Svenska medaljer i Pyeongchang
Jag tippar lite försiktigare, tre guld, 5 silver och sex brons.
Det populäraste alternativet i SVT Sports omröstning om Sveriges insats i OS är ”1–5 medaljer”. När svenske OS-chefen Peter Reinebo gästade Sportspegeln kommenterade han det. – Det tycker jag är lite lågt. Den nivån som vi haft sedan Turin med 11, 14 och 15 medaljer… Den nivån eller i närheten ska vi nå, säger SOK:s truppchef.
https://www.svt.se/sport/vintersport/reinebo-tror-pa-fler-medaljer-an-publiken-lite-lagt/
#2 Ja, nog låter totalt fem Medaljer överdrivet pessimistiskt.
3 Guld 5 silver 2 brons.
Radiosportens medaljbarometer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6867700
SOK sätter målet vid åtta svenska Medaljer.
https://www.svt.se/sport/vintersport/sok-sverige-tar-atta-medaljer
Tror att SOK tippar lite "finskt" för att inte skapa för stora förväntningar…
#6 Norrmännen är inte lika blyga! De verkar ha räknat hem 12 Medaljer redan - guldmedaljer alltså…Och de låga svenska förväntningarna tror man nog inte riktigt på:
"En siffra som John Rasmussen, norsk skidreporter på Dagbladet, tycker låter skrämmande låg.
– Det vore självklart ett fiasko för norsk del om vi bara tog åtta Medaljer. Min omedelbara tanke är att det låter lågt för Sverige, säger han.
– Jag tänker att svenskarna bör ha ambitioner om inte annat att ta fler Medaljer. Det låter som att nån på SOK har fått mycket stryk på sistone.
– Jag tror Norge har en ambition om att ta tolv guld eller flera. Det har varit en formidabel vinter än så länge, tillägger Rasmussen."---
https://www.expressen.se/sport/os-2018/later-som-att-nagon-har-fatt-mycket-stryk/
Flyttar medaljställningen hit - det har ju "börjat bra" för den svenska truppen:
Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil
Vi tre tappra som vågade tippa antalet Medaljer hoppades ju på tre guld, och det är redan uppfyllt - men det återstår fler chanser! 😉
Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans, Frida Hansdotter, slalom
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil
Vilka tjejer Sverige har! 👍
Fantastiskt. Vilket åk Hansdotter gör.
#14 Ja, det var starkt - det var knepiga förhållanden på slutet, med tilltagande vind.
#14 #15 Dramatiken tog slut precis innan jag skulle iväg i morse, så jag hann med lite live-OS. Men nu är det helg och ledigt 🙂
#16 Du skall inte ut i rallyskogen?
Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans, Frida Hansdotter, slalom
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil, damlaget skidor, 4x5 km.
Tjejerna igen! 👍
Dom är bra våra svenska tjejer.. Dom är granna också som vi säger i Värmland 😃
Norge har redan tagit hem 27 Medaljer i detta OS, vilket är nytt rekord för grannarna. Förlusten av tidigare säkra medaljkort som Northug, Björndalen och Johaug täcks upp med nya krafter. Generationsväxlingar verkar vara ett okänt begrepp i Norge - allt är ett ständigt flöde av elitidrottare.
Fantastiskt, fast o andra sidan har dom inte så stora framgångar i hockeyn.
Nej, när det gäller lagidrotter är nog Sverige strået vassare, med undantag av handbollen.
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil, damlaget skidor, 4x5 km, damlaget skidor, sprintstafett.

Medaljchansen i ishockeyn fladdrade iväg lite snopet, men ännu finns det lite medaljmöjligheter att hoppas på. Sandra Näslund i skicross, skidskyttestafetterna, damernas tremil i skidor och curlingen i båda klasserna är väl de största kvarvarande chanserna att föra Sverige upp i tio Medaljer i detta OS.
Märkligt att det inte blivit något brons ännu!
Glömde ju André Myhrer, men det gjorde inget - han tog hem första svenska guldet på manssidan i detta OS.
Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans, Frida Hansdotter, slalom, André Myhrer, slalom.
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil, damlaget skidor, 4x5 km, damlaget skidor, sprintstafett.

Om man nu skall gå in på det där med utdelningen mellan tjejerna respektive killarna så är ju uppenbarligen den stora skillnaden längdåkningen, där vi har två i tjejer i världstopp (plus Ebba "på tillväxt") medan det krisar på herrsidan.
Undrar om det blir brons för någon svensk under detta OS.
#28 Jag tippade att det skulle bli nio brons för svenskarna…😃
#29 Då får dom ta i nu och fixa brons. 😃
Jag tippade sex brons.
Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans, Frida Hansdotter, slalom, André Myhrer, slalom.
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil, damlaget skidor, 4x5 km, damlaget skidor, sprintstafett, damlaget skidskyttestafett.

Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans, Frida Hansdotter, slalom, André Myhrer, slalom, herrlaget skidskyttestafett.
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil, damlaget skidor, 4x5 km, damlaget skidor, sprintstafett, damlaget skidskyttestafett.
👍
Kul att se de svenska curlingdamernas glädje när finalplatsen var klar. Curlingspelare ser ju väldigt koncentrerade ut under serierna, och det är säkert en stor anspänning under lång tid.
Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans, Frida Hansdotter, slalom, André Myhrer, slalom, herrlaget skidskyttestafett. Team Hasselborg, Curling damer
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil, damlaget skidor, 4x5 km, damlaget skidor, sprintstafett, damlaget skidskyttestafett, Team Edin, Curling herrar.

I och med de svenska tjejernas seger är detta tydligen den bästa svenska OS-insatsen hittills, trots att "vi" tog fler Medaljer totalt sett i Sotji.
https://www.expressen.se/sport/os-2018/sverige-har-gjort-sitt-basta-os-nagonsin/
Fast vi har långt fram till Norge, som igår tog sin trettiosjunde medalj i detta OS! Det är mer än vad någon nation tagit tidigare, men ändå ligger Norge "bara" tvåa i medaljligan, eftersom Västtyskland tagit 14 guld mot Norges 13. Det kanske Björgen kan ändra på - å andra sidan kan ju Tyskland faktiskt ta ett guld i hockeyn…😉
https://www.expressen.se/sport/os-2018/normalt-i-norge-att-tro-att-man-ar-bast/
Sverige tog sju guld i Turin också. Men bara två silver,, Och betydligt fler brons än i år, hela fem stycken..Så sett till mängden guld och silver så är OS i Pyeongchang det bästa vi presterat..
Charlotte Kalla, längdskidor, skiathlon, Stina Nilsson, längdskidor, sprint, Hanna Öberg, skidskytte, distans, Frida Hansdotter, slalom, André Myhrer, slalom, herrlaget skidskyttestafett, Team Hasselborg, curling damer.
Sebastian Samuelsson, skidskytte, jaktstart, Charlotte Kalla, längdskidor 10 km fristil, damlaget skidor, 4x5 km, damlaget skidor, sprintstafett, damlaget skidskyttestafett, Team Edin, curling herrar.
Stina Nilsson, skidor, tremilen.
Jimmy L. vann vår (väldigt lilla) tävling där han tippade 14 svenska Medaljer, vilket stämmer på pricken. Fast det blev fler guld än någon av oss kunde tro.
I och med Björgens seger så vinner väl Norge medaljligan om jag sett rätt.
Ett bra OS för Sverige även om vissa floppade.
Sju guld, sex silver och ett brons.. Vilken enorm svensk prestation vid OS i Pyeongchang. Det är bara buga, niga, och bocka och tacka för den bästa svenska prestationen vid ett vinter-OS någonsin.. Och jag är fortfarande osäker om jag stavar rätt på värdnamnet
Det blir lättare om fyra år i Peking. Peking som dessutom blir historiskt då som den första stad som arrangerat både vinter- och sommar-OS. Sommar-OS hölls ju där 2008..
#41 Det fanns på förhand en del medaljchanser i freestyle som vi bommade.. Herrlandslaget i längdskidor och Tre Kronor.. Det är fiasko, helt klart
Det är inte många sprintmedaljörer som stått på pallen även på tremilen!
Konstigt att hon inte fått veta att hon körde för medalj - det var ju först när Björgen gratulerade henne till tredjepriset som hon fattade det.
Edit: i intervjun berättade Stina att hon faktiskt fått rapport om att hon körde för medalj, men tänkt att "visst, det där går jag inte på"…😃
#6 "SOK sätter målet vid åtta svenska Medaljer." Dålig prognos - det blev ju 14!
#9 "Jag tror Norge har en ambition om att ta tolv guld eller flera." Bra tips, det blev flera: 14 här också - fast av ädlaste valör.
Norge helt överlägsen i Norden.
Jag gläds som har finska rötter åt ett OS guld och grattis Sverige som tog fler Medaljer än vad många trodde speciellt guldmedaljer.
🏆 Grattis Sverige till många fina resultat.
Stolt ägare till tre La permer
Sverige kom på sjätte plats bland de 28 länder som tog minst en medalj. 62 nationer deltog utan att ta någon medalj.
Inte ens hälften av dom som deltog tog alltså ingen medalj.
Ja, det var många blåbärsnationer…