Å vad gör man nu då?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mästarnas mästare fick bli trösten för min del ikväll, när det står "cancelled" i TV-tablåerna på grund av coronapaus. SVT rekommenderar en del godbitar här för den som känner sportabstinens.
Ja det blir tomt utan sport.
"När alla stora tävlingar och ligor ställs in slutar sport visas på tv. För sportbarerna runtom i landet är sportsändningarna ett levebröd. – Jag är säker på att vi tappar åtminstone 30-40 procent av vår inkomst jämfört med när vi skulle visat sport, säger Oskar Sundin, restaurangchef på Cheers Pub", rapporterar GP.
SVT:s tablå över sportsändningar i veckan talar sitt tydliga språk…
https://www.svt.se/sport/svt-sport/har-ar-svt-sports-alla-sandningar-i-veckan-7
Ha förtröstan:
Coronavirusets spridning har gjort att både internationella nationella ligor och evenemang skjutits upp eller ställts in. I brist på direktsänd idrott har SVT Sport nu publicerat VM-krönikor på SVT Play.
https://www.svt.se/sport/fotboll/se-vm-kronikorna
https://www.svtplay.se/fotboll-vm-kronikor
Krönikorna är från 1978 till 2014 så det lär ta en stund att titta igenom allihop.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Ja. fast där vet man ju hur det går! 😃
#5 Har du så bra minne? 😉😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6 Ja, i sådana sammanhang! Däremot kan det hända att jag glömmer köpa det jag tänkt mig om jag inte har med mig en minneslapp till butiken.
#7 Då får du se det som en nostalgitripp istället. 🙂
Yes, nostalgi kan man aldrig få för mycket av! 😉
Mitt TV-tittande består nu av sträcktitta på tjugo år gamla avsnitt av Seinfeld. De känns fantastiskt fräscha fortfarande!
Vad vi åskådare skall ägna oss åt istället för sporten är en fråga , en annan är hur det skall fungera för de aktiva:
"Precis som alla andra har tränaren i superettanlaget TFF svårt att greppa krisläget. – Spelarna vill inte vara lediga. De är rustade för att gå ut i strid i 30 omgångar, säger han. – Det är en stor mental kraft som måste hanteras. Dessutom ska vi hålla liv i en fysiologisk förberedelse."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/superettan/tranaren-radd-for-den-mentala-halsan/
Niklas Wikegård tycker inte att ishockeyspelarna skall utnyttja den ofrivilliga ledigheten till att koppla av, utan istället hjälpa insjuknade fans med diverse stöttning och utföra samhällsarbete. Samma sak med juniorerna.
Sportnostalgiker kan nu se SVT:s årskrönikor från TV-sporten åren 1980-99 på SVT Play.
Finns massa VM-krönikor i fotboll på Youtube..Även OS-krönikor. Det finns även matcher i diverse idrotter i fullängd som man glömt slutresultat på att se eller ladda ned. Eller besöka loppis och köpa böcker och filmer att fördriva tiden med.
Årets ishockey-VM skulle ha spelats i Schweiz. För 30 år sedan stod Schweiz då också som värd med Bern som huvudort. Världsmästerskapet då Sverige besegrade Sovjet för första gången på 13 år. Lite att blicka tillbaka på och njuta av en del läckra svenskmål i brist på annat.
Årets OS har flyttats till nästa år. Så kanske kommer det en massa repriser på tidigare års höjdpunkter. 🙂
#15 Jag har OS-krönikorna mellan 1956 och 1976 så sommaren är räddad för min del. Det kommer ta veckor att plöja genom dom. Riktigt tunga böcker..
Man kan alltid njuta av Djurgårdens SM-guld igen. 🙂
#17 Vilket år var detta - jag måste ha missat det! 😉
#18 😃 😛
Göstage minns detta klipp om och om igen varje dag i dessa tider då det skulle varit brinnande SM-slutspel medan Jimmy trodde hans dator fått skvatt när han fått det i hårddisken av misstag 😅
#20 Absolut! 😃
#20 Är så tyst i Karlstad.
Slutspelsabstinensen ökar när man tänker tillbaka på SM-finalerna mellan Djurgården-Färjestad 1990 och 1991. Vilka matcher, och vilka spelare lagen hade. Kenneth Kennholt, vilket slagskott..Han sköt lika hårt som en häst sparkar. Och så Håkan Loob, med dom korta benen och den lite sittande ställningen. Johan Garpenlöv, Challe Berglund, Micke Johansson, Janne Viktorsson, Arto Blomsten, Thomas Rundqvist, Bengt-Åke Gustafsson, Tommy Samuelsson, Peter Ottosson. Som var landslagsaktuella alla.
SVT:s gåshudsgenerator återupplivar gamla sköna idrottsupplevelser.
#0 Mästarnas Mästare 2020 pågår ju för fullt, och har kanske dragit lite extra publik nu när nästan all annan idrott ligger i coronadvala.
Frida Hansdotters 26 minuter i jägarvilan, dubbelt upp mot Magdalenas tidigare rekord, är den kanske mest imponerande insatsen i programmets historia.
Mikael Torneus hopp över lagbanans höjdhinder med skadad fot blir nog också en klassiker. På ett försök gjorde han vad Stefan Holm tidigare behövde flera hopp för att klara.
https://www.expressen.se/noje/michel-torneus-skadad-fick-300-kilo-pa-foten/
Sedan har vi ju den gamla klassikern - Stenmarks jämfotahopp vid muren.😮
#25 "When I´m 64"…
https://www.expressen.se/tv/sport/har-lyckas-stenmark-med-det-omojliga/
Längtan efter toppmatcher har varit stor bland fotbollsfansen. Matcherna i den återupptagna Bundesliga igår (inför tomma läktare) sändes i fler än 160 länder och nådde en rekordpublik på uppemot en miljard människor, rapporterar SR.
#28 Ja, det är jobbigt för oss som tycker om sport. Förra helgen skulle VM-finalen i ishockey ha spelats och om två veckor skulle fotbolls-EM startat. Och längre fram i sommar OS i Tokyo.
Inget EM, men då kan man ju blicka tillbaka till det som varit på Youtube. Råsunda 17 juni 1992. Europamästerskapet i fotboll. Sverige-England 2-1. England hade inte vunnit mot svenskarna sedan 1968 samtidigt som Sverige förlorat mot Skottland och Nordirland i såväl kval- och mästerskapssammanhang. Sverige var med en andra ord en " pain in the ass" för engelskmännen. Sverige skulle fortsätta ställa till problem för England i både VM och i EM fram tills dom vann mot Sverige 2011. Den första segern mot Sverige på 43 år.
#30 Den matchen såg jag live med min pappa. Efter matchen var det ett slagfält utanför Södra läktaren och ner mot tunnelbanan. En av dom värsta kravaller jag upplevts.
#32 Jo jag såg bland annat på tv engelsmän som rev öltält på stan och flertalet liter god öl som rann i gatustenen. Förlusten innebar att England åkte ur EM.
#30 Notera även att Norra och Södra inte hade ett övre etage på den tiden.
EM-kval 98 jag var med några kompisar och vi satt på Norra övre. Engelska fans hade fått biljetter på Södra övre, dom hällde öl och pissade ner på nedre läktaren. efter matchen försökte dom engelska supportrarna köra en korvvagn genom rutan på övre läktaren. Dom plundrade kioskerna.
#33 Dom är fanatiska. Dom hade stora problem under 80-talet i England med huliganism. Manchester Uniteds supportrar hatade Liverpoolfans och vice versa ( och gör väl än idag kanske? ). Dom värsta sägs vara Millwall från London.
Från EM i England 1996. Skotska och nederländska supportrar umgås.
#0 Båstad med omnejd får fin turistreklam nästa år:
"Inspelningen av den trettonde säsongen av SVT.s program Mästarnas Mästare sker det här året i trakterna av Båstad. Detta på grund av reserestriktioner i samband med coronapandemin. Och inspelningarna ger både lokal sysselsättning och marknadsföring, konstaterar chefen för Båstad Turism, Karin Bengtsson."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mastarnas-mastare-bra-affar-for-bastad-turism
#37 Har inte sett ett enda avsnitt av Mästarnas Mästare 2021, men kollar kanske finalen på SVT1 20.00 söndag. Där möts André Myhrer, Therese Alshammar, Johanna Larsson och Fredrik Lindström.
- Redigerat 2021-05-14 09:09 av [Göstage]
#38 Jag har sett på Mästarnas Mästare på SVT. Saknar den exotiska touchen då det spelats in i Sverige och inte som tidigare vid Medelhavet. Fyra fina personligheter även om jag knappt visste något om Johanna Larsson innan mer än att man läste om henne som tennisspelare förr om åren. Må den bästa vinna.
Spoilervarning, för den som ännu inte hunnit titta.
Det hann aldrig bli spännande - Myhrer ledde från start till mål.