Sport iFokus

Sport

Läst 446 ggr
Zimplet
1

Okunnig "blivande" skidåkare!

Tjena! 

Jag har funderat på att börja åka skidor som träning samt för att njuta av naturen 🙂 Saken är den att jag är helt okunnig när det kommer till allt som har med skidor att göra. 😂

Min tanke är att jag ska ut och åka i eljusspåret här i närheten, då det ser så fridfullt ut,  men jag har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:)

Vad behöver jag för utrustning? Det finns ju en uppsjö av tillbehör och miljontals skidor med varierande längd. Så vad ska man satsa på? Ta för givet att jag inte kan någonting när ni svarar, för det är just så det ligger till 😟

[Jimmy.L]
0

Inget jag sysslar med men det finns lite information på denna länk.

http://www.xn--lngdskidor-q5a.se/

Nu vet jag inte var du bor men ofta så finns det ju lokala föreningar som håller på med längdåkning som du kan fråga vilken lämplig utrustning du kan behöva.

Lycka till.

[Göstage]
0

#0 Tror inte att jag är orättvis om jag säger att det inte vimlar av skidexperter här på sajten, men vi får väl göra det bästa möjliga av frågan! 😉 

Jag tror mig förstå att du är motionsåkare, och inte i junioråldern. Det bästa är nog att ta kontakt med någon skidklubb i närheten, kanske är det de som administrerar ditt elljusspår? Där kan du nog få goda råd.

Annars finns det ju en del på nätet, även för absoluta nybörjare. Ett exempel ur mängden. 

Lycka till!

Sindri
1

Vad kul att du skall börja åka skidor. Det är en väldigt bra och samtidigt skonsam form av träning. Näst efter Simning är det nog det bästa för ryggen. Kort sagt kan man säga att det bygger på korsvis användning av musklerna. D.v.s höger ben och vänster arm fram. Vänster ben och höger arm fram.

Vad gäller teknik så finns det ju olika skolor. Jag är inte förtjust i skating (som du kanske sett på tävlingar), utan gillar det gamla hederliga hasandet.

Om du söker på Teknik längdskidor kommer en massa tips, och även filmer.
https://www.google.se/search?newwindow=1&source=hp&ei=l-owXKywMYuRsgGl3o_YAg&q=Teknik+l%C3%A4ngdskidor&btnK=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&oq=Teknik+l%C3%A4ngdskidor&gs_l=psy-ab.3..0l2j0i22i30l6j0i22i10i30j0i22i30.1528.6545..7121…0.0..0.50.774.18……0….1..gws-wiz…..0..0i131j0i10.YnFI7b2fqP0

Jag har nyligen handlat nya skidor på XXL och är djupt imponerad av deras professionalism. Nu måste man förklara att man är motionsåkare och inte skall ha proffsutrustning för en massa tusenlappar, utan varma skor (undvik plast), hyggligt glid och vassa stavar.

De var i väldigt noga med att mäta ut spannet på skidorna och att sätta bindningen rätt och testa.

Lycka till med många härliga dagar i skidspåret. Och kolla din kommuns hemsida, där kan du nog få tips om spår. Om du inte har en hel härlig skog att åka i.

Vi hade för ovanlighetens skull mycket snö förra vintern och flera golfbanor hade skidspår.