Annons:
Läst 1490 ggr
[Carpinus]1
1/16/18, 10:38 AM

"Hockeyfruar" - fenomen i tiden?

Osmakligt spottande på såväl hockey- som fotbollsfruar (även om vissa verkar anstränga sig för att synas och provocera).

Sedan kan man ju fråga sig varför TV-serier av den här typen görs och vilken kategori de lockar. Det är väl ett fenomen i tiden kanske ? På "Gunnar Nordahls tid" var det inte mycket tal om spelarfruar - med undantag av  Nisse Liedholms grevinna och Nacka Skoglunds Nuccia möjligen…

Fast det står ju var och en fritt att avstå från att titta på TV-programmen, och jag hör till kategorin som avstår att kolla.

https://www.expressen.se/sport/hockey/nhl/jag-fick-hora-att-jag-var-en-hockeyhora/

Annons:
[Hayabusa]
1/16/18, 10:48 AM
#1

Skvallerprogram.

[Jimmy.L]
1/16/18, 11:13 AM
#2

Kan inte säga det bättre än vad #1 sa.

[Carpinus]1
1/16/18, 11:26 AM
#3

#2 Nej, jag instämmer förstås också. Det trista är att det inte bara är TV4 som i dubbel bemärkelse gör affär av fenomenet - kvällstidningarna gör sitt till för att hålla näringen vid liv (många av "fruarna" är ju livsstilsbloggare, trendsättare och allt vad det heter och har utbyte av uppmärksamheten).

[Jimmy.L]
1/16/18, 11:29 AM
#4

Det ger ju klick och läsare.

[Carpinus]1
1/16/18, 11:32 AM
#5

Ja, det är ju så det fungerar. Frågan är om man uppfyller ett "behov" eller skapar ett? Bådadera, kanske…

Hade varit intressant att se en undersökning av om hur stor del av målgruppen som är intresserad av ishockey.

Den här kringindustrin växer - "Parneviks" eller väl bara ett annat exempel.

https://www.breakit.se/artikel/2154/united-influencers-starker-sitt-profilteam-med-familjen-parnevik

[Stockholmare]
1/16/18, 11:43 AM
#6

Skvaller ger rubriker och smaskiga historier är bra scoop.

Annons:
papa-bear
1/16/18, 12:29 PM
#7

nu har jag bara sett småstumpar av "hockey wives", och där är det ju rutinerade kvinnor som visar hur det är att ha ansvar för en hög med barn när deras respektive är på turné. även andra problem i vardagen diskuteras. inget "real house wives of" tjafs åtminstone. grejen med det här är ju att många tror att kvinnorna har kommit in i spelarnas liv när de är etablerade stjärnor, men sanningen är att många, åtminstone i USA, är high school sweethearts. sedan om de redan då chansat på att de satsat på rätt kort som blivande storstjärna, who knows.

[Carpinus]1
1/16/18, 12:56 PM
#8

#7 Du har en poäng mot oss andra (?)  i att du har sett åtminstone något av programmet. 

Visst, vissa spelarfruar har säkert träffat sin stjärna redan tidigt i livet, men numera blir ju spelarna upptäckta i olika bemärkelser tidigt i karriären - man draftas i unga år, blir ungdomsproffs (fotboll) och deltar i U-VM etc.  Och att ragga på dem offentligt ses numera som något naturligt - det uppmärksammades ju rätt stort på sportsidorna när en tjej fick löfte om en date med en av profilerna i U21-VM om hon fick 5000 följare på nätet . 

Jag vet inte, men jag tycker att den här verksamheten rimmar rätt illa med den diskussion om självständiga kvinnor som följt inte minst i spåren av #metoo.  Sedan må det vara Hollywood-, Östermalms-, hockeyfruar eller vad de nu är, och hur driftiga affärskvinnor de än må vara - de har ju blivit kända genom sina män (med undantag av Victoria Beckham och några till).

[Hayabusa]
1/16/18, 3:54 PM
#9

Finns många synvinklar på detta "fenomen". Undrar om Zlatan hade haft en tjej om han kört truck på ett lager i Staffanstorp? Ja, istället för att ha en karriär som fotbollsspelare, vill säga.

papa-bear
1/16/18, 7:10 PM
#10

#9 tjej har han säkert haft, men han har ju inte varit samma "intressanta" person som han är nu, och fått leva sitt liv i fred, sittandes på sin truck.

[Hayabusa]
1/16/18, 8:19 PM
#11

#10 Hans attraktionskraft ökade med ett par snäpp…Helena Seger hade inte tittat åt honom, det är en lågoddsare.

[GIKmio]
1/16/18, 8:33 PM
#12

Skulle Svennis haft en trettio år yngre attraktiv kvinna om han varit en vanlig pensionär i Torsby eller Sunne?.. Med största merit en gång i tiden som fotbollsspelare i Rävåsen i division 5?

[Hayabusa]
1/16/18, 8:38 PM
#13

#12 No way, José….

Annons:
[GIKmio]
1/16/18, 8:41 PM
#14

Jag läste en gång en bok om våra svenska NHL-proffs där spelarfruar och flickvänner intervjuades.. Flertalet av dessa visste knappt vad ishockey var från början. Och inget som direkt intresserade dom.. Men intressant att vara ihop med en kille som något lag i USA och Kanada var intresserade av att få över..

[Carpinus]1
1/17/18, 9:47 AM
#15

"Mitt under säsongen bytte hockeystjärnan Ludwig Byström klubb i AHL. Det fick hustrun Frida Hägglund att bryta ut i tårar. – Det känns skit, säger hon i TV4-programmet Playmakers."---

"Nu väntar ett nytt liv för den lilla familjen som kom till Austin i Texas 2015 när Ludwig Byström bytte från Modo till Florida Panthers. – Jag är ledsen över att behöva lämna och arg för hur man blir behandlad som ishockeyspelare. Ludvig måste packa väskan och lämna allt, det går så fort, säger Hägglund."

https://www.expressen.se/sport/tararna-i-tv4-efter-plotsliga-beskedet/

Expressen Sport gör snyftreportage ur hockeysåpan. Men vad förväntar sig hockeyfrun? Det här är ju villkoren man lever under som spelare - det finns inga "sist in först ut" på den marknaden…

[Hayabusa]
1/17/18, 9:55 AM
#16

#15 Livet som hockeyspelare är hårt…Allvarligt talat - allt det där är kända fakta som inte är någon hemlighet. Det ingår i paketet.

[Carpinus]1
1/17/18, 10:00 AM
#17

#16 Ja, man tycker ju att medarbetarna på Expressens sportredaktion skulle kunna till det. Och det är klart att de gör…

[Carpinus]1
2/6/18, 11:41 PM
#18

Spelare i damhockeylandslaget driver i dokumentären Underdogs med herrlandslagets spelarfruar, vilket skapat sårade känslor. "Vi jobbar för samma grejer", hävdar en spelarfru, utan att utveckla det närmare.

https://www.expressen.se/sport/os-2018/spelarfruarnas-ilska-fruktansvart-klantigt/

[Hayabusa]
2/7/18, 7:51 AM
#19

#18 Johanna Fällman har en poäng, helt klart.

[Hayabusa]
2/23/18, 11:23 AM
#20

Inte att förglömma - fotbollsfruarna! 

Jag unnar "Grana" all lycka & framgång, det gör jag verkligen. Dock visar det ännu en gång på att kompensationsfaktorteorin verkligen finns.

https://nouw.com/granqvistsofie

Annons:
Upp till toppen
Annons: