Västerås byter namn – inför comebacken
Västerås är tillbaka i hockeyallsvenskan. Då passar klubben på att byta namn. VIK Västerås HK blir klassiska Västerås IK igen. – Kul att vårt ”rätta” namn är tillbaka igen, säger klubbens styrelseordförande Pär Södergren till VLT.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/vmK9aV/vasteras-byter-namn--infor-comebacken
Hoppas de inte ramlar ned på en gång.
Ja det gäller att värva smart om dom ska häng kvar.
Ja. Och ha bra styrelse.
Ja dom har hetat mycket, VIK Hockey, Västerås IK, VIK Västerås HK Ungdom, VIK Västerås HK.. Kärt barn har många namn 😃
Därför man ska hålla sig till bandy 🙂
Det fanns ett lag i dom lägre serierna som hette Västerås HC. Dom spelade mot Värmlandslagen i hockeytvåan för ett antal år sedan.
VHC känner jag igen (konstigt nog).
#7 Dom hade grönvita dräkter också som VSK. Men det finns ju flera lag i lite större städer. Karlstad har också haft flera lag. Tyvärr hamnar sådana lag i lägre serier och i skymundan. I Västerås är svartgula Västerås IK lag nummer ett.. Före detta VIK Hockey, VIK Västerås HK Ungdom och VIK Västerås HK 😂
Hade Pär Mårts som gympalärare en gång i tiden för länge sen. Vinter och han fick bestämma vad vi skulle ha på schemat. -Hockey 😃
😃 Och VSK plockade fram bandyklubban istället.
Nä, hade fullt sjå att åka på lädret ☺️
😂
😃
Inget skryt alls. När vi flyttade till Berghamra så bodde vi "nästan grannar" med varandra. Har för mig de bodde på Propellergatan 26. Skolan han jobbade i och som jag gick i låg på andra sidan stan kan man säga.
Så det så 😛
😃
Aldrig hört talas om Raimo Pihl ☺️
#14 Mer fascinerad av att du träffat en annan Västerås IK- ikon. En av Sveriges bästa hockeybackar. Kanske den bäste genom tiderna, Nicklas "Lidas" Lidström 🙂
Kollade faktiskt ganska mkt på hockey innan de gick upp i Elitserien (ssschhhh säg inget). Bästa matcherna var ju garanterat mot Örebro. Krossa kexet stod vi på läktaren och skrek ha ha. Har sett Lidas en hel del matcher, Popovic, Salo, Flygis och allt va de hette. Patrik Juhlin minns jag oxå samt Mats Ytter och Leif Rohlin. Ytter jobbade som polis då. Flygis var ju känd för att slita som ett djur och har för mig han hade längsta klubban av alla i de övre regionerna. Flygis var ju aldrig nån riktigt bra hockeyspelare om man ser det så, men det var hans slit och uppoffringar som gjorde han så omtyckt bland hemmafansen.
Var faktiskt och såg matchen när VIK klev upp i finrummet. Då Sveriges största ståplatsläktare och Rocklundahallen kallades för skräckarenan av många lag, och det pga det tryck som då rådde. Frågan är om det finns nån hall i det här landet som haft högre tryck.
Va faktiskt och såg Djurgården - VIK en gång. Globen var nog ganska ny på den tiden.
Hade inga problem med hälsan på den tiden så där har jag normalt minne.
Minns jag rätt nu så var då max publik 8500 i Rocklundahallen och 7000 var ståplatser. Idag är det en biograf.
Våren 1993 vann Västerås IK Elitseriens grundserie ( numera SHL ) och var en stor favorit att ta hem SM-guldet. Men laget åkte ut i kvartsfinalen mot Djurgården. Laget var bra med bland annat: Tommy Salo, Mats Ytter ( tidigare Djurgården ) som målvakter, Peter Jakobsson ( nu sportchef i Färjestad ), Sergej Fokin, Roger Åkerström, Robert Nordmark, Leif Rohlin, Peter Popovic som backar, Stefan Hellkvist, Patrik Juhlin, Johan Brummer, Misjat Fahrudtinov, Anders Berglund ( pappa till Patrik Berglund som nu spelar i St. Louis ), Claes Lindblom och Fredrik Nilsson som forwards.
Nordmark hade jag totalt glömt bort likaså Fokin. Och Stefan "Loppan" Hellkvist och de andra 😭
Har jag inte sett helt fel så tror jag att jag sett Fokin kolla på bandy flertalet år. Efter hans aktiva karriär så klart.
Bulan kommer väl hem sen när han är klar på andra sidan pölen, men hamnar väl i nåt topplag i det som numer heter SHL. Sen kanske han avslutar karriären här.
Nu blev här många namn 🤦♂️
Hockey i Västerås var jag vid för sådär 20 år sen under en luciadag när Västerås mötte Djurgården en lördag. Tror vi förlorade den matchen.
Där ser man. Då var det en väldigt lik person jag sett flera ggr. Minns inte vilka VSK mötte då när jag såg denna kopia av Fokin.
#22 Det kan väl vara han ändå 🙂
Jo så kan det ju ha varit förstås. Sjukt lik Fokin var han iaf. Göran "Flygis" Sjöberg har jag för mig flyttade uppåt landet och blev nån form av tränare. Har för mig jag läst det på iFokus faktiskt.
VIK vann ju Elitserien men i slutspelet så tror jag brist på rutin fällde de. Tror inte VIK kommer få bättre lag än de hade detta år på väldigt väldigt länge, om någonsin mer jämte konkurrerande klubbar.
Vad jag har förstått av andra som har hockeyintresse så var det ledningen som felat år på år, på år, på år.
#18 Även Paul "Palle" Andersson spelade i VIK den säsongen och gjorde 28 poäng (16 må & 12 ass). Med sina 16 mål var har "skyttekung" i VIK den säsongen. Heter numera Andersson Everberg och bor i Ängelholm. Far till Dennis Everberg (som bl a tog VM guld nu i våras).
https://www.eliteprospects.com/team/308/vasteras-ik/1992-1993?tab=stats
Ingen jag minns nu, men man glömmer ju så klart. Är ju några år sen detta.
Idag = noll intresse av hockey. Vet inte ens vilket land som vann VM i år.
#26 Palle gjorde 10 säsonger i Västerås, det får väl ses som tämligen anmärkningsvärt.
Ja. Desto mer pinsamt att man inte ens kommer ihåg namnet ☺️
#27 Jag vet, men han föll bort 🙂 Pojken hans har vunnit två raka VM-guld.
#24 Göran"Flygis" Sjöberg spelade något år i Brynäs innan. Han är från Gävle. Lång, stor kampvilja. Klassisk hemmafavorit. Han var tränare i Norge, Brynäs och HV71 m.f.l . Ett tag sedan man hörde om något om honom.