanederlag i rad.
Mot LHC lossnade målskyttet för Niclas Bergfors – snabbt dessutom. En och en halv minut in i öppningsperioden spräckte han nollan med målet som bröt den sex matcher långa måltorkan. Senare i samma period blev forwarden Bergfors tvåmålsskytt fram till 2–0, där han styrde in Tom Nilssons skott.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/rgzr9e/sagar-egna-laget-fruktansvart-daligt
Åtta spelare borta.
Då visade Frölunda styrka och tog över serieledningen i SHL efter 3-1 i toppmötet med Rögle.
– Jättebra av oss, säger Nicklas Lasu i C More.
Färjestad hade stora problem mot Växjö.
Under de första två perioderna fick laget bara iväg fyra skott på mål.
Växjö vann till slut med 4–1.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/Ga0xnB/skottsnalt-farjestad-forlorade
I fjol tangerade Oskarshamn Väsbys bottenrekord med 14 raka förluster i högstaligan.
Nu har de tangerat det igen.
Trots en stundtals bra match förlorade de med 2–3 mot HV71.
https://www.svt.se/sport/ishockey/oskarshamn-tangerade-vasbys-bottenrekord-igen
Forwardsen Borna Rendulic i Örebro och Martin Lundberg i Växjö har anmälts till displinnämnden efter två otäcka smällar.
Det var med 37 sekunder kvar av andra perioden som Borna Rendulic körde in i Skellefteå-forwarden Jesper Frödén långt ner i offensiv zon, smällen tog knä mot knä.
https://live.aftonbladet.se/supernytt-sport/news/shl-stjaernorna-riskerar-avstaengningar.LxNTlFIY4
Brynäs kommer att behöva klara sig utan sin stjärnback Simon Bertilsson minst en månad. Det beskedet ger tränaren Peter Andersson.
– Jag räknar inte med honom under hela januari, minst, säger Andersson till Gefle Dagblad.
https://www.svt.se/sport/ishockey/brynas-skadesmall-stjarnan-borta-15-matcher
Skellefteå AIK förlorade matchen mot Leksand med 5-3.
Leksand kvitterade och avgjorde matchen i tredje perioden.
Det blev bara en poäng för Färjestad i årets sista match.
Hemmamatchen mot Brynäs slutade 2-3 efter förlängning.
Malmö Redhawks förlorade under onsdagskvällen mot Växjö Lakers med 2-6 på hemmais i SHL.
Växjö punkterade matchen när man gjorde 1-5 tidigt i tredje perioden.
Förlusten innebär att Malmö ligger nästsist i herrarnas SHL.
https://sverigesradio.se/artikel/7637686
Rögle avslutade året med seger när man slog Oskarshamn med 3-1 under onsdagskvällen.
I och med segern firar Rögle nyår som två i SHL-tabellen.
"Ett gött avslut på 2020", säger Rögles Simon Ryfors.
Hv71 har tagit elva av de senaste möjliga 39 poängen och avslutade året med en förlust mot Frölunda.
Vinster för Rögle BK och Djurgården ✌️
En glimma ljus i ett annars dystert år.
#179: Ja verkligen.
Djurgården vann den första duellen på tre dagar mot Växjö.
Efter en stark första perioden avgjorde Jacob Josefson på straff.
– Jag försökte skjuta på plocken och missade skottet, men det gick in, säger han.
Linus Klasen började matchen med att passa fram Chris DeSousa till två mål och sätta Luleå i förarsätet mot Linköping i 5-1 segern.
Men efter sina två assist drog han klubban mellan benen på Jonas Junland och fick matchstraff för spearing.
Nu väntar troligen avstängning för Luleåstjärnan.
Janne Juvonen har varit Leksand bästa spelare den här säsongen men mot Brynäs fick målvakten kapitulera redan efter en period.
Men trots den skakiga starten kunde Leksand ändå vinna rivalmötet – men efter ett enormt skottövertag krävdes det straffar.
Bottenmöte i SHL.
Då tog Malmö tre viktiga poäng i mötet med HV71.
– Skönt att studsa tillbaka efter några dåliga matcher, säger tvåmålsskytten Carl Persson i C More.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/M36d75/malmo-vann-efter-mellandagssvacka
Örebro inledde nya året med att bjuda Rögle på fria puckar i egen zon.
Men det dröjde till andra perioden innan målen kom – och då trillade de in.
Rögle vann tillslut med klara 4-0.
