Annons:
Läst 539 ggr
[Göstage]
12/27/19, 8:54 AM

Bandy - sporten utan framtid?

Farväl till bandyn 2037?

"Dan Persson, expert inom sportfinans, har räknat och menar att statistiken talar sitt tydliga språk: – Enligt den kan man sätta ett datum: bandyn är död år 2037. Där nånstans kommer man ner till en brytpunkt där det inte blir hållbart för att utföra en träning … När det blir för få ungdomar som fyller på och spelar bandy så rasar ju allt. En domedagsprofetia som alltså till och med bjuder på ett årtal."---

 https://www.gp.se/sport/experten-bandyn-är-död-år-2037-1.21709149

Annons:
[Jimmy.L]
12/27/19, 9:00 AM
#1

Sen dom slutade med TV-sända matcher så har det varit svårt att följa bandyn det tror jag är en stor orsak till minskat intresse för unga.

[Göstage]
12/27/19, 9:34 AM
#2

En annan av skälet till bandyns tillbakagång är bristen på förebilder: tror knappt jag kan dra mig till minnes någon riktigt folkkär eller välkänd bandyspelare (utanför bandykretsarna) efter "Pinnen" Ramström och Pelle Fosshaug, och de som är i början av en eventuell karriär har väl knappast någon bandyidol, mer än på det lokala planet.

[GIKmio]
12/27/19, 10:23 AM
#3

Jag läste en bok en gång som jag tror hette Den döende bandyn. I alla fall något i den stilen. Och några av orsakerna i boken är dom ni redan tagit upp. En annan orsak är bredden. Till skillnad mot ishockeyn där mästarlag och topplag kommit dom senaste 20-30 åren som ingen trodde skulle nå dit. Samtidigt så har samma lag vankat på i toppen i bandyn årtionden efter årtionden. Det fick ett uppsving när Gais satsade för då kom en intressant uppstickare och det skrevs plötsligt om bandyn. Men den satsningen föll pladask.

[GIKmio]
12/27/19, 10:38 AM
#4

Jag skrev på Värmlandssajten härom året om bandydöden i Värmland. I slutet av 70-talet fanns det runt 20-30 lag i seriespel medan det endast är fyra lag kvar. I Värmland är problemet att det inte finns någon hall att tillgå. Dom milda vintrarna är också ett problem då det kostar pengar med kylaggregat.

[Göstage]
12/27/19, 1:23 PM
#5

Ja, Värmlandsbandyn är ett mörker. (Fast för dagen ser det ju rätt bra ut för Boltic, som är med och krigar i toppen på allsvenskan.)

[Jimmy.L]
12/29/19, 9:38 AM
#6

Annandagen är traditionellt sett den stora bandydagen i landet. Men i Värmdö är det den 31 december som gäller. På årets nyårsafton gästar serieledande Helenelund Ekvallen. Evenemanget brukar samla uppemot tusen bandyvänner som kommer för att heja, träffa kompisar och se på nyårsraketer (när/om Gustavsberg gör mål).

https://www.nvp.se/Sport/nyarstradition-med-malraketer-pa-ekvallen

Annons:
Upp till toppen
Annons: