Annons:
Etikettorientering
Läst 812 ggr
[Jimmy.L]
2017-12-28 08:26

Orienteringskontrollen

Internationella Orienteringsförbundets har beslutat att för första gången lägga världscuptävlingar i Kina 2019. Ett beslut som får kritik av den svenska stjärnan Gustav Bergman.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6850863

Rubriken bytt 230713 från "Orienteringssvepet" eftersom det finns flera andra "svep".

  • Redigerat 2023-07-13 14:18 av Fornöga
Annons:
[Jimmy.L]
2017-12-28 08:30
#1

KOK:s tvillingbröder Karl och Melker Lundin lämnar föreningen för att nästa säsong tävla för OK Hällen.

https://www.kkuriren.se/sport/tvillingarna-lamnar-kok/

[Carpinus]1
2017-12-28 08:34
#2

Samtidigt som Sverige inom politik och näringsliv jobbar hårt för goda förbindelser med Kina. En gång i tiden bidrog idrotten genom "pingpongdiplomatin" till att Kina öppnade sig mer för västvärlden.

[Jimmy.L]
2018-08-09 19:14
#3

Svenskarna nådde inga framgångar på medeldistansen men fick nu chans till revansch i VM-stafetten. Alexandersson inledde med ett misstag men tog in tid. Efter en spännande uppgörelse blev det dock silver för Sverige.

https://www.svt.se/sport/orientering/silver-for-sverige-efter-rysaruppgorelse

[Göstage]
2019-08-17 21:44
#4

VM i orientering i Norge blev en stor svensk triumf, där Sverige tog fyra guld av sex möjliga. Värst som vanligt Tove Alexandersson  med två individuella plus ett stafettguld.

https://www.svt.se/sport/orientering/svenskt-vm-guld-i-herrarnas-stafett

[Jimmy.L]
2019-08-18 06:44
#5

Jättekul. 👍

[Göstage]
2021-03-12 09:00
#6

Natt-SM är tänkt att avhållas i Stockholmsregionen i april. Men nu menar Smittskydd Stockholm att orientering inte är någon elitidrott, vilket kan innebära att tävlingarna måste ställas in.

Svenska orienteringseliten är inga elitidrottare. Det menar Smittskydd Stockholm vilket ser ut att stoppar SM-tävlingar. – Det är ett direkt hån mot våra elitsatsande
Annons:
[Jimmy.L]
2021-03-12 09:06
#7

#6: Märkligt.

[Göstage]
2021-03-30 17:39
#8

För andra året i rad tvingas arrangörerna ställa in klassikern tiomila.

Först sköts det upp. Men nu kommer beslutet att orienteringsklassikern Tiomila ställs in helt – för andra året i rad.
[Göstage]
2021-04-20 16:30
#9

#8 Även O-ringen ställs in, för andra året i rad.

Coronapandemin sätter återigen stopp för världens största orienteringstävling.  Tävlingen som planeras i Uppsala har nu skjutits upp en andra gång, ...
[Göstage]
2021-07-03 17:55
#10

Dubbla svenska guld i VM-inledningen: Isac von Krusenstierna vann överraskande herrarnas sprint, medan Tove Alexandersson desto mer väntat vann damklassen, men det var faktiskt det enda VM-guld hon inte hade tidigare.

Tove Alexandersson hade vunnit allt utom ett sprintguld i VM. Men i tjeckiska Terezin hade hon bestämt sig för att lägga till ett guld i den långa ...
[Göstage]
2021-07-04 21:44
#11

#10 Även i sprintstafetten (mixad) blev det svenskt guld.

Sverige ledde från start och hela vägen in i mål. Firma Tove Alexandersson, Emil Svensk, Gustav Bergman och Sara Hagström säkrade svenskt VM-guld i sprintstafetten. – Det är det här man drömt om. Jag är så nöjd att jag får vara i lag med de här som gör det möjligt, säger en tagen Sara Hagström efter att ha sprungit hem guldet till Sverige.
[Jimmy.L]
2021-07-06 18:34
#12

Albin Ridefelt, 29, stod för en bra medeldistans på orienterings-VM i Tjeckien. Han fullföljde tävlingen trots en skada – men tvingas nu bryta mästerskapet.

– Det är nog 10-12 stygn och några dagars vila. Det jättetråkigt med tanke på att jag skulle springa både stafett och långdistans, säger han till SVT Sport.

https://www.svt.se/sport/orientering/svensken-bryter-vm-efter-skada-djupt-sar

Albin Ridefelt, 29, stod för en bra medeldistans på orienterings-VM i Tjeckien. Han fullföljde tävlingen trots en skada – men tvingas nu bryta mästerskapet. – Det är nog 10-12 stygn och några dagars vila. Det jättetråkigt med tanke på att jag skulle springa både stafett och långdistans, säger han till SVT Sport.
[Göstage]
2021-07-07 00:27
#13

Tove vann även medeldistansguldet. Det brukar ju vara så när hon är med…😊

Silver till Gustav Bergman i herrklassen.

Tove Alexandersson inledde med två bommar och tappade över minuten i början men kom på rätt kurs och vann medeldistansen vid VM i Tjeckien överlägset. Hon tog därmed sitt sjunde raka VM-guld – det 13:e totalt.
  • Redigerat 2021-07-07 00:28 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2021-07-07 17:07
#14

#12 Kanske ändå? Hårt virke i skogsluffarna! 😉

I går kastade Albin Ridefelt in handduken efter en djup sårskada i samband med medeldistansen. Nu öppnar dock 29-åringen för att springa morgondagens stafett i VM i Tjeckien. – Jag kommer att testa att springa i morgon förmiddag och förhoppningsvis fungerar det, säger Ridefelt till SVT.
  • Redigerat 2021-07-07 17:08 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-07-08 19:35
#15

Sara Hagström från Falköping var med när Sverige vann guld i sprintstafetten i söndags och under torsdagskvällen blev det alltså ett nytt VM-guld för henne när Sverige vann skogsstafetten.
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-vm-guld-for-sara-hagstrom

Sara Hagström från Falköping var med när Sverige vann guld i sprintstafetten i söndags och under torsdagskvällen blev det alltså ett nytt VM-guld för ...
[Göstage]
2021-07-09 08:01
#16

Även herrarna vann sin stafett - det svenska laget är "pinsamt" överlägsna just nu! Starka insatser, men samtidigt lite oroande för den internationella orienteringen.

[Jimmy.L]
2021-07-09 17:57
#17

Tove Alexandersson vann sitt femte raka VM-guld i långdistans. Hon blev även första orienterare att vinna maximala fem guld vid ett och samma mästerskap.

https://www.svt.se/sport/orientering/tove-2

Tove Alexandersson vann sitt femte raka VM-guld i långdistans. Hon blev även första orienterare att vinna maximala fem guld vid ett och samma mästerskap.
[Göstage]
2021-07-09 19:24
#18

#17 Ett fenomen! 👍

[Jimmy.L]
2021-07-19 19:17
#19

Med start till helgen drar en av de största orienteringstävlingarna på många år i Blekinge igång.

Det är OK Orion från Jämjö som i samband med att jättetävlingen O-ringen i Uppsala ställdes in, passade på att arrangera ett antal tävlingar, Totalt handlar det om runt 4500 starter.

https://sverigesradio.se/artikel/nar-anmalningen-oppnade-kraschade-hela-systemet

Med start till helgen drar en av de största orienteringstävlingarna på många år i Blekinge igång. Det är OK Orion från Jämjö som i samband med att jättetävlingen ...
[Göstage]
2021-08-12 18:27
#20

#17 Efter VM har Tove hunnit vara sjuk corona, vilket inte hindrade henne från att bli trea på långdistansen i dagens världscuptäclingar.

Drabbad av covid-19 i juli. Det kan ha påverkat Tove Alexandersson i världscupen i Idre. Orienteringsstjärnan slutade trea i långdistansen på hemmaplan. – Tröttheten har suttit i länge efteråt, säger Alexandersson till TT.
  • Redigerat 2021-08-12 18:27 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2021-08-15 08:33
#21

De TV-sända världscuptävlingarna i Idre har givit sporten en ny dimension: reklamskyltarna vid kontrollerna har varit synliga på stort avstånd, vilket förstås underlättat för kontrollsökarna. Trist när reklamsäljarna får diktera villkoren…

[Jimmy.L]
2021-08-15 08:34
#22

#21: Håller med det blir ju ingen utmaning för dom tävlade.

[Göstage]
2021-08-15 08:36
#23

En svensk junior skrällvann medeldistansklassen i världscuptävlingarna för damer i Idre. Hanna Lundberg trodde inte sina ögon när hon fick sitta kvar i ledarstolen tävlingen ut efter sin tidiga målgång.

Oseedade talangen Hanna Lundberg tog hem medeldistansen i orientering. 19-åringen skrällvann före bland andra världsettan Tove Alexandersson, som hon tidigare jämförts med. – Det är helt galet, säger Lundberg.
[Göstage]
2021-08-15 10:28
#24

#20 Inte ens Alexandersson kan skaka av sig coronaverkningarna fullt ut.

Tove Alexandersson bryter världscuptävlingarna i Idre. Orienteringsstjärnan drabbades av covid-19 efter VM-succén i juli och känner sig utmattad. "Jag trodde
[Göstage]
2021-08-15 18:47
#25

Styrkebesked i världscupstafetterna: seger i herrklassen, och i damernas stafett (utan Alexandersson) vann Sverige B före Sverige A.

Det blev dubbelt svenskt på pallen i damernas stafett. Andralagets Sara Hagström, 26, sprang in som etta – halvminuten före Karolin Ohlsson i svenska förstalaget. – Jag hade lite revanschlust, säger Hagström till SVT.
[Göstage]
2021-08-17 13:18
#26

25-mannaorienteringen som brukar samla 10.000 deltagare och skulle ha arrangerats i oktober ställs in även i år. Arrangören får inte nödvändiga tillstånd i tillräcklig tid före tävlingarna för att kunna genomföra dem.

Det blir inget 25-manna i år heller. Sveriges största orienteringsstafett tvingas återigen ställa in. Tävlingen skulle avgjorts den 9 oktober i Täby norr om Stockholm. Men precis som i fjol sätter pandemin stopp.
[Göstage]
2021-08-22 08:23
Annons:
[Göstage]
2021-09-30 17:52
#28

Vinner och vinner och vinner.

Tove Alexandersson vann torsdagens långdistans i världscupen i orientering, i så överlägsen stil att hon till och med ställer skidåkaren Therese Johaug i skuggan.
[Göstage]
2021-10-03 13:12
#29

Trots covidsjukdom under säsongen vann Tove Alexandersson världscupen i orientering för sjunde året i rad, detta efter att ha vunnit medeldistansen i säsongfinalen.

Tove Alexandersson vände ett underläge ute på banan och vann dagens medeldistans i italienska Cansiglio. Den vinsten gjorde att svenskan även tog hem världscupen i orientering för sjunde året i rad, ett rekord hon utökade. Det blev en stenhård kamp med Simona Aebersold. – Jag gjorde exakt det jag ville göra och är så nöjd, säger Alexandersson.
Cojimar
2022-05-08 10:19
#30

När klassiska budkaveln Tiomila i orientering slutfördes i morse tog i herrklassen Uppsalaklubben OK Linné sin första seger någonsin, medan norska Nydalen tog hem damklassen.

https://www.svt.se/sport/orientering/tiomila-herrar-ok-linne

https://www.svt.se/sport/orientering/46-aring-bakom-norsk-seger-i-tiomilas-damkavle


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Uppsalaklubben OK Linné tog tidigt i morse sin första seger någonsin i klassiska Tiomila i orientering. Albin Ridefelt pallade för trycket på slutsträckan och förde klubben till seger. – En sådan glädje men också lättnad, säger han till svenskorientering.se.
[GIKmio]
2022-05-26 14:31
#31
De svenska sprintdamerna stod för en riktig styrkedemonstration i världscuppremiären i Borås. Det blev blågult både på första, andra och tredje plats – där Tove Alexandersson var överlägsen och gick i mål 29 sekunder före Lina Strand.
Cojimar
2022-05-26 14:34
#32

#31 Hon står i särklass- lär nog dröja innan någon blir lika överlägsen! Och då är hon ju i världseliten i skidorientering och bergslöpning också…)


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
2022-05-26 14:41
#33

#32 Hon är i klass med Magdalena Forsberg, Anja Pärson och Charlotte Kalla etc. Kunde ha varit mer folkkär om orientering hade varit lika populär i stugorna som skidsporten.

Cojimar
2022-05-26 14:49
#34

#32 Ja absolut! Samtidigt som att vi utan henne nog inte skulle känna till namnet på någon orienterare- trots att vi fick sju världsmästare utöver Tove förra året. 😉


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-05-26 14:52 av Cojimar
Annons:
Cojimar
2022-06-26 10:12
#35

Sprint-VM den kommande veckan. Namnet Tove Alexandersson kan nog dyka upp här och där...