– Man vill alltid rädda alla puckar och att hålla nollan är alltid kul. Idag hade jag bra hjälp av gubbarna, säger Rögles målvakt Johan Gustafsson till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/klar-seger-for-rogle-efter-bjudningar-av-orebro
- Redigerat 2021-01-02 19:43 av [Jimmy.L]
Oskarshamn byggde på sitt eget bottenrekord i SHL och förlorade för 16:e matchen i rad när besökande Frölunda vann med 5-2. Frölunda tog sin femte raka seger och snodde åt sig serieledningen från Rögle med tre fler matcher spelade.
– Det är surt att inleda det nya året med en ny förlust, säger Oskarshamns Jonas Engström.
https://www.svt.se/sport/ishockey/oskarshamn-utokade-bottenrekordet-till-16-forluster
William Eklund, 18, missade gårdagens match mot Växjö.
Nu kan Sportbladet berätta varför.
Djurgårdens jättetalang tvingades operera blindtarmen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/VqQd8J/talangen-tvingad-till-operation-i-natt
#187 Det var som sjutton. Hoppas att han är tillbaka snart igen.
Femte raka förlusten för nästjumbon Linköping som föll med 1-3 hemma mot Malmö.
Efteråt fick tränaren Bert Robertsson frågan av C More om han är orolig för sitt jobb.
– Det är lite larvigt att du ställer frågan tycker jag, svarade Robertsson.
Rögle har tunt med forwards.
Nu agerar sportchef Chris Abbott och plockar in Filip Karlsson, som tidigare spelat för klubben.
Karlsson lämnade 2018, och har haft svårt att ta plats i både Linköping och Oskarshamn.
Målkungen i Leksand Peter Cehlarik sänkte HV71.
Leksand vann med 4-2 i Jönköping – och knep tredje raka segern.
– Vi fick jobbet gjort och att vinna är det som betyder något, säger Cehlarik till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/malkungen-cehlarik-sankte-hv71-tog-tredje-raka-segern
#190 Den såg man inte riktigt komma. Filip är född och uppvuxen i Ängelholm och har Rögle som moderklubb. Var lovande som ung, men jag har lite svårt att se honom ta plats i dagens Rögle. Men, vem vet?
#192: Säsongen är lång och ni tycks dras med skador tyvärr.
#193 På forwardsidan är det lite magert, men det är egentligen enbart Bristedt som är borta på "oviss tid". Han dras med sviter från Covid-19, så svårt att säga när han är tillbaka. Everberg har en lättare skada, vad jag hört. Likaså Lesund (back). Nils Höglander kan, teoretiskt, återvända från NHL beroende på om han tar plats eller inte samt en del andra faktorer.
#189: Huvudtränaren i Linköping HC Bert Robertsson får lämna sin post efter de svaga resultaten i SHL.
– Det är mer än en sak som inte riktigt stämmer, men vi måste få upp lägstanivån, säger Linköpings General Manager Nicklas Persson till SVT Sport.
https://www.svt.se/sport/ishockey/linkoping-sparkar-sin-huvudtranare
IK Oskarshamn hade förlorat 16 raka matcher i SHL.
Det blev inte en 17:e.
Mot Brynäs bröts trenden efter IKO-seger med klara 6-1.
https://www.svt.se/sport/ishockey/oskarshamn-brot-mardromssviten
Ett välspelande men ineffektivt Luleå förlorade efter straffar borta mot Rögle.
– Vi får en poäng idag, men vi var nog värda två i alla fall, säger Luleåtränaren Thomas Berglund i C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/rogle-fick-jubla-trots-heta-lulea-chanser
När IK Oskarshamn vann över Brynäs och tog lagets första seger efter 16 raka nederlag så bars man fram av en 8 man stark hejarklack som sjöng oavbrutet under hela matchen.
Örebro gjorde två mål på nio sekunder.
Daniel Eriksson fick en mardrömsstart i nya rollen som huvudtränare för Linköping.
Örebro besegrade Linköping med 7-4 på bortais.
https://www.svt.se/sport/ishockey/krislaget-linkoping-rasade-ihop-har-nu-sex-raka-forluster
#199 Oh, blir nog svårt för LHC att vända en negativ trend. Sent på säsongen, som börjar dra ihop sig, och tätt med matcherna.
#200: Ja det är nog risk för kvalspel för dom.
Ishockeyspelaren Jakob Forsbacka Karlsson och Växjö Lakers går nu skilda vägar. Det meddelade klubben på sin hemsida på onsdagen.
Nu väntar spel i Färjestad för Forsbacka Karlsson.
Jumbon Brynäs besegrade nästjumbon Linköping med 4-2 på bortais och tog viktiga poäng i SHL:s bottenstrid.
