Fotbollsgalan 2018
TV4 i morgon måndag klockan 20.00.
De nominerade i olika klasser finns här:
https://www.svenskfotboll.se/nyheter/svff/2018/10/nominerade-till-fotbollsgalan-2018/
Kvällens pristagare:
Årets genombrott i damallsvenskan: Anna Anvegård (Växjö)
Årets domare:Tess Olofsson, Andreas Ekberg
Damallsvenskans mest värdefulla spelare: Julia Karlernäs (Piteå)
Årets tränare i damallsvenskan: Stellan Carlsson (Piteå IF)
Fair Play-priset: Umeå IK, Kvarnsvedens IK, Vittsjö GIK, Helsingborgs IF och Dalkurd FF
Årets forward: Anja Mittag (Rosengård), Zlatan Ibrahimovic (LA Galaxy)
Årets mittfältare: Caroline Seger (Rosengård), Viktor Claesson (Krasnodar)
Årets Målvakt; Hedvig Lindahl (Chelsea), Robin Olsen (Köpenhamn/Roma)
Årets Back: Nilla Fischer (Wolfsburg), Andreas Granqvist (Krasnodar/Helsingborg)
Fotbollskanalens hederspris: Lotta Schelin
Diamantbollen: Nilla Fischer, Guldbollen: Victor Nilsson Lindelöf
Number 10: Grunden Boys
Årets allsvenska nykomling och årets allsvenska tränare delas ut under galan ”Allsvenskans stora pris” den 19 november.
Där hann Göstage före mig 🙂 Första gången på länge som jag inte såg galan.
Nej, jag kollade den inte heller, det brukar jag inte göra. Kollade "Hysén" på femman istället.
Såg heller inte galan,
Ser att man verkar ha varit njugga mot Andreas Isaksson på galan, vilket i så fall är trist. Han har ju varit en av våra främsta landslagsmålvakter under sin långa karriär!
https://www.expressen.se/sport/fotboll/kritik-efter-scenerna-det-gor-ont-i-hjartat/
Så respektlöst att inte hylla Isaksson.
Ja, han hade varit värd samma uppmärksamhet som Lotta Schelin (helt rättvist) fick.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/xR0PbB/schelin-kommer-till-galan--ska-hyllas-stort
En annan märklig sak med galan (tycker jag som alltså inte sett den): att man delar ut prisen till årets allsvenska nykomling och årets allsvenska tränare på en annan gala förtar ju en del av strålglansen från Fotbollsgalan.
Trots att det ständigt pågår ansträngningar att förbättra villkoren för de kvinnliga fotbollsspelarna att utöva sin sport, bland annat genom att landslagsarvodena närmar sig varandra mellan herr- och damfotboll, så tycks bitterheten från de kvinnliga spelarna bara öka - det är känslan när man läser eftermälena till fotbollsgalan.
Kanske blir det ofrånkomligt att förbunden, nationellt och internationellt, kommer att gå skilda vägar, så att damfotbollen får chansen att utvecklas på sina egna villkor?
Det vore väl det bäst men dom får räkna med att lönen inte kommer att stig.
Nej, minskade intäkter vore väl en av konsekvenserna av en delning. Men eftersom vissa verkar ha övertygelsen att de motarbetas av männen så bör de ha ett annat alternativ än Robin Hood-tänket.
Ja, det finns stora orättvisor inom fotbollen. Själv har jag svårt att acceptera att Div 5 fotbollen har så ofantligt mindre ekonomiska resurser jämfört med CL. Varför???
Damfotbollens stora dilemma, enligt min mening, är det låga antalet åskådare. Vet inte vad 2018 års siffror (damallsvenskan) hamnade på - 800-900? Så länge de siffrorna inte växer rejält så kommer ekonomin inte heller att växa.
#12 Siffrorna stämmer bra - hemmasnittet i damallsvenskan var 894.
Det råder ju lite "omvänd bevisföring" när det gäller intresset för damfotbollen. De anser att publiken kommer bara man får lika mycket mediauppmärksamhet som killarna, medan andra anser att publiken kommer om man gör sig förtjänt av den.
Har sett att det under året förts diskussioner om att utöka damallsvenskan upp till 16 lag. Jag tycker att det redan är för stora skillnader i damallsvenskan, där resultat på 8-0 och mer inte är direkt sällsynt. Det lär inte bli jämnare med en utökning. Dessutom får man högre resekostnader vid 16 lag, så det låter som ett vågspel.
#13 Att det är medias "fel" att publiksiffran är låg - det håller jag inte alls med om. Med dagens digitala möjligheter att sprida damfotbollens så upplever jag det som klent ett "försvar". Dessutom sändes Damallsvenskan på statsägd television och bara det borde ju borga för en god spridning & tillgänglighet. Ett media som årligen får 8 miljarder ur statsbudgeten.
Nu tittar jag inte så ofta på sportnyheterna, men de gånger jag gjort det tycker jag att damfotbollen fått god exponering.
#15 Absolut. Det är inte där det ligger utan skillnaden ligger i att åskådare väljer utifrån andra kriterier. Av samma anledning drar CL-finalen betydligt mer intresse, publik & pengar än ett lokalderby i Div 5.
#1: Alla belönade i den separata galan "Allsvenskans stora pris":
Årets målvakt: Isak Pettersson, IFK Norrköping
Årets back: Per Karlsson, AIK
Årets mittfältare: Kristoffer Olsson, AIK
Årets anfallare: Paulinho, BK Häcken
Årets röst: Simon Thern, IFK Norrköping
Årets tränare: Rikard Norling, AIK
Årets bortasektion: BK Häcken, Bravida arena
Årets nykomling: Muamer Tankovic, Hammarby IF
Offsides stora hjärta: Margareta Lindgren, supporter IFK Göteborg
Allsvenskans MVP: Paulinho, BK Häcken
Årets mål: Kennedy Bakircioglü, Hammarby mot IFK Göteborg 1 oktober (3–0)
Nilla Fischer vann Diamantbollen på 2018 års Fotbollsgala och höll, som säkert alla vet, ett brandtal. En av de som reagerade "mindre positivt" var Andreas Granqvist som bl a menade på:"…att det blir lite orättvist när man drar alla över en kam".
Fischer replikerar med att säga sig inte förstå hur Granqvist kan tolka det så. Länk:
https://www.hd.se/2019-01-01/fischer-svar-till-granqvist-skitsnack
Hon kallar det "skitsnack". Det får hon göra, men faktum är att hon i sitt brandtal säger så här:
"…och alla ni pojkar, killar och framför allt män…"
Säger man de facto "alla" som menar hon väl ändå precis det? Det vill säga "alla", vilket ju även innefattar mig trots att jag inte var på nämnda gala.
Här kan du lyssna på talet:
Fischer och några andra damer i fotbollen och skådisarna som igår dissade Persbrandt är några av de kvinnor som förebådar en ny umgängeston mellan kvinnor och män. Skulle tro att de flesta män väljer att vända andra kinden till av självbevarelsedrift - i den kampen har de ingen möjlighet att freda sig i spalterna…
#19 Eller så vänder männen på klacken och går åt motsatt håll…Det är ju inte som att Nilla Fischer inspirerar mig att se fler damfotbollsmatcher.
Nej, känns inte speciellt betungande att hennes och Caroline Segers karriärer går mot slutet. De har gjort det bra, men som många andra spelare i slutet av sina karriärer (oavsett kön) verkar de bli allt grinigare.