tidszoner
visste inte riktigt vilken sajt jag skulle fråga på men det kanske är fler som följer sport från usa(eller övriga länder utanför sverige) som har koll =)
vet att det förmodligen går att googla fram men blev mest ännu mer förvirrad haha, så skulle vara jättesnällt om nån som har mer koll (eller är bättre att söka) kunde hjälpa ^^
jag skulle vilja veta hur många timmar det skiljer mellan colorado, usa och sverige, och om dom ligger före eller efter oss o: tycker det är så krångligt med pm, am, gmt osv.
det är särskilt dessa tider jag skulle uppskatta att få lite mer klarhet i ;D
wednesday 12 pm
friday 2 pm.
Sverige ligger i tidszonen gmt+1 (en timme före Greenwich, en stad i Storbrittannien).
Gogglade och fick fram att klockan i Colorado är 16.00 nu.
23(tiden i Greenwich) - 16(tiden i Colorado) =7
Allt som ligger i nordamerika/sydameika har negativ gmt(positiv i europa o asien o.s.v.) så Colorado har gmt-7, vilket innebär att vi ligger 8 timmar före Colorado.
12 pm i Colorado =12.00 i Colorado =20.00 i Sverige
2pm i Colorado = 14.00 i Colorado =22.00 i Sverige
Lång förklaring men kan vara bra att lära sig så man har koll till senare tillfälle :)
(dessutom måste jag själv ha koll på matten ;) )
åh men tack så jättemycket! :D det blev dessutom betydligt bättre tidsskillnad än när man vill se någonting som sänds i LA :)
tack igen!
#2 hah ja inte lika sent ;)
Problemet är ju dock att alla länder inte har sommartid så när vi går över till sommartid blir det krångligare, då är det google som gäller, hittade denna sida:
http://www.timeanddate.com/worldclock/usa/los-angeles
där man kan söka på en stad och se hur långt före/efter de är i jämförelse med min stad. :)
jaa det är ju sånt som krånglar till det också haha.
tack för tipset =)
Längst ner på dataskärmen finns en klocka man kan se tidszonerna på olika länder där.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
sorry, jag måste vara jobbig igen ifall nån vill hjälpa mig haha? :( tidsschemat för sändningarna har uppenbarligen gjorts om och nu fattar jag ännu mindre med dessa EST och MST.
vilka tider är det här svensk tid? :/
wednesday
2:15-5pm EST / 12:15-3pm MST
EST = Eastern Standard Time = 6 timmar efter Svensk tid= Det sänds mellan kl 18.15-21.00 i Sverige
MST = Mountain Standard Time = 8 timmar efter Svensk tid
USA är ju uppdelat i 4 olika tidzoner eftersom att landet är så stort men sändningar i tv är ju ändå "samtidigt" så de blir olika klockslag beroende på vart i USA man befinner sig och därför brukar de ange vilken tid programmet sänds i två av de olika tidszonerna, alltså sänds programmen samtidigt i både Arizona(som ligger i MST zonen) och i Indiana som ligger i EST zonen, men klockan är två timmar efter i Arizona (när klockan är 18.00 i Indiana så är klockan 16.00 i Arizona). Hoppas det typ gick att förstå ;)