Bengan boys
"Svensk dokumentär från 2014. Här blickar man tillbaka på ett landslag som dominerade världshandbollen under 90-talet. Det blir intervjuer med stjärnorna från det svenska laget och så avslöjas det hur gurkburken kunde bli 90-talets mest omtalade taktik." källa tv.nu
Imorgon kl 23.00 i TV 4
Innan VM-guldet 1990 visste folk knappt att vi hade ett landslag men under hela 90-talet var dom ett av våra mest folkkära landslag. Det blev också en positiv kick för Sverige eftersom Handboll precis som fotboll är en världssport där praktiskt taget alla länders blickar riktades mot vårt landslag. Det som gör ont ännu är att dom aldrig fick vinna ett OS-guld. Det man minns mest är nog ( om man bortser dom två VM-gulden ) den totala utklassningen mot Ryssland i EM-finalen 1994.
Han fick ihop ett landslag . ett lag
Men GIKmio, jag brukade följas Sveriges matcher i TV under 1900-talets framgångsrika år och i pauserna spelades arkivbilder, då fick man minsann lära sig att Sverige skall ha haft ett starkt lag även under 1950- och 60-talen någonting (har för mig de tampades med Danmark och diverse öststatslag, minns inte riktigt helt). Så helt okänt kan Sveriges landslag knappast ha varit (jag antar att du jämför med ungefär som Curling och skidskytte var innan i Sverige. Skidskytte var tydligen först mest massa militärer och jägare, sedan kom det mer tjejer och så.
Sorry, skall vara 1990-talets framgångsrika år.
Jag har har läst någonstans att Sverige var bra en period innan Bengans Boys. Hade jag inte läst det så skulle jag inte ha en aning om det. GIKmio har delvis rätt när han skriver att före 1990 är det inte så vanligt att man tänker att handbollslaget varit framgångsrikt tidigare. Bengans Boys blev ett otroligt kliv framåt för handbollen. Mycket av det beror på stor TV-bevakning som inte funnits på samma sätt tidigare. #3 du skriver att du fick lära dig att Sverige var bra tidigare tack vare arkivbilder i TV. Men du har rätt i att Sverige varit på topp tidigare också.
Vi kan se annan sport. Idag pratar vi om framgångarna våra nya konståkare gör. Hur många tänker på att Sverige varit väldigt framgångsrikt i den sporten tidigare? Och så vidare och så vidare. Hur länge kommer vi komma ihåg att Sverige varit framgångsrikt i tennis?
Var positiv -må bra
Catwoman, jag minns att det brukade vara arkivbilder i pausen när SVT sände idrott (det har de än ibland, de har ju tid utan reklam). Jag har dock minnen av att TV 4 sände en del Handboll med Sverige under 1990-talet. Men jag vet också att TV 4 då inte fick sända lika mycket reklam då som nu, så det fanns nog mer tid för arkivbilder (lärorikt).
Nu kollade jag runt lite och fick lära mig mer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_herrlandslag_i_handboll
Det verkar som om de spelade stora utomhusturneringar förr också. Kikade även på Sveriges damer. Hittade bara en framgång (som jag själv minns för jag såg matcher på TV) där
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_damlandslag_i_handboll
Det jag menar med de olika framgångstiderna är att under Bengans boys tid var TV-bevakningen mycket större, och det är kanske inte så konstigt med tanke på teknikens frammarsch. Jag menar att för oss yngre så är det då handbollens blomstringstid börjar och fortfarande finns och nu även på damsidan. Det tack vare TV. Vi yngre tänker kanske inte så mycket bakåt på hur det var "förr". Det kanske vi läser eller hör talas om och lägger i bakhuvudet. Vi ser troligen på det som händer nu och att det är "nytt".
Var positiv -må bra
Det har du rätt i, Catwoman. SVT började 1956 (då med en kanal), och Sverige var länge känt som ett land med bara två kanaler. Det handlar inte bara om teknikens under, utan att det var statsmonopol på radio och TV i Sverige under många års tid.
Jag är 65+ och var inte ett dugg intresserad av Handboll innan Bengans Boys. Kommer från den övre halvan av Sverige och där var det när jag var ung inte snack om Handboll. Hur det är idag vet jag inte för jag bor inte där nu. Så när Bengans Boys och TV började med storbevakning vaknade intresset. För mig blev det också som Sveriges storhetstid började då. Sedan har jag precis som #6 skriver sett arkivbilder och hört när man jämfört de olika storhetstiderna. Hade innan inte haft en tanke eller aning att Sverige varit bra tidigare.
LeffeD
Kan tvärr inget handbollslag i norra Sverige när det gäller klubbar. Bara några fotboll (mest damlag, några herrlag) och flera ishockey (herrlag).
#10 Det finns eller fanns tydligen ett rätt så bra handbollslag uppe i Boden.
Det är som du säger fotboll, hockey och bandy som gäller uppåt och numera basket och innebandy.
Kan en del bandylag i norra Sverige kom jag på nu.
12, basketboll hade kommit till Sverige från USA långt förre innebandy ens var påtänkt?