Förlusten var LHC:s sjunde på raken.
Skellefteå förlorade mötet med Växjö borta med 0-2 (0-0, 0-2, 0-0) i SHL på torsdagen.
Målgörare för Växjö var Richard Gynge och Ludvig Nilsson, som gjorde ett mål var.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/Ga02M6/forlust-for-skelleftea-borta-mot-vaxjo
Djurgården förlorade mötet med Oskarshamn hemma med 3-4 (0-2, 1-1, 2-1) i SHL på torsdagen.
Lance Bouma blev matchhjälte med sitt avgörande 4-3-mål efter 56 minuter.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/Ky62n5/forlust-for-djurgarden-hemma-mot-oskarshamn
Matchstraff på Adam Ginning. Fyra mål på nio minuter.
Därefter, en skånsk upphämtning och förlängning.
Det blev minst sagt händelserikt, när Färjestad besegrade Rögle med 5-4.
– Vi krigar ner dem, sa matchhjälten Jacob Nilsson efter det galna målkalaset, till C More.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/rogle-tappade-allt-pa-nio-minuter-foll-tungt/
Från noll till tre – på mindre än tre minuter.
Som var drömminuter för Malmö i vinsten mot Örebro.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/1BqzOG/malmo-vann-efter-vandning-mot-orebro
Rhett Rakhshni fick matchstraff efter en tackling.
Den blev kostsam.
På efterföljande powerplay tryckte Brynäs in tre mål.
Det tog bara några minuter – sedan hade Rhett Rakhshnani fått matchstraff. Han blev bestraffad efter en tackling på Greg Scott i Brynäs.
Djurgården vann skotten med 43-21. Men Brynäs tog hem matchen med 6-1.
https://www.svt.se/sport/ishockey/matchstraff-for-djurgarden-da-gick-brynas-pa-knock
Det var målvakternas kamp fram till 51 sekunder från slutsignalen.
Då klev Marek Hrivik fram i powerplay och ordnade segern för Leksand borta mot Malmö.
Skottstatistiken? 39-22 till Leksand.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/sent-avgorande-tog-kal-pa-segersviten/
Elmer Söderblom, 19, fick hela hockeyvärldens blickar riktade mot sig efter sina drömmål i JVM.
Nu har talangen även presenterat sig på hemmaplan.
När Frölunda besegrade Färjestad med 3–0 svarade han för första SHL-målet.
https://www.expressen.se/gt/sport/hockey/shl/jvm-stjarnan-slog-till-nar-frolunda-vann-rivalmotet/
Det föll tio mål i Norrbotten under lördagseftermiddagen.
Hemmalaget Luleå var numret större när man körde över Oskarshamn med 7-3.
– Vi är steget efter i allting, säger Oskarshamns Nichlas Torp.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/uppvisning-av-lulea-krossade-oskarshamn/
Han toppar SHL:s poängliga.
Men Emil Pettersson hade gärna haft ytterligare ett mål i protokollet.
– Pucken är solklart över linjen, säger Växjös forward i C More.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/0K9xa2/vaxjo-tappade--efter-bortdomda-malet
De är ett topplag i SHL.
Men färska siffror visar också att Örebro är sämst – i världen! – i boxplay.
– Sämre än Narvik, säger C More-kommentatorn Åke Unger.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/JJ6ydm/topplag-i-shl--samst-i-varlden
SHL-tabellens ledare Rögle vann över tabelljumbon Linköping med 3-1.
Trots seger för Rögle så ledde Linköping med 0-1 långt in i matchen.
#208 Märklig match, DIF började bra men den 5-minutaren blev oerhört avgörande. Det blev en händelse som paralyserade DIF och Brynäs kunde relativt lätt göra 3 mål under utvisningen.
DIF skapade mkt men effektiviteten var inte där.
#214 Linköpings målvakt gjorde en bra match men laget fick till slut ge sig. I period 2 & 3 blev skottstatistiken följande: 31-5
Med andra ord, ett rejält övertag för Rögle men det visar nog även på att det är två lag som befinner sig i varsin ände av tabellen.
#215: Djurgården måste förbättra sitt boxplay, det gjordes många misstag i spel i numerärt underläge. Ändå var Brynäs mer effektiv i matchen och vann rättvist.
Dock tycker jag att brynässpelaren vänder ryggen utåt i situationen med Rakhshani.
#217 Situationen mellan Greg Scott och Rakhshani är svårbedömd, tycker jag. Ser värre ut än vad det egentligen var, är min bild av det hela. Men, så är det med hockey - det går fort och domaren dömer.
#218: Jo dömt är dömt.
Malmö pausar verksamheten under måndagen, enligt trovärdiga källor till Sportbladet.
I lördags gick de ut med att forwarden Lars Bryggman var drabbad av covid-19.
Coronaviruset ska nu ha spridit sig till fler personer runt SHL-laget.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/oAkbdj/malmo-pausar-verksamheten-efter-coronautbrott
#220 Tråkigt att säga, men det var väntat. Det är nog inget lag som klarar sig undan helt & hållet.
#221: Precis.
Malmö Redhawks pausar all verksamheten för att kontroll på coronaspridningen i klubben.
Samtidigt är sportchefen Patrik Sylvegård kritisk till att SHL fortgår trots det rådande läget i landet.
– Ibland ifrågasätter man vad man håller på med. Hela världens står i brand och folk dör och vi ska kriga för hålla igång hockeyn?, säger han till SVT Sport.
https://www.svt.se/sport/ishockey/sylvegard-folk-dor-och-vi-ska-kriga-for-att-halla-igang-hockeyn
Krisen fortsätter för Linköping.
Borta mot Luleå tappade man 1-0 till 1-2 och åkte på sin nionde raka förlust.
Dessutom tvingades LHC-kaptenen Jonas Junland utgå efter ett skott på handleden.
Vinst i lördags och vinst ikväll. Brynäs har nu besegrat Djurgården två gånger på fyra dagar. Stor matchvinnare var Ryan Gunler som spelade sin första match sedan JVM. Han spelade för sin bortgångna mormor:
– Hon hade varit stolt, säger tvåmålsskytten Gunler.
Rögle toppar SHL och såg ut att ta ännu en seger när man fick besök av Leksand. Men då vände gästerna från Dalarna och fixade en 5-2-seger.
Oskarshamn vände och vann borta mot Färjestad.
Då valde Michael Lindqvist att ta fram motorsågen.
– Det är för dåligt, säger FBK-spelaren i C More.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/historisk-forlust-efter-sagningen/
Nattsvart för Linköping.
Först tappade de ledningen och sedan fick de en skada på nyckelspelaren Jonas Junland.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/ni-ser-hur-ont-det-gor/
I fjol lämnade Joel Lassinantti Luleå för KHL.
Nu är målvakten tillbaka i klubben.
– Han har varit en av SHL:s allra bästa målvakter under alla sina sex seniorsäsonger med Luleå Hockey, säger general manager Stefan Nilsson i ett pressmeddelande.
https://www.svt.se/sport/ishockey/klart-lassinantti-atervander-till-lulea
Skellefteå vann med hela 5–1 hemma mot Frölunda.
Men segern kan ha blivit dyrköpt då målvakten Gustaf Lindvall tvingades utgå efter att ha blivit pååkt av Mats Rosseli Olsen.
– Domarna gör rätt, säger Frölundas tränare Roger Rönnberg om matchstraffet till C More.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/x3Ma0R/matchstraff-for-frolunda-efter-paakning
Rögle såg ut att inkassera tre nya poäng.
Då kvitterade Växjö med 46 sekunder kvar – och vann efter en misslyckad Rögle-fräckis i förlängningen.
Födelsedagsbarnet Emil Pettersson blev matchvinnare.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/6zoL2Q/vaxjo-vande-efter-misslyckade-frackisen
Han har visat upp fint spel och många chanser för HV71.
I kvällens seger mot Färjestad gjorde Jesper Kokkonen sitt första mål i SHL.
– Konstigt det kändes att göra mål, men det var väldigt skönt, säger han i C More.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/qAJjog/konstigt-det-kandes-att-gora-mal
Djurgården har fallit tillbaka rejält i SHL.
0–2 mot Örebro på Hovet var femte raka förlusten.
– Nu är vi mot repen, nu måste vi upp i jävla anamma och desperation i laget, säger huvudcoachen Robert Ohlsson.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/gWvbvA/mardrom-for-djurgarden--femte-raka-forlusten
Herrarnas SM-slutspel i ishockey flyttas fram två veckor för att ge tid till corona-uppskjutna matcher. Det uppger SHL på hemsidan. Grundserien är nu planerad att vara färdigspelad den 25 mars.
Brynäs har bara hunnit med 26 matcher den här säsongen - alla andra lag har spelat över 30.
"Bra för oss att kanske få lite luft i spelschemat och att det kanske kan bli någon sportslig rättvisa" säger Brynäs sportchef Michael Sundlöv.
