Idrotter som saknas på OS
Det finns massvis med idrotter utanför OS-programmet som är relativt stora och som enligt många förtjänar en plats i olympiska spelen. Finns det några som ni saknar?
Sporter som jag tycker saknas är:
- Bandy - lång historia och saknas väldigt många lagsporter på vinter-OS.
- (Red Bull) Crashed Ice - en ny extremsport som verkar väldigt spännande. Det har förklarats som att åka skidor utför, fast med skridskor. Man åker i en brant isbacke med skridskor och skydd, där snabbaste personen vinner.
- Innebandy - en idrott som verkligen etablerat sig internationellt senaste åren. Finns i såpass många länder att de borde vara en stark kandidat till sommar-OS.
- Amerikansk fotboll - Störst i USA, växer i Europa och övriga världen. Kan bli aktuellt om några år, eftersom NFL försöker etablera sig och skapa större intresse geografiskt.
- Baseboll - kan inte så mycket om baseboll, men känns som den borde vara tillräckligt stor internationellt för att kunna spelas under OS.
Personligen skulle jag gärna se tävlingsdans, standard och latin, i OS. Men jag inser att intresset för dans på den nivån är ganska smalt.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Skidorientering skulle jag vilja se i OS.
Inlinehockey
Softboll
Bandy
Ha en bra dag
Sport iFokus
baseboll och Softboll var i alla fall med för några år sedan
#1 skulle vara intresant! :) #0 crached ice har jag aldrig hört talas om, men låter som det är lätt för skador där.
Vill se bandy, innebandy, orientering och skidorientering (självklart med både herr- och damklasser) på grund av Sveriges medaljchanser. 🙂
#5 Av det jag har sett utav Crashed Ice har man näst intill en hel hockeyutrustning med gallerhjälm, så skadorna bör inte vara jättehöga! Man får tänka på att det är professionella skridskoåkare som utövar sporten. Väldigt många f.d. hockeyspelare!