Annons:
Läst 751 ggr
DesK
7/6/18, 9:06 PM

Måste man gilla sport?

Precis som frågan lyder. Måste man gilla sport? För mig är det ett otyg och riktigt plågsamt att det inte finns en nyhetssändning utan en massa skräniga och hysteriska sportinlägg. Dessutom läggs alla lika skräniga och hysteriska sportevenemang på bästa sändningstid på tv. Varför är det så? Vad är så intressant med alla dessa skrikiga, hysteriska vrålande evenemangen? Jag har hört något i min ungdom om sportsmannamässigt, det verkar inte längre finnas, nu är det bara en massa skrik och skrän. Tycker ni verkligen, med handen på hjärtat att det är så det ska vara?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Jimmy.L]
7/6/18, 9:27 PM
#1

Nej man måste inte gilla sport. 

Vad som ska sändas på tv handlar om vad TV- publiken vill se, Jag ser hellre fotbolls VM än en film som har gått på tv 10 gånger under samma år eller en dålig TV-serie som går om och om igen. 

Ser inget fel att man hejar på sitt lag, utan en levande publik blir det tyst och tråkigt då kan man lika bra besöka ett bibliotek om man vill ha tystnad. För spelarna är det en självklarhet att höra publikens jubel det är glädje, spänning, fest och tårar helt enkelt passion.

[Hayabusa]
7/6/18, 9:29 PM
#2

Sport är det moderna samhällets religion 🙂

Med dagens oändligt många alternativ vad det gäller "TV & Radio" så är det inte särskilt svårt att välja något som passar var & en.

DesK
7/6/18, 9:34 PM
#3

Tack Jimmy.L för en iaf rimlig förklaring, även om jag inte instämmer. Om jag vill koncentrera mig, när jag ska göra en insats i någon sport, så ska / måste det vara tyst. Jag minns hur viktigt detta var inom hästsporten och det är lika viktigt inom hundsporten. Så detta evinnerliga skrikande och skränande är, i mina ögon, ingenting annat än ren masshysteri, som inte har ett dugg med sporten i sig att göra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

panini
7/6/18, 9:38 PM
#4

Man behöver absolut inte tycka om sport. Jag själv tycker endast om min egen och jag ratar alla andra. Jag har på det senaste börjat inse att mycket nog handlar om att jag inte tycker om det hela ”vi mot dom” tänket och att det läggs sån enorm vikt på vem som vinner. Liksom, vem bryr sig? 😂

[GIKmio]
7/6/18, 9:39 PM
#5

Vill man se mål ska man se på handboll

Vill man ha tryck och jubel ska man gå på fotboll ( eller flera andra sporter oxå )

Vill man ha tystnad kan man gå och se på Schack

Caeli
7/6/18, 9:42 PM
#6

Klart att man inte måste gilla sport! Tycke och smak är ju olika. Sedan kan man inte bortse ifrån att väldigt många människor är sportintresserade och följer de stora evenemangen tex pågående Fotbolls-VM. Sverige står ju i princip stilla när landslaget spelar! Personligen föredrar jag en bra fotbollsmatch framför såpaprogrammen som vanligtvis ockuperar bästa sändningstid.

Annons:
[Jimmy.L]
7/6/18, 9:45 PM
#7

Finns ju andra sporter som är tystare så som golf, tennis, biljard. 

Klart det är trevligt med tystnaden men det blir tråkigt i längden tycker jag.  

Jag vill kunna diskutera med min granne på läktaren och kunna leva mig in i sporten utan att någon ropar tyst Att betala dyra biljetter för att inte få leva med i matchen är bortkastade pengar då kan man sätta sig i ett ljudisolerat rum med TV på ljudlöst.  

Vill jag ha tystnad så hittar jag den i skogen eller på sjön/havet.

DesK
7/6/18, 9:50 PM
#8

#4 panini, du satte huvudet på spiken, det är nog precis det som jag ogillar med sport - ”vi mot dom” utöver det öronbedövande oljudet.

#5 GIKmio var finns jublet i fotboll? Det finns på sin höjd hos ett fåtal personer som håller på det lag som verkar vara det som vinner matchen. Ser ingen allmänn glädje eller jubel, bara skit och elände, där det förlorande laget är kränkta mm.  Det finns fler sporter än schack där det krävs tystnad och koncentration.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
7/6/18, 9:51 PM
#9

Om man vill förkovra sig i fakta när det gäller fotboll så engagerar det många.

Det är ca 600 000 aktiva i Sverige och fotbollens föreningar har ungefär 1 miljon medlemmar i Sverige.

Totalt står fotbollen för en tredjedel av idrottsrörelsens aktivitet så det berör en stor grupp.

Sedan är det många som har spelat fotboll som varken spelar eller är aktiva längre så målgruppen är trots allt ganska stor.

http://fogis.se/om-svff/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[GIKmio]
7/6/18, 9:56 PM
#10

#8 Jag hör jubel varje gång det blir mål i VM. Och även annars också.

[Jimmy.L]
7/6/18, 9:57 PM
#11

#8 Fast i alla sporter finns det en förlorare även i schack kan man känna sig kränkt för en förlust.

Sport skänker glädje, glädjetårar och sorg och vänskap.

[Hayabusa]
7/6/18, 9:59 PM
#12

#11 För att inte tala om gemenskap & samhörighet. Skulle dessutom vilja påstå att t ex fotboll är något som bidragit stor för alla de som invandrat till Sverige.

Pyttelite
7/6/18, 9:59 PM
#13

#8 Lagsporter eller fotboll är inte endast en kamp mellan vi och dom.

Det finns en hel del fostrande i sporten också - att man måste kunna samarbeta för att nå framgång.

Att var och en har olika kvaliteter men att alla behövs. Det räcker inte med att ha en bra målvakt eller en bra forward.

Man måste passa till sina medspelare och man måste kunna ta en förlust.

Det gäller att träna och vara målinriktad och även kunna utarbeta eller följa en strategi. En strategi som någon annan tänkt ut inte alltid den egna.

Sedan finns det oändliga variationer i teknik och fantastiska enskilda insatser …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[GIKmio]
7/6/18, 10:00 PM
#14

#12 Bra sagt!

DesK
7/6/18, 10:06 PM
#15

#10 jag hör hysteriskt okontrollerat vrålande från såväl förlorare som vinnare, var är skillnaden? Just det okontrollerade hysteriska vrålandet, gör mig riktigt mörkrädd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
7/7/18, 7:50 AM
#16

 #15 Att visa känslor är väl aldrig fel? Jag har sätt vuxna gråta efter en förlust, själv blir jag ledsen efter derbyförluster i några dagar.

[Hayabusa]
7/7/18, 8:39 AM
#17

#16 Precis. Det finns betydligt värre saker att bli "mörkrädd" för i vårt samhälle. 

Alla människor har ett grundläggande behov för samhörighet, att tillhöra ett sammanhang. Gissar att det har med det faktum att vi är flockdjur, i grund & botten, att göra. En drivkraft oavsett om det handlar om lagsport, melodifestival eller ideologiska grupperingar. 

Det finns mängder av småklubbar ute i landet som gör ett enormt jobb för flickor & pojkar, ungdomar och många andra. Ett socialt arbete som sällan får särskilt stor uppmärksamhet.

Caeli
7/7/18, 9:24 AM
#18

#8 Tävlingsmomentet och vi mot dom tänket finns inte bara i sportens värld. På bästa sändningstid avlöser tävlingsprogrammen varandra typ Let's dance, Fångarna på fortet, På spåret, Gladiatorerna, Bonde söker fru, Robinson, Farmen… Här är det också vinnare och förlorare, i många fall uppblandat med förnedring och kränkningar!

[Göstage]
7/7/18, 9:34 AM
#19

#18 För att inte tala om alla dessa matlagningsprogram. Men idag tycker jag vi struntar i det.

[Hayabusa]
7/7/18, 9:39 AM
#20

#19 Exakt - idag står vi samman sida vid sida 👍

Annons:
[Hayabusa]
7/7/18, 9:42 AM
#21

#18 För att inte tala om Idol, Mello och Paradise Hotel…

[[eskils_]]
7/7/18, 10:53 AM
#22

#15 Förstår vad du menar DesK, masshysteri är aldrig bra. Men jag tror inte fotboll är det största problemet. Annars håller jag med om att ljudvolymen från läktarna på fotbollsmatcher gärna kunde hållas nere något, t ex ta bort trummor och andra instrument.

#18 För att inte tala om det s.k. underhållningsvåldet i diverse serier, där TV-publiken frossar i att se människor som blir misshandlade och mördade, den ena mer bestialiskt än den andra. Där kan man snacka om att bli mörkrädd! Sådana program fanns inte för 30-40 år sedan.

#20 Ja, idag står vi samman, sida vid sida! 🤗

DesK
7/7/18, 11:14 PM
#23

Tack Eskils #22 det är inte bara fotbollen, men nu när det är fotbollsvm så blev det det som jag skrev om. 

De därvmärkliga tv-programmen som ni talar om är ju reana rama skräpet, absolut inget som jag vill se på tv, men uppenbarligen älskar folk sådant skräp. Förlåt om jag verkar vara en sur tant, men t o m en fotbollsmatch eller en ishockeymatch kan vara mer sevärd än alla dessa underliga dokusåpor och märkliga tävlingsprogram.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: