Sport iFokus

Sport

Läst 1014 ggr
[Göstage]
1

Sverige-Schweiz - hur går det?

Hur slutar VM-matchen på tisdag? Dela med dig av dina tankar (före avspark).

[GIKmio]
2

Xherdan Shaqiri gör mål för Schweiz. Ola Toivonen nickar in kvitteringen på en hörna. Marcus Berg kontrar in 2-1 och svensk seger.. Det blir en jämn kamp i alla fall.

[Göstage]
1

Schweiz förlorade bara en match i kvalet (mot Portugal borta), och gick vidare från grupp E som tvåa efter Brasilien. Schweiz vann en match och spelade oavgjort i två, bland annat 1-1 mot Brasilien. Alplandet ligger faktiskt sexa på FIFA:s världsranking, vilket dock anses som väldigt smickrande - så bra är de väl ändå inte?

Jag tippar att det står 1-1 efter full tid och förlängning, och att Sverige vinner på straffläggning.

[VSK]
1

Tror Sverige förlorar med 1-2.

Martin
2

Jag tycker inte man skall ta allt för lätt på Schweiz. De har som sagt gjort bra resultat, har kvicka spelare i laget och har inte spelat dåligt de matcher jag har sett dem (Serbien och Brasilien).

Sveriges anfall har inte imponerat - visst, lite islossning efter att vi tog ledningen senast. Men jag tycker att flera av spelarna har haft svårt att komma till bra avslut, tycker nästan att det är de lite oväntade som klivit fram.

Jag tror dock ändå att Janne har haft en bra känsla i truppen och det vinner man mycket på, och jag är ju den typen som tycker att fotboll skall vara attraktivt och man skall ha ett roligt anfallsspel, men grunden till det byggs bakifrån med stabilt försvar. Vi har nått halvvägs, med en stabil målvakt som litar på backlinjen och det märks att laget litar på honom. Det i kombination med att jag tror att även om man inte gjort så mycket mål så verkar man ha harmoni och tilltro i truppen - oerhört viktigt. Och - man är ett lag. Det var man innan Durmazaffären men jag tror att den stärkte det ännu mer. Och segern mot Mexico, gav såklart också mersmak och byggde på det här; "Vi kan".

Jag tror på svensk seger imorgon. 1-0 eller 2-1. Första målet blir oerhört viktigt (som det ju ofta är i direktutslagningsmatcher). Dagens andra match var väl undantaget där Belgien vände 0-2 till 3-2.

mvh Martin

[Hayabusa]
1

Sverige - Schweiz: 3-2

[Jimmy.L]
1

Tror tyvärr på förlust 0-2.

[Hayabusa]
1

Oavsett hur det går så anser jag att Sverige gjort vad man rimligtvis kan förvänta sig. Och lite till, faktiskt.

[Göstage]
0

#7 Ja, det får man väl instämma i - men "aptiten växer ju medan man äter", som det brukar heta…😉

Det som är positivt är att truppen är ganska förskonad från skador, och att den magsjuka som hotade i början på turneringen verkar ha kunnat hållas på avstånd. Sedan finns det förhoppningsvis lite bra i att några spelare faktiskt inte riktigt levt upp till sin fulla potential. Lyckas man vässa till spelet offensivt kanske man både blir ännu bättre och får bort tråkstämpeln som många experter satt på laget. Får Foppa skotten på mål och Berg har fötter och panna finkalibrerade, då 😈…

[Hayabusa]
1

#8 Instämmer! Nu måste Forsberg sannerligen visa att han har mer att ge. Tror inte att han själv är särskilt nöjd (med sin egen insats). Gissar att det blir en jämn tillställning och då brukar slump/tur/tillfälligheter spela in. Marginalerna på rätt sida, så att säga.

[Jimmy.L]
1

Tycker media har skruvat upp förväntningarna mot Schweiz, det är ett mycket bra lag som Sverige ställs mot. Ska vi vinna krävs det 100% fokus från spelarna från start.

[Hayabusa]
1

#10 Så är det. Ett fenomen som inträffar med regelbundenhet…att förväntningarna skruvas upp.

[[eskils_]]
1

Ska förstås titta på matchen och heja på Sverige. Men törs inte tro på seger, gissar på 1-3.

[GIKmio]
0

Jag står fast vid mitt 2-1 till Sverige. Ska bort, ut med båt till en stuga ute på en ö och följa matchen där. Så jag blir nog inte aktiv under kvällen.

[VSK]
1

Hoppas du får en trevlig dag och massor med tjut och vrål när Sverige gör mål 🙂

[GIKmio]
1

#14 I alla fall finns det mycket vatten att bada i om det skulle bli seger 😃 Behövs inga fontäner

[VSK]
0

😃

[Göstage]
2

Flera trodde på svensk seger, men Martin var väl den ende som nämnde just 1-0 med gardering, men vi knusslar inte en dag som denna. 😉

Och på lördag tippar vi väl kvarten? 🙂

[Jimmy.L]
2

Jag trodde det skulle bli svårare men Sverige spelade riktigt bra.

[[eskils_]]
1

Så kul att vi vann! 😃🥳  Ett väldigt bra försvarsspel!

Martin
0

Det var jämnt idag, men samtidigt så var det faktiskt helt rättvist och vi borde ha vunnit med betydligt mer än 1-0. Men, precis som förr, så är skottställningen runt 40 grader för högt ställd i många avslut… Det blir väl 5 snäpp vänster på vredet :) 

Riktigt kul idag. England på lördag har alla chanser att bli en klassisk match. Och, jag påstår inte att vi är favoriter men det är fan inte England heller :)

mvh Martin

[Hayabusa]
0

Marcus Berg har ett jäkla bra avslut som Schweiz målvakt gör en fantastisk räddning på. 1-0 till Sverige efter de första 45 hade inte varit orättvist.

England, ja…Tycker nog att Columbia var lika nära segern, men marginalerna var på Englands sida. Columbia drar en straff i ribbans undersida, Englands målvakt gör en räddning på sista straffen som är grym. Som sagt - det gäller att ha marginalerna på sin sida.

Sverige i en kvartsfinal - då kan jag faktiskt ta en förlust med gott mod. Fast jag vill ju att vi vinner givetvis 🙂

[Jimmy.L]
0

Ja hur det än går mot Englad så gör Sverige sitt bästa VM sen 94.

[Jarl]
0

Det blir svårt mott england men england hade fått några gula kort!

[Jimmy.L]
0

#23 Inga engelska spelare är avstängda mot Sverige vad jag vet.

[Jarl]
0

Men har dom inte kvar gula korten?

[Jimmy.L]
0

#25 Varnad sen förra matchen och får ett gult kort mot Sverige då är man avstängd nästa match alltså i semifinalen.

Martin
0

England har ingen avstängd men Mikael Lustig är avstängd mot England och det är såklart ett stort avbräck för Sverige. Tycker att han har varit riktigt bra, som brukligt.

#25 Jo, man har kvar de gula korten från gruppspelet men ingen av de två gula England fick igår drabbade spelare som hade gult sedan innan om jag inte missat något.

mvh Martin