Annons:
Läst 785 ggr
[Göstage]
2019-06-24 09:00

Marta och läppstiftet

Gårdagens "snackis" (som det heter numera) i fotbolls-VM verkar trots dramatik på planen ha varit Martas läppstift. Kvällsblaskorna var inte sena med att gå ut och förkunna att hennes smink "hyllades" på sociala media.

Själv kände jag mig närmast generad, ungefär som när Pia Sundhage verkade ha påtvingats klänning i stället för de annars obligatoriska jeansen på fotbollsgalan ett år - det känns inte "äkta".

Gissningsvis dyker det snart upp någon sminksponsor och berättar att de färgsatt Marta. Vad blir nästa steg - Gucciväskor på planen? Fast det blir väl svårt att kasta inkast med en sådan i ena handen?

Okej, smink i idrotten är ingen nyhet. Ett tag excellerade amerikanska kvinnliga sprinters i läppstift, rouge, långa röda naglar och kjol, fast de kunde springa också - hade nog varit värre om de haft högklackat dessutom…

Jag minns hur tennisdamerna på sin tid tog strid för att åtminstone ha rätten att spela i kortbrallor istället för kjol, och när de sportsliga kvalifikationerna till sist segrade över betydelsen av outfiten. 

Vad sänder det för signaler (för att använda ännu en klyscha) till tolvåriga tjejer i Gothia Cup att de kanske borde lägga på lite läppstift till matchen för att duga?  Kanske kan de bli publikdragare för en ny sorts manlig publik? Marta kan ha fört damfotbollen till en ny nivå… 

Och visst - jag är medveten om att det kommer reaktioner som talar om att det är kvinnors ensak om de vill vara sminkade på planen och att de har rätt att tas på allvar som idrottare ändå..

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-24 09:04
#1

Marta är inte en lika bra fotbollsspelare som hon en gång var. Läppstift eller ej.

[Göstage]
2019-06-24 09:19
#2

#1 Om hon har blivit blekare som spelare så lär nog tyvärr inte läppstiftet hjälpa…😉

(Har själv inte sett någon av brassornas matcher i år, så jag har dålig koll på Martas sportsliga status.)

[Hayabusa]
2019-06-24 09:23
#3

#2 Hon är ju inte dålig, men inte så bra som hon en gång var. Likt många andra idrottare så finns det en punkt då man passerar "bäst-före". 

En annan sak som fotbollsspelare har en förkärlek för (oavsett kön) är konstiga frisyrer.

[Göstage]
2019-06-24 09:27
#4

#3 Ja, och där har inte minst Zlatan varit en sorglig förebild. Det är väl bland annat därför man kan befara att Marta skall bilda skola.

Galenidjur
2019-06-24 09:29
#5

Eller så struntar man i att hon har läppstift och fokuserar på det enda som är relevant i sammanhanget…hur hon spelar?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Hayabusa]
2019-06-24 09:37
#6

#4 Ja, men han är i gott sällskap :)

#5 Vilket jag skrev i #1 och vad #0 går ut på. Men, sociala media är bra på att fånga upp yta och göra det till "viral snackis".  Det ger nämligen klick och uppmärksamhet.

Annons:
[Göstage]
2019-06-24 09:44
#7

#5 Det är knappast vad media gör - man deltar i ett trendsättande, bland annat genom att pilla fram positiva reaktioner på sociala medier och säga att "nätet kokar" och att Marta "hyllas" för läppstiftet. Detta "styrker" en skribent med med (3) tre selekterade positiva uttalanden.

Edit.

[Hayabusa]
2019-06-24 09:48
#8

#7 Exakt så är det.

[Göstage]
2019-06-24 09:56
#9

I Gothias omklädningsrum:

Lill-Märta, 12,:"Skall jag spela med understöd på bollförare eller dra mig bakåt?"

Gubbledare, 47: "Jag vet inte, men jag tycker att du borde välja ett skarpare läppstift, eller vad säger ni andra?"

Galenidjur
2019-06-24 10:19
#10

*borttaget*

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
2019-06-24 10:27
#11

#7 och? Bara för att medier sensationaliserar något helt irrelevant gör det inte den saken mer relevant för det. Media är experter på att skapa stora grejer ur ingenting, bara för att folk ska läsa. Det ändrar ändå inte det faktum att hon är en fotbollsspelare och därmed är det enda som vi borde bry oss om hur hon spelar fotboll. That's it. Att skapa så mycket snack om något så trivialt som ett läppstift är ärligt talat rätt så töntigt

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Hayabusa]
2019-06-24 10:31
#12

#11 Vilket är ju precis det som jag och Göstage poängterar.

[Jimmy.L]
2019-06-24 10:31
#13

Förstår inte varför hon smetar på läppstift till en match tar ju bara fokus från det dom är där för att göra nämligen spela fotboll.

Annons:
[Göstage]
2019-06-24 11:13
#14

#11 Vi är en handfull här som har diskuterat fotboll och annan sport  i åratal utan någon reaktion från andra. Men när man råkar göra en tråd som rör något annat än matchbilder och tabeller så blir man genast uppläxad utifrån.

Du är välkommen att dela med dig av ditt fotbollsintresse, men det är ingen bra matchstart för en domare att visa gult kort redan i spelarkorridoren före avspark.

Här kan du skriva om Martas matchinsats - det är där vi diskuterar fotbolls-VM.

Edit.

Upp till toppen
Annons: