TV-aktuellt
På måndag börjar SVT en serie om de klassiska 56:orna med säkre Micke Leijnegard som programledare.
Frank Andersson, Linda Haglund,Thomas Wassberg, Ingemar Stenmark och Björn Borg.. Linda Haglund är inte längre bland oss..
Magiskt svenskt sportfödelseår detta.
#2 Ja, och på tiden att det tas ett samlat grepp om de här stjärnorna, som otroligt nog hunnit bli 60 år (och en som fallit ifrån). Vi vet ju nästan "allt" om deras idrottskarriärer, men hur blev livet sedan? Kanske får vi svar på det nu!
#1 Vi får väl inte glömma Wassberg?
Lägg även till Peter "Pekka" Lindmark. Hockeymålvakt med två VM-guld och flera SM-guld..
#3 Jag lade in "säcken" från Lennartsfors..
Vilka är våra största minnen av 56:orna? Rent spontant minns jag mest det här:
Wassberg när han ville såga itu OS-guldet och dela med Mieto.
(Varför står det "särlingen från Dalsland" här? Wassberg var ju värmlänning, även om det inte hörs numera!)
Björn Borg minns jag från hans genombrott i Båstad, som jag fick beskåda på plats. Annars är det ju Grives klassiska "ta en rak backhand för det är han säker på och han är världsmästare igen" när Borg slog Connors i Wimbledon 1977.
Linda Haglund minns jag från ett charmigt inslag från Sportspegeln som visades i Mästarnas mästare, när hon som junior sprang fram och tillbaka mellan hemmet och grannens brevlåda i djupsnön. Hur många sprinters tränade under sådana förhållanden?
Frank Andersson minns jag för alla "trots allt". Han gjorde det fantastiskt med tanke på de förutsättningar han hade, och det kan man inte ta ifrån honom.
Och Stenmark, med alla sina fantastiska lopp och "Plex" som referade dem! Ett av minnena var riktigt otäckt, när skiddiktatorn Serge Lange mer eller mindre tvingade Ingemar att pröva på störtlopp för att få poäng, vilket resulterade i den hemska kraschen 1979, förevigat av ett TV-team som råkade vara på plats.
#6 Lennartsfors ligger väl strax utanför Årjäng? Bröderna Fredriksson däremot är dalslänningar. Har mest minnen av Wassberg och Stenmark.. Wassberg när han besegrade Gunde Svan med bara några sekunder i OS 1984 och duon var överlägsna resten. Segern mot Mieto 1980 har jag bara sett i efterhand. Stenmark räddade oss från många lektioner. Ingemar startar snart. Då åkte TV-apparaten fram i lektionssalen..
#7 Bröderna Fredriksson hade en föregångare från Dalsland, den fyrfaldige vasaloppssegraren och dubble OS-guldmedaljören (i stafett) Janne Ottosson från Högsäter.
Premiär i World Cup Hockey ikväll, Ryssland-Sverige, TV3 klockan 20.00.
Tack för påminnelsen 👍
Alltså jag har inte en aning om vilka spelare som ingår i vilka lag ens, men hoppas Sverige gör bra ifrån sig med tanke på detta för mig okända lag.
Lyckades bara hålla mig vaken första perioden av Sveriges match igår. Det var nog synd, för det var tydligen en bra match…
Ikväll möts Tjeckien och Team Europa, men då kollar jag 56:orna.
00.45 är det Team Nordamerika mot Ryssland, men då sover jag den rättfärdiges sömn…
Jag såg de två första perioderna från datorrummet och skulle se sista perioden från bingen. Det är bara det att när jag slår på tv:n i sovrummet så hade jag glömt bort matchen och började kolla på H2 istället ☺️
😃
#12 Jag kan i alla fall skylla på trötthet… 😃
Höll mig dock vaken under första avsnittet av programmet om 56:orna, och det var verkligen något för en gammal nostalgiker! Roligt att även återse andra gamla idrottsstjärnor och reportrar och förstås trevligt att se och höra våra blivande storstjärnor- så världsvana och verbala de var redan som juniorer (även Stenmark).
Ser fram emot nästa avsnitt!
Från kvällens tablåer:
19.00 TV 12, Danmark-Sverige, Em-kval damfotboll. (Sverige klara)
20.00 TV 3, Sverige-Finland, WCH Ishockey
22.40 Kunskapskanalen, Dokument utifrån om doping
00.00 TV3, USA-Kanada, WCH Hockey
#11 Ryssland-Team Nordamerika U23 slutade 4-3, Team Europa slog tjeckerna med 3-2.
Det var Henke i kassen som räddade svenskarna mot Finland! Fast trots att Sverige slagit ryssarna och finnarna är det inte säkert att de går till semi, det verkar vara tuffa regler och hårt spelprogram för svenskarna, som möter Team Nordamerika/U23 redan ikväll.
#15 Sverige tog den nödvändiga poängen och möter nu överraskningen Team Europa i semifinal på söndag.
3-1 målet av vad han nu hette är nog bland det snabbaste hockeylirare jag sett tror jag. Helt sjukt ju. Jag tänkte vad vad en bandyspelare gör där 🙂
I kväll möts Ryssland och Finland i World Cup. Finnarna är redan utslagna, men de kan vid vinst spela Ryssland ur turneringen till förmån för Team Nordamerika.
Slutstriden i damallsvenskan är hård, och serien kanske inte avgörs förrän i sista matchen den 9 oktober, då Linköping och Rosengård möts. Den matchen kommer att sändas i SVT.
Första semifinalen i hockeyns World Cup på TV3 vid midnatt: Kanada-Ryssland (som kanske är "den moraliska finalen"). Sitter inte uppe och väntar in matchen, men skulle jag vakna till i natt kanske jag går upp och tittar en stund.
Jag är nog vaken då så jag får väl kasta ett getöga lite då och då.
Då såg du kanske hur Kanada vann med 5-3? Ikväll slipper man hålla sig vaken så länge, eftersom utsändningen från Sverige-Team Europa börjar 18.00 på trean.
Tyvärr så kom John Blund förbi helt oinbjuden. Jag hängde med tills början av den andra.
Ja, JB är en tuff motståndare…😴
😃
Snopen svensk förlust i sudden. Och inte hjälpte tidigare start - jag somnade ändå. John Blund vann på teknisk knockout…😴
Allra redan eller är det själva sporten som är så tråkig 😉
Ja det var synd det gick som det gick, men det kunde ha slutat lite hur som.
En bit fram visserligen, men från och med hösten 2018 till VM 2022 kommer TV4 och C More att sända svenska fotbollslandslagets matcher, skriver Expressen.
Andra avsnittet om 56:orna ikväll på SVT1 21.00 , och dessförinnan (20.00) får vi på samma kanal veta mer om Stefan Holms förfäder i "Vem tror du att du är?".
Final i hockeyns World Cup klockan ett i natt mellan Kanada och Team Europa på TV3. Skulle inte tro att publiksiffrorna kommer att bli så höga, jämförelsevis…
Dessutom ganska sent våran tid sett om man inte missminner mig.
CL- fotboll TV3 ikväll klockan 20.00: Borussia Mönchengladbach - FC Barcelona.
Skall snart hämta frugan från jobbet. Har SVT1 på just nu.
Fotboll U21, EM-kval Estland-Sverige 6 oktober klockan 17.00, TV12.
Tackar för informationen om morgondagens match. Hur "bör" det sluta imorgon ni som har koll på fotbollen?
#35 Om Sverige vinner i morgon plus i hemmamatchen mot Kroatien så är de klara, så ett poängtapp vore en besvikelse. Tror och hoppas (förstås) på en säker svensk seger, men osvuret är bäst…
Jag ska hålla mina två iaf 👍
Motorsportintresserade kan på SVT2 klockan 20.00 i kväll se "rallybruden" Jonna Eson Brådhe följa i sin mor och mormors spår i rallyvärlden.
Va det inte idag det var fotboll? (jag är glömsk som få).
#39 Jo, det är U21 klockan fem (#34), och i morgon spelar A-landslaget VM-kval.
Tack 👍
Lördag kväll klockan 20:00 i Sveriges Bästa på TV4. Sveriges bästa sportögonblick ska utses..
