Annons:
Läst 1617 ggr
[Jimmy.L]
11/17/17, 3:36 PM

Zlatan Ibrahimovic uttagen i truppen

Manchester United bekräftar att Zlatan Ibrahimovic är redo för spel igen efter knäskadan.
– Han är fullt återhämtad, men ni kan inte förvänta er att han ska vara redo för 90 minuter, säger tränare José Mourinho.

https://www.svt.se/sport/fotboll/zlatan-ibrahimovic-uttagen-i-truppen

Vad tror ni? Kan han bli lika bra som före skadan?

Annons:
[Carpinus]1
11/17/17, 3:56 PM
#1

Osvuret är bäst med den mannen, det pratas ju t.o.m. om VM, men det är svårt att tro att han kan bli så bra som han har varit. Om inte annat så talar väl åldern emot honom. (Och han får nog övertyga otroligt i Manchester U om han skall komma ifråga för VM…)

Carmarino
11/17/17, 4:00 PM
#2

Det vore ju synd att ta med honom i truppen till VM, nu när vi har fått ett lag som funkar bra ihop.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/17/17, 4:03 PM
#3

Ja han har mycket att bevisa i klubblaget om han ska vara VM-aktuell.

[Antonia-1986]
11/27/17, 8:08 PM
#4

Många idrottare gör misstaget att chansa innan de är återhämtade, i värsta fall kan skadan bli värre.

[Göstage]
3/22/18, 1:49 PM
[Jimmy.L]
3/22/18, 2:17 PM
#6

Ja det lär bli sista klubben för han.

Annons:
Martin
3/22/18, 5:10 PM
#7

Jag har svårt att se en förbundskapten som inte tar ut Zlatan till ett VM-lag om han är frisk och presterar i ligaspel, oavsett om laget fungerar eller inte. Förutsatt att han accepterar spelreglerna.

Det är upp till förbundskaptenen att förklara reglerna i truppen, för Zlatan och alla andra. Säkert ingen lätt ledarfråga, men det är trots allt "bara" ledarskap det handlar om.

mvh Martin

[Jimmy.L]
3/22/18, 5:50 PM
#8

Nog sent att satsa på han, dom flesta ligorna är slut i maj. Ska han tas ut i landslaget måste han göra minst 10 mål på mindre än 2 månader.

Martin
3/25/18, 8:18 AM
#9

Jag är inte säker på att Janne är så sugen på honom, men SvFF bekräftar ju samtal men också att beslutet ligger hos Janne. Jag har egentligen ingen uppfattning om Janne, men jag får för mig att det är en man med lite prestige och ju mer tidningarna frågar ju mindre blir Zlatans chanser (i kombination med hans egna inte så ödmjuka uttalanden).

Zlatan har såklart mycket att bidra med oavsett om han gjort 10 mål eller inte - det jag tror det handlar mer om är att han visat att han är frisk och klarar hela matcher i bra tempo. 

Sen tror jag som jag sagt innan att det kan vara ett problem att ta med någon som inte varit med i truppen bara inför ett mästerskap, men i slutänden är det "bara" ett lednings/styrningproblem (som förvisso inte behöver vara litet).

mvh Martin

[Göstage]
3/25/18, 9:13 AM
#10

Likaväl som det finns en klubbkänsla så finns det förstås en landslagsanda, och jag tror att en återkomst av Zlatan riskerar att ta luften ur landslaget för åratal framöver. Visst, han skulle förstås kunna komma tillbaka och göra succé ("Zlatan är Zlatan"), men han är 37 år, och även Ibra har ett bästföre-datum, som högst sannolikt är passerat.  Säg att han kommer tillbaka och blir skadad eller gör en svag turnering och är grinig mot lagkamraterna, var står vårt landslag då inför kommande turneringar? Då blir det åter att börja skapa ett nytt "efter Zlatan-landslag", något som Janne Andersson redan inlett en gång. 

Jag hoppas att Zlatan gör en sensationell återkomst i den nya klubben, men inte ens en framgång där gör honom  till en självklar landslagsaspirant. Anser jag.

Apropå Zlatan - intressant läsning här. (Utan anknytning till landslagsdiskussionen.)

[GIKmio]
3/25/18, 10:08 AM
#11

Han har sagt nej till landslaget.. Dörren dit är nu låst.. Janne Andersson fokuserar nu på dom yngre spelarna som vi har att tillgå inför VM..

Martin
3/25/18, 8:14 PM
#12

Jag tror inte att Zlatan kommer att spela i VM, men jag tror att han vill. Han sade nej när han lämnade men har ju inte varit ointresserad sedan. Janne är tydlig med att han tar ut laget och vill Zlatan vara med får han ringa. Jag tolkar det som att det är öppet för en diskussion för att se var man landar - och allt annat vore korkat. På samma sätt som det vore korkat att inte leta efter nya talanger skall man såklart ta tillvara på erfarenhet och rutin.

En duktig skribent på en en av kvällstidningarna som ju i övrigt kan ha blandat innehåller skriver bra om det idag:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/maktkamp-om-zlatan-nu-ar-konflikten-offentlig/

Egentligen tänker jag så här: Det bästa för alla vore att man kom överens redan nu vad som gällde. Är Zlatan aktuell om han spelar kontinuerligt och gör det bra och är hel? Vill han? Får han? SvFF/Janne/Andra runt landslaget får komma överens om hur de kommunicerar, och att de har ett gemensamt budskap.

Den soppa som råder nu gynnar ingen, varken Zlatans vara eller ickevara i truppen, inte hans varumärke (att säga att landslaget ringer honom varje dag är ju typiskt en sådan sak som gör att det blir konstig stämning om han skulle komma in, det gäller ju i så fall på samma regler som alla andra och inte de tidigare reglerna). För oavsett om han är med eller inte, gör han uttalanden som påverkar landslaget eller fokus på landslaget negativ så skadar det ju hans varumärke också anser jag.

Det bästa vore kanske om Janne och Zlatan ringdes vid och redde ut vad som gäller. Och att Jannes överlåter kommunikation om vem SvFF ringer och inte ringer till den som tar ut laget - eller är tydliga med vilka syften man ringer. Annars gör tidningarna snabbt snaskiga rubriker av lösryckta sammanhang.

mvh Martin

[Göstage]
3/26/18, 12:39 AM
#13

Faktiskt "ligger bollen" hos Zlatan till viss del. Hur mycket av hans agerande är vilja att komma tillbaka till det landslag han själv tackat för sin tid i, och hur mycket är det matchning av "varumärket Zlatan" och kanske det egna egot? 

Instämmer i det Jimmy skrev - nu hjälper inga gamla meriter, skall Zlatan bli aktuell måste han nog visa färsk form, det är inte mycket tid att vinka på.

Annons:
Martin
3/26/18, 8:55 PM
#14

Jag tror att vad gäller varumärket blir väl USA hans nästa marknad och förmodligen en rätt stor och bra sådan, jämför t.ex. med Beckham osv.  Att slänga in ett VM-deltagande med ett lag som generellt sätt inte har någon större chans (man skall aldrig säga aldrig) känns ur ett marknadsföringsperspektiv lätt riskabelt. Men all PR är ju bra PR sägs det, så vem vet.

Jag tror faktiskt snarare att han är medveten om att VM är hans sista chans att visa att han är i klass med de största stjärnorna i världen, och att det väl snarare är det som lockar i så fall. Och då är det ju också tveksamt om skälet är rätt…

mvh Martin

[GIKmio]
3/29/18, 7:17 PM
#15

Situationen inför sommarens VM är liknande den som vi upplevde inför VM 1990 i Italien. Då hade Sverige inte spelat ett enda VM-slutspel under 80-talet, det senaste med blågul medverkan var VM i Argentina 1978.. Nu har lika lång tid gått igen sedan Sverige spelade ett VM senast.. 2006 i Tyskland.. Skillnaden nu mot då är att Sverige spelat EM-slutspel under dom tolv senaste åren som gett vissa spelare mästerskapsrutin, vilket inte var aktuellt under Laban Arnessons tid på 80-talet. Till Arnessons försvar så var EM inte öppet för lika många landslag på den tiden.. Till VM 1990 när Olle Nordin tagit över hade vi inte någon världsstjärna som var på väg tillbaka att tillgå till det orutinerade landslaget av mästerskapsrutin, så visst är det lite knepigt  beslut att ta..

Upp till toppen
Annons: