Sommar-OS i Rio 2016
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
OS i Rio äger rum 5- 21 augusti. Den olympiska elden tändes i Olympia, som sig bör, den 21 april. Redan i början av maj anlände den till Brasilien, där den på sin väg till Rio skall passera 329 städer.
Detta OS har ju tyvärr föregåtts av många negativa nyheter: landets president avstängd och skall ställas inför riksrätt, Zika-viruset skapar oro, havsvattnet är förorenat och hotar att göra seglarna sjuka, och dopingsituationen inom bl.a. friidrotten är på gränsen till kaotisk. Senaste nytt där är att de ryska friidrottarna blir portade från deltagande efter att IOK givit sitt stöd till IAAF:s avstängningsbeslut.
Här hemma är det osäkert kring hur det kommer att fungera med TV-bevakningen sedan Viasat övertagit kontraktet. Man lovar att sända "det bästa" på TV3 (och TV10), men "det mesta" på sina betalkanaler. (Fr.o.m. 2018 och t.o.m. 2022 har Discovery Networks övertagit rättigheterna.)
Bara att hoppas att det blir ett lyckat OS om 48 dagar, trots alla orostecken…
Lite smått och gott från SOK:
Man tävlar på 34 olika arenor i Barra, Copacabana, Deodoro och Maracanã.
- Antalet nationer: 206
- Antalet deltagare: 10 500 st
- Antalet idrotter/discipliner: 42
- Antalet medaljevent: 306 st
Svenska truppen (i dagsläget).
OS maskot heter Vinicius, och är en blandning av olika inhemska djur. Han är namngiven efter den brasilianske poeten och musikern Vinicius de Moraes (inte Moraeus…), som bland annat skrev texten till "The girl from Ipanema".
"Tidigare i veckan larmade Rio de Janeiros guvernör Francisco Dornelles för att staden inte är helt redo för sommarspelen.
– Jag är optimistisk, men jag måste beskriva verkligheten. Vi kan fixa ett fantastiskt OS, men om vissa förbättringar inte görs kan det bli ett stort fiasko, sa Dornelles tidigare i veckan."---
Jag kommer bara att följa fotbollen. Friidrotten och simningen med mera intresserar mg inte. Men jag beklagar att dom intresserade som inte har box/Kabel-tv inte kan följa OS.
#5 Ja, nog saknar man de gamla reklamfria sändningarna på SVT! Tyvärr har "marknaden" tagit över, och där kan inte våra licenspengar konkurrera…
Trots dopingskandaler med mera är nog friidrotten det jag helst ser från OS. Fotbollen ser jag också en del på, hoppas på herrsidan att Håkan E. kan plocka ihop något slagkraftigt av de han har att tillgå - fyrtio återbud måste kännas tungt…
Johanna Ahlm, en av de tilltänkta nyckelspelarna i damernas handbollslag till OS, missar tyvärr turneringen på grund av ett avslitet korsband. (Även EM på hemmaplan kommer hon att missa.)
Mera damhandboll (från Svensk Handboll):
"Den 6 augusti premiärspelar de svenska handbollsdamerna i OS i Rio de Janeiro. Argentina står för motståndet och i gruppspelet väntar sedan också Sydkorea, Ryssland, Nederländerna och Frankrike."---
DAMERNAS OS-TRUPP
Målvakter:
Filippa Idéhn, Team Esbjerg
Johanna Bundsen, IK Sävehof
Martina Thörn, FC Midtjylland (reserv på plats)
Vänstersex:
Loui Sand, IK Sävehof
Vänsternio:
Linnea Torstenson, CSM Bukarest
Jamina Roberts, Tvis Holstebro
Jenny Alm, Team Esbjerg
Mittnio:
Bella Gulldén, CSM Bukarest
Carin Strömberg, Viborg HK
Högernio:
Sabina Jacobsen, FC Midtjylland
Angelica Wallén, Skuru IK
Hanna Blomstrand, Lugi HF
Högersex:
Nathalie Hagman, Nykøbing/Falster HK
Michaela Ek, Ringkøbing Håndbold
Mittsex:
Linn Blohm, FC Midtjylland
Frida Tegstedt, Issy Paris
#1 "I dag är det exakt en månad tills de Olympiska spelen drar igång i Brasilien. Men med så lite tid kvar är landet i ett svårt läge: president Dilma Rousseff har fått lämna över makten efter anklagelser om budgetfusk och ska ställas inför riksrätt.
Samtidigt har delstaten Rio de Janeiro som står värd för OS hamnat i djup finansiell kris och guvernören har sagt att man står inför en ekonomisk kollaps. Brasiliens ambassadör i Sverige håller med om att situationen är svår."---
"Delstaten Rio de Janeiro dras med svåra ekonomiska problem och har fått be om statligt stöd för att undvika en kollaps av samhällsservicen. Zika-viruset oroar både idrottare och åskådare.
Det har också varit en uppmärksammad våg av rån på Rios gator, och i går tog stadens borgmästare Eduardo Paes bladet från munnen och sa i en intervju med tv-kanalen CNN att han tycker att delstaten gjort ett uselt jobb när det handlar om att garantera säkerheten. ”Det här är inte vår stads ansvar, det är delstatens ansvar. Och jag tycker att de har gjort ett uselt jobb när det gäller säkerheten”, sa Eduardo Paes."---
_"Herrarnas avhopp i OS-golfen blir fler och fler. Stjärnorna pekar på oron över zikaviruset som anledning – men ännu har ingen damgolfare ställt in.
”Zikaviruset påverkar säkert lite grand, men det är lätt att använda det som anledning”, säger SVT Sports golfexpert Fredrik Andersson Hed, som menar att OS väljs bort när herrstjärnorna satsar på andra tävlingar."---_
Herrtruppen handboll:
Målvakter: Mattias Andersson, SG Flensburg-Handewitt, Mikael Appelgren, Rhein-Neckar Löwen
Vänstersex: Fredrik Petersen, HK Malmö, Jerry Tollbring, IFK Kristianstad
Högersex: Mattias Zachrisson, Füchse Berlin
Mittsex: Andreas Nilsson, MVM Veszprem, Jesper Nielsen, Füchse Berlin
Vänsternio: Lukas Nilsson, Ystads IF, Philip Stenmalm, KIF Kolding Köpenhamn
Mittnio: Jim Gottfridsson, SG Flensburg-Handewitt, Jonathan Stenbäcken, TBV Lemgo
Högernio: Kim Andersson, Ystads IF, Johan Jakobsson, SG Flensburg-Handewitt,
Försvar: Tobias Karlsson, SG Flensburg-Handewitt
Reserv på plats: Mikael Aggefors, Alborg Håndbold, Albin Lagergren, IFK Kristianstad
Samtliga uttagna till OS utöver bolllagsporterna:
Badminton: Henri Hurskainen.
Bordtennis: Herrlag, Pär Gerell (singel/lag), Kristian Karlsson (singel/lag), Mattias Karlsson, (lag), Anton Källberg (lag, reserv), Li Fen (singel), Matilda Ekholm (singel).
Boxning: Anna Laurell Nash.
Brottning: Jenny Fransson, Henna Johansson, Johanna Mattsson, Sofia Mattsson, Zakarias Berg, Johan Eurén, Fredrik Schön.
Bågskytte: Christine Bjerendahl.
Cykel: Emma Johansson, Emilia Fahlin, Sara Mustonen, Jenny Rissveds, MTB.
Friidrott: Kim Amb, spjut, Susanna Kallur, 100 m häck, Erika Kinsey, höjdhopp, Lovisa Lindh, 800 m, Sofie Skoog, höjdhopp, Michel Tornéus, längdhopp, Angelica Bengtsson, stavhopp, Daniel Ståhl, diskus, Khaddi Sagnia, längdhopp, Melker Svärd Jacobsson, stavhopp, Meraf Bahta, 1 500 eller 5 000 m, Sara Lahti, 10 000 m, Michaela Meijer, stavhopp, Charlotta Fougberg, 3 000 m hinder.
Golf: Anna Nordqvist, Pernilla Lindberg, Henrik Stenson, David Lingmerth.
Gymnastik: Emma Larsson (artistisk).
Gång: Perseus Karlström.
Judo: Mia Hermansson, Marcus Nyman, Martin Pacek, Robin Pacek.**
Kanot**: Petter Menning. Sofia Paldanius, K2 500 m, Karin Johansson, K2 500 m, Linnea Stensils, K1 200 m.
Kanotslalom: Isak Öhrström.
Ridsport: Dressyr, lag: Juliette Ramel, Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Therese Nilshagen. Fälttävlan, lag: Sara Algotsson, Frida Andersén, Ludwig Svennerstål. Hoppning, lag: Rolf-Göran Bengtsson, Peder Fredricsson, Malin Baryard, Henrik von Eckermann. Tinne Vilhelmson Silfvén, dressyr, Patrik Kittel, dressyr.
Rodd: Anna Malvina Svennung, singelsculler.
Segling: Josefine Olsson, laser radial, Lisa Ericson/Hanna Klinga, 49er FX, Max Salminen, finnjolle, Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, 470, Jesper Stålheim, laser.
Simning: Sarah Sjöström, Jennie Johansson, Therese Alshammar, Louise Hansson, Sophie Hansson, Michelle Coleman, Ida Marko Varga, Simon Sjödin, Erik Persson. Damlag 4x100 m fritt, damlag 4x100 m medley, damlag 4x200 m fritt, Ida Lindborg, lagkapp, Stina Gardell, lagkapp.
Skyttesport: Marcus Svensson, lerduva, Stefan Nilsson, lerduva, Håkan Dahlby, dubbeltrap.
Taekwondo: Nikita Glasnovic, Elin Johansson.
Tennis: Johanna Larsson.
Triathlon: Lisa Nordén.
Tyngdlyftning: Angelica Roos.
#12 De jag känner igen på den listan utöver friidrottarna är dessa:
Sofia Mattsson brottning, Christine Bjerendahl Bågskytte, Emma Johansson cykel, Anna Nordqvist och Henrik Stenson golf, Sofia Paldanius kanot, Rolf-Göran Bengtsson, Peder Fredricsson och Malin Baryard ridsport, Sarah Sjöström, Jennie Johansson och Therese Alshammar Simning, Håkan Dahlby sportskytte, Johanna Larsson tennis och Lisa Nordén triathlon.
Så har då den svenska OS-truppen i herrarnas fotboll presenterats "på riktigt" (den lades ut av misstag redan igår på förbundets sida, men togs senare bort). Håkan Ericson har drabbats av hela 52 nej, så förutsättningarna är väl inte de bästa. I truppen ingår, helt enligt reglerna, tre stycken spelare födda 1992 eller tidigare.
Målvakter: Tim Erlandsson, Andreas Linde.
Försvarare: Jacob Une Larsson, Pa Konate, Adam Lundqvist, Alexander Milosevic, Joakim Nilsson, Noah Sonko Sundberg, Sebastian Starke Hedlund.
Mittfältare:, Astrit Ajdarevic, Alexander Fransson, Abdulrahman Khalili, Robin Quaison, Ken Sema, Muamer Tankovic, Simon Tibbling.
Anfallare: Mikael Ishak, Jordan Larsson.
Reserver: Jesper Johansson (mv), Alexander Leksell (b), Ali Suljic (b), Adnan Maric (mf).
#15 SVT har rättigheterna, och det blir nog samma bevakning som vid förra Paralympics, men jag har inte sett någon sändningstablå ännu.
(Håller med om att tävlingarna är engagerande, med fantastiska deltagare. Tänkte anknyta till Paralympics senare, men det var bra att du nu tog upp ämnet!)
#9 "Efter fredagens attentat i Nice kallade Brasiliens tillförordnade president Michel Temer till ett krismöte.
Och nu stärks säkerheten i OS i Rio.
– Vi måste förstärka säkerhetsövervakningen. Och vi kommer att behöva öka antalet kontrollstationer och kontroller, säger Brasiliens försvarsminister Raul Jungmann till tv-stationen Globo."---
Idrottens skiljedomstol har nu slagit fast att inga friidrottare som representerar Ryssland får ställa upp i Rio-OS. Ryssland hade anmält 68 deltagare.
"Polisen i Brasilien har gripit flera personer som man misstänker ha planerat att genomföra terrorattentat i samband med OS i Rio de Janeiro.
De misstänkta terroristerna uppges ha kopplingar till Islamiska staten, rapporterar O Globo.
Enligt AFP rör det sig om tio personer."---
#18 det borde gått att skilja ut fuskarna och de rena, vilket det måste finnas, alla kan ju inte vara dopade bara för att de är ryssar.
sitter och tittar på JVM och även där verkar stoppet mot ryssar gälla, och om så är fallet, drar man verkligen alla ryssar över samma kam, har ju svårt att tro att de börjar redan i den åldern med statskontrollerad medicinering.
Enligt vad som skrivs går det tydligen inte att skilja ut doparna från de rena, eftersom de som skulle svara för provtagningen systematiskt har fuskat. Då stängs förbundet av, vilket förstås drabbar alla idrottare. IOK:s presidium har dock inte slutgiltigt stängt dörren ännu.
Åtminstone två ryssar kommer i alla fall att få ställa upp, eftersom de vistats utanför Ryssland och lämnat prover enligt gällande regler. Fast de får tävla som neutrala, inte för Ryssland.
För övrigt verkar flera ryska förbund ligga illa till utöver friidrottsförbundet. Bland annat talas det om att Handbollsförbundet också kan uteslutas, och risken verkar finnas för att inte några aktiva för delta under den ryska flaggan i OS. Fjorton antidopingbyråer, bland annat den svenska, begär att Ryssland portas helt från OS i Rio.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/22/14-lander-satter-press-pa-iok-vill-inte-se-ryssland-i-os
_"Nu står det klart att IOK tillåter ryska idrottare på OS i Brasilien nästa månad. De väljer alltså att gå emot antidopningsbyrån Wadas linje att stoppa samtliga ryska idrottare från att delta i Rio de Janeiro.
Det är i stället upp till de sommarolympiska idrottsförbunden – 28 till antalet, inklusive IAAF som redan tagit beslut i frågan – att fria eller fälla i varje enskilt fall. Och de har fått långtgående möjligheter att stoppa idrottare om de så vill."---
"Sedan tidigare står det klart att de ryska friidrottarna stoppas av internationella friidrottsförbundet, IAAF som fick grönt ljus av skiljedomstolen Cas i torsdags. Längdhopparen Darija Klisjina, dubbel EM-guldmedaljör inomhus, är ensam om att få delta.
Hon bor i USA sedan flera år tillbaka och har stått utanför det ryska systemet. Eftersom 25-åringen har testats flera gånger av en fungerande antidopningsorganisation har hon fått dispens."_
OS-programmet dag för dag. (Vilket inte nödvändigtvis är TV-tider.)
#22 Tyngdlyftningsförbundet utnyttjar sin frihet som förbund att ta ställning, och har beslutat att utesluta de ryska tyngdlyftarna.
“Sportens integritet har blivit allvarligt skadad flera gånger och på flera nivåer av ryssarna, därför applicerades ett passande straff för att bevara sportens status", skriver IWF enligt GP.
Då är vi inne i första OS-veckan, med invigning nu på fredag. Måste säga att det är ett OS som jag inte har några större förväntningar inför, men man får väl hoppas att "aptiten växer medan man äter" som det heter…
Kommer att sakna Leffes medaljsummeringar som han brukade bjuda på vid de stora arrangemangen.
Att Pelé kommer att tända elden verkar de flesta experter vara överens om, liksom att Sara Sjöström och Henrik Stensson är de största svenska medaljhoppen. I lagsporterna tror jag att fotbollstjejerna bör ha skaplig chans att hamna på pallen.
Expressen har samlat vad de tror blir de svenska höjdpunkterna under OS. (Damfotbollen "tjuvstartar" ju redan på onsdag, då man se Sverige-Sydafrika på TV3 klockan 18.00.)
Jag kan inte se sändningarna då jag inte har dom kanalerna, och antar dom sänds nattetid.. då jag sover för att orka upp i ottan för att jobba. Men jag följer fotbolllen och gläds med dom svenska Medaljer som förhoppningsvis trillar in under OS-veckorna…Jag tycker även det är trist att en stor del av svenska folket går miste om detta..
#28 Javisst, är det trist med sändningsrätterna! Även om jag kan se de flesta sändningarna på mitt basutbud känns det motbjudande, inte minst för alla reklamavbrott. Fast vi lär aldrig mer få tillbaka sändningarna till SvT, men när idrotten håller på att offra sig själv på kommersialismens och dopings altare känns det inte som om det längre spelar så stor roll…
Såg lite från OS-studion och tyckte Carolina Klüft gjorde det bra som studioankare.
Svensk seger med 1-0 (trots dåligt spel) i premiärmatchen mot Sydafrika i damernas fotbollsturnering ger bra förutsättningar för ett möjligt avancemang i turneringen. Den spelas i tre fyralagsgrupper, och de två främsta i varje grupp samt de två bästa treorna går vidare till kvartsfinal.
"Fem sporter som inte finns med på årets OS-program kommer göra det om fyra år.
Det kommer att tävlas om Medaljer i karate, klättring, baseboll/softboll, surfning och skateboard i Tokyo 2020, beslutade IOK i dag enligt AP", meddelar Expressen.
Klart att OS måste hänga med sin tid, men för vissa av oss gamla OS-vänner känns det nog som om ytligheten börjar ta över från de traditionella idrotterna. Står E-sport på tur 2024?
Ikväll startar killarna fotbollsturneringen med att möta Colombia i hett Amazonklimat. Svensk tid 23.50 TV3.
#33 Detta med klimat kan ibland vara till fördel.. Jag minns Sveriges åttondelsfinal i VM 1994 i ett stekhett Dallas då man varnade för att Saudiarabien skulle dra fördel av att vara mer vana att spela i hetta. Den gången gick det Sveriges väg. Låt oss hoppas att det gör det denna gång också, även om man möter ett land vana vid värme igen. Gäller att ta vara på varje tillfälle till att få i sig vätska. Gäller alla atleter i OS..
Simmerskan Therese Alshammar får det ärofulla och mäktiga uppdraget att bära den svenska fanan på invigningen imorgon natt..
Hon känns rätt självskriven! (Kanske Lotta Schelin som gör sitt fjärde OS hade kunnat vara ett alternativ.)
Invigningen sänds på TV3 klockan 23.00 i morgon. Det skall bli en lågbudgetinvigning enligt regissören, men gissningsvis kommer de 6000 statisterna att bjuda på en riktig Riokarneval! 🤪
Pelé är storfavorit som tändare av elden, även om han försöker håller masken, likt de brukar göra som skall vara tomte på julafton. Tomtarna brukar skylla på att de skall gå ut och köpa en tidning - Pelé påstår sig vara uppbunden av andra jobb…😉
http://www.svt.se/sport/os-i-rio/sparsam-os-invigning-i-rio/
Många plus för det svenska herrlaget i fotboll som spelade 2-2 mot Colombia, mer om det på Fotboll iFokus.
Reservation för starten av invigningen i kväll, man nämnde tiden 21.00 på TV, men det är gissningsvis försnacket som börjar då.
#38 Så här anger Expressen invigningsprogrammet fredag kväll:
Schema OS i Rio – fredag 5 augusti
23.00 Invigning
Tv-tider OS – 5 augusti – TV3
20.00 Studio Rio
00.00 OS-studion**
01.00 Invigning**
Ovisst vilken tid som stämmer… 😕
#37 Blir visst inte Pelé som tänder elden ikväll.
Det blev världsrekord direkt när den första individuella grenen i OS 2016 startade. I bågskyttets rankingrond över 72 pilar gjorde den sydkoreanska världsmästaren Kim Woo-Jin 700 poäng, en poäng bättre än vad landsmannen Im Dong-Hyun presterade i London för fyra år sedan.
#39 Såg du invigningen?
#42 Nej, jag gjorde drömmilen vid det laget!
Ser att det var maratonlöparen Vanderlei de Lima som tände elden i Pelés frånvaro, och att den svenska truppens kläder "hånades av svenska folket" enligt Aftonbladet, medan Expressens modeexpert ger svenskarna fem getingar för kläderna- ungefär som det brukar alltså… Men nu är det igång!
Tittade in på handbollsmatchen mellan Brasilien och Norge i damhandbollen och såg andra halvleken, där hemmanationen överraskande slog regerande olympiamästarna med 31-28. Rodriguez och da Silva mycket bra hos segrarna, medan Norge hade problem med målvaktsspelet. Intressant öppning av den rätt tuffa grupp A!
Många svenska damer i elden i natt: klockan 02.45 möter handbollstjejerna Argentina, vilket enligt experterna bör sluta med svensk seger. Klockan tre möter fotbollsdamerna Brasilien, vilket nog blir en svårare match. Åtminstone en poäng skulle sitta fint! Samma tid är det simpass, där Sjöström simmar 100 meter fjäril.
Kommer inte att sitta uppe, men eftersom jag brukar vakna mitt i natten kanske jag går upp och tittar lite på fotbollen och simningen. Handbollen går på TV3 Sport, så den kan jag inte se.
Får se om jag ens är nära att se handbollen inatt. John Blund har nog kommit för länge sen då 😃
#46 Om du var uppe fick du se Sverige besegra Argentina med 31-21. Sjöström är finalklar i simningen efter att ha satt OS-rekord i semi, medan det svenska damlandslaget i fotboll fick storstryk av Brasilien med 5-1.
Tyvärr så såg jag bara inför matchen.
Inbokat idag för min del:
16:30 Tyskland-Sverige. Handboll herrar
23:00 Sverige-Nigeria, fotboll herrar
03:00 Sjöström final 100 meter fjäril
Idag blir det lite handbollstittande för min del.
Tur man slog sig ner och följde damcykelns linjelopp, där "Silver-Emma" Johansson tog ännu en olympisk silvermedalj, knappt slagen av holländskan Anna van der Breggen. Fast när det var 20 km verkade en annan holländska, Annemiek van Vleuten, ha avgjort det hela när hon kraschade dramatiskt i utförskörningen. Det såg oerhört illa ut, men de första rapporterna säger att hon klarat sig välbehållen.
Va en riktig vurpa där.
#52 Usch ja! 😮
När det gäller handbollen så tycker jag att Sverige gjorde en godkänd match, men det kändes som om Tyskland lyckades lägga på en polett varje gång Sverige kom i kapp. Sverige skulle nog ha behövt en Mattias Andersson i högform mellan stolparna…
Och en Pierre Thorson (tror jag han hette) som kunde knorra ordentligt.
#54 En av profilerna i Bengans klassiska gäng…👍
Japp 🙂
Gurkburk ☝️
Fotboll snart. Sverige - Nigeria.
#57 Ja, det kan bli en rysare!
Blir förlust med 1-2 🤦♂️
Slutade 0-1, men det är smickrande siffror, det hade kunnat bli mycket mer i baken! Med maxflyt hade de våra kunnat göra mål på någon av de chanser de fick i slutminuterna, men det var inget snack om att nigerianerna var mycket bättre.
#51 "En kraftig hjärnskakning och tre mindre frakturer i ländryggen¨", rapporteras det om den vurpande holländskan.
Medan jag somnat in några minuter på soffan tog Sarah Sjöström guld på 100 meter fjäril, sänkte världsrekordet med 16 hundradelar och var 98 hundradelar före silvermedaljören…
Hennes tårar efteråt var nog minst lika mycket av lättnad som av glädje - "alla" har ju tagit för givet att hon skulle ta hem det där guldet åt sig själv och Sverige! Bara att gratulera, och gissa att Stenson fått en konkurrent om Bragdguldet… 🏆
Sarah Sjöström, Simning, 100 meter fjäril.
Emma Johansson, cykel, linjeloppet.
Jättegrattis till både Sara och Emma.
Magsjuka i svenska seglarlägret. Påstås dock inte ha något med det förorenade vattnet att göra.
#25 Svenska handbollsdamerna möter Sydkorea på tittarvänlig tid, 14.20 idag. Skall man gå efter den tidigare TV-tablån så sänds den bara på Viasat, men enligt dagens färska TV-program skall den även gå att se på TV3. Hoppas det!
Edit.
Och Viasat har man ju inte så klart.
#67 Editerat #66 med goda nyheter! 👍
Se där, se där 🙂
Knapp men säker vinst kändes det som, och nu är svenskorna kvartklara, vilket är bra eftersom ryskorna väntar i nästa match.
Jag gillar radarparet Perlskog-Hellgren, de håller en lättsam ton utan att tappa fokus.
Upptäckte att Viasat16 som följde med när jag fick telias utbud, och som visat OS-krönikor under våren och sommaren, visar det bästa som hänt på sistone i efterhand..
Det brukar vanligtvis börja segt för Sverige i medaljjakten. I en del OS har det inte skördats någon medalj under första veckan och det har kvittrat rejält bland journalistkåren. Skönt med ett guld och ett silver så här tidigt i spelen, och att det var två starka medaljkandidater på förhand som pallade trycket..
#72 Ser ju lovande ut inför finalen på 200 meter fritt dessutom! Sjöström hade bästa tid i semifinalen före världsettan och favoriten Ledecky från USA och även Michelle Coleman tog sig till final med femte bästa tid.
Finalen simmas natt mot onsdag 03:19.
Förutom simningen i natt så möts Sverige och Egypten i herrarnas Handboll 00.45 (TV3), och sedan spelar damfotbollslaget ödesmatch mot Kina kl. 03.00 (TV10). Återstår att se om man orkar hålla sig vaken…
Handbollen kanske jag kan se.
Inte oväntat: fler ser på Sportnytt än på OS-sändningarna…
Nu tycker jag väl att TV3-sändningarna är okej, men någon Olympiadkänsla blir det inte riktigt i studion. Påminner mer om snack i en väntsal…
Och så denna förbenade reklam! 😡
Ja reklam är otroligt jobbigt.
Somnade 22.30 och vaknade prick 00.45, exakt vid matchdags i handbollen.
Tyvärr blev det en uddamålsförlust, vilket de våra knappast hade råd med. Lite brist på kyla och ett lönlöst målvaktsbyte - det var tungt…
Sedan kan man ha synpunkter på de iranska domarna, men de var dåliga åt båda håll, så det var inte avgörande.
Nu blir det till att hoppas på att damerna får till en bra match mot kinesiskorna i fotboll och att vi får svenskt på pallen i simningen igen. Men att Sara skall klara av amerikanskan i guldkampen är kanske väl optimistiskt?
Ledecky blev för svår, men ett silver till Sjöström blev det. Coleman simmade in som sjua, bara tre hundradelar från en femteplacering.
Medaljläget:
Sarah Sjöström, Simning, 100 meter fjäril.
Emma Johansson, cykel, linjelopp.
Sarah Sjöström, Simning, 200 meter fritt.
I fotbollen står det 0-0 efter en händelselös första halvlek. Svenskorna bör ha chans att avgöra i andra, men jag är tveksam till att sitta kvar framför TV:n i ytterligare 45 minuter.
#79 Missade tydligen inget, åtminstone inga mål, när jag stängde av TV:n i halvtid. Men Sverige går vidare som ett av de tre (av fyra) bästa treorna, och möter USA i kvarten. Då vill det till betydligt bättre insatser om man skall överleva det mötet…
Förbockat idag i min kalender:
Ryssland-Sverige damer Handboll TV3 kl. 19.30. (Sverige redan vidare.)
Japan-Sverige, herrar fotboll TV3 00:00. (Enligt TT måste Sverige vinna för att avancera, samtidigt som Colombia inte får besegra Nigeria.)
Sedan går det en intressant match mellan Danmark och Brasilien i fotboll klockan 03:00. Brasilien också illa ute efter oavgjort i sina två första matcher.
Så nära en ny svensk medalj. Marcus Nyman föll i bronsmatchen mot sydkoreanen Dong-Han Gwak i judons 90 kg-klass..
Aha var det det jag hörde (har tv på i bakgrunden). Grattis till medaljen Marcus.
#84 Snarare grattis till fjärdeplatsen 🙂 Men jag tror inte han skulle uppskatta det just nu. Han verkade rejält besviken..
Aj då, trodde han knep medalj. Jo det är ganska förståeligt att bli besviken att komma fyra på ett OS. Det är ju inte som att va fyra i korvkön precis.
#82 Sverige sumpade en sexmålsledning mot Ryssland, men är trots allt vidare. Värre i fotbollen, där svenskarna var dåliga (jag gav upp i halvtid), japanerna vann med 1-0.
Brassarna tog sig däremot samman och besegrade de redan klara danskarna med 4-0.
#86 Tror han kom femma - judon delar ut dubbla bronsmedaljer.
Sverige är verkligen urusla i fotboll.
Bandy till vinter-OS tack.
Lugn å fin, OS är inte över 🙂
#88 Synd om killarna som var med och kvalade in till OS men som sedan inte fick vara med, och om Håkan Ericson, som ju haft en hopplös sits efter alla nej till spel…
#90 Nej, men jag tror inte att det finns någon mer gren än bandyn där Sverige faktiskt vunnit allt i OS. (Oslo 1952 var enda gången man haft bandy på programmet, om än som demosport med tre deltagare, och då vann Sverige med bl.a. Orvar i laget. 🤓)
😃
Vi får hoppas på att de tar med bandyn i kommande OS. Har väl varit förslag på det om inte mitt minne sviker mig.
Sverige spelar Handboll i natt mot Slovenien, och Sjöström är i final på hundra meter frisim.
Då håller jag mina tummar att det kommer gå bra inatt.
Sarah Sjöström, simning, 100 meter fjäril.
Sarah Sjöström, simning, 200 meter fritt.
Sarah Sjöström, Simning, 100 meter fritt.
Sarah Sjöström fortsätter att leverera Medaljer, och har hittills alltså svarat för 75% av de svenska medaljerna.
I nattens frisimsfinal blev hon bronsmedaljör efter amerikanskan Manuel och sextonåriga kanadensiskan Oleksiak som delade på guldet.
Handbollskillarna fortsätter tyvärr förlustsviten, 24-29 mot Slovenien, och nu är chansen minimal till avancemang. Polen och Brasilien återstår att möta.
Många svenskar i elden idag: golfarna ligger bra till inför andra dagen och friidrottarna ger sig in i elden med kval för bl.a. Torneus och Kallur. Där har vi även Lahti på 10.000 meter- hon springer final direkt klockan 16.10. Väderrapporterna talar om att det väntas regn i Rio i dag.
I lagsporterna har vi damerna att förlita oss till efter att gruppspelet är avklarat. I handbollen möter svenskorna Nederländerna klockan 16.30, medan fotbollstjejerna tar sig an USA kl. 18.00.
Bevakningen av sjumannarugbyn har väl inte varit så intensiv här, men nu kan det rapporteras att Fiji sensationellt tagit sitt första OS-guld någonsin, detta genom att besegra England i finalen av denna gren.
Även om vi tycker att Sarah Sjöström är en medaljmaskin så har hon en bit fram till Michael Phelps, som tagit fyra simguld i detta OS (och har chans på ytterligare ett). Med sina tretton guld totalt är han nu den som tagit hem flest OS-guld genom tiderna.
Ser prisutdelningen nu för simningen inatt.
Idag har man det varit påfyllning av spänningskvoten - först den ovissa handbollsmatchen mot Nederländerna (29-29) och sedan dramat i fotboll mot USA!
Lahtis insats på 10.000 var riktigt bra.
Idrott är konstigt ibland… Från ett utskällt damlandslag i fotboll till ett gäng hjältinnor som slog ut USA, och nu är i semifinal..
#101 Ja, fast det är väl lite tradition att Svenska landslag presterar bäst när de får slå ur underläge? Brasilien senast var ett undantag, och nu kanske de möts i semin. Hoppas att det svenska självförtroendet har växt nu!
Damfotbollen hann jag med från halva första halvlek. Skönt att de vann straffdramat med tanke på det bortdömda målet som var korrekt.
Det svenska medaljhoppet Michel Torneus lyckades inte kvala in i längdhoppet. Ett övertramp och 7,65 som längst förde honom inte vidare.
Australien höll på att slå Brasilien i Sveriges halva i damfotbollen. Avgjordes på straffar, där Brasilien till sist lyckades ta sig samman och vinna. Nu möts brassorna och svenskorna på tisdag klockan 18.00. I den andra semin blir det Kanada och Tyskland.
Varken Sjöström eller Alshammar lyckades kvala in på 50 meter fritt. Nu kan den 39-åriga Tessan övergå till veteran-VM, där hon lär vara överlägsen de tio närmaste åren om hon vill.
Phelps visade sig gå att besegra, han fick stryk av en simmare från Singapore på 100 fjäril. Ledecky tog hem 800 meter, och blir spelens simdrottning med sina fyra guld.
Amerikanernas Dream Team har inlett darrigt i basketen och varit pressade av såväl Australien som Serbien, men är trots allt obesegrade.
Blir nog en ganska OS-fri dag för min del idag. Tittar väl lite på friidrotten där Härstedt är i final i diskus och där Fougberg skall försöka kvala in på 3000 meter hinder. Golfen rullar vidare, och i natt 00.50 möter de uträknade (?) svenskarna Polen i Handboll.
Kollar möjligen in lerduveskyttet, som är en rolig TV-sport. Svenskarna ligger visst bra till i Skeet, med chans till semi.
Friidrotten är lite av favorit för mig. Speciellt 100 m, 200 m och 400 m.
#107 Ja, det är något speciellt med friidrotten! Fast det hade varit roligare om ryssarna varit med (och varit "rena" givetvis)…😕
Det är både synd och tragiskt att folk riskerar sin hälsa för att kunna prestera bättre än det kroppen normalt sett gör. Om 20 år så finns det väl OS för robotar.
Nu lever fotbollen för svenskarna i OS efter tjejernas bragd. Ska bli intressant. Brasilien har fem VM-guld men har aldrig vunnit ett OS-guld, ja inte heller på damsidan. Värdnationen kan mycket väl ta dubbla guld..Ser fram emot nästa vecka..
109 Ja, om inte robotar så är ju E-spel på gång som OS-gren.
#110 Hoppas svenskorna kan vara lika kalla och tålmodiga som mot USA på tisdag.
#95 Simone Manuel som delade på guldet i 100 meter frisim blev den första afroamerikan att vinna ett individuellt guld i Simning.
Marcus Svensson tog silver i Skeet, efter en spännande final mot italienaren Rossetti som satte 16/16 i finalen, medan svensken missade den sextonde duvan, annars hade det blivit särskjutning.
Marcus Svensson, Skeet
Sarah Sjöström, simning, 100 meter fritt.
I natt är det final 100 meter damer, men jag pallrar mig nog inte upp.
I morgon har jag hittills kryssat för marathon damer och de svenska handbollsdamernas match mot Frankrike.
Kan ej vara uppe nå sent inatt. Har lite å göra bakom ratten imorgon.
Henrik Stenson går ut i ledarboll i golfen 15:39 söndag (ligger en boll efter ledaren).
Medan det varit natt här hemma har de olympiska spelen rullat vidare i Brasilien, med nya vinnare och nya besvikelser. Om vi skall börja med det senare så föll Sverige åter i herrarnas Handboll, och klagomålen på domarna och nya regler kan inte dölja det faktum att vårt landslag helt enkelt inte räckt till. Det lär vara dags för en föryngring, och i ledningen är det ju redan klart att det blir ett delvis nytt team.
Så har världen fått en ny sprintdrottning, Elaine Thompson hemförde damernas 100 meter på 10,71. På 10.000 meter gjorde Mo Farah en "Lasse Virén" - han vann trots fall på vägen.
Vi har sett en del intressanta genombrott i detta OS, som att Fiji vann sin första guld, vi har sett den första afroamerikanen vinna guld i Simning genom Manuel, och i natt fick Puerto Rico sin första kvinnliga medaljör, då Monica Puig sensationellt tog sin första stora titel i tenniskarriären genom att vinna finalen.
Sitter just nu och kikar på sammandraget.
Så har Sverige tagit ledningen i grenen krokodilchillande. Jonas på Skansenakvariet har dock rykt ut och förklarat att det rör sig om en kajman. Gissningsvis lever den av förkomna golfbollar, bortkastade järnsjuor och kanske en och annan sparkad caddie.
Den spännande golftävlingen avgjordes först på sista dagens sista hål, där engelsmannen Rose höll samman spelet bäst och avgjorde, men Henrik Stenson ordnade Sveriges sjätte medalj med sitt silver.
Bra gjort av lilla Sverige. Svenskarna visar upp sig trots allt 🙂
Nån som vet när 100 meter finalen går av stapeln svensk tid?
#122 Semifinal 02.00, final 03.25 enligt Radiosporten.
Hmmm..
Vad ska man göra under tiden då. Fota stjärnhimmel kanske. Eller be John Blund kika förbi om ett par timmar.
Du kan ju se Bahta springa semi på 1500 meter kl. 02.30 om du är uppe.
Annars är nog stjärnhimlen fin! Här är skaplig temperatur, klar himmel, ingen vind, men stjärnorna syns dåligt så här inne i stan.
Vet inte vem det är.
Nu snackar de om Gathlin och Bolt på trean. Uppsnack.
Det fick som det brukar, med att Bolt vann (på 9,81). Svenska journalisters fråga till mästaren efteråt var vad han ansåg om Zlatans debutmål i PL…
Sydafrikanen Wayde van Niekerk vann 400 meter på nya världsrekordet 43.03, en ordentlig putsning av Michael Johnsons 43.18 från 1999.
Bahta kvalificerade sig till 1500-metersfinalen. Skönt med en svensk friidrottare som lever upp till förväntningarna!
#127 När Astrit Ajdarevic, den svenske lagkaptenen i fotboll, trött och besviken efter förlusten mot Japan intervjuades ställde Aftonbladet (vilket de skröt om) frågan om vad han tyckte om att Janne Andersson i Sommar sagt att han ansåg det som självklart att spelarna skall sjunga med i nationalsången. Märkligt tillfälle att ställa en sådan fråga, men politiken äter sig väl även in på sportsidorna i den tidningen…
Jemima Sumgong som vann damernas maraton var faktiskt den första kenyanska som vunnit OS-guld på distansen. Lite märkligt kan man tycka med tanke på att kenyanskorna brukar synas långt framme i andra stora maratonlopp.
Och jag motade bort John Blund inatt.
Såg finalen på 100 meter herrar. Bolt är ju Bolt helt klart, men hade han inte varit så lång så hade han aldrig vunnit tror jag. Sjumila kliv 😃
Hemmanationen tog guld i stavhopp genom Braz på 6,03. Tyvärr utmärkte sig hemmapubliken återigen negativt, den här gången genom att bua ut den värste motståndaren Lavillnies under hans sista hopp. Bilden av brassarna som en leende sambapublik har fått sig en riktig knäck i detta OS. Vi får se hur det blir på läktaren när svenskorna möter brasilianskorna i fotbollens semi idag…
Det här har jag bockat för idag, men det är osäkert om jag går upp i natt och kollar.
16.05 Friidrott, damer, 100 m häck, försök. Susanna Kallur.
18.00 Fotboll, damer, (Maracanã), semifinal: Brasilien–Sverige
22.00 Handboll, damer, kvartsfinal: Sverige–Norge.
02.05 Friidrott, damer, längd, kval. Khaddi Sagnia.
03.30 Friidrott, damer, 1 500 m, final. Meraf Bahta.
Så otroligt tråkigt när en hemmapublik gör så där. De borde applådera alla oavsett land tycker jag. Alla har ju kämpat stenhårt i massor med år för att göra sitt bästa i OS och då så bör man väl stödja dessa idrottsmänniskor genom varma applåder kan man ju tycka.
#133 Ja, OS är ju inte hemmanationen mot resten av världen direkt…
Att man håller på sina egna är förstås självklart, men från det till att bua åt andra är steget tyvärr tydligen kort i det här fallet.
"För att ha råd att göra OS-byn beboelig och ordna till det gröna vattnet i simhopparbassägen tvingades Rio-arrangören att nalla av Paralympics-budgeten, uppger sajten Insidethegames.
I dag, måndag, hålls ett krismöte för att säkra att Paralympics kan genomföras. Mötet ska hållas med Internationella paralympiska kommitténs (IPC) ordförande Philip Craven, vd Xavier Gonzalez och Rio de Janeiros borgmästare Eduardo Paes. De lär framför allt prata om hur den ekonomiska situationen ska lösas", skriver Insidethegames. Fler möten mellan OS-arrangören och Internationella olympiska kommittén (IOK) väntas de kommande dagarna.
Det finns ännu inga planer på att ställa in Paralympics eller ta bort grenar från tävlingsprogrammet. Troligare är, menar sajten, att kostnader skärs på områden som öppnings- och avslutningsceremonier, volontärer, marknadsföringsaktiviteter och mediecentrum vid tävlingsplatserna."---
Ett dystert svensk friidrottspass: Sanna Kallur, Meyer och Bengtsson samtliga utslagna i sina försök i korta häcken resp. stavhoppet. För de två senare går det väl fler tåg, men för Kallur var det nog sista tåget i storinternationella sammanhang.
Kallur har ju kämpat med sina skador otroligt länge. Åldern har kommit ikapp, men jag hoppas verkligen hon får vara frisk resten av hennes karriär och liv.
Jag såg Bengtsson riva ur sig nyss.
Oj, ännu ett drama i damfotbollen! Vi fick återigen en en klassisk fotbollssommar som folk kommer att tala om länge , och oavsett hur finalen går lär det bli drag i Kungsan om några dagar…
Fantastisk taktisk prestation av Pia Sundhage, som tagit sina lag till OS-final 2008, 2012 och 2016. (USA de tidigare åren.)
Nu är det snart dags för handbollskvarten, och nu borde tjejerna fått en bra boost när de tar sig an Norge! Törs man hoppas på ett nytt drama eller är norskorna för bra?
Håll i er nu. Jag såg lite av fotbollen, mest slutet. Vilket lag 👍
#131 Delar av den brasilianska publiken fortsätter att visa att de inte var värdiga spelen:_
"De brasilianska supportrarna har som tradition att högljutt bua åt sina motståndare under stora evenemang, något som tv-tittare och journalister på plats under Rio-OS har uppmärksammat."---_
"– När vi tävlar i Brasilien är det alltid så här, det är unikt i världen, säger österrikaren Alex Horst."---
"Sverige blev under långa stunder utbuat i första halvleken av OS-semifinalen mot Brasilien. Och värst av allt blev svenska målvakten Hedvig Lindahl utsatt. Vid varje utspark brast en del av de brasilianska supportrarna, enligt personer i klacken, ut i skällsordet: "bicha" – som används mot homosexuella. – Hela den problematiken i landet tycker jag behövs ta tag i, absolut, säger Lindahl efter matchen."---
http://www.expressen.se/sport/os2016/darfor-blir-de-svenska-spelarna-utbuade-i-os/
"En tårögd Renaud Lavillenie buades ut av Rio-publiken när han tilldelades silvret kvällen efter OS-finalen i stavhopp. "Ett oacceptabelt beteende", tycker IOK-ordföranden Thomas Bach. Det var i slutet av stavhoppsfinalen som det började skära sig mellan Lavillenie och åskådarna på Olympiastadion. Under den heta guldduellen mellan fransmannen och hemmahoppet Thiago Braz da Silva valde publiken tydligt sida och buade åt Lavillenie - som svarade med att göra tummen ned för fansen. Och efteråt sparade inte fransmannen sparade på kritiken: – Det var ingen fair play från publiken. Sånt är för fotboll, inte friidrott, sade han bland annat."---
http://www.expressen.se/sport/os2016/buades-ut-av-fans-pa-prispallen--brot-ihop/
Tyskland blir Sveriges finalmotståndare i fotbollen fredag kväll. Tyskorna slog Kanada med 2-0, och blir en svår motståndare. men det var USA och Brasilien också…
Bahta gjorde den bästa svenska friidrottsinsatsen genom att bli sexa i finalen på 1500 meter. Sagnia blev däremot utslagen i längdkvalet.
Idag blir det nog vilodag från OS för min del, eller kan någon tipsa om något sevärt?
(Lovisa Lindhs kval på 800 meter klockan 15.55 kanske jag kollar om jag har tillfälle.)
Hur tänker man när man uppenbarligen tror att ett elitidrottsman skall kunna prestera bättre när de blir utbuade av publiken?
Sveriges damer har imponerat stort. Förvisso tycker jag att Brasilien ägde totalt av det jag såg innan förlängningen, men det är ju antal mål som gäller.
#140 Grejen är nog att de vill att utländska idrottare skall prestera sämre när de möter brasilianare.
#141 Jo, brasilianskorna dominerade ju, inte minst i början av matchen, men de var inte särskilt konstruktiva. Tyckte att Schelin hade matchens bästa målchans när hon nickade strax utanför stolpen.
#142 Bandy är alltid ett gott alternativ! 😉
Bandy är alltid ett gott alternativ! 😉
🙂👍
#140 Tyngdlyftaren Lasha Talakhadze från Georgien vann guld i 105-kilosklassen. Han utnyttjade den osportsliga publiken på sitt sätt:
"Publiken buade när jag tävlade. De skrek. Det kanske gav mig mer styrka och hjälpte mig att bli mästare", säger han enligt Expressen.
Jo men så där kan det ju bli ju. Speciellt om den tävlande har starkt psyke och ett jäklar anamma 😃 Känns extra gott när "såna" vinner.
De svenska brottarna brukar vara pålitliga medaljerövrare i OS, och så även nu, genom Jenny Fransson i 69- kilosklassen som tog hem Sveriges sjunde medalj i form av ett brons.
Marcus Svensson, skeet
Henrik Stenson, golf
Sarah Sjöström, simning, 100 meter fritt.
Jenny Fransson, brottning, 69 kg.
#148 Även om de svenska brottarna brukar kunna leverera OS-medaljer så var faktiskt Franssons brons den första inom dambrottningen.
Här är sådant jag bockat för som "tänkbart att se" idag:
15.00 Friidrott damer, höjd, kval. Svenska deltagare: Sofie Skoog, Erika Kinsey.
02.15 Friidrott damer, 800 m, semifinaler. Svensk deltagare: Lovisa Lindh.
03.30 Final löpning herrar 200 meter med Justin Bolt.
Dessutom går Sofia Mattsson upp i brottning 53 kilo klockan 15.00, men med tanke på hennes skadeproblem kanske inte förhoppningarna är så stora.
Vart så irriterad på Carolina imorse när jag skulle se på repris av 200 meter och hon säger före loppet hur det får.. Sjukt irriterande så det liknar ingenting. Vid senare repris så sades inte resultatet före loppet.
Svenska damerna är betydligt bättre än svenska männen när det gäller Medaljer.
Ja, det är fantastiskt hur svensk damidrott utvecklats! För några decennier sedan var det som om inga tjejer ville satsa på idrotten, och de som gjorde det verkade rädda att ta ut sig. Nu är det nästan tvärtom - var är killarna? (Okej, det ser lovande ut i fotboll, men var är friidrottarna, skidåkarna etc…) 🤔
🤔
Sofia Mattsson vann enkelt sin brottningsmatch och tog Brons. Sveriges nionde medalj.
#154 Ja, nu går det av bara farten!
(1) Sarah Sjöström
(4) Emma Johansson, Sarah Sjöström, Marcus Svensson, Henrik Stensson
(3) Sarah Sjöström, Jenny Fransson samt Sofia Mattsson, brottning 53 kilo.
#150 Sofie Skoog finalklar efter att ha klarat 1,94. 👍
Blev inget brons för Glasnovic dessvärre. Lovisa Lindh kvalade inte in till finalen på 800, men sprang under 2:00 för första gången och har gjort det bra. Och så vann Bolt 200 meter, som han brukar.
Idag är det förstås fotbollsfinalen som drar till sig det stora svenska intresset, men det kan nog vara skäl att även hålla ett öga på Peter Mennings framfart i kanot, med början i försöket klockan 14.00.
Precis som brottningen brukar generera svenska Medaljer så har ju kanotisterna skämt bort oss med toppinsatser i OS under årens lopp.
Ikväll skall jag faktiskt försöka se hela fotbollsmatchen. Fördelen med kvinnlig fotboll är ju att de har bättre balans och inte ramlar hela tiden 😃
Sveriges nionde medalj kom i hästhoppningen genom Peder Fredricson på All In, som verkligen gick All In och var felfria genom hela tävlingen men inte så snabba i omhoppningen som den segrande britten. Men ett silver var ju strålande!
(1) Sarah Sjöström
(5) Emma Johansson, Sarah Sjöström, Marcus Svensson, Henrik Stensson samt Peder Fredricson, hästhoppning.
(3) Sarah Sjöström, Jenny Fransson, Sofia Mattsson.
Och vi vet ju att ikväll väntar ännu en medalj, men i vilken valör?
Jösses vad Sverige är bra trots sin lilla befolkning.
Trodde Sofia Mattsson tog den nionde medaljen men då sa de fel på tv då jag skrev inlägget #154
Tio var mer än vad jag vågat tro. Men det får gärna bli lite påspädning i guldklubben…
Det blir ju en till medalj ikväll.
#166 Medalj nummer tio..
🙂
#166 Kan man inte räkna dom individuellt så det blir elva plus några till enbart i fotbollen?
Vad säger ni gubbar? Kast med liten kärring kanske vore något att satsa på inför Tokyo om fyra år. Hahaha
Nu tänker du på Robert Gustavsson va? 😃
#171 Jajamensan
🙂
Det blev inte guldregn över svenskorna igår, men de stod upp bra mot tyskorna. De ville ju så mycket, men kanske saknade de tyskornas kyla i de avgörande momenten. Men marginalerna var små, och kvitteringen var inte långt borta i slutminuterna.
(1) Sarah Sjöström
(6) Emma Johansson, Sarah Sjöström, Marcus Svensson, Henrik Stensson, Peder Fredricson och fotbollslandslaget damer.
10 Medaljer bärgade - återstår att se om det blir facit eller om ytterligare någon ramlar in som "bonus".
Blir inte så mycket tittande på dagens sändningar för min del, men Triathlon brukar kunna vara roligt (kl. 16.00). Sedan hoppar Lisa Skoog höjdhoppsfinal i natt i ett stort finalfält. Tror inte att det går att begära att hon hamnar bland de allra främsta, för att klara det bör man nog ta sig över två meter och kanske lite till.
Jaimaca vann 4x100 meter ganska enkelt. Det var rätt jämnt till siste man Usain Bolt tog över stafettpinnen på slutsträckan. Usain Bolt är så pass snabb för sin längd så det lär nog inte komma nån snabbare man på väldigt länge. Tack vare sin längd så är han ca 17% snabbare än de övriga gällande meter per steg. Men det brukar ta ungefär 80 meter innan Bolt är uppe i "älgkliven".
Usain Bolt är världens mest framgångsrika friidrottare med nu 9 OS-guld. Dock håller jag Carl Lewis högre då han även tog guld i längdhopp. Båda herrarna har OS-guld i 100 meter, 200 meter, 4x100 meter, men CL har även OS-guld på längdhopp. Detta i samma OS, LA 1984.
CL tangerande ju Bob Beamons otroligt långlivade världsrekord på 8.90 m från Mexico 1968. Det var ju i samma tävling Mike Powell tog världsrekord på 8.95 m.
Hoppas jag minns allt ovan rätt nu (orkar inte googla).
#177 Intressant! Fast inte för svenska sportjournalister: de tycker att det mest intressanta med Bolt är att han tycker att Zlatan är den störste. Här är något av det den svenska journalistkåren kommit hem med i rubrikväg efter Bolts presskonferenser efter segrarna: "Bolt efter OS-guldet: Zlatan är den störste" (Aftonbladet),"Bolt hyllar Zlatan: "Han är fantastisk" (DN),"Bolts hyllning till Zlatan: "Den störste" (Expressen), "Bolt: "Zlatan is great" (GP) och "Bolt vann OS-guld och hyllade Zlatan" (SvD) o.s.v. Erbarmligt och genant!
Lewis guldglans fick sig väl en törn efter dopingavslöjandena i efterhand?
#178 Bolt hejar på Manchester United.. Han hade hyllat Griezmann, Messi eller någon annan också om dom spelat i United och gjort mål. Är svenska medaljskörden över för denna gång?
#178 Jo, att Bolt är Manchester U-fans har ju framgått. Jag tycker bara att det är så oartigt att i hans stund av triumf avkräva honom åsikter om Zlatan. Det talas mycket om nationalism i våra dagar, och det tycker jag att det är ett utslag av pinsam blågul chauvinism. Hade Messi spelat i Man U och gjort mål tror jag inte att de svenska reportrarna frågat Bolt om hans åsikt om det direkt efter någon av hans segrar.
Glömde ju att det är final i herrturneringen i fotboll ikväll. Hade kunnat tänka mig att heja på brassarna, men den extremt osportsliga hemmapubliken gör att jag håller en tumme för tyskarna.
Håller med dig där. Jag har sen barnsben hållit på brassar i fotboll. Detta för att när jag var liten så trodde jag det var Sverige som spelade då båda lagen hade gult och blått i dressen. Sen har det bara gått av farten 😃
Det handlar inte enbart om att jag tog fel bland lagen pga färgerna på dressen utan förut så var de flesta bra brasilianska fotbollsproffs uppväxta i riktigt fattiga områden och då på den tiden så utmärkte sig brassarna sig genom sin otroliga bollkontroll. Detta berodde på att det då var så fattigt land (det är det fortfarande) så det knappt fanns fotbollsplaner så de fick spela boll på badstränder och där så klart blev det mkt luftspel. Därav den enorma fördel gällande luftspel och bollkontroll de hade.
Idag så är Brasilien och Tyskland outstanding de två bästa länderna i världen när det gäller dam och herrfotboll. När jag var barn så var det lite mer "guds hand" inblandat 🙂
Jag tror inte jag kommer hålla på nåt av lagen ikväll utan jag kommer nog njuta av vad de två bästa länderna i världen kan ställa till med.
Med det sagt. Vilken tid börjar finalen? 😃
När brassarna vann VM sommaren 1958 i Sverige och unge Edson Arantes do Nascimento alias Pelé fick sitt genombrott började jag som så många andra i den generationen hålla på Brasilien. I Sveriges semifinal mot Tyskland (där Hamrin gjorde sitt drömmål) blev den tyske backen Juskowiak utvisad, och det blev rätt Sverigefientlig stämning i Tyskland då, så därför höll jag inte på Tyskland i fortsättningen - man var ju en aning lättpåverkad som barn… 🙂
Finalen börjar 22.20 om jag läst rätt i tablån.
1958 var jag inte påtänkt för fem öre. Var det inte då Columbus hittade Amerika 🤔
😃
Jag tillhör generationen som minns Zico, Eder, Socrates, Falcao, Junior, och blev fascinerad av brassefotbollen. Det kan skrivas brasiliansk fotbolkshistoria i natt..
Zico, Socrates, Romario mm mm. Vilka lirare.
#184 Columbus? Var det inte Zlatan som upptäckte Amerika? Måste kolla sportsidorna! 😃
Ha ha ha =)
Det blev en till medlem i guldklubben i form av Jenny Rissveds som ställde till med en skräll i mountainbike!👍
(2) Sarah Sjöström, Jenny Rissveds, Mountainbike damer.
(6) Emma Johansson, Sarah Sjöström, Marcus Svensson, Henrik Stensson, Peder Fredricson och fotbollslandslaget damer.
Jihooooooo
#189 Det var en glad nyhet..
#191 Javisst var det! 🏆
Så går det då mot slutet av OS 2016. Brasilien fick, efter en darrig start på turneringen, kröna OS med det hett eftertraktade OS-guldet i fotboll efter att ha slagit Tyskland på straffar.
Sist ut av de blågula var Lisa Skoog i damernas höjdhopp, där hon slutade sjua på 1,93. Segerhöjden stannade på 1,97, den sämsta sedan OS 1980. Skoog får godkänt för sin insats, annars har just friidrotten varit ett svenskt bottennapp.
Ännu återstår det ett antal Medaljer att dela ut, men så här långt ligger Sverige på 26:e plats i medaljligan. Danskarna har tagit mer Medaljer än oss, 14 mot Sveriges 11. Fast med bara ett guld ligger de 38:a. Norge ha haft ett katastrof-OS med sina 4 brons och ligger på plats 74. De brukar annars vara bäst i Norden, även i sommar-OS. Värsta besvikelsen för Norge är säkert damernas brons i Handboll - där var nog guldet redan inräknat på sina håll…
Dopingfall har man förstås inte varit förskonade från heller i detta mästerskap, men det känns ändå som om det inte varit fullt så vanligt som annars. En del kan nog faktiskt förklaras med den ryska frånvaron i vissa grenar…
Vad minns vi mest från årets OS? För min del är det Sjöström plus fotbollstjejerna på den positiva sidan. På den negativa sidan är det väl den blågula insatsen i friidrotten, även om förväntningarna var lågt ställda redan på förhand. Hade även hoppats på bättre resultat av handbollslagen. Och så vann ju Bolt sina guld i vanlig ordning, men jag får skamset erkänna att jag inte sett hans lopp.
Synd jag slumrade till, hade mer än gärna sett straffläggningarna.
Ja nu är det drygt 4 år kvar till nästa Sommar-OS.
Starkaste minne kommer antagligen bli de svenska damernas OS-silver. Tror aldrig det kommer hända nå mer att ett svenskt fotbollslag kommer spela final i ett OS.
Mest negativa minne kommer antagligen vara varför Ryssland inte deltog.
När det gäller TV-sändningarna är det synd att många inte haft tillgång till dem. För min del är jag rätt nöjd med TV3/TV10, har kunnat se det jag tänkt mig och det är snarare tiden på dygnet som begränsat tittandet, vilket ju inte är Viasats fel. Reklamen har trots allt heller inte varit så irriterande som när TV4 sänder sport - de brukar vara mer okänsliga.
Bland kommentatorerna har Perlskog/Hellgren varit mina favoriter, medan golfens Zackrisson med bred marginal passerat bästföredatum.
Vi har tillgång till både parabol och kabel-TV grundutbud. Vilken otrolig skillnad det är mellan 1080i och kabel-TV analog. Speciellt när de sänkt den "verkliga" upplösningen på analog tv.
#193 Efter att Danmark slagit Frankrike i handbollsfinalen går de genom det guldet förbi Sverige i medaljtabellen som bästa nordiska nation.
Grattis Danmark.
Så har den olympiska julgransskakningen eller avslutningen ägt rum, och de framgångsrikaste av de svenska deltagare som hunnit hem firades i Kungsan, medan andra fick nöja sig med att välkomnas av sina närmaste och sina föreningar.
En liten skara var dock kvar i Rio för att delta i avslutningsceremonin, och där bars vår fana av "Silver-Emma" Johansson.
Nästa anhalt är Japan 2020, men dessförinnan väntar Paralympics 2016 i Rio, 7-18 september.
Sändningstiderna från Paralympics kommer att finnas på SVT:s tablå, den som vill veta mer om de grenar vi kommer att få se kan göra det här.
Synd nästa OS inte kunde hamna runt vår tidsson.
#201 Större chans 2024 (för de som är med då) att spelen hamnar på bättre sändningstid. Då tävlar Budapest, Los Angeles, Paris och Rom om arrangörskapet. Vem som får det avgörs i september 2017.
Påminn mig ett par veckor före OS så att jag inte glömmer bort ☝️
😃
#203 Självklart! ⏰
🙂
#200 Apropå Paralympics:
"Ryssland fick delta i OS. Men i paralympics får de inte tävla. Deras överklagan avslogs i dag. ”Dopning har absolut ingen plats i den paralympiska idrotten”, skriver den internationella paralympiska kommittén i ett uttalande.
Den 7 augusti beslutade internationella paralympiska kommittén, IPC, att stoppa Ryssland från deltagande i Paralympics, som inleds om två veckor.
Det ryska paralympiska förbundet överklagade naturligtvis den domen, men den överklagan avslogs i dag av idrottens skiljedomstol Cas."---
Okidoki.
I år blir det officiellt det femtonde sommarparalympics i ordningen.
Idag kunde man läsa i DN om min favoritutövare gällande parasport, Helene Ripa, guldmedaljör på skidor, skall nu i veckan tävla med kanot! Se: http://www.dn.se/sport/helene-ripa-redo-for-paralympics-i-ny-idrott/
Om henne har jag skrivit om tidigare i mitt blogginlägg gällande parasport se: http://bit.ly/2c7Km51
Foto: Paulina Borg
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Paralympics har en egen tråd nu (med sparsam bevakning).
👍
#51 Annemiek van Vleuten fick sin "återupprättelse" vid Cykel-VM i Oslo 2017, där hon hemförde tempot över 21,1 km.
https://www.svt.se/sport/cykel/fran-krasch-i-rio-os-till-vm-guld/