Mästarnas Mästare 2015
Den 29 mars är det dags för första avsnittet av Mästarnas Mästare 2015. Tippa gärna vem du tror vinner (senast 28 mars)!
Deltagare:
**Grupp 1
**Anette Norberg, curling
Danijela Rundqvist, ishockey
Anna Olsson, kanot
Glenn Hysén, fotboll
Magnus Muhren, bandy
Björn Lind, längdskidor
Grupp 2
Helen A Johansson, travkusk
Sara Eriksson Dikanda, brottning
Anna Carin Zidek, skidskytte
Frank Andersson, brottning
Tomas Jonsson, ishockey
Patrik Andersson, fotboll
- Redigerat 2023-05-07 09:05 av Fornöga
Svårt att tippa men jag tror Björn Lind och Anna Carin Zidek kommer att gå långt. På grund av att dom bör ha god fysik fortfarande av alla stavtag. Men det är även grenar som inte behöver styrka som brukar finnas med också.
#1 Okej, två bra namn där, men jag går på Danijela Rundqvist eller Patrik "Bjärred" Andersson istället.
Däremot skulle jag bli lite förvånad om Glenn Hysén vinner! Vet inte varför jag inte tror på honom, för han har säkert bra kondis - men verkar han inte lite väl laid back numera? Helen Ann Johansson tror jag åker ut tidigt. Frank Andersson?
Många av dom tävlande har i alla fall mycket att bjuda på i backspegeln. Hoppas man har kvar det när varje idrottare tittar tillbaka på sin karriär. Vad jag förstått är enda ändringen att man gjort om nattduellen.
Anna Olsson resp Patrik Andersson.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Hysén är först ut med en egen dag i kvällens avsnitt.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2670289-glenn-hysen-jag-kande-mig-som-ett-stort-javla-ego-
Visst ja det börjar idag
#6 Japp! Ikväll blir det nog lite snack om 1988…
#7 Oj oj oj vilken klassiker, mötet mot England på Wembley 1988. Både Sverige och England gick sedan till VM 1990..
#8 Ja, den matchen blev en klassiker, precis som du säger!
Efter att ha sett kvällens avsnitt är jag rätt nöjd med tips i #2, Danijela Rundqvist verkar ha rätt inställning och ung nog för att ha kvar tävlingskonditionen.
"I gårdagens "Mästarnas mästare" hyllas Glenn Hyséns karriär som mittback.
Under hyllningsfilmen ser fotbollslegendaren märkbart berörd ut, och torkar tårar när han ser sina gamla glidtacklingar.
Men nu berättar Glenn Hysén att tårarna var fejk. SVT har klippt in bilder när profilen kliar sig i ögonen – så att det framstår som att han gråter.
– Nej, det kan jag ju inte göra? Torkar jag tårar? Allvarligt talat. Då måste någon ha lagt lök i ölen. Det är möjligt att de klippt det så. Det är möjligt att jag torkar tårar för att jag skrattar, säger han."
http://www.expressen.se/noje/glenn-hysen-nagon-maste-ha-lagt-lok-i-olen/
"Glenn Hysén bönade om att få väljas till nattduellen och skickades hem. Men SVT visade inte den hemliga överenskommelsen – Glenn mörkade pakten.
– Glenn signalerade att han ville det, vi pratade om det, säger Anette Norberg."
http://www.expressen.se/noje/glenn-hysen-morkade-overenskommelsen/
#11 Fast enligt GP tyckte Glenn att det var trist att han åkte ur: "Skit. Uselt. Det är för djävla tråkigt, sa Glenn Hysén när han åkte ut ur Mästarnas mästare", skriver GP. Som vanligt inte lätt att veta vilken tidning man skall tro på…
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2677327-glenn-hysen-hjartat-slog-volter
Jag har Anna Olsson som favorit
#12 Jag tycker det var trist att Glenn åkte ur. Det behövs en stor dos skratt och spex mellan allt allvar också..
#13 Hon har gjort ett lite tillbakadraget intryck hittills, men det blir nog annorlunda när det blir hennes kväll. Vem minns inte hennes glädjeskrik när hon vann OS-guld i K2 med Agneta Andersson 1984?
#14 Instämmer!
Kändes väl som om det var Anette Norbergs tur att åka ur - hon var ju inte riktigt upptränad ännu efter sin sjukdom. Då skall två ur i delfinalen, och jag blir inte förvånad om det blir herrar Lind och Murén som får tacka för sig.
Jaha, vi lyckades ju hitta de två första finalisterna GIKMio - du Björn Lind och jag Danijela Rundqvist. Återstår att se hur det går i andra gruppen, där du ju har Anna Carin Zidek som favorit och jag Patrik Andersson.
Missade programmet ikväll på grund av idrott. Brukar se reprisen och såg dom har stor TV-publik. Dessutom såg jag reprisen härom dagen och då var programmet syntolkat. Det är inte så ofta man hör.
#18 Lite synd om jag avslöjade resultatet då… 😮
Jag brukar vanemässigt texta det här och många andra program - åldern tar väl ut sin rätt.
# 19 Ingen fara 🙂. Hoppas kunna se slutomgångarna direkt. Synd att inte Magnus Muhren gick vidare. Det är en glädjespridare..
#20 Han föll med flaggan i topp, och hans kväll var en av de starkaste.
Frank Andersson först ut i andra laget, mer eller mindre på W.O. efter sjukdom. Patrik Andersson motsvarar förväntningarna medan Sara Eriksson Dikanda hittills varit en stor överraskning för min del.
Slutade följa tävlingen direkt då jag anser att en deltagare som fortfarande är aktiv och på topp inte ska vara med i samma tävling som "pensionerade" mästardeltagare.
Då var det dags för final mellan de här fyra deltagarna:
Danijela Rundqvist, ishockey
Björn Lind, längdskidor
Patrik Andersson, fotboll
Sara Eriksson Dikanda, brottning
Personligen tror jag att det står mellan vinnarskallarna Danijela och Patrik (#2), men det är hugget som stucket vem av dem som vinner. Jag tippar Danijela,
Oavsett vilket tycker jag inte att det här varit någon av de bästa årgångarna - det har varit lite för stor klasskillnad tävlingsmässigt, och när sedan Glenn och Frank åkte ur snabbt blev det lite för slätstruket i huset. Största personlighet tycker jag katten Nisse var.
Så var det slut för den här omgången, och personligen tycker jag inte att det varit någon av de mest minnesrika, helt enkelt genom att det med undantag av Danijela inte var så gnistrande personligheter kvar till slut.
Sedan kanske det behövs en diskussion hur snart in på den aktiva karriären man skall få vara med - som det påpekats har ju Danijela Rundqvist förlängt sin karriär, vilket sannolikt gynnat henne.
Dessutom har en del grenar varit väl tuffa med tanke på den (bristande) kondition vissa har varit i, på grund av ålder och hälsoläge. Glenn Hysén, Anette Norberg och Frank Andersson skulle knappast ha haft en chans att klara av de två sista omgångarnas tuffa tester. Det är klart att det skall bli hårdare efter hand, men grundförutsättningen borde vara att alla inbjudna skall ha en faktisk chans att ta sig till slutomgången. Visst kan man unna gamla stjärnor en trevlig betald semester, men det kan knappast vara programmets egentliga syfte.
Redan nu så hoppas jag att SVT börjat planera en ny säsong.. Har funderat lite på vem/vilka jag skulle vilja se.. Kanske det dyker upp en säsong där samtliga mästare genom åren gör upp om titeln Mästarnas Mästarmästare så småningom? Mästarna från premiäråret 2009 fram till i år är: Per Elofsson, Armand Kranjc, Ingemar Stenmark, Jörgen Jönsson, Magdalena Forsberg, Thomas Ravelli och Danijela Rundqvist.
#26 Det känns på något vis som om de mest intressanta profilerna varit med. Säkert finns det ytterligare stjärnor, men många av de stora elefanterna är väl plockade, med undantag av Björn Borg, Foppa, Sudden och några till. Kanske är en supermästartävling något att tänka på, som du säger.