Linda Haglund avliden
"Linda McTear (f.d. Haglund) dog i lördags på Södersjukhuset i Stockholm, skriver Dagens Nyheter.
Hon blev 59 år och var en av Sveriges mest folkkära idrottare.
Hon har bland annat vunnit sju SM-guld på 100 meter och fem guld på 200 meter."---
Tråkigt att höra att ytterligare en av de berömda 56-orna redan gått ur tiden 😢
Hon var mycket populär när jag var barn.
#1 Ja, verkligen! Fast är det någon annan av 56-orna som gått ur tiden också? Kanske något jag har förträngt i så fall - uppdatera mig gärna.
#2 När hon var populär var jag redan vuxen, så gammal är jag! Men hon hade verkligen stjärnstatus - synd att hennes tävlingskarriär slutade så olyckligt…
Hon var bra. Den bästa. Och så nu gå bort . Hon var ju inte gammal.
#3 Ted Gärdestad räknades dit eftersom han hade en framgångsrik idrottskarriär innan han blev artist och jag har för mig att ytterligare någon av dem har gått ur tiden, minns bara inte vem just nu.
Jag var också vuxen när hon var aktiv, jag är en 54, har en brorsa som är 56a.
#5 Okej, Ted Gärdestad blev kanske trots allt inte världsstjärna inom sin idrott, men han var ju lovande nog att ha kunnat bli det, och visst var han en "56:a".
#6 Nej kanske inte, men jag undrar om 56orna som fenomen ursprungligen var uttalat idrottsanknutet, eller om det har blivit det med tiden. Jag har för mig att när man började snacka om 56orna på 80-talet, så handlade det mer om vad många superduktiga människor det var som kom ur den årskullen.
Ja, gör man den senare tolkningen så hör Ted Gärdestad absolut till den framgångsrika kulltoppen. På Wikipedia (som förstås inte kan åberopas som någon totalsanning) väljer man att i första hand reservera begreppet för de "fem stora" svenska idrottarna födda det året.
#8 Ja det är väl så man betraktar det hela nu, men Wikipedia fanns inte ens när man började tala om årskullen 1956 som extraordinär 😉
#9 Så sant!
Mitt favoritklipp med Linda Haglund visade de i Mästarnas Mästare 2012, Det är 2:30 in här, när hon som junior berättade om sina dåliga träningsförhållanden, och att hon tränade genom att springa mellan Anderssons och Petterssons brevlådor.