#42 Låter som en svår uppgift…
Med tre omgångar kvar i damallsvenskan leder Linköping två poäng före Rosengård. Imorgon söndag möts de två lagen i Malmö, och matchen visas på SVT1 med början 15.45.
Edit: Matchen spelades i Linköping.
Dubbelpass framför TV:n måndag:
18.45 TV12 UEFA U21 EM-kval: Sverige - Kroatien.
20.45 TV5 VM kval herrar: Sverige-Bulgarien
Avslutande delen av 56:orna på SVT1 kl. 21.00 krockar med fotbollen, så det blir väl till att se det senare.
Där ser man.
Får hoppas jag kommer ihåg detta nu då 🙂
Europaligan 21.05 ikväll, TV9, Man U - Fenerbache.
Tack för påminnelsen. 👍
SVT1 visar internationell fotboll live kl. 15.00 idag: Sowetoderbyt mellan Orlando Pirates och Kaizer Chiefs.
Tv:n på i bakgrunden ☝️
Får besök då men lovar att ha både bild och ljudet på 🙂
SVT2 kl. 18.00, Karjala Tournament 2016: Tjeckien - Sverige. Från Home Monitoring Arena i Plzen, Tjeckien.
#52 Mera på TV ikväll:
19:00 Kanal 9 :Fenerbahce SK - Manchester United FC. (Ingen Zlatan!)
19:15 TV12: EM-kval i Handboll, Sverige - Montenegro.
SVT2 på just nu. Kanske handbollen lockar mera.
#54 Jag skall snart bänka mig för handbollen, sedan blir det Svartsjön klockan nio.
Hmmm -glömde bort handbollen men nu har jag rätt kanal på. 🎧
SVT sänder samtliga kvartsfinaler från TV-pucken imorgon fredag med start kl. 11:00. Sedan fortsätter det med semifinalerna på lördag och avslutas med matchen om tredje plats och finalen på söndag.
Lördag
SVT1 kl. 15.00, TV-pucken semifinaler
Kanal 10 kl. 18.00, EM-kval Handboll Slovakien-Sverige
Söndag
SVT1 kl. 14.15 Finaldags TV-pucken
SVT1 kl. 16.20 Hockey, Karjala Cup, Finland-Sverige
Jag hade TV-pucken på igår och jösses så duktiga de är trots sin ringa ålder.
TV12 visar det heta Gävle-Daladerbyt Leksand-Brynäs idag kl. 19.00.
Borde väl vara ungefär lika breddgrad ungefär 🙂
Dags för VM-kvalet mot Frankrike i fotboll, visas på femman klockan 19.00 (matchstart 20.45). Skulle någon känna tvingande lust att hellre se MODO-AIK i hockeyallsvenskan så sänds den samtidigt i tolvan.
Lördag
Alpint på SVT1 kl. 09.45 och 12.45, damer slalom världscupen
Bilsport, kval Brasiliens GP i Formel 1 TV 10 16.30
Söndag
Fotboll U20 damer, VM, Sverige Nordkorea TV12 06.55
Alpint slalom herrar världscupen, SVT1 09.45 och 12.45
Tack för sporttablån.
Sport på TV tisdag: vänskapslandskamp Ungern-Sverige i fotboll, TV12 kl. 19.45.
Tack för tipset.
I kväll visar TV12 det allsvenska kvalet mellan Halmstad och Helsingborg 18.25.
I morgon lördag (SVT1 10.00) är det säsongpremiär för Vinterstudion i samband med att längdskidsäsongen startar som sedvanligt i Bruksvallarna. Säkert efterlängtade premiärer för många!
http://www.svt.se/sport/vintersport/sa-sander-svt-fran-premiaren-av-vinterstudion/
Detta skall bli spännande. Har faktiskt smålängtat lite om jag skall va ärlig.
Tror jag väljer vinterstudion kanske 🎧
För min del blir det kvalfotbollen.
Klockan 20.00 ikväll är det "måstematch" för svenska basketdamerna i EM-kval mot Finland på SVT24. Samtidigt börjar på trean sändningen från CL-mötet mellan Arsenal och PSG.
Jag fick verkligen använda mina grå för att lösa dekrypteringen av CL, men nu så är det gjort och jag förstår vad som menas 🙂
#75 Centiliter så klart! 🤪
Jag visste väl att det handlade om nubbe 😃
Dags att bänka sig för Vinterstudion på SVT1, det börjar om fem minuter och ser rätt välmatat ut med världscupsskidor, hästhoppning och skidskyttestafett.
Idag börjar världscupen i skidskytte på "allvar", efter helgens mixedstafetter. Nu står 15 km damer på programmet, och sändningen på SVT2 börjar 17.45.
Handbollsdamerna laddar upp inför EM som börjar till helgen genom att möte tufft motstånd i form av Frankrike. Visas på TV12 18.30.
Det blir skidorna för min del.
#80 Samma här!
👍
Torsdag: herrarnas tur att inleda den individuella världscupen i skidskytte med distanslopp över 20 km. SVT2 18.00.
11.45 SVT1 sprint skidor Lillehammer. De svenska deltagarna har tydligen gått bra i kvalet.
Attans då, jag som måste iväg några timmar snart 😭
Det blir en rätt hektisk TV-helg nu när vintersporterna är igång på allvar, och det är sändningarna på ettan, tvåan och webben att bevaka. Dessutom börjar damernas EM i Handboll i morgon, så det är mycket nu!
http://www.svt.se/sport/vintersport/sa-sander-vinterstudion-i-helgen-21/
Vinterstudion nyss startad på SVT1.
Söndag: vinterstudion börjar 10.00 på SVT1 och löper på i vanlig ordning. Klockan 15.15 är det första matchen i Sveriges grupp i damernas handbolls-EM, då Serbien och Slovakien drabbar samman. Följs av Sveriges möte mot Spanien kl. 18.00. Båda matcherna sänds på TV3.
Vilken match som nyss gick på Viasat Fotboll Premium! Bournemouth vände underläge 1-3 till seger 4-3! Flashscore-appen i fickan fick spelet när alla mål också skedde inom loppet av några minuter. Nu väntar Zlatan när hans Man Utd möter Everton kl.17.
Sverige-Norge innebandy-VM, kanal 12 kl. 18.15.
Handbolls-EM: Ryssland - Kroatien. Grupp D TV10 kl. 18.20, Montenegro - Danmark. Grupp C TV10 kl. 20.35.
Jag kommer missa innebandyn. Ta bort inne, så vet du varför 🙂
#91 Kan tänka mig det! 😉
Ja, jag kommer också att missa innebandyn. (Finns det någon innebandykunnig här så får du hemskt gärna följa VM åt oss som inte är så insatta i sporten!)
Jag tycker innebandy är ganska kul sport egentligen. Spelade i korpen vid min ungdoms dagar. Men jag har noll koll vilka lag samt vilka spelare som är nåt å se upp för.
Handboll TV10 18.30 Spanien-Serbien, TV3 Slovenien-Sverige 20.00.
SVT24 klockan 20:00 champions hockey league. Kvartsfinal, Frölunda-Linköping
På tablån idag bl.a.
TV12 15.25 och 00.15 kortbane-VM simning
TV12 18.00 Kvartsfinal Innebandy-VM Sverige-Tyskland
TV10 18.00 Dam-EM Handboll Spanien-Slovenien
TV3 20.00 Dam EM handboll Sverige-Serbien
TV12 kl 15:25 ligger ju närmast så…
Jag sparar mig nog till klockan 20.00.
Eftersom jag både är glömsk samt lika snabb som solnedgången, så lär det nog bli 20:00 här med.
Det är mycket nu i rutan - vinterstudio, innebandy, Handboll och allt möjligt! Fast med en drös sjukskrivna svenska längdåkare och skidskyttar sparar jag mig nog till handbollsmötet mot Holland ikväll.
Inte bara skidåkare som är förkylda. Men vi andra behöver inte synas i tv 🙂
Handbolls-EM damer, Sverige-Frankrike klockan 20.00 på TV3 (avkast 20.45.)
TV3 klockan 20.00: OS-krönika 2016.
JVM-matchen på tolvan i morgon (annandagen) krockar med filmen "Den unge Zlatan" på SVT1. Jag väljer nog hockeyn men spelar in filmen. Någon som sett den och kan ge ett utlåtande?
Tisdag klockan 20.00 SVT2: EM krönika 2016 (fotboll).
Fredag 30 dec. kl. 21.45, SVT2: Sportens årskrönika.
Även om det är nyårsafton så rullar idrotten på, med start av Tour de Ski på ettan klockan 14.30 och så är det ju Sverige-Tjeckien på tolvan klockan 19.00. Fast då är det nog inte så många som tittar, med tanke på datumet plus att Sverige redan vunnit gruppen.
Hade jag haft fyran sport så hade jag kanske kollat in prestigemötet Celtic-Rangers klockan 13.15.
SVT1 11.15 Vinterstudion med fortsatt sändning från Tour de Ski.
TV12 Semifinal JVM ishockey USA- Ryssland 20.45
SVT1 Semifinal JVM ishockey Sverige-Kanada 01.00.
Tack vare du skrev fortsättning Tour de Ski, så anade jag ugglor i mossen och zappade. Fullt ös på tvåan nu. En får tacka 👍
#109 Fast det som går på tvåan nu är väl repris på Kinas långlopp?
Med "fortsättning" menade jag ny etapp på TdS - hoppas att det stämmer!
Fotboll Sverige-Elfenbenskusten 13.45 TV12.
Torsdag:
14.15 Skidskyttestafett damer SVT1
16.40 Fotboll Sverige-Slovakien TV12
20.45 Handbolls-VM, Spanien-Island TV9
Svenska intressen idag:
10.00 och 13.00 Alpint, herrarnas kombination SVT1
14.30 Skidskytte sprint 10 km herrar SVT1
17.00 Handboll, VM Sverige-Bahrain TV5 (Matchen börjar 17.45)
Full fart på vinteridrotterna i Vinterstudion. Dagens krock för min del blir Sverige-Argentina i Handboll samtidigt med damernas jaktstart i skidskytte. Det blir nog en del zappande där…
Här sitter jag och zappar för fulla muggar.
#115 Redan?
Ja eftersom du skrev som du skrev i #114 så började jag zappa. Hade du skrivit "Full fart på vinteridrotterna i Vinterstudion idag" så hade jag nog tagit en kopp kaffe till 🙂
Ja, jag borde ju ha skrivit "idag".
Jo men jag förstod det, ville bara skojsa till det lite 🙂
#119 Okej, men du hade rätt i #117. Nog om det! 🙂
👍
Upplagt för krock ikväll: Idrottsgalan SVT1 20.00 och VM-handboll TV5 Sverige-Danmark samma tid. Fast matchen börjar inte förrän 20.45, så den som vill hinner se en hel del av galan innan matchstart. Själv är jag inte mycket för galor, så jag prioriterar handbollen.
Sverige vinner med 23-22
SVT1 14.05 Skidskytte damer, 15 km, distans. Tar Hanna Öberg sin första pallplats nu?
Handbolls-VM:
TV9 13.45 Ryssland-Brasilien
TV9 17.30 Frankrike-Polen (Sverige kan råka ut för Frankrike i en eventuell kvartsfinal, så det gör ju matchen lite extra intressant).
Idag håller jag extra hårt på Hanna Öberg.
Det är mycket sport på TV nu, så här mitt i vintersäsongen: alpint, hästhoppning, skidskytte och skidstafetter i Ullis (synd att inte Stina är där!), men dagens höjdpunkt åtminstone för min del är handbollsmatchen mot Vitryssland. Sverige har inte gjort en enda dålig match hittills i VM och det oroar mig lite - måtte inte plattmatchen komma nu! 😮
#127 Glömde sammandraget av Monte Carlorallyt på SVT1 22.00.
Mycket Handboll och olika skidsport just nu.
Hej och varmt välkommen hit till sportsajten 🙂
Jo det är skidor för fullt nu på tv.
Fortsätter i tråden "Sport i ruta och radio".