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det är dags för sommarens stora orienteringsfest. I fem dagar pågår sprint-VM i Danmark, som SVT sänder. Här är alla förutsättningar.
Cojimar
2022-06-26 18:47
#36

Det svenska sprintstafettlaget, Lina Strand, Max Peter Bejmer, Gustav Bergman och Tove Alexanderrson inledde VM på bästa sätt med en seger.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det blev VM-guld för det svenska sprintstafett-laget på orienteringens-VM i Danmark. Lina Strand och Max Peter Bejmer bäddade för medaljen med två fina ...
Cojimar
2022-06-28 21:52
#37

Tove Alexandersson tog det elfte raka (!() VM-guldet, men det första i grenen Knockoutsprint idag. På herrsidan tog Sverige silver och brons.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Tove Alexandersson tog VM-guld i knockoutsprint i överlägsen stil. Det här var hennes första VM-guld i disciplinen. – Hon är fantastisk, hon är övermänsklig, säger SVT:s kommentator Peter Jonsson.
Cojimar
2022-07-01 09:49
#38

Nu har det hänt- Tove Alexandersson har missat en pallplats!😮


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Tove Alexandersson missade chansen att ta sitt tredje guld under världsmästerskapet i Danmark. I den individuella sprinten räckte inte svenskan till och hamnade långt från pallen. – Det var riktigt dåligt, säger Alexandersson i SVT Sport.
Fornöga
2022-08-04 15:53
#39

Tove Alexandersson gjorde en massa fel på långdistansen i EM men var bara 17 sekunder från guldet (som gick till Finland). På herrsidan blev det dock svensk seger genom Martin Regborn.


Re:tired.

Tove Alexandersson tog EM-silver på långdistans i estländska Rakvere. Trots en mardrömsöppning där 29-åringen sprang för
Fornöga
2022-08-06 15:05
#40

Dålig utdelning för de svenska damerna på medeldistansen i orienterings-EM, men för herrarna gick det desto bättre: tre svenskar på pallen med Albin Ridefelt överst.


Re:tired.

Albin Ridefelt hade aldrig varit bättre än åtta i ett individuellt mästerskapslopp förut. Men i dag smällde han till med EM-guld i medeldistans. Dessutom blev det dubbelt svenskt bakom honom. – Jag kan inte fatta det, säger han.
Fornöga
2022-08-07 11:04
#41

Till skillnad från de svenska herrarna har damerna inte haft någon fullträff, men i stafetten kom den med en utklassningsseger mer än fem minuter före Tjeckien och över sex minuter före Norge. Det var första svenska damstafettsegern i EM för Sverige sedan 2010.


Re:tired.

Sverige har tagit sitt första damguld i orienterings-EM 2022 – och första stafettguldet på tolv år på ett EM. Stafettsegern blev en sällan skådad pulverisering av motståndet. – Det känns jättekul att få avsluta på det här sättet, säger Tove Alexandersson.
  • Redigerat 2022-08-07 11:05 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2022-08-07 13:03
#42

Norge vann herrstafetten. Sverige-3 blev tvåa, Sverige-2 fyra och Sverige-1 femma.

Orientering har blivit en trevlig TV-sport, med digital kartuppföljning, drönarbilder och inte minst skickliga löpande fotografer ute i skogen.


Re:tired.

Fornöga
2022-10-02 13:11
#43

Med ett lopp kvar säkrade Tove Alexandersson sin åttonde totalseger i världscupen när hon segrade i Schweiz idag, före norska Benjaminsen och med Risby, Sverige på tredje plats. Stor svensk dominans med fem löpare bland de tio första.


Re:tired.

GikMio
2022-10-02 17:12
#44

#42 Jag såg en tävling ifjol där dom sprang runt bland bostadsområden. Menn jag såg en tävling i skogen också, men rätt hyfsat terräng att följa med i.

Fornöga
2022-10-02 21:29
#45

#44 Orientering har blivit en trevlig TV-sport nu när man kan följa löparna på kartan och det görs jämförelse mellan positioner för de som leder i mål och de som är kvar ute i skogen. Dessutom är de löpande kameramännen otroligt skickliga.

I morgon är det säsongavslutning med långdistans.


Re:tired.

Fornöga
2022-10-04 07:58
#46

Hanna Lundberg är värd en utmärkelse på idrottsgalan.


Re:tired.

Hanna Lundberg såg ut att bli näst bästa svenska bakom Tove Alexandersson. Då diskade talangen sig själv. – Jag kände att för mitt eget bästa, för att jag ska
Fornöga
2022-10-09 17:02
#47

När 25-mannaorienteringen avgjordes i Huddinge ingick inte bara Tove Alexandersson i det vinnande laget från Stora Tuna utan även hennes mamma Ingrid.


Re:tired.

Tove Alexandersson och mamma Ingrid Alexandersson i samma vinnande lag, Stora Tuna - ja så blev det på lördagen när orienteringens stora höst-stafett, ...
Fornöga
2022-11-07 09:13
#48

"Nästa generations Tove" gjorde rent hus i JVM.


Re:tired.

Medeldistans i fredags, stafett igår och långdistans idag. Den 20-åriga orienteraren Hanna Lundberg tog guld i samtliga tre på junior-VM i Portugal. – Jag kunde inte ens drömma om det här, säger Hanna Lundberg.
Annons:
Fornöga
2023-04-27 15:20
#49

2023 Ny säsong, men det vanliga namnet överst i damernas världscuppremiär över lång distans- Tove Alexandersson förstås, med landsmaninnan Sara Hagström på andra plats.


Re:tired.

I fjol tog hon hem den totala världscupen för åttonde året i rad. I dag inledde Tove Alexandersson jakten på nionde raka titeln – då utvecklades världscuppremiären till en rafflande svenskduell mellan orienteringsdrottningen Alexandersson och landslagskollegan Sara Hagström. – Här kommer hon stormande mot ännu en seger, vinner igen och får bästa möjliga start på denna världscupsäsong, utbrister Jacob Hård när Alexandersson till slut säkrade segern.
Fornöga
2023-04-27 17:10
#50

#49 Stenhårt i mål i herrklassen efter 15 km löpning: norrmannen Fosser vann 3 sekunder före Emil Svensk och 6 sekunder före Martin Regborn.


Re:tired.

Fornöga
2023-04-29 19:55
#51

Sara Hagström (syster till skidesset Johanna) vann medeldistansen i världscupen i Norge idag, före Tove Alexandersson, som drattade omkull några gånger. Mycket svenskt även i övrigt i damklassen.

Norrmannen Fosser upprepade segern från i torsdags i herrklassen. Gustav Bergman trea.


Re:tired.

Sara Hagström fick revansch på Tove Alexandersson och vann medeldistansen i norska Östfold tio sekunder före sin svenska lagkamrat. Detta efter att Alexandersson ramlat i en mosse på väg till sista kontrollen. – Jag är i mitt livs form och hoppas att det inte blir för tidigt eftersom jag vill vara så bra som möjligt till VM, säger Hagström till SVT Sport.
Fornöga
2023-04-30 21:22
#52

Svensk seger i både herr- och damklassen i världscupens stafetter. Sverige lag 1 bland herrarna och Sveriges andralag på damsidan.


Re:tired.

Fornöga
2023-05-21 08:18
#53

I vintras blev det ju svensk seger i Vasaloppet för första gången på tio år. I årets tiomila i orientering tog Norge "revanch" när ett lag därifrån för första gången på elva år vann herrklassen.


Re:tired.

Det blev ingen svensk seger i herrarnas Tiomila. I stället vann norska laget NTNUI från Trondheim för första gången. Bästa svenska lag blev fjolårssegraren OK Linné, som slutade på tredjeplats.
Fornöga
2023-05-21 08:31
#54

#53 I damklassen som avgjordes igår blev det däremot svensk seger, med en dubbelseger för de båda lagen från IFK Göteborg, och där Sara Hagström förde förstalaget först i mål.


Re:tired.

IFK Göteborg hade aldrig vunnit damklassen i Tiomila. När klubben till slut fick till fullträffen var det efter en uppgörelse mellan första- och andralaget. Stjärnan Sara Hagström kunde avgöra och ta förstalaget till segern vid målgången i Skellefteå AIK:s hockeyarena.
  • Redigerat 2023-05-21 08:31 av Fornöga
Fornöga
2023-07-13 07:40
#55

Idag drar VM i orientering igång- en av de sporter där det känns motiverat att tro på svenska framgångar.


Re:tired.

Sommarens stora orienteringsfest är snart här. VM avgörs i Schweiz och sänds direkt i SVT.
Annons:
Fornöga
2023-07-13 14:14
#56

Hemmaseger i damernas långdistans, Aebersold behärskade den speciella alpterrängen bäst. Alexandersson missade en del i början, tog sedan in på segraren men närmare än trettio sekunder kom hon inte. Långt ner till trean Benjaminsen från Norge, som var mer än sju minuter efter de två första. Hagström hade häng på bronset, men ett dåligt vägval före sista kontrollen gjorde att hon fick nöja sig med femteplatsen.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-13 16:15
#57

Norrmannen Harlem Fosser försvarade sitt guld i herrklassens långdistans. Schweiziskt på andra plats, finskt på tredje. Emil Svensk delad fyra, övriga svenskar längre bak.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-15 13:12
#58

Tove Alexandersson återställde ordningen med en förkrossande seger på medeldistansen. Hon drog fram Gemperle från Schweiz till silver, inte långt före Hanna Lundberg på tredje plats.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-15 14:57
#59

Alpinländernas deltagare behärskade terrängen bäst på herrarnas medeldistans, Kuburz från Schweiz vann. Hemmanationen tog även silver, medan en österrikare tog bronset. Jämn svensk insats, tre bland de tio. Ridefelt bäst som fyra, 24 sekunder från bronset.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-16 14:28
#60

Schweiz succé fortsatte med guld på herrstafetten. Sverige tog brons, efter Finland.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-16 16:26
#61

Överlägsen svensk seger i damstafetten efter en gedigen laginsats av Lundberg, Hagström och Alexandersson. Schweiz tvåa och Norge trea.


Re:tired.

  • Redigerat 2023-07-16 16:26 av Fornöga
Fornöga
2023-08-03 10:11
#62

Ostoppbar.


Re:tired.

Tove Alexandersson, 30, fortsätter att trivas i Tjeckien. Under onsdagens världscupsprint säkrade Alexandersson segern i överlägsen stil. – Jag var nästan förvånad att målet kom så snabbt, säger hon till SVT Sport.
Annons:
Fornöga
2023-08-05 13:27
#63

Tove Alexandersson, vårt svenska naturväsen, tog idag sin 44:e världscupen när hon vann medeldistansen i Tjeckien idag med minuten. Mycket svenskt i övrigt bland topp 10.


Re:tired.

Fornöga
2023-08-07 10:34
#64

I skuggan av VM-fotbollen sprang Tove även hem långdistansen i världscupomgången i Tjeckien.


Re:tired.

VM-långdistansen blev en duell mellan Tove Alexandersson och Simona Aebersold där svenskan fick nöja sig med silver. I dag fick Alexandersson revansch i världscupen i tjeckiska Ceska Lipa. – Den här terrängen passar mig väldigt bra. Det var kul i dag, säger hon till SVT Sport.
  • Redigerat 2023-08-07 10:34 av Fornöga
Fornöga
2023-10-03 20:06
#65

Dags för sprint-EM.


Re:tired.

Ett nytt orienteringsmästerskap väntar. Snart är det dags för EM och sprint i norra Italien. Sverige har några av favoriterna och SVT sänder. I skogs-VM i Schweiz i juli sprang Sverige hem två guld, ett silver och ett brons. Här är vår EM-guide
Fornöga
2023-10-04 16:55
#66

#65 Regborn en sekund från bronset i herrklassen, Kyburz från Schweiz knep guldet.

Dubbelt svenskt bland damerna, och Sara Hagström som så ofta haft otur på de stora mästerskapen fick äntligen en medalj, och då blev det guld. Alexandersson tvåa, och hon är därmed klar vinnare av totalcupen. Fem blågula bland de tio.


Re:tired.

Fornöga
2023-10-07 10:04
#67

Även om det var Sveriges första EM-seger i mixedstafetten igår var den alls inte oväntad.


Re:tired.

Sverige har säkrat ett nytt EM-guld. I överlägsen stil tog de hem sprintstafetten. – Jag hade inte kunnat drömma om detta, säger Sara Hagström efter veckans andra guld.
Fornöga
2023-10-08 16:04
#68

Guld till Alexandersson (förstås!) i dagens avslutande EM-tävlingar, och silver och brons i herrklassen till Svensk och Gustafsson efter Kyburz från Schweiz.

Dagens grenar kallas knockout-sprint, och det stämde i kvartsfinalen där norske stjärnan Kasper Fosser krockade med schweizaren Joey Hadorn med blodviten och brutna lopp som följd. Känns rätt diskutabelt med sådana här tävlingar bland allmänhet med barnvagnar och på cyklar, det är trevligare när man gör upp till skogs!


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: