Sport iFokus

Sport

Läst 2851 ggr
[Didnovarre]
1

Vasaloppet 2014

Trots mildvädret så verkar Vasaloppet bli av, med en del omdisponerande av banan. Meteorologerna spår idag fredag att det faktiskt skall bli lättåkt, men "blåbären" får det nog kämpigt ändå, då det verkar bli färre spår att tillgå i år. Trängselvarning m.a.o! 

Min favorit är Simen Østensen från Norge, som imponerade i Marcialongia, och som dessutom nog är lite sugen på revansch efter att inte ha blivit uttagen i den norska truppen till OS. Simen står idag i 8 ggr insatsen som vinnare på Svenska Spel, så jag sympatispelar nog några tior på honom. Sedan måste man förstås ha respekt för bröderna Aukland - de brukar ju vara med och kriga i toppen!

Bäste svensk tror jag kan bli Jimmy Johnsson - 13 ggr på honom är bra betalt!

I damklassen tror jag att Seraina Boner från Schweiz vinner. Jag håller dock en liten tumme för eleganta  Britta Johansson Norgren, även om hon förmodligen inte står distansen. 

Sedan har jag tagit ut ett "blåbär" som jag tänker följa på datorn. Jag valde en åkare som är ensam från sin ort, och det blir då Laxååkaren nummer 8138 Jens Persson från fålla VL8, som genomför sitt tredje Vasalopp. Lycka till Jens!

[Forummedlemmen]
0

Svenskar brukar vinna Vasaloppet.

[Didnovarre]
0

#1. Ja, och norrmän brukar vinna skidstafetter. Men inte alltid!

[Mustangcab]
0

#  1 Ja, men inte förra året då vann en norrman - dessvärre😭

[Forummedlemmen]
0

Sverige brukade väl vinna längdskidstafetter (herrar) oftare tidigare.

[VSK]
0

Härligt att loppet blir av ändå 👍

Tyvärr så missar jag det då jag kommer sitta på Akademiska sjukhuset, så tips på nån Vasalopps-app till Android mottages varmt ☝️

[Didnovarre]
0

#4 Ja, men skidor är en färskvara! Visst kan en svensk vinna, och det hoppas jag förstås på, men tips är tips…

Vem av svenskarna tror du vinner? Av de 15800 startanmälda (varav 2195 damer) är 11300 inhemska, så det finns några att välja på… 🙂

[Forummedlemmen]
0

Vet inte vilka svenska toppnamn som skall vara med i år.

[Didnovarre]
1

#7 Det visste inte jag heller innan jag tog reda på det…

Jörgen Brink, Daniel Tynell, Oskar Svärd och Jerry Ahrlin känner väl även den måttligt intresserade till. Är man lite mer intresserad än så så kan man ta fram hela startfältet på Vasaloppets hemsida

(Vill man bara ha fram de seedade åkarna så gör man en avancerad sökning på startgrupp VL0.)

[Forummedlemmen]
0

Kul med namn som oftast inte gjort svenskarna besvikna.

[Didnovarre]
1

#5 Här finns Vasaloppsapp för Android. Hoppas det fungerar!

[VSK]
1

Kostar tyvärr pengar för varje åkare man vill följa, men tack ändå 👍

[Forummedlemmen]
0

Hörde för ett tag sedan att loppet eventuellt kan flyttas i framtiden, så det inte har fast datum. Förmodligen ett måste om man vill undvika hot om inställt som i år.

Leffe
0

Hur stämmer det då med orsaken till att man har Vasaloppet. Det har ju med Gustav Wasa skidfärd att göra

[Mustangcab]
0

# 13 Men han åkte åt det andra hållet😃

Leffe
0

#14 Men visst är det så att vasaloppet kom till för att "hedra" flykten

[Mustangcab]
0

# 15 Jo det vet jag😃

[Forummedlemmen]
0

Det är fortfarande till hans minne om loppet blir mer flyttbart i framtiden.

[Didnovarre]
1

Väderprognoserna talar inte längre om att det blir lättåkt, speciellt kan det bli tungt för "blåbären" med flera plusgrader de sista timmarna. Kan nog krävas omvallning under loppet för många!

För oss i TV-soffan är det värsta väderbekymret att det förutspås disigt väder. vilket gör att den sedvanliga helikopterbevakningen äventyras.

[Didnovarre]
1

#11 VSK, om du hinner läsa det här så finns Vinterstudions app att ladda ner (om du inte redan gjort det). Där kan du följa loppet utan andra kostnader än den vanliga taxan.

[Didnovarre]
1

Kan tipsa er som har egna favoriter att markera dem på Vasaloppets hemsida. Då kan man få deras placering vid alla mellantiderna loppet igenom med upplysningar om vilket tempo de håller. Kanonservice!

[Didnovarre]
1

Det "blåbär" jag tänkte följa (#1) verkar ha strukit sig, men mina huvudfavoriter var bra med vid Smågan, även om Boner i damklassen tappat förvånansvärt mycket på Britta Johansson Norgren. Men det är långt kvar!

Det ser tufft ut i första backen för motionärerna. Blir nog jobbigt för många att få Vasaloppsmedaljen i år! (Segrartiden plus 50%)

[Didnovarre]
1

Fem norrmän först till Mångsbodarna, men toppen är tät och inga tendenser så långt mer än att de verkar köra rätt hårt mot Risberg.

[Didnovarre]
1

#18 Helikoptern har kommit upp nu, så TV-bevakningen av loppet är jättebra!

[VSK]
1

Tack för tips, men jag ser på tv nu. -jag hade av nån anledning fått för mig att Vasaloppet hade blivit uppskjutet till Tisdagen 😃

[Didnovarre]
1

Fyra norrmän först i Risberg, och Rönning tog sitt andra spurtpris. Många i tätgruppen. Jens Eriksson bäste svensk som femma. Jimmie Johnsson har smugit fram bra. Inga damer framme ännu. Ymnigt snöfall!

[Didnovarre]
1

I damklassen var de en trio loss två minuter före fyran i Risberg. Fjolårsvinnaren Kveli först, men Britta JN med. Boner verkar inte ha med det hela att göra, om inget dramatiskt händer.

[Didnovarre]
1

Norske Bjerke loss mot spurtpriset i Evertsberg. "Ett gärdsgårdsspurtprisryck" enligt TV-kommentatorerna, som inte verkar tro ett ögonblick på att Bjerkes lossgående har någon betydelse för loppets utgång.

[Didnovarre]
1

Bjerkes ledning i Evertsberg 1.49. Fortfarande mycket norskt i toppen. Snöfallet har bedarrat. "Nu börjar loppet!", säger Hård och Blomquist.

[Didnovarre]
1

BJN leder med några sekunder före Kveli och Löfström i damklassen i Evertsberg. Boner fyra, två minuter efter men går lite snabbare än täten. "Inte avkopplad", enligt TV-kommentatorerna.

[Didnovarre]
1

Bjerke kör fortfarande hårt i täten, och ledningen är nu 2.25. "Det här var ju roligt!" säger H&B, men låter fortfarande skeptiska till hans möjligheter att hålla undan.

[Didnovarre]
1

"Väder-Pia" är riktigt bra som intervjuare, och Kalle Maraeus är kul förstås!

[Didnovarre]
1

Framme vid Lundbäcksbacken ser Bjerke trött ut enligt H&B, och ledningen har börjat minska.

[Didnovarre]
1

Bjerkes ledning nu "bara" 1.23 i Evertsberg. Förhandsfavoriterna bra positionerade.

[Didnovarre]
1

#33 Rättelse: Oxberg skall det vara!

[Didnovarre]
1

Man drar snöret senare i Smågan i år. Inte så mycket p.g.a. stockningarna utan för förets skull enligt funktionärerna.

"Nu är Bjerke jagat villebråd", enligt Blomquist. "Man ser på åkningen att han är trött". Kveli på väg in mot Oxberg, men BJN har henne inom räckhåll. Även Löfström bra med, 28 sek. efter.

[Didnovarre]
1

(Nyhetsavbrott. Dramatiska och trista nyheter från Krim, men nu är vi åter i spåret.)

De tre i damtäten har nu ökat avståndet till en andragrupp, också med tre åkare, bland dem Boner.

Gruppen efter Bjerke verkar nu bevaka varandra och prioriterar inte jakten på utbrytaren. Kanske har de räknat bort honom i slutstriden?

[Didnovarre]
1

Två minuter mellan Bjerke och tätklungan, som är stor. Men "börjar de köra på allvar plockar de in honom på fem kilometer", säger Blomquist.

[Didnovarre]
1

Framme vid Hökberg. Kommentatorerna berömmer Bjerke, som håller ihop åkningen bra, men ledningen krymper. 1.26 nu till tätklungan som fortfarande är stor.

[Didnovarre]
1

Boxaren Frida Wallberg intervjuad av Kalle i Mångsbodarna. Roligt att se henne i spåret - hon ser riktigt pigg ut!

[Didnovarre]
1

Kveli nu 1.09 före de två svenskorna i Hökberg.

[Didnovarre]
1

Men 14 kilometer kvar leder Bjerke dryga minuten före Laugaland, som i sin tur ligger tiotal sekunder före huvudklungan. "Nu börjar det hända saker i den här gruppen!", enligt referenterna.

[Didnovarre]
1

"Oj, så slut han är nu!", säger kommentatorerna om Bjerke. Nu kan nog raset komma snabbt…

Olga Rotcheva går snabbast i damklassen som fyra, snabbare än ledaren. Svenskorna kan nog bli inhämtade.

"Laugalands utbrytning från huvudgruppen kan vara farligare än Bjerkes försök", anser Blomquist. Vi får se vad som händer när han fångat in Bjerke, om han går direkt eller vilar lite.

[Didnovarre]
1

Bjerke infångad, men gruppen verkar ha koll på Laugaland.

[Didnovarre]
1

"Nu får man inte ligga för långt bak i klungan", varnar Hård. Laugaland går på bra när man har en bit kvar till Eldris.

[Didnovarre]
1

I Eldris har Laugaland 35 sekunders ledning med mindre än en mil kvar och 22 minuters åkning. Någon kilometer till kan de låta honom löpa, men sedan måste de ta upp jakten på allvar säger man från studion.

[Didnovarre]
1

Kalle delar ut musiktips till blåbären. "Underbart är bra" påstår han av någon anledning… 😉

Kvelis ledning fortsatt stor i damklassen, och Laugaland har ökat sin ledning med fem sekunder bland herrarna. Det ser väldigt norskt ut just nu…

[Didnovarre]
1

"Håller ledaren undan så är det den största skrällen på många år i Vasaloppet" säger Blomquist. "Det börjar starkt luta åt att detta är 2014 års Vasaloppsvinnare", säger Hård. Och klungan är väl samlad. "Det går inte tillräckligt fort!", säger Blomquist. Fem kilometer kvar bara!

[Didnovarre]
1

Tre kilometer kvar, och inget tycks hota utbrytaren Laugaland.

[Didnovarre]
1

Få norska flaggor bland upploppspubliken , men "de vajar mest". Nu är klungan trettio sekunder efter men de har börjat jakten för sent, enligt kommentatorerna.

[Didnovarre]
1

Nu kommer klungan snabbt!

[Didnovarre]
1

"Laugaland orkar inte!", skriker Blomquist.

[Didnovarre]
1

Dahl först med kilometern kvar. Brink fyra!

[Didnovarre]
1

Dubbelt norskt. Dahl före Kjölstad. Brink bäste svensk som trea. "Trodde de börjat spurten för sent", pustar Blomquist.

[Didnovarre]
1

Mina favoriter Östensen och Johnsson 40 resp. 45 sekunder efter segraren. Godkänt.

Dahl fick en reservstav i Eldris, och det räddade hans lopp berättar han. Laugaland förkrossad i mål. Brink jobbade för att släppa loss teamkamraten men det hjälpte inte. "Bittert!", säger Laugaland.

[Didnovarre]
1

Den tidiga utbrytaren Bjerke kom i mål 2,23 efter vinnaren. Nu går Kveli snart i mål som segrare i damloppet - här är det ingen som närmar sig…

[Didnovarre]
1

Blomquist tror att Brink haft segerchans om han inte jobbat för laget.

Kveli, Norge, lätt vinst bland damerna före en positiv BJN.

Blåbären kommer att få gå i mål i snöväder ser det ut som.

Slut med direktföljandet av årets Vasalopp - dubbelt grattis Norge!

[GIKmio]
1

Grattis Dahl men jag lider med Laugaland.

Leffe
1

Tacdk för rapporten. Jag sov så gott hela förmiddagen

[Didnovarre]
1

#57 sant om Laugaland, men samtidigt bäddade ju Brinken för hans försök att gå loss. Han fick ju chansen och försökte verkligen utnyttja den!

Snackisen efter årets lopp blir nog om teamen nu är på väg att ta över där klubbtillhörighet och nationalitet tidigare gällde. Det hade knappast hänt för tio år sedan att en svensk kört för att en norrman skulle hinna undan… 

# 58 Leffe, sent skall syndaren vakna…

Bara att valla om och sikta på 2015!

Ler