Dominik Bokk lämnar Djurgården med omedelbar verkan.
Den tyske talangen har varit petad i de två senaste matcherna.
– Han är en skicklig hockeyspelare som tyvärr inte lyckas i vår omgivning, men vi tackar honom för dessa tre månader, säger sportchefen Joakim Eriksson
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/0K9PRG/djurgarden-dumpar-stortalangen
Skellefteås Darren Nowick fick matchstraff i segern mot Brynäs.
Han sänkte Greg Scott i slutet av första perioden – och efteråt rök tränarna ihop om händelsen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/matchstraff-for-darren-nowick-efter-tackling-pa-greg-scott
Djurgården hade fem raka förluster och låg under med 3-4 mot Örebro.
Då kom vändningen.
Stockholmarna gjorde tre raka mål sista fem minuterna.
Tom Wandell satte 4-4 med 15.15 på klockan och 18 sekunder senare tryckte Manuel Ågren in 5-4.
https://www.svt.se/sport/ishockey/djurgarden-brot-forlustsvit-efter-vandning
Krislaget HV71 mot serieledaren Rögle.
Det kunde bara gå på ett sätt – och det gjorde det – när Rögle vann med 5-1 på bortais.
– Vi gör en stark tredjeperiod och stänger mathcen helt, säger Rögles Adam Edström i C Mores sändning efter matchen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/serieledaren-rogle-korde-over-krisande-hv71
Leksands tog emot Växjö i Tegera arena på lördagskvällen.
Efter en vecka på resande fot började matchen med en kalldusch för hemmalaget när gästande Växjö petade in första målet efter några minuter spelade.
Leksand kvitterade i första perioden men Växjö var starka och matchen slutade 1-2 med förlust för hemmalaget.
https://sverigesradio.se/artikel/leksand-motte-tufft-motstand
Tredje sist i SHL.
Nu väljer HV71 att sparka tränaren Nicklas Rahm.
Han ersätts av Stephan ”Lillis” Lundh.
https://www.svt.se/sport/ishockey/hv71-sparkar-tranaren-nicklas-rahm
Färjestad BK är på väg mot ett rekordstort minusresultat.
– Det här är ett tufft ekonomiskt år. Det gör ont i ett idrottshjärta att se tomma läktare. säger Färjestads vd Stefan Larsson.
Utspelade i första men segrare tillslut.
Skellefteå vände och vann borta mot Luleå efter straffar.
– Det var välförtjänt att vi förlorar idag, säger Luleås tränare Thomas Berglund efter matchen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/skelleftea-straffade-lulea-pa-bortplan
I lördags bröt Linköping sin tio matcher långa förlustsvit.
I kväll vann man igen – LHC besegrade Frölunda med 2-1 på bortais.
– Den här vinsten bygger självförtroende för vi vet vilket hål vi grävt, säger lagkaptenen Jonas Junland i C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/linkoping-tog-ny-vinst-efter-forlustsviten
Trots en riktigt svag första period lyckades Djurgården vända matchen mot Rögle och vinna med 3-2 efter straffar. Linus Andersson blev matchvinnare när han var den enda skytt som lyckades göra mål under straffläggningen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/djurgarden-vann-efter-straffar
Det blev inget lyckat resultat för Örebro hockey vid mötet med Brynäs borta under tisdagskvällen.
Matchresultat blev 2-0 till värdfolket.
https://sverigesradio.se/artikel/orebro-motte-tufft-motstand-fran-bottenlaget-brynas
Skellefteå AIK tog sin femte raka seger och vann med 4-2 på hemmais mot HV71.
https://sverigesradio.se/artikel/seger-for-skelleftea-aik-pa-hemmais
Rögle stod för en överkörning i den första perioden borta mot Djurgården då Skånelaget gick fram till en 3-0-ledning efter blott 16 minuters spel.
Men det blev dramatiskt på slutet och mötet på Hovet slutade 5-3 för Ängelholmslaget efter att Djurgården svarade för en rejäl uppryckning med tre raka mål i tredje perioden innan ett pressat Rögle kunde avgöra.
https://sverigesradio.se/artikel/rogle-drar-ifran-i-toppen-2
Oscar Birgersson bjöd på ett läckert bakom-ryggen-mål mot Oskarshamn.
Sedan vann Brynäs med 3-1.
– Jag såg knappt, säger han till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/lackert-mal-av-birgersson-nar-brynas-vann
Emil Pettersson frälste Växjö i toppmötet mot Luleå. Med sitt 16:e mål för säsongen fixade han Växjöseger, deras tredje raka.
Leksand åkte till Göteborg för att möta ett klart favorittippat Frölunda. Med sig hem hade man något oväntat tre poäng efter en 5-4-seger.
– Det var bland det sämsta vi gjort, säger Frölundas Simon Hjalmarsson.
#247 Återigen en match med flera ansikte. Vid 3-4 hängde en kvittering för Djurgården sannerligen i luften. Otur/slump gjorde att att Kalle Östman förlorade en puck till Ferguson som, fri med Armalis, satte 3-5. Inte rättvist i det läget, men hockey är hockey.
HV förlorade igen och är nu sist i tabellen. Vem kunde tro det?
#251: Jo det svänger i hockey.
HV71 får vara glada att det är jämt i botten och det är 19 matcher kvar för dom.
Malmö Redhawks har drabbats av ett nytt coronautbrott.
Helgens matcher ställs därför in.
– Det här känns riktigt tråkigt, men det är vad vi behöver göra i det här läget, säger sportchef Patrik Sylvegård i ett uttalande.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/matcherna-skjuts-upp-efter-ny-smitta-i-laget/
I toppmötet borta mot Rögle når i dag Karl Fabricius, 38, en tung milstolpe.
Luleåveteranen gör sin 1000:e match, grundserie och slutspel inräknat, och blir därmed den tredje spelaren i SHL-historien att passera den magiska gränsen.
– Thomas ”Bulan” Berglund sa i morse i restaurangen att det är det tydligaste tecken att man inte varit tillräckligt bra men inte för dålig heller, säger ”Fabbe” till C More.
Leksand har sju vinster på de tio senaste matcherna och gick för en ny seger hemma mot Färjestad. Men gästerna från Karlstad, som haft en betydligt tyngre tid, ville dock annat och fixade en 3-2-seger. Färjestad bröt därmed sin fyra matcher långa förlustsvit.
Rögle toppar SHL och drar ifrån allt mer poängmässigt. På lördagen fixade man en övertidsseger mot tabelltrean Luleå.
– Det är en krigarinsats, säger Rögles Anton Bengtsson.
Leksand hade sju vinster på de tio senaste matcherna inför matchen och gick för en ny seger hemma mot Färjestad. Men gästerna från Karlstad, som haft en betydligt tyngre tid, ville dock annat och fixade en 3-2-seger. Färjestad bröt därmed sin fyra matcher långa förlustsvit.
Det var ett stort ångestmöte mellan Linköping och HV71.
Då tog HV71 en viktig seger och lämnar jumboplatsen – efter att Jonas Gunnarsson hållit första nollan för säsongen.
– Det var på tiden, säger målvakten i C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/hv71-vann-angestmotet-med-rivalen-linkoping
Nio mål gjordes i mötet mellan Djurgården och HV71.
Det var gästerna som drog det längsta strået och vann med 5-4 – HV71:s andra raka seger.
– Det var ingen bra hockeymatch, men det är starkt att göra fem mål på bortaplan och vinna, säger Fredrik Forsberg i C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/hv71-vann-svangig-match-tog-andra-raka-segern
Växjö fortsätter att vara SHL:s vassaste hemmalag.
Mot Örebro visade Richard Gynge vägen med två mål när Växjö bjöd på en riktig urladdning och vände 1–2 till 6–2.
Filip Sandberg hann knappt fira klart sitt ledningsmål innan han sänktes av Växjös Ilari Melarts knytnäve.
Melart fick direkt lämna isen efter slaget.
Trots det besegrade Växjö HV71 med 4-2.
https://www.svt.se/sport/ishockey/matchstraff-efter-knytnavslaget
Rögles 20-årige supertalang Moritz Seider gjorde två mål i 5–4-segern mot Brynäs.
Men i slutet av tredje perioden brakade tysken otäckt in i sargen och fick ta sig ut i omklädningsrummet.
– Jag hoppas att han mår bra efter omständigheterna. Vi håller tummarna för det, säger Rögles Simon Ryfors i C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/otack-small-for-rogles-supertalang
Sjätte raka förlusten på hemmais är en historisk bottennotering för mesta mästarna Djurgården.
Det blev förlust med 0-3 mot Färjestad på Hovet.
– Att skriva sådan historia är inget man vill göra som coach. Framför allt inte för den här föreningen, säger tränaren Robert Ohlsson till C More.
Efter en målrik match blev det förlust för Leksand i SHL-mötet mot Oskarshamn på torsdagskvällen, matchen slutade 6-3.
https://sverigesradio.se/artikel/forlust-for-leksand-i-malrik-match-mot-oskarshamn
Efter en skral första period där Örebro ändå hade ledningen med 1-0 efter att ha blivit rejält tillbakatryckta av Luleå så vände Örebro även det spelmässigt och kunde göra fler mål och kunde spela hem matchen och tre viktiga poäng
https://sverigesradio.se/artikel/tre-tunga-poang-for-orebro-hockey
Malmö hade inte spelat match sedan den 9 januari.
Och kanske var det bristen på matchform som avgjorde i bottenmötet mot Linköping.
Ett Linköping som kunde vända och vinna med 6-3.
https://www.svt.se/sport/ishockey/linkoping-vann-krismotet-mot-malmo
116 mållösa minuter.
Då spräckte Djurgården målnollan med säsongens märkligaste mål.
– Det är en extrem freak-händelse, säger experten Niklas Wikegård i C More.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/AlEVvM/sasongens-markligaste-mal-freak-handelse
Stefan Elliott kunde inte ha önskat sig en bättre födelsedag.
Frölundabacken firade 30 år med två mål och två assist mot Brynäs.
Frölunda vann med hela 7–3.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/pAnjPj/fyller-30-ar--firade-med-drommatch
Inte ens SHL:s bästa bortalag kunde stoppa Skellefteå.
Nu är segersviten uppe i åtta raka efter 2–0 mot Rögle.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/GaBAyl/har-hallit-nollan-i-over-200-minuter
Det kommer att bli ett intressant SM-slutspel till våren. Dagsformen kommer bli avgörande när det blir aktuellt känns det som just nu och flera lag som kan bli guldaspirant..
Ja det kan sluta hur som helst…
FBK vann hemma mot Örebro med 4-3 efter straffar.
"Det känns otroligt skönt", säger FBK:s tränar Peter Popovic.
https://sverigesradio.se/artikel/farjestad-vann-mot-orebro-efter-straffdrama
Skellefteå förlänger sin imponerande svit i SHL-ishockeyn.
4–1-segern borta mot Luleå var den nionde i ordningen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/skelleftea-tog-nionde-raka-vinsten-i-shl
Miss, miss, miss.
Och miss, miss, miss.
Men efter rekordmånga missar lyckades Växjös Joel Persson sätta pucken mot Linköping i en galen straffläggning.
– Tänkte att det måste vara min tur, säger matchvinnaren till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/galet-straffdrama-i-linkoping
22-7 i skott och 4-1 i mål – efter en period.
Örebro vann till slut med 5-1 mot Leksand.
– När vi spelar som bäst är vi riktigt bra, säger tvåmålsskytten Ludvig Rensfeldt till C More.
Pontus Westerholm satte den avgjörande straffen. Men Malmös derbyhjälte heter Oscar Alsenfelt. Målvakten spikade igen totalt i 55 minuter och tog två straffar mot Rögle när Malmö lämnade jumboplatsen och knep en extrapoäng.
Ryan Stoa gjorde 37 poäng på 52 matcher i Örebro förra säsongen.
För två månader sedan värvades han till HV71 där han gjort noll poäng på elva amtcher.
Nu är amerikanen klar för Djurgården för resten av säsongen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/krislaget-varvar-floppspelaren
Luleå hittade vinnarspåret igen till tonerna av musik. Eller åtminstone Muzik.
Unge Radek Muzik sköt sitt första SHL-mål i karriären när han gjorde viktiga 3–1 i segermatchen mot Brynäs.
– En skön lirare som tar för sig när han får chansen, säger assisterande tränaren Henrik Stridh.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/pAnzdj/ljuv-muzik-for-lulea-borta-mot-brynas
HV71:s Linus Fröberg blev utvisad för tripping – men domarna ändrade sig.
Rögles Leon Bristedt erkände att han ramlade och efteråt hyllas han för sin ärlighet.
– Det händer inte ofta. Vi vill verkligen passa på att hylla honom för det, säger domaren Johan Magnusson till C More.
https://www.svt.se/sport/ishockey/drog-tillbaka-domslutet-efter-leon-bristedts-erkannade
Brynäs är kvar som tabelljumbo i SHL efter sjätte raka förlusten.
Det andra nederlaget på två dagar i dubbelmötet mot Luleå.
1–5 på onsdagskvällen blev 1–3 ett dygn senare. Ett spelmässigt steg i rätt riktning, tyckte Brynäsforwarden Daniel Mannberg.
https://www.svt.se/sport/ishockey/sjatte-raka-forlusten-for-brynas-1
3–2 segern borta mot serieledaren Växjö blev hans sista match på ett tag.
För nu tvingas Leksands backveteran Johan Fransson till operation.
– Jag ska göra ett ingrepp i ljumsken, säger han till Dalarnas Tidning.
https://www.svt.se/sport/ishockey/leksand-vann-men-backveteranen-langtidsskadad
LHC tappade viktiga poäng i bottenstriden, efter förlust med 2-3 mot Malmö på bortais.
"Vi hade kunnat hänga dit någon i powerplay – så det svider. Men det är inte läge att lägga sig ner", säger nyförvärvet Anton Karlsson.
https://sverigesradio.se/artikel/lhc-poanglosa-i-viktiga-bottenmotet
Örebro Hockey hade en tung kväll när Frölunda gästade och vann med 3-6.
Matchen avgjordes i den tredje perioden där Frölunda gjorde fyra mål.
https://sverigesradio.se/artikel/orebro-hockey-forlorade-mot-frolunda
Torsdagens match mellan Skellefteå AIK och Djurgården slutade med vinst för Skellefteå med 4-1. Det är Skellefteålagets tionde raka seger.
https://sverigesradio.se/artikel/skelleftea-aik-vann-mot-djurgarden-tionde-raka-segern
Färjestad besegrar Oskarshamn på hemmaplan med 3-2 under torsdagskvällen.
Hoppet lever kvar att ta sig direkt till kvartsfinal.
https://sverigesradio.se/artikel/farjestad-i-hygglig-form-tog-hem-segern
De hade sex förluster i följd.
Men mot bottenkollegan Malmö lossnade det för Brynäs – och Oula Palve.
Finländaren gjorde sitt första mål i Brynäströjan i 3–0-vinsten.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/39mkXX/brynas-tog-hem-odesmotet
Djurgården fortsätter sin dåliga trend i SHL.
Mot Växjö kom sjunde raka förlusten efter att målkungen Emil Pettersson avgjort.
– Det är fascinerande hur bra vi kan vara ibland, och hur dåliga vi kan vara ibland, sa Dick Axelsson till CMore.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/0Koj3o/mardrommen-morkare-for-djurgarden
- Redigerat 2021-02-06 17:36 av [Jimmy.L]
Han har kämpat sig tillbaka mot alla odds.
I dag avgjorde skadedrabbade Mattias Bäckman mot Färjestad med sitt första SHL-mål sedan återkomsten.
– Otroligt skönt, säger Linköpingsbacken till C More.
Rögle tog fjärde raka segern mot Luleå.
Eller?
– Vi räknar inte så. Det är tre oavgjorda resultat där de lyckas få extrapoängen med sig, säger Luleås tränare Thomas ”Bulan” Berglund till C More.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/OQjbl3/rogle-tog-fjarde-raka-mot-lulea--eller
HV71 vände och vann mot Brynäs.
I förlängning klev Linus Fröberg fram som matchhjälte efter en 25 matcher lång måltorka.
– Herregud, det var gött, säger 27-åringen i C More.
Djurgården lyckades bryta sina mardrömssviter.
Efter sju raka förluster och sju raka hemmaförluster.
Det blev seger med 4–3 mot Malmö på Hovet sedan det lossnat för 02:orna Alexander Holtz och William Eklund.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/VqGPRl/djurgarden-vande-de-langa-forlustsviterna
#291 Tre blytunga poäng mot en konkurrent i undre halvan. Kunde varit noll, men dessa poäng kommer nog att vara avgörande för Djurgården i striden om att undvika kvalspel.
#292: Exakt, Jag skulle vilja att dom minst plockar 6 poäng till för att vara säkra från kvalet.
Han har gjort 78 matcher i NHL och tagit OS-brons med Kanada.
Nu är backen Marc-André Gragnari klar för Djurgården resten av säsongen.
– Han är en skridskostark offensiv spelskicklig back, säger lagets sportchef Joakim Eriksson.
https://www.svt.se/sport/ishockey/djurgarden-varvar-nhl-meriterad-back
Krisande Brynäs vann bottenmötet mot Malmö med 2-0.
Segern betyder att Brynäs lämnar de negativa kvalplatserna och nu får lite andrum.
– Det tar även på coacher i sådana här lägen, säger Brynäs tränare Peter Andersson.
Ted Brithén lämnar Schweiz och ansluter till Rögle BK. Laddar inför slutspelet :)
Här är årets övergångsbomb till SHL.
Pär Lindholm lämnar Boston Bruins återvänder till Skellefteå AIK och har signerat ett flerårsavtal.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EpjB12/avslojar-lindholm-lamnar-boston