Annons:
Läst 1118 ggr
[Göstage]
7/20/18, 9:17 AM

O-ringen, ohörsamhet mot naturen?

I morgon startar O-ringen 2018, i år på Höga kusten och under parollen "utmana världsarvet". Och utmanar gör man verkligen, när närmare 15.000 personer drar ut i de torra markerna och stressar redan utmattade djur

Nu går det givetvis inte att ställa in, men väderleksläget uppstod inte igår, och om man ställt in tävlingen för några veckor sedan hade man säkert gjort många besvikna, men på sikt hade nog både naturen och orienteringssporten  tjänat på omtanken. Dessutom innebär det givetvis brandrisk när 15.000 startande plus anhöriga campar i skogsnära miljö med planer på att kunna grilla tillsammans med mera.

http://www.oringen.se/213/hoga-kusten-2018.html

Annons:
Gronstedt
7/20/18, 9:43 AM
#1

Ganska beklämmande. Kan inte alla dessa människor ägna denna energi åt att bekämpa bränderna i stället? 

Och nog måste de förbjudas att tända eld i alla fall?

[Göstage]
7/20/18, 9:50 AM
#2

Kopierat från Höga kustens hemsida:

"Eldningsförbud gäller i hela länet. Föreskrifterna uppdaterades 9 juli. Mycket hög brandrisk råder i skog och mark. Eldning utomhus är endast tillåten i trädgårdsgrillar och motsvarande anordning på egen tomtmark. Var uppmärksam på att det innebär att även fasta grillplatser, användningen av campingkök, grillning på campingar med mera, omfattas av eldningsförbudet. Med den egna tomten avses egen tomtmark med kortklippt gräs, och med behörigt avstånd till skog."---

"Detta betyder att det INTE är tillåtet att: använda engångsgrill använda stormkök göra upp eld eller grilla direkt på marken (även med stenring och vid fasta grillplatser) elda och grilla utomhus på campingplatser. Beslutet har fattats på inrådan av länets tre räddningstjänster."---

https://www.hogakusten.com/sv/hogakustenleden

Måste givetvis omfatta och respekteras av O-ringens deltagare och deras medföljande.

Magi-cat
7/20/18, 9:54 AM
#3

😢

Redan parollen om att "utmana" är fel. Vi måste värna världsarv, inte utmana.
I dagens läge måste man kunna omprioritera.

Folk KOMMER att grilla, även om det är strängt förbjudet. Och resurser måste avsättas till att bevaka dem…Resurser som kunde användas vettigare.

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlleA
7/20/18, 10:08 AM
#4

Detta är vansinne! Älgar och rådjur saknar svettkörtlar och är inte anpassade till hög värme. Redan vid ca 15 grader börjar älgarna få det jobbigt och söker sig till vatten och skugga. Måste de redan utmattade djuren anstränga sig i denna värmen kan de lätt bli överhettade och kollapsa. Vart ska de ta vägen när 15 000 orienterare stormar fram genom skogen? De lär knappast ta någon hänsyn till det vilda.

Olle

Magi-cat
7/20/18, 10:11 AM
#5

#4 Håller med, det är vansinne! 

Jag förstår inte ens hur de kan tänka sig att släppa in 15 000 med medföljare i vanliga fall, och alldeles speciellt inte under rådande omständigheter!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Göstage]
7/20/18, 10:13 AM
#6

#4 O-ringen brukar ha jägare som drevar undan viltet på etapperna, men det är i dagens läge givetvis minst lika stressande och inte på något sätt förmildrande.

Händelse 2017 (då vädret ju inte alls var som i år):

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/stessad-alg-fick-avlivas-under-o-ringen

Annons:
[Göstage]
7/20/18, 10:20 AM
#7

Så här rapporterade P4 Västernorrland i onsdags inför tävlingen:

"Runt 20 000 orienterare väntas komma till Örnsköldsvik den kommande veckan. Med tanke på den extrema och fortsatta värmen, ökar räddningstjänsten sin beredskap. Samtidigt ger man arrangörerna och camparna dispens för det eldningsförbud som råder. – Påfrestningarna ökar såklart och vi ökar på beredskapen med ett skift, det vill säga fem personer. Dom har 20 minuters inställelsetid om något händer, säger Viktor Kvamme, brandingenjör.

Samtidigt har räddningstjänsten gett O-ringenarrangörerna en dispens mot det rådande eldningsförbudet. På de tre centrala campingområden som finns i centrala Örnsköldsvik, är det tillåtet att använda sprit- och gasolkök. – Dessa campare har ingen tillgång till el och orienterarna måste ju kunna laga sin mat på något sätt, fortsätter Kvamme. – De tre områden som gäller ska vara inhägnade och grusbeläggas och där ska det finnas brandvakter."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7001352

Lona
7/20/18, 10:27 AM
#8

Vi står inför en naturkatastrof, jag vet inte vilken statlig myndighet som ansvarar för sånt men borde inte de kunnat gå in och blåsa av alltihop om nu inte arrangörerna hade vett på det för några veckor sedan? Fruktansvärt oansvarigt, visst måste en så stor tävling som O-ringen handla om stora summor men hur mycket kostar inte de skador som kommer att uppstå även i bästa fall? För att inte tala om ifall det börjar brinna?!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
7/20/18, 10:27 AM
#9

Så torrt som det är är det ju inte bara grillar och stormkök som medför risk. Cigaretter, flaskor som fungerar som brännglas, kanske till och med gnistor av sten mot sten eller sten mot metall - med så mycket folk koncentrerade i terrängen kommer det att hända massor av småsaker som kan medföra antändningsrisk.

Som om inte räddningstjänsten var hårt belastad som det är, utan att behöva ha extra beredskap i ett område som ännu är förskonat …

Gronstedt
7/20/18, 10:41 AM
#10

"– Dessa campare har ingen tillgång till el och orienterarna måste ju kunna laga sin mat på något sätt, fortsätter Kvamme."

Har de hört talas om konserver? Nog katten kan man klara sig på kall mat ett par dagar?

Lona
7/20/18, 10:46 AM
#11

#10, Ja, de lär ju inte behöva värma mat och dryck för att de fryser…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
7/20/18, 11:04 AM
#12

" Samtidigt ger man arrangörerna och camparna dispens för det eldningsförbud som råder."

Men gode gud….😮🤦‍♂️😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
7/20/18, 1:32 PM
#13

Vet inte vad jag ska tycka, jag hoppas verkligen att inga bränder startas tack vare O-ringen det vore nog väldigt olycklig för dom.

Annons:
papa-bear
7/20/18, 6:24 PM
#14

#13 pga menar du väl, tack vare betyder väl, åtminstone för mig, att det är något positivt som skett. tog lång tid för mig att skilja tack vare och pga åt, men nu har jag hyfsad koll på det.

ingen som har synpunkter på att bae hägglunds är med som sponsorer, tydligen varit en storm inom orienteringsförbundet över det, avhoppade ledamöter, löpare som inte tänker ställa upp,

[Jimmy.L]
7/21/18, 9:16 AM
#15

#14 "Tack vare" behöver inte vara positivt.

[Jimmy.L]
7/21/18, 9:18 AM
#16

Kritiska röster höjs inför O-ringen. Flera landslagslöpare bojkottar orienteringsfesten på grund av att den sponsras av ett företag som tillverkar vapen och militära fordon. – Jag kan inte stå bakom att vi samarbetar med den här typen av vapenföretag, säger Gustav Bergman till Allehanda.

https://www.sydsvenskan.se/2018-07-20/sponsorbrak-infor-o-ringen--stjarnorna-bojkottar

Borde dom inte kritisera beslutet att dom får ett undantag från att elda under O-ringen istället?

[Göstage]
7/21/18, 9:40 AM
#17

När det gäller elitens uteblivande från O-ringen så förklarar en del att evenemanget ligger för tätt inpå VM, och att ett deltagande skulle rubba deras säsongplanering. Låter ju vettigt!

Sedan finns det nog en och annan som försöker förena uteblivandet på grund av  planeringsskäl med ett försök till PK-anpassning - just Gustav Bergman känns som ett exempel på det.

"-När det gäller det sportsliga så är O-ringen en tuff tävling. Det sliter på en. Jag hade redan tankar på att inte springa då det är nära inpå VM. När detta (Hägglunds sponsorskap) uppdagades blev beslutet enklare att ta", säger han i en intervju. Ger säkert radikalpoäng…

[Göstage]
7/21/18, 11:48 AM
#18

När förnuftet får råda:

"Europamästerskapen i skytte skulle hållits i Karlskoga i augusti. Men efter den senaste tidens skogsbränder och extrema väder blir det inte längre så. – Försvarsmakten har ställt in alla skjutningar på skjutfältet på grund av den extrema vädersituation och brandrisken, säger Martin Lindström på Karlskoga kommun."---

_Roland Dahlman, ordförande för Svenska Dynamiska Sportskytteförbundet, säger i ett pressmeddelande att såvitt han vet är det första gången någonsin som ett Europamästerskap tvingas ställa in på grund av skogsbränder.
– Säkerligen kommer de 700 deltagarna bli väldigt besvikna, på samma sätt som matchorganisationen blev efter att i flera års tid arbetat så hårt mot vårt gemensamma mål och på mållinjen tas det ifrån oss.
Martin Lindström säger att det inte var ett svårt beslut att ta.
– Med den situationen som råder i Sverige nu generellt sett så var det ett väldigt lätt beslut att ta när det blev som det blev."---

_

 https://www.expressen.se/sport/em-stoppas-efter-skogsbranderna-/

Martin
7/21/18, 9:07 PM
#19

Undantag från eldningsbeslutet innebär ju inte att grilla.

Det innebär att på tre speciella ställen där det är grusbelagt och finns brandvakt (då sannolikt också med släckutrustning) så får man använda sprit- och gasolkök. Det är inte samma gnistbildning som en vanlig brasa/grilleld kan orsaka. 

Jag är inte för O-ringen, men tycker samtidigt att man måste se det för vad det är. - och undantaget från eldningsförbudet i det här fallet tycker jag låter ganska rimligt.

På de flesta ställen med eldningsförbud (inte alla) får man grilla med öppen eld i särskilda grillar (ofta cementgrillar modell större, men där brasorna också kan bli större). Jag ser dem som ett större hot och tycker att man borde införa ett totalt eldningsförbud på de ställen där det behövs, och inte exkludera färdigställda grillplatser.

Däremot tycker jag att det är konstigt som också sägs att man tillåter den här stressen i naturen som det innebär under de här omständigheterna.

Det är lite som att man i Malmö har ett Kalkbrott som är ett naturreservat. Det är normalt sett tillträdesförbud till kalkbrottet, men på senare år har man gjort ett par olika natur/djur-guidningar med begränsat deltagarantal. Det kan jag väl i sig tycka är ok att man gör det med guider närvarande osv. Kalkbrottet har både ett växt- och djurliv med unika djur för platsen. Men både förra året och i år arrangerar man dessutom en löpartävling i kalkbrottet vilket för mig är helt vansinnigt.
https://malmo.se/Kultur--fritid/Idrott--fritid/Natur--friluftsliv/Natur--parker/Naturreservat/Limhamns-kalkbrott.html

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-23/400-fick-ta-exklusiv-loptur-nar-kalkbrottet-oppnades-upp

Man kan ju också säga att en annan idrottstävling (EM i dynamiskt skytte) ställs in på grund av bränderna. 700 tävlande berörs
https://www.expressen.se/sport/em-stoppas-efter-skogsbranderna-/

mvh Martin

papa-bear
7/22/18, 3:57 PM
#20

det borde ju enbart vara tillåtet att laga mat i eldstäder eller grillar som man kan lägga lock eller täcka på något vis, så att det inte kan flyga gnistor, om vi pratar fasta bränslen vill säga, flytande eller andra paraffinbaserade klossar är ju mindre farligt, så gasolkök och trangia borde ju vara lugnt. även esbitliknande kök som drivs av bränsletabletter.

Annons:
[Göstage]
7/22/18, 4:22 PM
#21

Vad gäller brandrisken så är den nog liten i de tre välorganiserade byarna med grusgårdar och övervakning, både av tillsynsmän och andra campare. Men alla tillresande  bor inte på de här camperna.

[Göstage]
7/27/18, 8:07 PM
#22

O-ringen är slut för i år, och några rapporter om brandtillbud har inte synts till. Hur det gått med djurlivet kanske vi får veta om/när  det blir någon offentlig utvärdering.

[Jimmy.L]
7/27/18, 8:15 PM
#23

#22 Media brukar vara snabba med att rapportera sådant, vad jag hört så var det en lyckad tävling.

Upp till toppen
Annons: