Annons:
Läst 431 ggr
[Göstage]
2019-04-11 13:04

Kalla, Stina och Frida bakom betalspärr?

"Man kan inte låsa allt bakom en betalvägg" säger Jacob Hård, apropå att  Nent Group, (Viasat, Viaplay och TV3) köpt sändningsrättigheterna till VM och världscupen i längdskidor och alpint från och med 2021.

Kan bara hålla med - ett skräckexempel är väl bandyn, som sålde rättigheterna till VM till en betalkanal och tappade folkligt intresse. Jag vet bandyfolk som knappt känner till att VM spelats i Sverige i år.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-04-11 13:40
#1

Dom kommer både tappa publik och sponsorer.

[joab]
2019-04-11 14:25
#2

Jag antar att skidförbundet (som sålt rättigheterna) räknat noga på detta och tagit beslut utifrån det.

[Göstage]
2019-04-11 15:05
#3

Längdchefen Johan Sares säger i  DN bland annat att "nya partnern kan ta sporten in i framtiden."

"– Vi har haft en jättebra utväxling de senaste tio åren. Vi har haft en fantastisk tillväxt och det har varit mycket tack vare det mediala intresset. Vinterstudion har ju gjort det väldigt bra i drygt tio år, man har också haft väldigt många tittare. Det har naturligtvis hjälp oss att bygga våra sport, konstaterar Sares."---

Som jag upplevt det har det inte varit någon avmattning i intresset för Vinterstudion som skulle föranleda tanken på att någon annan kan utveckla vintersportkonceptet ytterligare. Hade tittarna börjat överge TV-soffan hade kanske det varit i ett annat läge. Jan Helin, programdirektör på SVT säger att "Vinterstudion har drivit upp värdet på längdskidåkningen i rymden" och sjutton vet om han inte har rätt, för en gångs skull…

Nu är det "förbundets sport" och de gör förstås som de vill, men jag är inte övertygad om att de kan förlita sig hur mycket som helst på tittarnas trohet. SVT har kvar guldägget skidskytte, och inget säger att längdskidåkningen går segrande ur kampen om tittarna vid parallella sändningar. Det kan inverka menligt på reklamintäkterna för kanalen, oavsett om den är TV3 eller "Viasat Crosscountry skiing".

[Göstage]
2019-04-11 15:19
#4

Läser på Aftonbladets sportsida:

"Stina Nilsson kammade guld i dagens sprintstafett (SM), tillsammans med Anna Dyvik. Detta efter ett spännande avgörande i loppets slutskede. Sollefteå, med Ebba Andersson och Frida Karlsson i laget, ledde vid sista växlingen. Tvåa var IFK Umeå med Moa Lundgren och Jonna Sundling. Men Stina Nilsson använde sina sista krafter och lyckades med dem åka om."---

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/JoOjjX/stina-nilsson-ledde-ifk-mora-till-guld-i-sm-sprintstafetten

Det skulle ha varit kul att se förstås! Fast Fjälltopphelgen i Bruksvallarna har köpts av MittMedia och är förbehållet deras prenumeranter. Känns lite som ett förebud…

[Jimmy.L]
2019-04-11 16:16
#5

Tittarna kommer tröttna på reklamen mitt under loppet.

[Göstage]
2019-04-12 11:25
#6

Liknande utveckling i Norge, där motsvarande affär väckt en upprörd debatt.

"Nent Group betalar enligt kampanje.com en miljard kronor för sändningsrättigheterna av vintersporterna bara i Norge. En affär som väckt så starka reaktioner i grannlandet att det blivit en politisk fråga. – Det här är en kortsiktig chansning som kan skada skidsporten, säger tidigare kulturministern Trond Giske till NTB."---

"Han får medhåll av flera av Norges skid- och mediaprofiler. – Jag tror att det är väldigt negativt för vintersporten i Norge. Jag tror det kommer bli färre tittare och då förlorar då gradvis grunden för hela idrotten, säger fyrfaldige olympiske mästaren i alpint Kjetil André Aamodt till VG.

”Det här innebär en kris för skidintresset i Norge. Världscupen i längd, alpint och hopp på mindre kanaler kommer innebära långt färre tittare och mycket sämre uppmärksamhet. Jag är rädd att Internationella skidförbundet gjort en Skavlan här…”, skriver förre världscupåkaren i längd Trond Iversen på Twitter och hänvisar till tv-programmet Skavlans flytt från NRK till TV2 i Norge.

”Längdskidåkningen har skjutit sig själv i foten”, skriver Aftenpostens krönikör Birger Löfaldli. ”När public service-kanalerna i Sverige och Norge förlorar stora delar av vintersportmarknaden försvinner livlinan till våra nationalsporter”, skriver Dagbladets krönikör Esten O. Saether."---

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4q35ze/galna-priset--bara-for-norska-marknaden

Annons:
[Göstage]
2021-11-01 10:12
#7

Vad är väl Peter Jihde, Katarina Hultling och Suzanne Sjögren mot Yvette, André, Jacob och Blomqvist? Den tillträdande laguppställningen känns inte vrålspännande, om jag skall vara ärlig...

Idrottens Affärer är en nättidning om sponsring, arena,spelartransfers, nya arenor, idrottspolitik, spel, tv, event.
  • Redigerat 2021-11-01 10:12 av [Göstage]
Upp till toppen
Annons: