Annons:
Läst 449 ggr
[Jimmy.L]
2019-06-15 10:44

Direkt upp- och nedflyttning till SHL

Ett lag går garanterat upp i SHL och ett lag åker garanterat ur. Det står klart sedan det nya serieförslaget klubbades igenom på Svenska Ishockeyförbundets årsmöte under lördagen.

https://www.svt.se/sport/ishockey/sa-kan-hockey-sverige-forandras-i-dag?

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-15 10:49
#1

Hmm…jag är kluven i frågan. Bra på ett sätt, men osäker på om det är rätt väg att gå.

[Jimmy.L]
2019-06-15 10:51
#2

Jag tror på detta, helst borde man införa det som i fotbollen med två lag ner och upp.

[Hayabusa]
2019-06-15 10:56
#3

#2 Baksidan är, tror jag, att vi får några lag som kommer att pendla mellan HA och SHL. Har upplevt det själv (med "mitt" lag) och det är inte bara positivt. Jag tycker t ex att det är kul att Oskarshamn gick upp, men det kan bli en baksmälla som är svårsmält.  Men, vi får väl se hur det tar sig ut.

[Jimmy.L]
2019-06-15 11:06
#4

#3 Det är möjligt men detta är ju även vad fansen vill ha.

[Hayabusa]
2019-06-15 11:12
#5

#4 Det är kul & fantastiskt att ta steget upp - att ramla ur är hemskt.  Eller när man tagit steget upp och efter 20 omgångar inser att "…det här blir en jobbig säsong". 

Nu låter jag som en sur gammal gubbe , men personligen tror jag att det är viktigare att utjämna ekonomin mellan HA och SHL. 

Som sagt, vi får se hur blir.

[Jimmy.L]
2019-06-15 12:54
#6

#5 Det gäller att värva smart, Det funkar inte att väva dom dyraste spelarna utan man måste ha en bra juniorverksamhet och ta spelare där ifrån.

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-15 14:21
#7

#6 Jo, det är sant men det som är allra svårast, enligt min mening, är att etablera sig i en högre serie. Det tar tid, resurser, pengar och mycket annat. Först då blir klubben intressant nog att kunna locka till sig bra spelare. Som sagt - ser det på nära håll. det är en jäkla process. Sedan måste man idag ha en arena/hall som är stor nog att generera en stadig summa pengar till klubben. Restaurang, loger etc - allt är en del i etableringen.  Steget från HA till SHL är större än man tror och det gäller inte enbart det som sker på isen. 

Nå, förändringar är konstant och bara tiden kan utvisa vad som är bra eller mindre bra.

[Jimmy.L]
2019-06-15 15:23
#8

#7 

Som Djurgårdare vet jag vi har den sämst förutsättningen i hela SHL. Laget tvingas träna hela försäsongen i olika hallar man har Sveriges dyraste hyra på Hovet och tjänar lite på mat och dryck som säljs där trots det var man i final förra året. Mycket tack vare man vågar sats på egna produkter. 

Du kan aldrig bli ett etablerat lag i SHL utan satsning på ungdomarna. 

Visst är sponsorer, publik och biljettförsäljning lika viktig men du kan inte locka publik om du inte har spelare med hjärta till klubben.

[Hayabusa]
2019-06-15 15:56
#9

#8 Min  uppfattning är att det är lite mer komplext än så. Mitt lag (Rögle BK) har tagit sig upp och åkt ur fler gånger än jag vill minnas. Tror att laget har någon form av rekord när det gäller kval. Lika tungt att åka ur och laget får ta nya tag och börja om.

Spelare med hjärta gillar vi, men till syvende och sist vill publiken se ett vinnande lag. När det går dålig och/eller tungt sviker publiken, alla "marginalåskådare" håller sig bort då. Vinner laget - då kommer publiken. 

En bra ungdomsverksamhet är väldigt viktig, men det är många andra bitar som ska falla på plats. 

Nå, som sagt - minns inte när svensk hockey hade direkt uppflyttning/nedflyttning senast? Tiden får visa vad det ger.

Upp till toppen
Annons: